Sida 1 av 2
Tesla Redwood compact crossover
Postat: 24 jan 2024 10:25
av spacecoin
Re: Tesla Redwood compact crossover
Postat: 24 jan 2024 11:08
av Credde
Spännande, men mon inte den först kommer i slutet av 2026 - Elon time

Re: Tesla Redwood compact crossover
Postat: 24 jan 2024 11:53
av Frunken
Synd att den kommer när jag redan hämtat ut en ny bil… men spännande iaf

Re: Tesla Redwood compact crossover
Postat: 09 dec 2024 14:24
av backe
Får vi se om det är Elon-år och Elon-pengar

Låter dock offensivt prismässigt att bygga den på befintlig plattform och ha en tillverkningskostnad på 50%?
https://www.di.se/live/uppgifter-da-lan ... n-model-q/
Re: Tesla Redwood compact crossover
Postat: 09 dec 2024 14:57
av spacecoin
Cybertruck skulle kosta $39k... Jag gissar att den här nya modellen kommer att bli endast Kina till att börja med. Vi får se.
Antagligen ser den ut mer eller mindre exakt som cybercab och blir autonom "när som helst".
Re: Tesla Redwood compact crossover
Postat: 09 dec 2024 17:34
av Maw
Undrar om Elon börjar fatta att robotaxi ligger långt bort för Tesla och svänger igen pga det?
Re: Tesla Redwood compact crossover
Postat: 09 dec 2024 18:39
av spacecoin
Maw skrev: ↑09 dec 2024 17:34
Undrar om Elon börjar fatta att robotaxi ligger långt bort för Tesla och svänger igen pga det?
Cybercab har spelat ut sin roll. Kursen gick upp 50%. Mission completed.
Re: Tesla Redwood compact crossover
Postat: 10 dec 2024 11:22
av spacecoin
1.@travisraxelrod met with DB for its Autonomous Driving Day on December 5 in NYC.
2. DB describes "the new Tesla model" which it calls "Model Q".
3. DB says it will launch in the first half of 2025, and will cost less than $30k with subsidies, or $37,499 if Trump cancels the IRA tax credit.
4. DB says it will be built on Tesla's existing lines.
The report doesn't say anything about Redwood, the internal code name for a mass market vehicle, built on a new platform, which Musk paused earlier this year. It also doesn't say anything about the size or cost, or how it might differ from a Model 3.
Förklara för mig vad det är för skillnad på det här och Model 3. Låter ju snarare som en budgetvariant av M3.
Re: Tesla Redwood compact crossover
Postat: 10 dec 2024 11:30
av Teslasemitruck
Elon snackade tidigare i år om att de skrotat model 2 och ska göra billigare varianter av 3 och Y …
Re: Tesla Redwood compact crossover
Postat: 10 dec 2024 11:34
av spacecoin
Teslasemitruck skrev: ↑10 dec 2024 11:30
Elon snackade tidigare i år om att de skrotat model 2 och ska göra billigare varianter av 3 och Y …
Jo jag vet, men hela TSLA-bubblan har ju någon form av genensam orgasm nu. För att man ska återuppliva M3 RWD SR?
Re: Tesla Redwood compact crossover
Postat: 10 dec 2024 11:38
av Teslasemitruck
spacecoin skrev: ↑10 dec 2024 11:34
Teslasemitruck skrev: ↑10 dec 2024 11:30
Elon snackade tidigare i år om att de skrotat model 2 och ska göra billigare varianter av 3 och Y …
Jo jag vet, men hela TSLA-bubblan har ju någon form av genensam orgasm nu. För att man ska återuppliva M3 RWD SR?
Man vet inte. hoppas att det kommer en ny model.
Re: Tesla Redwood compact crossover
Postat: 10 dec 2024 12:38
av TiborBlomhall
Bra sammanfattning av Kristofer:
Falska uppgifter om ny Tesla skapade hopp om ny billig elbil
https://alltomelbil.se/falska-uppgifter ... lig-elbil/
Däremot kan de nya mer prisvärda modellerna bli mer än en "återupplivad M3 RWD SR".
Jag tror Tesla har gått igenom allt i M3/MY och förenklat och reducerat. Cybercab sägs ha hälften så många delar som Model 3. Jag tror de kommer ta över ett antal sådana designfilosofiska drag från Cc. Delar som förut bestod av 10 komponenter blir nu kanske 5. Jag gissar på 48V elsystem och förenklade ledningsdragningen Tesla tog patent på redan 2019:
https://teslaclubsweden.se/tesla-ateruppfinner-kabeln/
Ska jag spekulera så blir "prisvärda modellen" fortfarande av samma storlek och form som M3/MY, troligtvis till och med heta M3/MY men med rejält förenklade byggstenar och rejält kapat prislapp.
