Sida 1 av 2

Bilen helt död

Postat: 20 jan 2024 11:38
av Marino
Bilen har stått hemme i tre dagar med laddkabel i(Tibber smart laddning så har inte koll på om den laddat)
Senast appen såg bilen var för två dagar sedan med 49% laddning
Nu när vi skulle ta bilen finns ingen kommunikation mellan app och bil, kort funkar inte heller.
Är det problem med lågspänningsbatteriet kanske?
Vad göra, kommer ju inte in i bilen, kan inte ta ur laddkabel.
Har för mig att det går att öppna frunken utifrån via bogserluckan och sedan ladda lågspänningsbatteriet?

Re: Bilen helt död

Postat: 20 jan 2024 12:02
av mikebike
Ja, det står i manualen som nås via appen hur man gör.

Re: Bilen helt död

Postat: 20 jan 2024 12:06
av Marino
Ok, letade tidigare men hittade inte, får försöka igen

Re: Bilen helt död

Postat: 20 jan 2024 12:45
av Marino
Hittade laddningsinstruktioner men inte hur huven öppnas utifrån, blind kanske. Någon som vet?

Re: Bilen helt död

Postat: 20 jan 2024 13:00
av diskantbroms
Pilla upp locket för bogseringskroken fram. Dra fram 2st kablar och koppla in 12v på dom. Då öppnas huven.
Ska funka med ett 9v batteri också, har jag läst.

Bara testat med 12v själv.

Kolla här, 45s in i klippet.

Re: Bilen helt död

Postat: 20 jan 2024 13:10
av Marino
Sorry hittade det, lite stressad

Re: Bilen helt död

Postat: 20 jan 2024 18:41
av Marino
Tack för svar,
nu inne i bilen och har anslutit ett yttre batteri men bilen tar inte laddning via bilens intag(fick igång skärmen kort innan den dog igen).
12V batteriet laddas väl via laddintaget?
Kan jag ansluta en boster för att få igång bilen(mitt externa batteri orkar inte riktigt,
vet inte om det är det som är problemet därför att Ctek laddaren orkar inte heller)?
Laddar mitt externa batteri över natten och testar imorgon.
Bilens 12V batteri verkar vara helt dött trots högspänningsbatteri på 48% därför frågan om boster.
Hoppas slippa lämna bilen till Tesla för batteribyte.

Re: Bilen helt död

Postat: 20 jan 2024 18:56
av SwedishAdvocate
Marino skrev: 20 jan 2024 18:41
Tack för svar,
nu inne i bilen och har anslutit ett yttre batteri men bilen tar inte laddning via bilens intag(fick igång skärmen kort innan den dog igen).
12V batteriet laddas väl via laddintaget?
Kan jag ansluta en boster för att få igång bilen(mitt externa batteri orkar inte riktigt,
vet inte om det är det som är problemet därför att Ctek laddaren orkar inte heller)?
Laddar mitt externa batteri över natten och testar imorgon.
Bilens 12V batteri verkar vara helt dött trots högspänningsbatteri på 48% därför frågan om boster.
Hoppas slippa lämna bilen till Tesla för batteribyte.
Jag vet en Teslaägare som inte pallade vänta på att få 12V-batteriet bytt i sin 3LR av en ranger. Han bytte batteriet själv. Nu är han hyfsat teknisk av sig, men beroende på dina förkunskaper så kanske det inte är så knepigt... Verkar finnas åtm. 2 videor på Y-tube... Kanske finns en tråd om hur man gör också på både det här forumet eller det amerikanska. Fast det gäller ju att få tag på ett batteri med.

EDIT: Fast hans bil lade aldrig av. Har för mig att den varnade i god tid att batteriet behövde bytas. Och så var det ju inte i ditt fall...

