Sida 1 av 1
BMS_a066
Postat: 26 jan 2024 21:29
av Mr Totte
Fick denna felkod på skärmen idag. Någon annan som råkat ut för det tidigare och har en aning om vad som kan vara fel? Känns rent spontant sådär att fortsätta och köra vidare tills SC fått undersöka saken eller har jag fel? Har lagt ett ärende i appen men inget svar än. Laddade upp till 80% hemma för nyfikenheten skull och har då tappat ca: 41km i range mot vad det normalt brukar vara då jag laddar hemma (varmgarage). Är en MYP 2022 uttagen i augusti, ca: 3500mil.
Re: BMS_a066
Postat: 26 jan 2024 22:58
av Tellus
Det luktar batteribyte(HV) om man läser trådar från US
Re: BMS_a066
Postat: 26 jan 2024 23:30
av Mr Totte
Suck, jaja antar att det går på garantin då iaf. Jag trodde nog att batteriet skulle palla mer än 3500mil då bilen köptes.
Re: BMS_a066
Postat: 27 jan 2024 09:56
av agehall
Mr Totte skrev: ↑26 jan 2024 23:30
Suck, jaja antar att det går på garantin då iaf. Jag trodde nog att batteriet skulle palla mer än 3500mil då bilen köptes.
Det gör det normalt sett. Detta är inget direkt vanligt fel, så du har nog bara haft otur och fått ett defekt batteri, om det nu inte är något annat som råkat generera felkoden i ditt fall.
Re: BMS_a066
Postat: 27 jan 2024 12:06
av Oryd
Hoppas det löser sig @Mr Totte.
Den intressanta frågan är vad som händer om man får liknande meddelande och batteribyte blir nödvändigt OCH garantin har löpt ut.
Vad kostar det? Och kan man försäkra sig mot det? Kan Tesla ge ngn form av goodwill till första gen M3?
Re: BMS_a066
Postat: 27 jan 2024 12:48
av Mr Totte
Ja, jag får återkomma då de haft tid att besvara mitt ärende och gjort en felsökning. Om de nu blir batteribyte på garanti får man då ett bättre begagnat batteri? Som grädde på moset så gick även kompressorn sönder och 0 värme i kupen då det var -35⁰C och hela familjen var på väg hem från fjällen efter nyår. Detta är vår första elbil och det kunde börjat bättre som sagt.
Re: BMS_a066
Postat: 27 jan 2024 12:51
av Tellus
Oryd skrev: ↑27 jan 2024 12:06
Hoppas det löser sig @Mr Totte.
Den intressanta frågan är vad som händer om man får liknande meddelande och batteribyte blir nödvändigt OCH garantin har löpt ut.
Vad kostar det? Och kan man försäkra sig mot det? Kan Tesla ge ngn form av goodwill till första gen M3?
Garantin är väl 8år 16000mil för sr och 19200mil för LR utan krav på serice.
Är ingen konkurrent eller maskinförsäkring som slår det, eller?
Är bilen utom garantin kan man väl bekosta en felsökning hos tesla med prisuppgift, blir det dyrt så får man kolla andra elbilverkstäder som börjar komma eller åka till Norge, där finns flera bra reparatörer av elbilar och batterier.
Men generellt så håller batterier bra.
Värre med fossiler, kamaxlar, högtryckspumpar, partikelfilter, kamremmar, adblue, olja, läckage, turbos, insprut, dsg lådor, giftiga avgaser in i kupén med mera.
Re: BMS_a066
Postat: 27 jan 2024 13:08
av Oryd
Tack @Tellus, stämmer 8 år el 19200 mil för LR/P. Jag tänkte just efter 19200 mil, hur dyrt kan det bli om man måste byta batteri? I kr?
Koll av batteriet när man börjar närma sig garantiutgång en god idé. Det här ju en aktuell fråga för främst gamla M3 bilar (och en och annan långkörd Y)som börjar närma sig garantiutgång...
Re: BMS_a066
Postat: 27 jan 2024 14:44
av AAKEE
Mr Totte skrev: ↑26 jan 2024 23:30
Suck, jaja antar att det går på garantin då iaf. Jag trodde nog att batteriet skulle palla mer än 3500mil då bilen köptes.
Det är mycket elektronik i batteriet. Och det är mycket vanligare att det är problem där än med battericellerna.
Re: BMS_a066
Postat: 05 feb 2024 19:57
av Mr Totte
Och där fick jag felkod BMS_a079 (kan ej ladda) så nu är bilen strandad med 55% batteri. Förhoppningsvis tar jag mig till SC (12 mil) om de inte väntar allt för länge med att kalla in min bil.