Anledningen till att jag skriver M3/MY är att jag tror Tesla kommer införa förändringarna på båda modellerna. Ett litet frågetecken dock vilken av dem som kommer först.
Att Tesla skulle släppa en helt ny bilmodell med andra mått och sånt motsägs av att de skulle byggas på samma monteringslinor som dagens bilar. Vad jag sett av Teslas fabriker är de inte tillräckligt flexibla för sånt.
https://teslaclubsweden.se/tesla-forber ... -modellen/
Re: Tesla Redwood compact crossover
Postat: 10 dec 2024 13:07
av Jaegaern
Jag hoppas på att bilen blir av en annan modell än model 3 och/eller Y. Att den faktiskt blir mindre enligt rykte. Det skulle vara riktigt bra för många som antingen sällan använder bil, eller som vill ha en prisvärd andrabil.
Vågar man tro på en variant av CyberCab?
En model 3 är lite stor för enbart jobbpendling för en person, samt att bagaget verkligen suger med det lilla brevinkast som finns. Men vad finns annars i Teslakläder?
Re: Tesla Redwood compact crossover
Postat: 10 dec 2024 13:44
av jonasl
Så länge de säljer bra av Model 3 och kanske framför allt Y så verkar det korkat att sänka priset radikalt. Nä, jag tror mer på en mindre modell.
Re: Tesla Redwood compact crossover
Postat: 10 dec 2024 15:11
av Teslasemitruck
Spännande hur det blir. En model 3 kombi vore något.
Re: Tesla Redwood compact crossover
Postat: 10 dec 2024 15:13
av mikebike
Teslasemitruck skrev: ↑10 dec 2024 15:11
Spännande hur det blir. En model 3 kombi vore något.
Eller åtminstone hatchback...
Re: Tesla Redwood compact crossover
Postat: 10 dec 2024 18:27
av SkipperO
En slimmad model 3 tror-hoppas-spekulerar jag på. Fokus på effektivitet för att minimera batteri-kostnad och vikt och bort med ”premium”-prylar både för kostnad, vikt och för att skapa gap till vanliga 3:
- lägre effekt och toppfart
- smala däck på enkel fälg
- bort med kameror och självkörningsdator
- nya aerodetaljer
- enklare bilstereo
- komposittak
- ej värmepump
- litet LFP-batteri
- tygklädsel
- Manuell stol/ratt/ventilation/trunk/frunk
- mindre skärm
- enklare framljus
- ingen parkeringsassistans alls
=model low qost
Re: Tesla Redwood compact crossover
Postat: 10 dec 2024 20:01
av repulsiv
mikebike skrev: ↑10 dec 2024 15:13
Eller åtminstone hatchback...
Ja, bakluckan är väl den enda delen av Y jag tycker är bättre än min model 3.
Re: Tesla Redwood compact crossover
Postat: 10 dec 2024 20:04
av frippe
SkipperO skrev: ↑10 dec 2024 18:27
En slimmad model 3 tror-hoppas-spekulerar jag på. Fokus på effektivitet för att minimera batteri-kostnad och vikt och bort med ”premium”-prylar både för kostnad, vikt och för att skapa gap till vanliga 3:
- lägre effekt och toppfart
- smala däck på enkel fälg
- bort med kameror och självkörningsdator
- nya aerodetaljer
- enklare bilstereo
- komposittak
- ej värmepump
- litet LFP-batteri
- tygklädsel
- Manuell stol/ratt/ventilation/trunk/frunk
- mindre skärm
- enklare framljus
- ingen parkeringsassistans alls
=model low qost
Vad är premium i en model 3, i jämförelse med Audi, BMW och Mercedes?
Re: Tesla Redwood compact crossover
Postat: 10 dec 2024 20:04
av jonasl
Den är inte bara bra även om det är mera lättlastat. Takhöjden för baksätespassagerare är bättre i 3:an eftersom man kommer rakt i tvärbalken med huvudet på Y. Jag är 195 cm och får den rakt i huvudet på Y. På 3:an hamnade jag med huvudet nära taket men allt gick fritt!
