Sida 1 av 1

Har räknar på alternativ till gammal Model S.

Postat: 03 mar 2024 10:54
av Verdi_
Har lagt upp lite kalkyler i Dannis eminenta site Teslakalkylen.com. Har räknat både på min nuvarande situation med ca 1500 tjänstemil per år och en alternativ situation med 0 tjänstemil.

Är ett väldigt långt inlägg detta och är mest för min egen skull, att få det på ett översiktligt vis. Tar dock gärna emot åsikter på de förutsättningar jag satt upp. :)

Ränta: 5% ränta på alla alternativ utom Model Y Performance som har 2%.
Värdeminskning: 55% restvärde med tjänstemil, 60% restvärde utan tjänstemil.
Milersättning: 9,5 kr/mil på tjänstebil, 25 kr/mil på privata alternativ.
Försäkring: 14 000 kr/år på bilar som kräver helförsäkring, 8 000 kr/år för Model Y.
Service: 4 000 kr/år på alla icke-Teslor, 25 000 kr/år på min Model S (reparationer) och 0 kr/år på Model Y.
Elkostnad: 3 kr/mil för alla utom Model Y som får 2,5 kr/mil.

Bilarna på startlinjen är:
Tesla Model S 100D -18. Ingångsvärde 340 000:-
Tesla Model Y Performance -24. Ingångsvärde 680 000:- (midnight cherry typ, klarar inte vitt)
Audi E-Tron S-Line -21. Ingångsvärde 539 000:-
BMW iX 40 -22. Ingångsvärde 650 000:-
Bensinbil modell lite äldre. Ingångsvärde 400 000:-, bränslekostnad 15 kr/mil, reparationer 10 000 kr/år
Dieselbil modell lite äldre. Ingångsvärde 400 000:-, bränslekostnad 12 kr/mil, reparationer 10 000 kr/år

Först ut är min befintliga bil. Model S -18.

Just nu _äger_ jag den på företaget och får alltså inte dra halva momsen. Enligt teslakalkylen är det dock bara värt ~300 kr/mån för mig privat. Förmånsvärde 7 034 kr/mån.

Företagsägd med pendling: 8 000 kr/mån
Företagsägd utan pendling: 8 000 kr/mån
Privatägd med pendling: 6 000 kr/mån
Privatägd utan pendling: 8 700 kr/mån

Här går det argumentera för att reparationskostnaderna antagligen blir mindre om jag kör mindre. Att köpa ut den privat igen skulle bli billigare så länge jag pendlar men inte annars och så vill jag inte ta risken för dyra reparationer privat.

Första utmanare är den omsusade Model Y med låg ränta, låg förbrukning, billiga försäkring osv. Förmånsvärde 6 548 kr/mån.

Företagsägd med pendling: 7 900 kr/mån
Företagsägd utan pendling: 8 000 kr/mån
Privatägd med pendling: 7 600 kr/mån
Privatägd utan pendling: 9 500 kr/mån

Den anser jag det är bättre att ta på företaget. Problemet är att jag inte riktigt gillar bilen... Annars är den ju perfekt på många sätt.

Den andra utmanaren är en välutrustad Audi E-Tron 55 -21. Uppskattat förmånsvärdet 9 000 kr/mån. (S-Line + 100 tkr i utrustning)

Företagsägd med pendling: 9 300 kr/mån
Företagsägd utan pendling: 9 800 kr/mån
Privatägd med pendling: 7 600 kr/mån
Privatägd utan pendling: 9 600 kr/mån

Här är privatägd billigare oavsett pendling. Lustigt nog nästan identisk kostnad mot privatägd Model Y.

Tredje utmanare är en BMW iX 40 -22. Uppskattat förmånsvärde 9 600 kr/mån (130 tkr i utrustning)

Företagsägd med pendling: 10 100 kr/mån
Företagsägd utan pendling: 10 300 kr/mån
Privatägd med pendling: 9 100 kr/mån
Privatägd utan pendling: 11 000 kr/mån

Är väl den jag är mest sugen på och som känns modernare än Audin och så är den av "rätt märke" för mig. Här är det hugget som stucket att ha den privat eller på företaget.

