Sida 1 av 1
HV batteri byte
Postat: 01 feb 2024 09:33
av Gimbo
Fick mitt HV batteri utbytt men gör rykten om att tesla ibland byter ut till gamla hv batterier, hur vet man att man fått ett schysst HV batteri installerat? Går det att kontrollera på något sätt?
Re: HV batteri byte
Postat: 01 feb 2024 09:59
av dstr
Gimbo skrev: ↑01 feb 2024 09:33
Fick mitt HV batteri utbytt men gör rykten om att tesla ibland byter ut till gamla hv batterier, hur vet man att man fått ett schysst HV batteri installerat? Går det att kontrollera på något sätt?
Hur många kilometer har du i räckvidd när batteriet är fullt nu jämfört med innan?
Re: HV batteri byte
Postat: 01 feb 2024 10:40
av Gimbo
Kommer inte ihåg hur mycket det var innan men när jag hämtade ut den låg den på 340km vid 100% laddning och jag har ett 75 batteri
Re: HV batteri byte
Postat: 01 feb 2024 12:29
av Vindens
Gimbo skrev: ↑01 feb 2024 10:40
Kommer inte ihåg hur mycket det var innan men när jag hämtade ut den låg den på 340km vid 100% laddning och jag har ett 75 batteri
Jag hade 353 km på en 75a från 2018 vid 10 000 mil innan den lämnades så du har nog inte ett nytt batteri.
Re: HV batteri byte
Postat: 01 feb 2024 14:31
av Legato
Vindens skrev: ↑01 feb 2024 12:29
Gimbo skrev: ↑01 feb 2024 10:40
Kommer inte ihåg hur mycket det var innan men när jag hämtade ut den låg den på 340km vid 100% laddning och jag har ett 75 batteri
Jag hade 353 km på en 75a från 2018 vid 10 000 mil innan den lämnades så du har nog inte ett nytt batteri.
Mmm drygt 380 km var det på ny S75D.
Re: HV batteri byte
Postat: 01 feb 2024 14:36
av Gimbo
Då har jag med andra ord fått ett riktigt skrotbatteri installerat.
Re: HV batteri byte
Postat: 01 feb 2024 17:22
av Bjelke
Vindens skrev: ↑01 feb 2024 12:29
Gimbo skrev: ↑01 feb 2024 10:40
Kommer inte ihåg hur mycket det var innan men när jag hämtade ut den låg den på 340km vid 100% laddning och jag har ett 75 batteri
Jag hade 353 km på en 75a från 2018 vid 10 000 mil innan den lämnades så du har nog inte ett nytt batteri.
Och jag har ungefär samma i min som nu snart har rullat 10 000 mil. Samma årsmodell.
Re: HV batteri byte
Postat: 01 feb 2024 18:12
av Nicke Nyfiken
Gimbo skrev: ↑01 feb 2024 09:33
Fick mitt HV batteri utbytt men gör rykten om att tesla ibland byter ut till gamla hv batterier, hur vet man att man fått ett schysst HV batteri installerat? Går det att kontrollera på något sätt?
Om du vill veta hur gammalt batteriet är så kolla på batteriets etikett som sitter innanför höger framhjul.
Den ser ut så här.
T15J betyder att batteriet ät tillverkat 2015 oktober.
Avslutas sifferraden med R1 så är det renoverat 1 gång. R2 = 2 gånger osv.
Re: HV batteri byte
Postat: 01 feb 2024 18:14
av AAKEE
Detta är loggat från scan my tesla (BMS-data skickat till en server)
388-399 var max
Re: HV batteri byte
Postat: 01 feb 2024 18:17
av AAKEE
Mobilen kan inte visa texten på vilket battery och körsträckan.
Bilar mellan 10-20K mil som har 340 km
(Det är snarare åldern på batteriet som gör det, men det finns ju mest bara skalor med mil).
Re: HV batteri byte
Postat: 01 feb 2024 19:52
av Gimbo
Nicke Nyfiken skrev: ↑01 feb 2024 18:12
Gimbo skrev: ↑01 feb 2024 09:33
Fick mitt HV batteri utbytt men gör rykten om att tesla ibland byter ut till gamla hv batterier, hur vet man att man fått ett schysst HV batteri installerat? Går det att kontrollera på något sätt?
