VW fortsätter med sitt fuskande..
Postat: 22 feb 2024 09:31
Jag undrar lite det också, enligt artikeln får dom en räckvidd på 356 km i sina tester, som dom jämför mot bilens WLTP på 599 km.
WLTP-tester bör vara allmänt kända vid det här laget, åtminstone i elbilskretsar. Är det någon som menar att VW fuskat sig igenom den proceduren?
Nej, det låter ju inte rimligt, tittar man på svenska hemsidan så anger VW t.o.m en ännu högre WLTP-siffra på 614 km, jag har lite svårt att förstå hur dom skulle lyckas uppnå det med 77kWh batteri...
Någonting är iaf konstigt, det låter ju lite konstigt att den bilen skulle uppnå en så låg förbrukning som 125Wh/km, det skulle t.ex. betyda att den slår Model Y med nästan 20% trots att den är både större och tyngre.
Oj, då kan ju siffrorna faktiskt stämma, mycket imponerande i så fall!Maw skrev: ↑22 feb 2024 10:50ID.7 verkar dra exakt lika mycket som en Tesla Model 3 lr Highland vilket är imponerande med tanke på hur mycket större ID.7 är.
Visserligen är ID.7:an bara 2wd men det testade exemplaret saknar värmepump vilket borde motsvara mer än skillnaden mellan 2wd och awd i testet.
Förslag på ny trådtitel:
Ja, eller så kan titeln vara ”ID7 lika snål som Model 3 Highland”SwedishAdvocate skrev: ↑22 feb 2024 13:08Förslag på ny trådtitel:
ID.7 i tyskt räckviddstest
ID.7 presterar som förväntat i tyskt räckviddstest
Min tyska är inte särskilt bra. De av er som behärskar det språket kan säkert komma på något bättre...
Och WLTP är alltså ett ca 2 mil långt test på en helt horizontell snustorr väg. Testet görs i ca 20 grader Celsius och vindstilla. Beroende på om man räknar eller inte räknar med när bilen står stilla under testcykeln så är genomsnittshastigheten 46,5 eller 53,5 km/h...
https://en.wikipedia.org/wiki/Worldwide ... re#Class_3
Ska vi ta det som fakta (att id7 trots större frontarea, sämre cw och väsentligt högre vikt drar lika lite som M3 Highland) baserat på ett test där en Youtuber låter sin tjej/fru köra SIN folka efter en M3 Highland på motorvägen, där den senare startar med kallt batteri och den föregående precis laddat till 80%?Maw skrev: ↑22 feb 2024 10:50ID.7 verkar dra exakt lika mycket som en Tesla Model 3 lr Highland vilket är imponerande med tanke på hur mycket större ID.7 är.
Visserligen är ID.7:an bara 2wd men det testade exemplaret saknar värmepump vilket borde motsvara mer än skillnaden mellan 2wd och awd i testet.
Är bara lekman på sånt här...Mnil69 skrev: ↑22 feb 2024 13:22Ska vi ta det som fakta (att id7 trots större frontarea, sämre cw och väsentligt högre vikt drar lika lite som M3 Highland) baserat på ett test där en Youtuber låter sin tjej/fru köra SIN folka efter en M3 Highland på motorvägen, där den senare startar med kallt batteri och den föregående precis laddat till 80%?Maw skrev: ↑22 feb 2024 10:50ID.7 verkar dra exakt lika mycket som en Tesla Model 3 lr Highland vilket är imponerande med tanke på hur mycket större ID.7 är.
[en film]
Visserligen är ID.7:an bara 2wd men det testade exemplaret saknar värmepump vilket borde motsvara mer än skillnaden mellan 2wd och awd i testet.![]()
![]()
ID.7 är 1862 mm bred och 1536 mm hög. Model 3 är 1933 mm bred och 1443 mm hög så på frontarean skiljer det nog inte jättemycket.SwedishAdvocate skrev: ↑22 feb 2024 13:32Är bara lekman på sånt här...Mnil69 skrev: ↑22 feb 2024 13:22Ska vi ta det som fakta (att id7 trots större frontarea, sämre cw och väsentligt högre vikt drar lika lite som M3 Highland) baserat på ett test där en Youtuber låter sin tjej/fru köra SIN folka efter en M3 Highland på motorvägen, där den senare startar med kallt batteri och den föregående precis laddat till 80%?Maw skrev: ↑22 feb 2024 10:50ID.7 verkar dra exakt lika mycket som en Tesla Model 3 lr Highland vilket är imponerande med tanke på hur mycket större ID.7 är.
[en film]
Visserligen är ID.7:an bara 2wd men det testade exemplaret saknar värmepump vilket borde motsvara mer än skillnaden mellan 2wd och awd i testet.![]()
![]()
Men det skiljer inte så mkt i Cd. ID.7 har 0,23 och Highland 0,219. Och Teslan måste väl mata mer datakraft än vad VWn behöver göra (har glömt hur man räknar ut den effektåtgången...). Och hur mkt kan det egentligen skilja i frontarea? Tror t.ex. inte ID.7 är särskilt bred...