Bensinbil för 400 000:-. Exempelvis BMW 540i -18 eller dylikt.
Privatägd med pendling: 9 900 kr/mån
Privatägd utan pendling: 10 600 kr/mån

Dieselbil för 400 000:-. Exempelvis BMW 530d -18 eller dylikt.
Privatägd med pendling: 9 000 kr/mån
Privatägd utan pendling: 10 100 kr/mån

De fossila alternativen hävdar sig någorlunda men då är det ju betydligt äldre bilar så det stryker jag direkt. Tog bara med de för skojs skull.

Till sist. Alla alternativ har sina distinkta för- och nackdelar. iX 40 och E-Tron har avgjort sämre räckvidd och är slöare i sin karaktär men å andra sidan är det inte hela världen för mig. Model Y matchar min Model S vad gäller räckvidd och prestanda ganska rakt av men har å andra sidan andra nackdelar.

Re: Har räknar på alternativ till gammal Model S.

Postat: 03 mar 2024 12:46
av SwedishAdvocate
Minns inte... Är det du som tycker förarstolen är typ som ett skruvstäd i BMW i4?

Kikade i konfiguratorn. Det verkar som justering av ryggstödets bredd för förare är ett tillval. Men å andra sidan så kanske det inte hjälper ifall man t.ex. vill sitta i passagerarstol fram vid t.ex. övningskörning...

Re: Har räknar på alternativ till gammal Model S.

Postat: 03 mar 2024 13:12
av Niclas
Köp den bil du gillar bäst? Handlar om hundralappar hit eller dit som jag ser set.

Re: Har räknar på alternativ till gammal Model S.

Postat: 03 mar 2024 13:40
av Verdi_
Teslabjörn verkar älska ix 40 som trots mindre batteri får längre räckvidd än E-Tron 55. 170 Wh/km i 90-testet och 242 Wh/km i 120-testet. E-Tron fick 225 respektive 308 Wh/km i samma tester. Är rätt stor skillnad det.

Dessutom väger iX 40 ca 200 kg mindre än E-Tron.


Re: Har räknar på alternativ till gammal Model S.

Postat: 03 mar 2024 13:55
av Nect
Verdi_ skrev: 03 mar 2024 13:40
Teslabjörn verkar älska ix 40 som trots mindre batteri får längre räckvidd än E-Tron 55. 170 Wh/km i 90-testet och 242 Wh/km i 120-testet. E-Tron fick 225 respektive 308 Wh/km i samma tester. Är rätt stor skillnad det.

Dessutom väger iX 40 ca 200 kg mindre än E-Tron.

Nått är konstigt. Går jag in på ABRP och kollar på resan upp till vår stuga så behöver min Q8-50 ladda i 12min medans ix40 ca 20min med samma förhållanden. Borde det inte vara tvärtom om ix40 har längre räckvidd? (Eller är det ix40 som laddar extremt sakta?)

Re: Har räknar på alternativ till gammal Model S.

Postat: 03 mar 2024 14:04
av Verdi_
Nect skrev: 03 mar 2024 13:55
Verdi_ skrev: 03 mar 2024 13:40
Teslabjörn verkar älska ix 40 som trots mindre batteri får längre räckvidd än E-Tron 55. 170 Wh/km i 90-testet och 242 Wh/km i 120-testet. E-Tron fick 225 respektive 308 Wh/km i samma tester. Är rätt stor skillnad det.

Dessutom väger iX 40 ca 200 kg mindre än E-Tron.

Nått är konstigt. Går jag in på ABRP och kollar på resan upp till vår stuga så behöver min Q8-50 ladda i 12min medans ix40 ca 20min med samma förhållanden. Borde det inte vara tvärtom om ix40 har längre räckvidd? (Eller är det ix40 som laddar extremt sakta?)
Vad har abrp för förbrukningssiffror då?

Re: Har räknar på alternativ till gammal Model S.

Postat: 03 mar 2024 14:38
av taliz
Vänta till Y Juniper? Kanske gillar den mer?
Lär ju likt Highland kännas betydligt mer sofistikerad.

Re: Har räknar på alternativ till gammal Model S.

