Sida 1 av 1

Konvertera model 3 till hemmabatteri istället för att byta in?

Postat: 23 jan 2024 07:20
av Dinsdale
Det förefaller vara väldigt mycket dyrare per kWh att köpa ett hemmabatteri än att köpa en bil bara för att komma åt batteriet, sen vaska resten.

När det blir dags att byta bil kanske man skulle behålla den gamla, plocka ur batteriet och delarna som behövs, därefter kasta resten. Rent krasst borde det väl räcka att bara parkera bilen på tomten, sen modda den så man kan få ut ström ur den och inte bara ladda. Måhända till grannarnas förtret med en massa bilvrak i trädgården.

Finns det lösningar för att konvertera model 3 till hemmabatteri än? Leaf-batterier har jag förstått är ganska enkelt att nyttja som hemmalagring.

Re: Konvertera model 3 till hemmabatteri istället för att byta in?

Postat: 23 jan 2024 07:42
av larkar
Det finns en del projekt som löser detta, och Tesla 3&Y är med på listan över batterier som stödjs.
https://github.com/dalathegreat/Battery ... eries-list
Tillsammans med en inverter på listan
https://github.com/dalathegreat/Battery ... rters-list
Tillsammans och med en ESP32 är det teknisk möjligt att göra om bilbatterier till hemma batterier.

Re: Konvertera model 3 till hemmabatteri istället för att byta in?

Postat: 23 jan 2024 12:34
av Bjelke
Bara nyare model S & X på listan…? Tvärtom hade varit lite mer logiskt ju,
för det borde väl också gå? Och mer nära till hands att hända typ nu.

Re: Konvertera model 3 till hemmabatteri istället för att byta in?

Postat: 23 jan 2024 16:12
av jonasl
Har kollat på Dalas videos om det här, det är så otroligt rätt tänkt tycker jag. Blir ju sugen på att skaffa ett skrotat batteri bara för sakens skull.

Extremt prisvärt jämfört med kommersiella lösningar.

Re: Konvertera model 3 till hemmabatteri istället för att byta in?

Postat: 23 jan 2024 22:35
av airdrive
Ja, helt krasst är det inte typ billigare att köpa elbil i stället för hemmabatteri, så får man batteri på köpet 😂

Re: Konvertera model 3 till hemmabatteri istället för att byta in?

Postat: 24 jan 2024 13:33
av larkar
Solbatterier är dyra, tittar man på Almasolar, ett 10 kWh för €4400, ungefär 4800:-/kWh
Bildelsbasen har ett Kia e-niro 64kWh för 100', 1600:-/kWh. 439 mil så inte direkt sopslut. En tredjedel av priset mot ett riktigt solbatteri.
Risken är väl att det kommer att bli en stor efterfrågan av begagnade elbilsbatterier om inte priset på solbatterier sjunker, det verkar ju möjligt att få igång till en inverter.
Med kommande effekttariffer och svängningar i elpriset kommer väl efterfrågan att öka, men alla har inte en lämplig plats att hänga upp ett begagnat elbilsbatteri och en inverter.

Re: Konvertera model 3 till hemmabatteri istället för att byta in?

Postat: 24 jan 2024 13:41
av jonasl
Om inte annat så kommer det hålla uppe priset på begagnade bilar så länge batteriet är helt, även om det är degraderat ganska mycket. Även ett 85kWh Model S-batteri som bara har 60kWh kvar är ett stort batteri!

Re: Konvertera model 3 till hemmabatteri istället för att byta in?

Postat: 26 okt 2025 11:20
av jpetters
Någon som byggt en installation med Tesla batteri som bas?

Re: Konvertera model 3 till hemmabatteri istället för att byta in?

Postat: 27 okt 2025 00:43
av AAKEE
Läs här avseende 3/Y som hemmabatteri:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ge.320519/

Re: Konvertera model 3 till hemmabatteri istället för att byta in?

Postat: 27 okt 2025 06:54
av Tellus
larkar skrev: 24 jan 2024 13:33
Solbatterier är dyra, tittar man på Almasolar, ett 10 kWh för €4400, ungefär 4800:-/kWh
Bildelsbasen har ett Kia e-niro 64kWh för 100', 1600:-/kWh. 439 mil så inte direkt sopslut. En tredjedel av priset mot ett riktigt solbatteri.
Risken är väl att det kommer att bli en stor efterfrågan av begagnade elbilsbatterier om inte priset på solbatterier sjunker, det verkar ju möjligt att få igång till en inverter.
Med kommande effekttariffer och svängningar i elpriset kommer väl efterfrågan att öka, men alla har inte en lämplig plats att hänga upp ett begagnat elbilsbatteri och en inverter.
Man får 50% bidrag på solcellbatteri, efter bidrag ca 22000kr inkl installation för Sigenergy 9kWh(användbart) till exempel

Re: Konvertera model 3 till hemmabatteri istället för att byta in?