Re: BMS_a066
Postat: 06 feb 2024 08:28
av Tellus
Mr Totte skrev: ↑05 feb 2024 19:57
Och där fick jag felkod BMS_a079 (kan ej ladda) så nu är bilen strandad med 55% batteri. Förhoppningsvis tar jag mig till SC (12 mil) om de inte väntar allt för länge med att kalla in min bil.
Tesla kommer med bärgare och hämtar bilen, gratis, under garantitid.
Använd bilen som vanligt ner till ca 20, sen bärgare, det tror jag snabbar på felsökning och reparation också.
Lånebil får ni också gratis, den brukar komma tillsammans med bärgaren som hämtar er bil.
Men man bör stå på sig lite ibland.
Re: BMS_a066
Postat: 06 feb 2024 14:08
av Bjelke
Tellus skrev: ↑06 feb 2024 08:28
Mr Totte skrev: ↑05 feb 2024 19:57
Och där fick jag felkod BMS_a079 (kan ej ladda) så nu är bilen strandad med 55% batteri. Förhoppningsvis tar jag mig till SC (12 mil) om de inte väntar allt för länge med att kalla in min bil.
Tesla kommer med bärgare och hämtar bilen, gratis, under garantitid.
Använd bilen som vanligt ner till ca 20, sen bärgare, det tror jag snabbar på felsökning och reparation också.
Lånebil får ni också gratis, den brukar komma tillsammans med bärgaren som hämtar er bil.
Men man bör stå på sig lite ibland.
Är det inte en privatköpt bil så kan dom vara extremt gnälliga med lånebil, man bör iaf
vara beredd på att bli utan.
Re: BMS_a066
Postat: 16 feb 2024 21:39
av Mr Totte
Blev batteribyte på garanti. Bra service av Tesla, bilen blev prio och var klar någon dag efter att batteriet anlänt. Var borta ca: 2v men jag fick en lånebil. Hoppas nu bara att detta batteri håller längre.
Re: BMS_a066
Postat: 16 feb 2024 22:18
av Tellus
Jag gissar på 30000mil.
Håll oss uppdaterade

Re: BMS_a066
Postat: 16 feb 2024 22:47
av Legato
Oryd skrev: ↑27 jan 2024 12:06
Hoppas det löser sig @Mr Totte.
Den intressanta frågan är vad som händer om man får liknande meddelande och batteribyte blir nödvändigt OCH garantin har löpt ut.
Vad kostar det? Och kan man försäkra sig mot det? Kan Tesla ge ngn form av goodwill till första gen M3?
Worst case ca 130k (refurbed från Tesla).
Best case ca 50k (köpa begagnat, sälja existerande och få monterat av tredjepart).
Med tanke på hur osannolikt det trots allt är så oroar det inte mig mer än jag hade oroat mig över motorras i en fossil.
Hoppas jag inte jinxade min 24.000-milare nu

Re: BMS_a066
Postat: 16 feb 2024 23:25
av AAKEE
Legato skrev: ↑16 feb 2024 22:47
Oryd skrev: ↑27 jan 2024 12:06
Hoppas det löser sig @Mr Totte.
Den intressanta frågan är vad som händer om man får liknande meddelande och batteribyte blir nödvändigt OCH garantin har löpt ut.
Vad kostar det? Och kan man försäkra sig mot det? Kan Tesla ge ngn form av goodwill till första gen M3?
Worst case ca 130k (refurbed från Tesla).
Best case ca 50k (köpa begagnat, sälja existerande och få monterat av tredjepart).
Med tanke på hur osannolikt det trots allt är så oroar det inte mig mer än jag hade oroat mig över motorras i en fossil.
Hoppas jag inte jinxade min 24.000-milare nu
Och min fossilare, pedantskött A5 Q sportback har motorras. I värsta fall är alla ventiler… med lite tur är det endast kamkedjesträckaren som är trasig (oddsen är åt det värre hållet).
17700 mil, pedantskött sedan ny.
Hade jag lämnat in bilen för det här…
Bara växellådan (S-tronic) kostade långt över 100K för 10 år sedan som reservdel.
Det snackas ju mycket om batterier ”på stan” men det är nog inte så mycket annolrunda än det som kan hända fossilare. Och batterierna är det ju garanti på…
Jag gissar att batteriet kommer hålla 10-15 år, när det gäller cellerna. Det är större risk att elektronik och relän i batteriet ger sig.
Miltalsmässigt skulle nog batteriet hålla väldigt länge….
Re: BMS_a066
Postat: 17 feb 2024 09:46
av agehall
Tror den stora skillnaden är att folk vant sig vid att ICE-bilar behöver service och att underhåll kostar. När elbilar kom var kanske inte batterierna de bästa och det hjälpte till att sprida FUD kring det. Och visst kan det bli en stor kostnad när det sker - alla har kanske inte pengarna på hög att bara köpa ett nytt batteri, men kostnaden fördelat över tid är inte superhög jämfört med en ICE-bil.