Sida 1 av 1

MS 2014 från 21" till 20 eller 19" från nyare modell?

Postat: 13 feb 2024 14:16
av Pacmanson
Kör ca 15 mil spårig E18 om dagen och upplever 19" vinterhjulen som 'väldigt mycket bekvämare' än 21" staggered sommarhjulen...

245/35R21 (21X8,5J)
265/35R21 (21X9,0J)

Funkar alla årsmodeller MS 19" hjul på min gammel-S?
Samma fråga MX, funkar alla 20" på min?

Tips om att få staggered mindre spårkänslig? Val av däck och/eller dimension?

Re: MS 2014 från 21" till 20 eller 19" från nyare modell?

Postat: 14 feb 2024 10:23
av Pacmanson
Svarar mig själv efter lite googling...MS 2012-2021 (22-24?) har samma mått.

5/120 bult, ET 40, Nav 64,1 och gängmått M 14x1,50

MX skiljer lite på ET, men borde inte vara några större problem då det överlag verkar funka vad jag sett och läst.

Lösningen för mig att spåra bättre på oändligt landsvägspendlande borde då vara att gå 19" på sommarhjulen :idea:

Re: MS 2014 från 21" till 20 eller 19" från nyare modell?

Postat: 14 feb 2024 11:59
av Nicke Nyfiken
På min gamla Model S Performance bytte jag från original 21" med Michelin Pilot Sport till original 19" med Michelin Primacy Acoustic.
Vilken befrielse!

Mycket tystare, bekvämare, mindre spårkänsliga och lägre förbrukning.
Men bilen blev en aning mer känslig för stark sidvind.


Det finns olika TPMS till Model S så kolla att de är rätt för din bil om du köper begagnade fälgar som har TPMS-sensorer monterade.

Re: MS 2014 från 21" till 20 eller 19" från nyare modell?

Postat: 14 feb 2024 15:40
av Pacmanson
Nicke Nyfiken skrev: 14 feb 2024 11:59
På min gamla Model S Performance bytte jag från original 21" med Michelin Pilot Sport till original 19" med Michelin Primacy Acoustic.
Vilken befrielse!

Mycket tystare, bekvämare, mindre spårkänsliga och lägre förbrukning.
Men bilen blev en aning mer känslig för stark sidvind.


Det finns olika TPMS till Model S så kolla att de är rätt för din bil om du köper begagnade fälgar som har TPMS-sensorer monterade.
Tack, bra input. En ny uppsättning verkar ju gå lös på 1500 kr..