Postat: 03 mar 2024 15:34
av Nect
Verdi_ skrev: 03 mar 2024 14:04
Nect skrev: 03 mar 2024 13:55
Verdi_ skrev: 03 mar 2024 13:40
Teslabjörn verkar älska ix 40 som trots mindre batteri får längre räckvidd än E-Tron 55. 170 Wh/km i 90-testet och 242 Wh/km i 120-testet. E-Tron fick 225 respektive 308 Wh/km i samma tester. Är rätt stor skillnad det.

Dessutom väger iX 40 ca 200 kg mindre än E-Tron.

Nått är konstigt. Går jag in på ABRP och kollar på resan upp till vår stuga så behöver min Q8-50 ladda i 12min medans ix40 ca 20min med samma förhållanden. Borde det inte vara tvärtom om ix40 har längre räckvidd? (Eller är det ix40 som laddar extremt sakta?)
Vad har abrp för förbrukningssiffror då?
242 på ix40 och 288 på E-tronen.

Re: Har räknar på alternativ till gammal Model S.

Postat: 03 mar 2024 15:43
av Verdi_
Nect skrev: 03 mar 2024 15:34
Verdi_ skrev: 03 mar 2024 14:04
Nect skrev: 03 mar 2024 13:55
Verdi_ skrev: 03 mar 2024 13:40
Teslabjörn verkar älska ix 40 som trots mindre batteri får längre räckvidd än E-Tron 55. 170 Wh/km i 90-testet och 242 Wh/km i 120-testet. E-Tron fick 225 respektive 308 Wh/km i samma tester. Är rätt stor skillnad det.

Dessutom väger iX 40 ca 200 kg mindre än E-Tron.

Nått är konstigt. Går jag in på ABRP och kollar på resan upp till vår stuga så behöver min Q8-50 ladda i 12min medans ix40 ca 20min med samma förhållanden. Borde det inte vara tvärtom om ix40 har längre räckvidd? (Eller är det ix40 som laddar extremt sakta?)
Vad har abrp för förbrukningssiffror då?
242 på ix40 och 288 på E-tronen.
Stämmer inte mot Björns tester alls men fan vet vad som är rätt. Enligt EV-database har de i princip exakt samma räckvidd iaf.

Re: Har räknar på alternativ till gammal Model S.

Postat: 03 mar 2024 15:51
av Nect
Verdi_ skrev: 03 mar 2024 15:43
Nect skrev: 03 mar 2024 15:34
Verdi_ skrev: 03 mar 2024 14:04
Nect skrev: 03 mar 2024 13:55
Verdi_ skrev: 03 mar 2024 13:40
Teslabjörn verkar älska ix 40 som trots mindre batteri får längre räckvidd än E-Tron 55. 170 Wh/km i 90-testet och 242 Wh/km i 120-testet. E-Tron fick 225 respektive 308 Wh/km i samma tester. Är rätt stor skillnad det.

Dessutom väger iX 40 ca 200 kg mindre än E-Tron.

Nått är konstigt. Går jag in på ABRP och kollar på resan upp till vår stuga så behöver min Q8-50 ladda i 12min medans ix40 ca 20min med samma förhållanden. Borde det inte vara tvärtom om ix40 har längre räckvidd? (Eller är det ix40 som laddar extremt sakta?)
Vad har abrp för förbrukningssiffror då?
242 på ix40 och 288 på E-tronen.
Stämmer inte mot Björns tester alls men fan vet vad som är rätt. Enligt EV-database har de i princip exakt samma räckvidd iaf.
Ok!
Tycker ABRP brukar stämma ganska bra på min bil.
De får väl sina siffror (referensförbrukning) från bilar som är ansluten till tjänsten bland annat? (Och räknar sedan upp/ner beroende på väderlek och lastad bil).

Men det står Alpha på ix40 så de kanske inte har tillräckligt med data på den bilen?

Re: Har räknar på alternativ till gammal Model S.