Om du vill veta hur gammalt batteriet är så kolla på batteriets etikett som sitter innanför höger framhjul.
Den ser ut så här.
Screenshot_20240201_174541_Chrome.jpg
T15J betyder att batteriet ät tillverkat 2015 oktober.
Avslutas sifferraden med R1 så är det renoverat 1 gång. R2 = 2 gånger osv.
Jättesnällt tack för infot!
Står T18G på min och slutar på R1 betyder alltså att den är från juli 2018 och att de reparera batteriet och inte bytte ut det som de faktiskt sa min bil är från 2018 så måste va mitt befintliga batteri som de reparera
Re: HV batteri byte
Postat: 01 feb 2024 21:09
av frippe
Gimbo skrev: ↑01 feb 2024 19:52
Nicke Nyfiken skrev: ↑01 feb 2024 18:12
Gimbo skrev: ↑01 feb 2024 09:33
Fick mitt HV batteri utbytt men gör rykten om att tesla ibland byter ut till gamla hv batterier, hur vet man att man fått ett schysst HV batteri installerat? Går det att kontrollera på något sätt?
Om du vill veta hur gammalt batteriet är så kolla på batteriets etikett som sitter innanför höger framhjul.
Den ser ut så här.
Screenshot_20240201_174541_Chrome.jpg
T15J betyder att batteriet ät tillverkat 2015 oktober.
Avslutas sifferraden med R1 så är det renoverat 1 gång. R2 = 2 gånger osv.
Jättesnällt tack för infot!
Står T18G på min och slutar på R1 betyder alltså att den är från juli 2018 och att de reparera batteriet och inte bytte ut det som de faktiskt sa min bil är från 2018 så måste va mitt befintliga batteri som de reparera
De kan ha bytt ut det mot ett annat som de renoverat. Så behöver inte vara ditt gamla.
Re: HV batteri byte
Postat: 01 feb 2024 21:42
av Nicke Nyfiken
Gimbo skrev: ↑01 feb 2024 19:52
Nicke Nyfiken skrev: ↑01 feb 2024 18:12
Gimbo skrev: ↑01 feb 2024 09:33
Fick mitt HV batteri utbytt men gör rykten om att tesla ibland byter ut till gamla hv batterier, hur vet man att man fått ett schysst HV batteri installerat? Går det att kontrollera på något sätt?
Om du vill veta hur gammalt batteriet är så kolla på batteriets etikett som sitter innanför höger framhjul.
Den ser ut så här.
Screenshot_20240201_174541_Chrome.jpg
T15J betyder att batteriet ät tillverkat 2015 oktober.
Avslutas sifferraden med R1 så är det renoverat 1 gång. R2 = 2 gånger osv.
Jättesnällt tack för infot!
Står T18G på min och slutar på R1 betyder alltså att den är från juli 2018 och att de reparera batteriet och inte bytte ut det som de faktiskt sa min bil är från 2018 så måste va mitt befintliga batteri som de reparera
Hur länge jobbade Tesla på bilen? Alltså när skruvade de ur batteriet?
Om det fortfarande är som det var för 2,5 år sedan när jag fick mitt 85-batteri utbytt, så skulle de behöva ha bilen i 4-5 månader för att få tillbaka samma batteri. För de renoverade inga batterier i Europa, så alla trasiga batterier skickades till USA (via Holland) och samma väg tillbaka. Och det tog väldigt lång tid då det gick med specialtransporter pga att de klassades som farligt gods.
Så har Tesla inte haft din bil väldigt länge så har du nog fått ett annat renoverat batteri.
Batteriet jag fick var 1,5 år nyare och hade 1 km längre räckvidd vid 100% men laddade med betydligt lägre effekt och därför långsammare.

Re: HV batteri byte
Postat: 01 feb 2024 23:43
av AAKEE
Gimbo skrev: ↑01 feb 2024 19:52
Nicke Nyfiken skrev: ↑01 feb 2024 18:12
Gimbo skrev: ↑01 feb 2024 09:33
Fick mitt HV batteri utbytt men gör rykten om att tesla ibland byter ut till gamla hv batterier, hur vet man att man fått ett schysst HV batteri installerat? Går det att kontrollera på något sätt?