Re: Bilen helt död

Postat: 20 jan 2024 19:14
av niklasha01
Marino skrev: 20 jan 2024 18:41
Tack för svar,
nu inne i bilen och har anslutit ett yttre batteri men bilen tar inte laddning via bilens intag(fick igång skärmen kort innan den dog igen).
12V batteriet laddas väl via laddintaget?
Kan jag ansluta en boster för att få igång bilen(mitt externa batteri orkar inte riktigt,
vet inte om det är det som är problemet därför att Ctek laddaren orkar inte heller)?
Laddar mitt externa batteri över natten och testar imorgon.
Bilens 12V batteri verkar vara helt dött trots högspänningsbatteri på 48% därför frågan om boster.
Hoppas slippa lämna bilen till Tesla för batteribyte.
Hej!
Så där blev det på min model X när värmaren till högvoltsbatteriet gick sönder. Bilen var helt död på morgonen och det gick inte att starta bilen med boster, tog ur och ladda 12 volts batteriet och satte i, men bilens skärm kom igång med bilen kunde inte starta, gjorde nya startförsök hela tiden och till slut drar den ur 12 volts batteriet. Slutade med bärgning till SC där de byter värmaren. Det är tydligen ett system som gör att bilen inte kan starta när den värmaren går sönder.

Re: Bilen helt död

Postat: 20 jan 2024 19:31
av Nicke Nyfiken
niklasha01 skrev: 20 jan 2024 19:14
Marino skrev: 20 jan 2024 18:41
Tack för svar,
nu inne i bilen och har anslutit ett yttre batteri men bilen tar inte laddning via bilens intag(fick igång skärmen kort innan den dog igen).
12V batteriet laddas väl via laddintaget?
Kan jag ansluta en boster för att få igång bilen(mitt externa batteri orkar inte riktigt,
vet inte om det är det som är problemet därför att Ctek laddaren orkar inte heller)?
Laddar mitt externa batteri över natten och testar imorgon.
Bilens 12V batteri verkar vara helt dött trots högspänningsbatteri på 48% därför frågan om boster.
Hoppas slippa lämna bilen till Tesla för batteribyte.
Hej!
Så där blev det på min model X när värmaren till högvoltsbatteriet gick sönder. Bilen var helt död på morgonen och det gick inte att starta bilen med boster, tog ur och ladda 12 volts batteriet och satte i, men bilens skärm kom igång med bilen kunde inte starta, gjorde nya startförsök hela tiden och till slut drar den ur 12 volts batteriet. Slutade med bärgning till SC där de byter värmaren. Det är tydligen ett system som gör att bilen inte kan starta när den värmaren går sönder.
Exakt samma sak hände när batterivärmaren gick sönder på min Model S. Fick byra både batterivärmare och 12V batteri, fast det bara var några månader gammalt.

Men Model Y har inte en sådan battervärmare. Den använder värmepumpen för att värma batteriet så det är något annat fel på TS bil.

Re: Bilen helt död

Postat: 20 jan 2024 19:41
av Nicke Nyfiken
Marino skrev: 20 jan 2024 18:41
Tack för svar,
nu inne i bilen och har anslutit ett yttre batteri men bilen tar inte laddning via bilens intag(fick igång skärmen kort innan den dog igen).
12V batteriet laddas väl via laddintaget?
Kan jag ansluta en boster för att få igång bilen(mitt externa batteri orkar inte riktigt,
vet inte om det är det som är problemet därför att Ctek laddaren orkar inte heller)?
Laddar mitt externa batteri över natten och testar imorgon.
Bilens 12V batteri verkar vara helt dött trots högspänningsbatteri på 48% därför frågan om boster.
Hoppas slippa lämna bilen till Tesla för batteribyte.
Nej lågvoltsbatteriet laddas inte via laddintaget, utan det laddas alltid från högvoltsbatteriet via en DC-DC omvandlare. Men för att det ska vara möjligt så måste kontaktorn för högvoltsbatteriet vara sluten. Och det är den inte om lågvoltsbatteriet är urladdat.

Vad har du för lågvoltsbatteri?
Är det ett 12V eller 15,5V?
Är det 15,5V så kan det vara orsaken till att du inte kan få upp spänningen tillräckligt högt med ett externt 12V batteri eller med en 12V laddare.

Re: Bilen helt död

Postat: 20 jan 2024 22:12
av Marino
Vet inte vilket batteri men bilen är en MYP
Lev. För ett år sedan, Berlin. Värmepump bytt 2mån efter lev.

Re: Bilen helt död

Postat: 21 jan 2024 07:21
av mikebike
Marino skrev: 20 jan 2024 22:12
Vet inte vilket batteri men bilen är en MYP
Lev. För ett år sedan, Berlin. Värmepump bytt 2mån efter lev.
Ett år gammal = 16V litium lågspänningsbatteri.