Dina dimensioner är off. Breddmåttet på id7 som du anger är utan speglar medan måttet för M3 är med speglar. Id7 är drygt en cm bredare och nästan 10 cm högre. Frontarean är nästan 10% större för id7 och cw är nästan 5% sämre. Och folkan är en riktig fläskis. Det går inte att trolla bort om man inte skarvar med testningen dvs.Verdi_ skrev: ↑22 feb 2024 13:37ID.7 är 1862 mm bred och 1536 mm hög. Model 3 är 1933 mm bred och 1443 mm hög så på frontarean skiljer det nog inte jättemycket.SwedishAdvocate skrev: ↑22 feb 2024 13:32Är bara lekman på sånt här...Mnil69 skrev: ↑22 feb 2024 13:22Ska vi ta det som fakta (att id7 trots större frontarea, sämre cw och väsentligt högre vikt drar lika lite som M3 Highland) baserat på ett test där en Youtuber låter sin tjej/fru köra SIN folka efter en M3 Highland på motorvägen, där den senare startar med kallt batteri och den föregående precis laddat till 80%?Maw skrev: ↑22 feb 2024 10:50ID.7 verkar dra exakt lika mycket som en Tesla Model 3 lr Highland vilket är imponerande med tanke på hur mycket större ID.7 är.
[en film]
Visserligen är ID.7:an bara 2wd men det testade exemplaret saknar värmepump vilket borde motsvara mer än skillnaden mellan 2wd och awd i testet.![]()
![]()
Men det skiljer inte så mkt i Cd. ID.7 har 0,23 och Highland 0,219. Och Teslan måste väl mata mer datakraft än vad VWn behöver göra (har glömt hur man räknar ut den effektåtgången...). Och hur mkt kan det egentligen skilja i frontarea? Tror t.ex. inte ID.7 är särskilt bred...
Däremot skiljer det lite på längden. Model 3 är 4720 mm lång och ID.7 är 4961 mm. Så 241 mm längre.
Viktmässigt så väger ID.7 2203 kg medan Highland LR väger 1847 kg så det skiljer 356 kg. Dock är inte viktigt särskilt utslagsgivande för förbrukningen.
Oavsett vilket så är den imponerande snål. Även om den inte riktigt skulle vara lika snål som en Highland.
Mnil69 skrev: ↑22 feb 2024 13:47Dina dimensioner är off. Breddmåttet på id7 som du anger är utan speglar medan måttet för M3 är med speglar. Id7 är drygt en cm bredare och nästan 10 cm högre. Frontarean är nästan 10% större för id7 och cw är nästan 5% sämre. Och folkan är en riktig fläskis. Det går inte att trolla bort om man inte skarvar med testningen dvs.Verdi_ skrev: ↑22 feb 2024 13:37ID.7 är 1862 mm bred och 1536 mm hög. Model 3 är 1933 mm bred och 1443 mm hög så på frontarean skiljer det nog inte jättemycket.SwedishAdvocate skrev: ↑22 feb 2024 13:32Är bara lekman på sånt här...Mnil69 skrev: ↑22 feb 2024 13:22Ska vi ta det som fakta (att id7 trots större frontarea, sämre cw och väsentligt högre vikt drar lika lite som M3 Highland) baserat på ett test där en Youtuber låter sin tjej/fru köra SIN folka efter en M3 Highland på motorvägen, där den senare startar med kallt batteri och den föregående precis laddat till 80%?Maw skrev: ↑22 feb 2024 10:50ID.7 verkar dra exakt lika mycket som en Tesla Model 3 lr Highland vilket är imponerande med tanke på hur mycket större ID.7 är.
[en film]
Visserligen är ID.7:an bara 2wd men det testade exemplaret saknar värmepump vilket borde motsvara mer än skillnaden mellan 2wd och awd i testet.![]()
![]()
Men det skiljer inte så mkt i Cd. ID.7 har 0,23 och Highland 0,219. Och Teslan måste väl mata mer datakraft än vad VWn behöver göra (har glömt hur man räknar ut den effektåtgången...). Och hur mkt kan det egentligen skilja i frontarea? Tror t.ex. inte ID.7 är särskilt bred...
Däremot skiljer det lite på längden. Model 3 är 4720 mm lång och ID.7 är 4961 mm. Så 241 mm längre.
Viktmässigt så väger ID.7 2203 kg medan Highland LR väger 1847 kg så det skiljer 356 kg. Dock är inte viktigt särskilt utslagsgivande för förbrukningen.
Oavsett vilket så är den imponerande snål. Även om den inte riktigt skulle vara lika snål som en Highland.
yttertemperaturen var 9-10 grader.Mnil69 skrev: ↑22 feb 2024 13:22Ska vi ta det som fakta (att id7 trots större frontarea, sämre cw och väsentligt högre vikt drar lika lite som M3 Highland) baserat på ett test där en Youtuber låter sin tjej/fru köra SIN folka efter en M3 Highland på motorvägen, där den senare startar med kallt batteri och den föregående precis laddat till 80%?Maw skrev: ↑22 feb 2024 10:50ID.7 verkar dra exakt lika mycket som en Tesla Model 3 lr Highland vilket är imponerande med tanke på hur mycket större ID.7 är.
Visserligen är ID.7:an bara 2wd men det testade exemplaret saknar värmepump vilket borde motsvara mer än skillnaden mellan 2wd och awd i testet.![]()
![]()