Postat: 03 mar 2024 16:21
av Verdi_
Nect skrev: 03 mar 2024 15:51
Verdi_ skrev: 03 mar 2024 15:43
Nect skrev: 03 mar 2024 15:34
Verdi_ skrev: 03 mar 2024 14:04
Nect skrev: 03 mar 2024 13:55


Nått är konstigt. Går jag in på ABRP och kollar på resan upp till vår stuga så behöver min Q8-50 ladda i 12min medans ix40 ca 20min med samma förhållanden. Borde det inte vara tvärtom om ix40 har längre räckvidd? (Eller är det ix40 som laddar extremt sakta?)
Vad har abrp för förbrukningssiffror då?
242 på ix40 och 288 på E-tronen.
Stämmer inte mot Björns tester alls men fan vet vad som är rätt. Enligt EV-database har de i princip exakt samma räckvidd iaf.
Ok!
Tycker ABRP brukar stämma ganska bra på min bil.
De får väl sina siffror (referensförbrukning) från bilar som är ansluten till tjänsten bland annat? (Och räknar sedan upp/ner beroende på väderlek och lastad bil).

Men det står Alpha på ix40 så de kanske inte har tillräckligt med data på den bilen?

Eller iofs. Stämmer väl hyfsat mot 120-testet där det väl var 242 respektive 308.

Hur långt är det till stugan?

Re: Har räknar på alternativ till gammal Model S.

Postat: 03 mar 2024 16:36
av Nect
Verdi_ skrev: 03 mar 2024 16:21
Nect skrev: 03 mar 2024 15:51
Verdi_ skrev: 03 mar 2024 15:43
Nect skrev: 03 mar 2024 15:34
Verdi_ skrev: 03 mar 2024 14:04


Vad har abrp för förbrukningssiffror då?
242 på ix40 och 288 på E-tronen.
Stämmer inte mot Björns tester alls men fan vet vad som är rätt. Enligt EV-database har de i princip exakt samma räckvidd iaf.
Ok!
Tycker ABRP brukar stämma ganska bra på min bil.
De får väl sina siffror (referensförbrukning) från bilar som är ansluten till tjänsten bland annat? (Och räknar sedan upp/ner beroende på väderlek och lastad bil).

Men det står Alpha på ix40 så de kanske inte har tillräckligt med data på den bilen?

Eller iofs. Stämmer väl hyfsat mot 120-testet där det väl var 242 respektive 308.

Hur långt är det till stugan?
Ca 35 mil 😊

Re: Har räknar på alternativ till gammal Model S.

Postat: 03 mar 2024 17:25
av Verdi_
Nect skrev: 03 mar 2024 16:36
Verdi_ skrev: 03 mar 2024 16:21
Nect skrev: 03 mar 2024 15:51
Verdi_ skrev: 03 mar 2024 15:43
Nect skrev: 03 mar 2024 15:34


242 på ix40 och 288 på E-tronen.
Stämmer inte mot Björns tester alls men fan vet vad som är rätt. Enligt EV-database har de i princip exakt samma räckvidd iaf.
Ok!
Tycker ABRP brukar stämma ganska bra på min bil.
De får väl sina siffror (referensförbrukning) från bilar som är ansluten till tjänsten bland annat? (Och räknar sedan upp/ner beroende på väderlek och lastad bil).

Men det står Alpha på ix40 så de kanske inte har tillräckligt med data på den bilen?

Eller iofs. Stämmer väl hyfsat mot 120-testet där det väl var 242 respektive 308.

Hur långt är det till stugan?
Ca 35 mil 😊

Och den räknade med samma SOC vid ankomst?

Re: Har räknar på alternativ till gammal Model S.

Postat: 03 mar 2024 17:48
av Nect
Verdi_ skrev: 03 mar 2024 17:25
Nect skrev: 03 mar 2024 16:36
Verdi_ skrev: 03 mar 2024 16:21
Nect skrev: 03 mar 2024 15:51
Verdi_ skrev: 03 mar 2024 15:43


Stämmer inte mot Björns tester alls men fan vet vad som är rätt. Enligt EV-database har de i princip exakt samma räckvidd iaf.
Ok!
Tycker ABRP brukar stämma ganska bra på min bil.
De får väl sina siffror (referensförbrukning) från bilar som är ansluten till tjänsten bland annat? (Och räknar sedan upp/ner beroende på väderlek och lastad bil).

Men det står Alpha på ix40 så de kanske inte har tillräckligt med data på den bilen?