Re: Bilen helt död

Postat: 21 jan 2024 07:43
av Freez
Starta med startkablar instruktion:

https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... 8FFC6.html

Jag hade dock kontaktat service först.

Re: Bilen helt död

Postat: 21 jan 2024 07:56
av Legato
Klarar de nya litiumbatterierna en djup urladdning bättre än 12 voltarna? Är de nya dyrare?

Annars förstår jag inte riktigt det manuella bökandet, man vill ju ändå byta batteriet och det är löjligt billigt med Ranger (iaf det gamla 12V kostade 1200:- bytt och klart). Sen vill man såklart diagnostisera vad som orsakat felet, men det har förhoppningsvis också Rangern bättre möjlighet att göra.

(Edit: Allt givetvis förutsatt att man är inom "räckhåll" för Ranger, det kanske TS inte är?).

Annat är det för mig som har en "brickad" Jaguar som ska meckas med i dag. Där kostar det nästan 10.000:- och då måste bilen dessutom köras till verkstad :shock: Idag är planen att försöka byta ett av två 12 volts i den hemma :roll:

Re: Bilen helt död

Postat: 21 jan 2024 09:39
av AAKEE
Legato skrev: 21 jan 2024 07:56
Klarar de nya litiumbatterierna en djup urladdning bättre än 12 voltarna? Är de nya dyrare?
Ja, lithiumbatterier mår ju bra så länge de inte dras ned till fullständigt tomma. Lithiumbatterier mår ju inte dåligt att urladdas till 0% (dvs runt 2.5V/cell). De brukar klara överurladdning bra till ungefär halva cellspänningen, så 1.5V -ish.
Det är bara om man överskrider det, tex drar ut batteriet till helt tomt som det kan bli problem.

Ett klassiskt blybatteri börjar sulfatera vid ganska hög SOC(någonstans runt 50%) vilket gör att det tappar kapacitet av urladdning och helst ska hållas fulladdat hela tiden. Räcker med en ordentlig urladdning för att det egentligen behöver bytas. De kan ju klara sig men ör då betydligt sämre än innan.

Jag har inte fördjupat mig i hur man löst allt runt lithiumbatteriet men det är ett NMC-batteri enligt någon video på nätet.

Det finns ingen värmare i batteriet men Teslas ide/teknik är att dra ur batteriet med hög ström vilket värmer det, så att det kan laddas.
Jag gissar att man får problem om batteriet tömts och bilen står ute i stark kyla. Då borde det inte finns möjlighet att ladda batteriet.
Det finns en liten BMS i batteriet och den verkar ha en funktion så att den inte tar emot laddning om det blir totalt urladdat.

Lithiumbatteriet kan förväntas hålla väldigt länge, 10 år borde inte vara ett problem utan normalt borde det hålla ungefär lika länge som stora batteriet.

Blybatterier är ju som bekant känsliga och med Teslas lösning verkar de ibland behöva bytas redan efter tre år. Forum/Facebook har vart fullt av bilar som behövt byta.
Hade inte jag bytt bil hade jag bytt i förebyggande ungefär nu när bilen vart tre år i syfte att slippa att man får besvär vid fel tillfälle.
Legato skrev: 21 jan 2024 07:56

Annars förstår jag inte riktigt det manuella bökandet, man vill ju ändå byta batteriet och det är löjligt billigt med Ranger
Förstår inte frågan/påståendet riktigt?

Svarar kanske på något annat än frågan/påståendet..
Står man pissigt till vill man såklart få bilen att starta så man inte är strandad, då är ju bökandet (om du menar att få in ström i lågvoltsbatter så den startar) lätt värt det.
Det är inte speciellt svårt om man är van hålla på med bilar.

Rangers kommer troligen inte inom en timme heller så bilen står ju tills ngn bytt batteriet.