Trean har sina förtjänster helt klart, framför allt är den klart mera lätt på foten och agil jämfört med Y.
Re: Tesla Redwood compact crossover
Postat: 10 dec 2024 23:05
av spacecoin
Re: Tesla Redwood compact crossover
Postat: 11 dec 2024 07:00
av SkipperO
frippe skrev: ↑10 dec 2024 20:04
SkipperO skrev: ↑10 dec 2024 18:27
En slimmad model 3 tror-hoppas-spekulerar jag på. Fokus på effektivitet för att minimera batteri-kostnad och vikt och bort med ”premium”-prylar både för kostnad, vikt och för att skapa gap till vanliga 3:
- lägre effekt och toppfart
- smala däck på enkel fälg
- bort med kameror och självkörningsdator
- nya aerodetaljer
- enklare bilstereo
- komposittak
- ej värmepump
- litet LFP-batteri
- tygklädsel
- Manuell stol/ratt/ventilation/trunk/frunk
- mindre skärm
- enklare framljus
- ingen parkeringsassistans alls
=model low qost
Vad är premium i en model 3, i jämförelse med Audi, BMW och Mercedes?
Satte fnuttar runt premium just av den anledningen. Tyskarna du nämner brukar väll dock ofta refereras till som premium, och tar man snikversionen av många lite billigare bilar, så är mycket i listan exkluderat, emedan mycket ingår om man väljer till något ”premium”-paket.
Re: Tesla Redwood compact crossover
Postat: 11 dec 2024 07:11
av Fredrik j
SkipperO skrev: ↑10 dec 2024 18:27
En slimmad model 3 tror-hoppas-spekulerar jag på. Fokus på effektivitet för att minimera batteri-kostnad och vikt och bort med ”premium”-prylar både för kostnad, vikt och för att skapa gap till vanliga 3:
- lägre effekt och toppfart
- smala däck på enkel fälg
- bort med kameror och självkörningsdator
- nya aerodetaljer
- enklare bilstereo
- komposittak
- ej värmepump
- litet LFP-batteri
- tygklädsel
- Manuell stol/ratt/ventilation/trunk/frunk
- mindre skärm
- enklare framljus
- ingen parkeringsassistans alls
=model low qost
Vinyl är redan ett billigt klädselmaterial.
Re: Tesla Redwood compact crossover
Postat: 11 dec 2024 07:13
av SwedishAdvocate
jonasl skrev: ↑10 dec 2024 20:04
repulsiv skrev: ↑10 dec 2024 20:01
mikebike skrev: ↑10 dec 2024 15:13
Eller åtminstone hatchback...
Ja, bakluckan är väl den enda delen av Y jag tycker är bättre än min model 3.
Den är inte bara bra även om det är mera lättlastat. Takhöjden för baksätespassagerare är bättre i 3:an eftersom man kommer rakt i tvärbalken med huvudet på Y. Jag är 195 cm och får den rakt i huvudet på Y. På 3:an hamnade jag med huvudet nära taket men allt gick fritt! [Min u.]
Trean har sina förtjänster helt klart, framför allt är den klart mera lätt på foten och agil jämfört med Y.
Den tvärbalken verkar ju rent utrymmesmässigt inte vara ett problem i BMW i4 som ju också har en halvkombibaklucka…
Re: Tesla Redwood compact crossover
Postat: 11 dec 2024 07:31
av Maw
SwedishAdvocate skrev: ↑11 dec 2024 07:13
jonasl skrev: ↑10 dec 2024 20:04
repulsiv skrev: ↑10 dec 2024 20:01
mikebike skrev: ↑10 dec 2024 15:13
Eller åtminstone hatchback...
Ja, bakluckan är väl den enda delen av Y jag tycker är bättre än min model 3.
Den är inte bara bra även om det är mera lättlastat. Takhöjden för baksätespassagerare är bättre i 3:an eftersom man kommer rakt i tvärbalken med huvudet på Y. Jag är 195 cm och får den rakt i huvudet på Y. På 3:an hamnade jag med huvudet nära taket men allt gick fritt! [Min u.]
Trean har sina förtjänster helt klart, framför allt är den klart mera lätt på foten och agil jämfört med Y.
Den tvärbalken verkar ju rent utrymmesmässigt inte vara ett problem i BMW i4 som ju också har en halvkombibaklucka…
Baksätet i i4 är inte bra, minns inte hur det var med balken men när jag provkörde den kändes det betydligt sämre än Polestar 2. Barnen tyckte samma.