Eller iofs. Stämmer väl hyfsat mot 120-testet där det väl var 242 respektive 308.

Hur långt är det till stugan?
Ca 35 mil 😊

Och den räknade med samma SOC vid ankomst?
De ska den ha gjort (inställd på min 10%).

Gjorde om planeringarna av någon anledning så kommer ix40 fram med 13%. Sänker jag gränsen till 7% så kommer den fram med 10% (lika som e-tron).
Då sjunker laddtiden med ca 2 min till 18 min.

Re: Har räknar på alternativ till gammal Model S.

Postat: 03 mar 2024 17:53
av Verdi_
Nect skrev: 03 mar 2024 17:48
Verdi_ skrev: 03 mar 2024 17:25
Nect skrev: 03 mar 2024 16:36
Verdi_ skrev: 03 mar 2024 16:21
Nect skrev: 03 mar 2024 15:51


Ok!
Tycker ABRP brukar stämma ganska bra på min bil.
De får väl sina siffror (referensförbrukning) från bilar som är ansluten till tjänsten bland annat? (Och räknar sedan upp/ner beroende på väderlek och lastad bil).

Men det står Alpha på ix40 så de kanske inte har tillräckligt med data på den bilen?

Eller iofs. Stämmer väl hyfsat mot 120-testet där det väl var 242 respektive 308.

Hur långt är det till stugan?
Ca 35 mil 😊

Och den räknade med samma SOC vid ankomst?
De ska den ha gjort (inställd på 10%)

ABRP har lägre referensförbrukning på nyare E-Tron (227 Wh/km) än iX 40 (237 Wh/km). Känns inte helt rätt.

Re: Har räknar på alternativ till gammal Model S.

Postat: 03 mar 2024 17:56
av Nect
Verdi_ skrev: 03 mar 2024 17:53
Nect skrev: 03 mar 2024 17:48
Verdi_ skrev: 03 mar 2024 17:25
Nect skrev: 03 mar 2024 16:36
Verdi_ skrev: 03 mar 2024 16:21



Eller iofs. Stämmer väl hyfsat mot 120-testet där det väl var 242 respektive 308.

Hur långt är det till stugan?
Ca 35 mil 😊

Och den räknade med samma SOC vid ankomst?
De ska den ha gjort (inställd på 10%)

ABRP har lägre referensförbrukning på nyare E-Tron (227 Wh/km) än iX 40 (237 Wh/km). Känns inte helt rätt.
Nu räknar jag iofs med gamla e-tron 55 i ABRP.

Jag uppdaterade min tidigare post som sänkte laddtiden på ix40 med 2 min.

Q8 har lite lägre förbrukning än gamla e-tron, men det är marginellt tycker jag själv. Men de kan vara bredare däck på ix40 som ökar referensförbrukningen?

Re: Har räknar på alternativ till gammal Model S.

Postat: 03 mar 2024 18:01
av Verdi_
Nect skrev: 03 mar 2024 17:56
Verdi_ skrev: 03 mar 2024 17:53
Nect skrev: 03 mar 2024 17:48
Verdi_ skrev: 03 mar 2024 17:25
Nect skrev: 03 mar 2024 16:36


Ca 35 mil 😊

Och den räknade med samma SOC vid ankomst?
De ska den ha gjort (inställd på 10%)

ABRP har lägre referensförbrukning på nyare E-Tron (227 Wh/km) än iX 40 (237 Wh/km). Känns inte helt rätt.
Nu räknar jag iofs med gamla e-tron 55 i ABRP.

Jag uppdaterade min tidigare post som sänkte laddtiden på ix40 med 2 min.
Jo jag räknade på 2021+, dvs de senare årsmodellerna. Inte Q8 alltså.

Re: Har räknar på alternativ till gammal Model S.

Postat: 03 mar 2024 18:41
av tobiasbl
Är inte hybrid ett alternativ ?

Re: Har räknar på alternativ till gammal Model S.

Postat: 03 mar 2024 19:03
av Verdi_
tobiasbl skrev: 03 mar 2024 18:41
Är inte hybrid ett alternativ ?
Kan inte uteslutas men tycker de är väldigt dyra.