Re: Bilen helt död

Postat: 21 jan 2024 10:57
av Marino
Har kontaktat en av mina söner som ska komma med en booster(ska väl vara ok?), får se om den orkar starta bilen.
Funkar inte det får det väl anses som ett fel någonstans i lågvoltskretsen/kommunikationen.
Bilen har inte varit under 48% (HB-batterit) sedan två dagar tillbaka och såg igår när bilen startade upp ett kort tag att det även då var 48%. Bilen tar ju inte emot laddning när LV-batteriet är tomt så något är ju fel när LV laddar ur sig eller hur!? Finns ju gott om energi i HB

Re: Bilen helt död

Postat: 21 jan 2024 12:50
av Nicke Nyfiken
Marino skrev: 21 jan 2024 10:57
Har kontaktat en av mina söner som ska komma med en booster(ska väl vara ok?), får se om den orkar starta bilen.
Funkar inte det får det väl anses som ett fel någonstans i lågvoltskretsen/kommunikationen.
Bilen har inte varit under 48% (HB-batterit) sedan två dagar tillbaka och såg igår när bilen startade upp ett kort tag att det även då var 48%. Bilen tar ju inte emot laddning när LV-batteriet är tomt så något är ju fel när LV laddar ur sig eller hur!? Finns ju gott om energi i HB
Läs på och följ proceduren för litiumjontyp som "Freez" länkar till ovan. Tydligen får inte den externa strömkällan vara ansluten mer än 20 sekunder. Sedan förhindrar BMS:en i LV-batteriet att det "vaknar". Då måste LV-batteriet kopplas bort från bilen och sedan återanslutas innan det går att prova igen.

Uppdatera oss hur det går.

Re: Bilen helt död

Postat: 21 jan 2024 13:34
av Marino
Sonen kom med en Noco GB70 men när jag läste manualen fick den enbart användas för blybatteri, vågade inte prova. Återkommer

Re: Bilen helt död

Postat: 21 jan 2024 14:40
av Legato
AAKEE skrev: 21 jan 2024 09:39
Legato skrev: 21 jan 2024 07:56
Klarar de nya litiumbatterierna en djup urladdning bättre än 12 voltarna? Är de nya dyrare?
Ja, lithiumbatterier mår ju bra så länge de inte dras ned till fullständigt tomma. Lithiumbatterier mår ju inte dåligt att urladdas till 0% (dvs runt 2.5V/cell). De brukar klara överurladdning bra till ungefär halva cellspänningen, så 1.5V -ish.
Det är bara om man överskrider det, tex drar ut batteriet till helt tomt som det kan bli problem.

Ett klassiskt blybatteri börjar sulfatera vid ganska hög SOC(någonstans runt 50%) vilket gör att det tappar kapacitet av urladdning och helst ska hållas fulladdat hela tiden. Räcker med en ordentlig urladdning för att det egentligen behöver bytas. De kan ju klara sig men ör då betydligt sämre än innan.

Jag har inte fördjupat mig i hur man löst allt runt lithiumbatteriet men det är ett NMC-batteri enligt någon video på nätet.

Det finns ingen värmare i batteriet men Teslas ide/teknik är att dra ur batteriet med hög ström vilket värmer det, så att det kan laddas.
Jag gissar att man får problem om batteriet tömts och bilen står ute i stark kyla. Då borde det inte finns möjlighet att ladda batteriet.
Det finns en liten BMS i batteriet och den verkar ha en funktion så att den inte tar emot laddning om det blir totalt urladdat.

Lithiumbatteriet kan förväntas hålla väldigt länge, 10 år borde inte vara ett problem utan normalt borde det hålla ungefär lika länge som stora batteriet.

Blybatterier är ju som bekant känsliga och med Teslas lösning verkar de ibland behöva bytas redan efter tre år. Forum/Facebook har vart fullt av bilar som behövt byta.
Hade inte jag bytt bil hade jag bytt i förebyggande ungefär nu när bilen vart tre år i syfte att slippa att man får besvär vid fel tillfälle.
Legato skrev: 21 jan 2024 07:56

Annars förstår jag inte riktigt det manuella bökandet, man vill ju ändå byta batteriet och det är löjligt billigt med Ranger
Förstår inte frågan/påståendet riktigt?

Svarar kanske på något annat än frågan/påståendet..
Står man pissigt till vill man såklart få bilen att starta så man inte är strandad, då är ju bökandet (om du menar att få in ström i lågvoltsbatter så den startar) lätt värt det.
Det är inte speciellt svårt om man är van hålla på med bilar.

Rangers kommer troligen inte inom en timme heller så bilen står ju tills ngn bytt batteriet.