Postat: 27 okt 2025 08:07
av AAKEE
Tellus skrev: 27 okt 2025 06:54
larkar skrev: 24 jan 2024 13:33
Solbatterier är dyra, tittar man på Almasolar, ett 10 kWh för €4400, ungefär 4800:-/kWh
Bildelsbasen har ett Kia e-niro 64kWh för 100', 1600:-/kWh. 439 mil så inte direkt sopslut. En tredjedel av priset mot ett riktigt solbatteri.
Risken är väl att det kommer att bli en stor efterfrågan av begagnade elbilsbatterier om inte priset på solbatterier sjunker, det verkar ju möjligt att få igång till en inverter.
Med kommande effekttariffer och svängningar i elpriset kommer väl efterfrågan att öka, men alla har inte en lämplig plats att hänga upp ett begagnat elbilsbatteri och en inverter.
Man får 50% bidrag på solcellbatteri, efter bidrag ca 22000kr inkl installation för Sigenergy 9kWh(användbart) till exempel
9 kWh är ju int mycket.

Måste man inte ha eller skaffa solceller för att få bidrag på batteriet?

Re: Konvertera model 3 till hemmabatteri istället för att byta in?

Postat: 27 okt 2025 09:55
av Tellus
AAKEE skrev: 27 okt 2025 08:07
Tellus skrev: 27 okt 2025 06:54
larkar skrev: 24 jan 2024 13:33
Solbatterier är dyra, tittar man på Almasolar, ett 10 kWh för €4400, ungefär 4800:-/kWh
Bildelsbasen har ett Kia e-niro 64kWh för 100', 1600:-/kWh. 439 mil så inte direkt sopslut. En tredjedel av priset mot ett riktigt solbatteri.
Risken är väl att det kommer att bli en stor efterfrågan av begagnade elbilsbatterier om inte priset på solbatterier sjunker, det verkar ju möjligt att få igång till en inverter.
Med kommande effekttariffer och svängningar i elpriset kommer väl efterfrågan att öka, men alla har inte en lämplig plats att hänga upp ett begagnat elbilsbatteri och en inverter.
Man får 50% bidrag på solcellbatteri, efter bidrag ca 22000kr inkl installation för Sigenergy 9kWh(användbart) till exempel
9 kWh är ju int mycket.

Måste man inte ha eller skaffa solceller för att få bidrag på batteriet?
Vet ej, jag fick 50% bidrag på batteri och växelriktare.
Har 34kWh nu. Huset drar så lite så det räcker gott. AI köper och säljer vid höga/låga priser.
Bra när effekttariffer införs också.
Men man får nog inte tillbaka pengarna, kanske om man säljer huset.

Re: Konvertera model 3 till hemmabatteri istället för att byta in?

Postat: 27 okt 2025 11:25
av wheels
Tellus skrev: 27 okt 2025 09:55
AAKEE skrev: 27 okt 2025 08:07
Tellus skrev: 27 okt 2025 06:54
larkar skrev: 24 jan 2024 13:33
Solbatterier är dyra, tittar man på Almasolar, ett 10 kWh för €4400, ungefär 4800:-/kWh
Bildelsbasen har ett Kia e-niro 64kWh för 100', 1600:-/kWh. 439 mil så inte direkt sopslut. En tredjedel av priset mot ett riktigt solbatteri.
Risken är väl att det kommer att bli en stor efterfrågan av begagnade elbilsbatterier om inte priset på solbatterier sjunker, det verkar ju möjligt att få igång till en inverter.
Med kommande effekttariffer och svängningar i elpriset kommer väl efterfrågan att öka, men alla har inte en lämplig plats att hänga upp ett begagnat elbilsbatteri och en inverter.
Man får 50% bidrag på solcellbatteri, efter bidrag ca 22000kr inkl installation för Sigenergy 9kWh(användbart) till exempel
9 kWh är ju int mycket.

Måste man inte ha eller skaffa solceller för att få bidrag på batteriet?
Vet ej, jag fick 50% bidrag på batteri och växelriktare.
Har 34kWh nu. Huset drar så lite så det räcker gott. AI köper och säljer vid höga/låga priser.
Bra när effekttariffer införs också.
Men man får nog inte tillbaka pengarna, kanske om man säljer huset.
Beror ju på vad man betalat för grejorna. Har ju ett Nissan Leaf 62kWh batteri som jag har haft igång en 10-11 månader.
Räknar jag på vad jag betalat nu, jämfört med vad jag betalade förra året med samma solpaneler, så kommer jag att tjäna in batteriet på under 5 år. En av fördelarna är ju på vintern när man köper billigt på natten och kan sälja dyrt på dagen.
Batteriet blir ju dock ganska hårt cyklat, så jag får se vad som händer, men enligt batteriets bms så ligger jag fortfarande på 95% SoH