Om du vill veta hur gammalt batteriet är så kolla på batteriets etikett som sitter innanför höger framhjul.
Den ser ut så här.
Screenshot_20240201_174541_Chrome.jpg
T15J betyder att batteriet ät tillverkat 2015 oktober.
Avslutas sifferraden med R1 så är det renoverat 1 gång. R2 = 2 gånger osv.
Jättesnällt tack för infot!
Står T18G på min och slutar på R1 betyder alltså att den är från juli 2018 och att de reparera batteriet och inte bytte ut det som de faktiskt sa min bil är från 2018 så måste va mitt befintliga batteri som de reparera
Det är ett utbytesstystem. Man kan nog mer eller mindre garantera att du inte fick ditt eget gamla.
Re: HV batteri byte
Postat: 02 feb 2024 00:13
av Gimbo
Kan man inte kräva ett nytt batteri? Känns ju lite bedrövligt att få ett renoverat batteri med sänre räckvidd än den man hade innan och då med större risk att även den pajar igen och nästa ggn har man inte garantin kvar
Re: HV batteri byte
Postat: 02 feb 2024 00:37
av AAKEE
Gimbo skrev: ↑02 feb 2024 00:13
Kan man inte kräva ett nytt batteri? Känns ju lite bedrövligt att få ett renoverat batteri med sänre räckvidd än den man hade innan och då med större risk att även den pajar igen och nästa ggn har man inte garantin kvar
Det står tydligt i garantin att man kan få ett begagnat (refurbished) batteri med minst samma räckvidd som innan man fick fel på sitt batteri.
Har du koll på med säkerhet vad du hade innan kan du nog ställa frågan till Tesla.
Det finns kanske inte nya batterier till äldre bilar, då får man det som finms att tillgå.
Man ska ju dock inte gå back på räckvidden.
Det kan nog ta en liten stund innan räckvidden (batterikapaciteten ä) är inräknad helt.
Re: HV batteri byte
Postat: 02 feb 2024 07:43
av Legato
AAKEE skrev: ↑01 feb 2024 18:14
Detta är loggat från scan my tesla (BMS-data skickat till en server)
388-399 var max
IMG_7231.png
Var hittar du 399 på den bilden?
För mig ser det ut som 384-392 ungefär för de datapunkter som är närmast y-axeln.
Re: HV batteri byte
Postat: 02 feb 2024 07:55
av AAKEE
Legato skrev: ↑02 feb 2024 07:43
AAKEE skrev: ↑01 feb 2024 18:14
Detta är loggat från scan my tesla (BMS-data skickat till en server)
388-399 var max
IMG_7231.png
Var hittar du 399 på den bilden?
För mig ser det ut som 384-392 ungefär för de datapunkter som är närmast y-axeln.
Helt rätt!
Tryckfelsnisse, 388-389 ska det stå. Slant nog med fingret på mobilen (upptäckte det inte då).
Något singelvärde kan ha vart högre men det verkade toppa runt det
Re: HV batteri byte
Postat: 02 feb 2024 08:11
av Gustafsson
Kollade in hemsidan (teslalogger.de) Om man väljer 90D som ju fick mycket skit för batterikvaliteten för några år sedan ser man flera antydda, men distinkta regressionskurvor. Motsvarar dessa olika revisioner av batteri eller är de relaterade till annat. T.ex. klimat? Nån som vet?
Re: HV batteri byte
Postat: 02 feb 2024 16:40
av AAKEE
Gustafsson skrev: ↑02 feb 2024 08:11
Kollade in hemsidan (teslalogger.de) Om man väljer 90D som ju fick mycket skit för batterikvaliteten för några år sedan ser man flera antydda, men distinkta regressionskurvor. Motsvarar dessa olika revisioner av batteri eller är de relaterade till annat. T.ex. klimat? Nån som vet?
Troligen är det inte ett jättestort antal bilar och man kan nog urskilja sin egen bil.
De kurvor som bildar en linje är sannolikt samma bil till huvudsak( eller två bilar som lever ett ganska lika liv).
Eftersom calendar aging biter mest på bilen i början så kommer en bil med kort körsträcka dyka fortare.
Vi har väldigt sannolikt flera bilar med ungefär samma range men en har gått kort, en har gått långt och en mittimellan.
De linjerna går att uttyda i grafen.