Bilen stod hemma enligt inlägget. Men visst, är man beroende av bilen så vill man såklart starta den. Är lithiumbatteriet dessutom oskadat så är det såklart onödigt att byta.

Har bytt mitt stora 12v precis och nu kan bilen köras, men nu har den "Charging System Fault Error" så blir nog ändå ett dyrt besök hos Jaguar :shock:

Re: Bilen helt död

Postat: 21 jan 2024 16:23
av mikebike
Legato skrev: 21 jan 2024 07:56
Klarar de nya litiumbatterierna en djup urladdning bättre än 12 voltarna? Är de nya dyrare?

Annars förstår jag inte riktigt det manuella bökandet, man vill ju ändå byta batteriet och det är löjligt billigt med Ranger (iaf det gamla 12V kostade 1200:- bytt och klart). Sen vill man såklart diagnostisera vad som orsakat felet, men det har förhoppningsvis också Rangern bättre möjlighet att göra.

(Edit: Allt givetvis förutsatt att man är inom "räckhåll" för Ranger, det kanske TS inte är?).

Annat är det för mig som har en "brickad" Jaguar som ska meckas med i dag. Där kostar det nästan 10.000:- och då måste bilen dessutom köras till verkstad :shock: Idag är planen att försöka byta ett av två 12 volts i den hemma :roll:
16V litiumbatteriet är tydligen mycket dyrare än det gamla blysyrabatteriet.

Re: Bilen helt död

Postat: 21 jan 2024 16:26
av Legato
mikebike skrev: 21 jan 2024 16:23
Legato skrev: 21 jan 2024 07:56
Klarar de nya litiumbatterierna en djup urladdning bättre än 12 voltarna? Är de nya dyrare?

Annars förstår jag inte riktigt det manuella bökandet, man vill ju ändå byta batteriet och det är löjligt billigt med Ranger (iaf det gamla 12V kostade 1200:- bytt och klart). Sen vill man såklart diagnostisera vad som orsakat felet, men det har förhoppningsvis också Rangern bättre möjlighet att göra.

(Edit: Allt givetvis förutsatt att man är inom "räckhåll" för Ranger, det kanske TS inte är?).

Annat är det för mig som har en "brickad" Jaguar som ska meckas med i dag. Där kostar det nästan 10.000:- och då måste bilen dessutom köras till verkstad :shock: Idag är planen att försöka byta ett av två 12 volts i den hemma :roll:
16V litiumbatteriet är tydligen mycket dyrare än det gamla blysyrabatteriet.
Ok, tråkigt! Men å andra sidan, är det mycket tåligare för urladdning så kanske det inte är något problem. Känns som det är det som dödar de flesta traditionella 12 v.

Re: Bilen helt död

Postat: 21 jan 2024 16:29
av mikebike
Legato skrev: 21 jan 2024 16:26
mikebike skrev: 21 jan 2024 16:23
Legato skrev: 21 jan 2024 07:56
Klarar de nya litiumbatterierna en djup urladdning bättre än 12 voltarna? Är de nya dyrare?

Annars förstår jag inte riktigt det manuella bökandet, man vill ju ändå byta batteriet och det är löjligt billigt med Ranger (iaf det gamla 12V kostade 1200:- bytt och klart). Sen vill man såklart diagnostisera vad som orsakat felet, men det har förhoppningsvis också Rangern bättre möjlighet att göra.

(Edit: Allt givetvis förutsatt att man är inom "räckhåll" för Ranger, det kanske TS inte är?).

Annat är det för mig som har en "brickad" Jaguar som ska meckas med i dag. Där kostar det nästan 10.000:- och då måste bilen dessutom köras till verkstad :shock: Idag är planen att försöka byta ett av två 12 volts i den hemma :roll:
16V litiumbatteriet är tydligen mycket dyrare än det gamla blysyrabatteriet.
Ok, tråkigt! Men å andra sidan, är det mycket tåligare för urladdning så kanske det inte är något problem. Känns som det är det som dödar de flesta traditionella 12 v.
Ja, tanken är ju att det skall hålla lika länge som stora batteriet, men jag såg en i en amerikansk FB-grupp som drabbats av haveri.

Re: Bilen helt död

Postat: 21 jan 2024 16:44
av SwedishAdvocate
mikebike skrev: 21 jan 2024 16:23
Legato skrev: 21 jan 2024 07:56
Klarar de nya litiumbatterierna en djup urladdning bättre än 12 voltarna? Är de nya dyrare?

Annars förstår jag inte riktigt det manuella bökandet, man vill ju ändå byta batteriet och det är löjligt billigt med Ranger (iaf det gamla 12V kostade 1200:- bytt och klart). Sen vill man såklart diagnostisera vad som orsakat felet, men det har förhoppningsvis också Rangern bättre möjlighet att göra.

(Edit: Allt givetvis förutsatt att man är inom "räckhåll" för Ranger, det kanske TS inte är?).

Annat är det för mig som har en "brickad" Jaguar som ska meckas med i dag. Där kostar det nästan 10.000:- och då måste bilen dessutom köras till verkstad :shock: Idag är planen att försöka byta ett av två 12 volts i den hemma :roll:
16V litiumbatteriet är tydligen mycket dyrare än det gamla blysyrabatteriet.
Kanske kan vara ett delvis övergående problem ifall det blir så att litiumbatterier successivt ersätter blybatterier som startbatterier i bilar. Economies of scale och allt det där...

Re: Bilen helt död

Postat: 22 jan 2024 01:08
av AAKEE
Legato skrev: 21 jan 2024 16:26

Ok, tråkigt! Men å andra sidan, är det mycket tåligare för urladdning så kanske det inte är något problem. Känns som det är det som dödar de flesta traditionella 12 v.
Kollade upp videon jag såg tidigare igen.
https://youtu.be/8-MNFgashpQ?si=10PMQbhP1xQHy2vH


Cellerna (4 seriekopplade NMC på 6.9Ah) är NMC och är specade för urladdning ned till -20C och laddning ned till -10C.
Min bil håller 15.7V, 3.92V/cell vilket borde bli runt 70% laddningsnivå på NMC-batteriet.

Batteriets BMS kopplar ur batteriet vid 10% SOC, så det ska inte alls kunna förstöras av att dras ut hel tills bilen är ”död”, precis som det stora batteriet gör. Batteriet levererar normalt ström via/genom en effekttransistor (Mosfet), men när batteriet når 10% slutar den tills BMS blir övertygad om att leverera ström igen.
Det finns flera knep att göra det, det första står i manualen med jump-ström från en källa som håller tillräcklig spänning.
Knep två står i servicemanualen, koppla bort det lilla lithiumbatteriet och koppla in och få igång bilen och koppla sedan in det lilla lithiumbatteriet.
Knep tre är egentligen beskrivet som att man behöver Teslas programvara Toolbox, men det verkar som samma funktion numera finns i service mode, finns en funktion ”Reconnect 16V lithium batteri” (man behöver inte toolbox mao).

Eftersom LV-batteriet skyddar sig så bra är det nog troligt att det kan vara helt okey men nedkopplat när bilen är stendöd, så att man bara måste väcka batteriet för att få igång det.
Jag såg någon på TMC som länkade till en egengjord video där man menade att lithiumbatteriet aldrig går få igång igen om det kopplat ned. Vilket är väldigt fel.

I de flesta fall, så länge inte elektroniken dött torde batteriet fungera bra.
Skulle cellerna vara dåliga säljs exakt samma celler för 7.9 USD/st på tex Alibaba.
Hade vart kul att prova fixa ett sånt, som inte fungerar så om ngn har ett dött över är jag intresserad.
Materialkostnad för fixen blir ju kanske ~400:-
IMG_7012.jpeg
Så förutom att de tål att bilen laddas ur helt och att de torde hålla betydligt längre än blybatterier så finns det en möjlighet att ”renovera” dem genom att byta cellerna. Jag vet att det finns andra batterier där BMS stänger ned om den blir strömlös men det finns fixar för det med :-)

Ska jag gissa på ngt så undrar jag om inte själva BMS:en och elektroniken i batteriet kommer ge upp oftare än lithiumcellerna.
Det står ioffsg CATL på det mesta i batteriet men vis Teslas kvalite när de provar ngt nytt så låter det rimligare att de köpt lite tveksam kvalla som kanske strular efter ett tag än att de skaffat high quality top notch-grejer.