Prissänkning på Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Bergand
Inlägg: 40
Blev medlem: 07 jan 2024 16:14

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av Bergand »

MY_piraya skrev: 18 jan 2024 14:33
Bergand skrev: 18 jan 2024 14:09
tja, frågan är väll lite vad som händer på begagnatmarknaden. Ska man köpa nu till denna grymma kampanj eller vänta tills andrahandsmarknaden justeras...?
andrahandspriset kommer bara att fortsätta neråt, det kommer inte att bli bättre om det inte blir en ny större komponentbrist.
Så ska man köpa ny enl denna deal å få dels nybil men även vagnskadegaranti å halvförsäkring i 3 år, eller vänta på att andrahansmarknaden droppar? :D
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av pejvic »

Arn skrev: 18 jan 2024 10:40
pejvic skrev: 18 jan 2024 09:47
Arn skrev: 18 jan 2024 09:03
Räntan är riktigt bra

Hur mycket är ränteerbjudandet värt ungefär om man av betalar på tre år eller fem år?

Om man nu utgår från att MY Juniper kommer snart och får samma pris men utan ränterabatt, så är ju frågan vilken som är bästa köpet

Nyare bil med snyggare design, interiör belysning, bakre skärm, bättre fjädring och ljudkomfort och bättre räckvidd, kanske 50k högre andrahandsvärde. Frågan är om ränteerbjudandet idag är tillräckligt attraktivt för att inte vänta in uppdateringen
Skulle säga 80-100.000 på en LR med vinterhjul om man lånar max på den och tar på 5år.
Det är sjukt bra deal. Dessutom blir det ju extremt lätt att sälja en om ett år då man har en ränta på kanske 1% efter en liten sänkning.

Om man säljer bilen till privatperson finns det möjlighet att överlåta lånet eller behöver personen i fråga ansöka om eget lån? Säljer man till bilhandlare däremot så är de nog inte intresserade av att överta lån. 80-100k låter inte så dumt...
Man överlåter direkt. Mkt bra USP.
Haft alla 3/Y
Teslasemitruck
Inlägg: 45
Blev medlem: 08 dec 2023 21:05

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av Teslasemitruck »

Bergand skrev: 18 jan 2024 14:39
MY_piraya skrev: 18 jan 2024 14:33
Bergand skrev: 18 jan 2024 14:09
tja, frågan är väll lite vad som händer på begagnatmarknaden. Ska man köpa nu till denna grymma kampanj eller vänta tills andrahandsmarknaden justeras...?
andrahandspriset kommer bara att fortsätta neråt, det kommer inte att bli bättre om det inte blir en ny större komponentbrist.
Så ska man köpa ny enl denna deal å få dels nybil men även vagnskadegaranti å halvförsäkring i 3 år, eller vänta på att andrahansmarknaden droppar? :D
Köpa nytt. Så mycket har inte hänt på begagnatpriserna vid de tidigare sänkningarna. Först i år som en elbil (Y) blev mest sålda bil. Tror det tar ett bra tag till innan begagnatpriserna är nere ordentligt.
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 283
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av MY_piraya »

Bergand skrev: 18 jan 2024 14:39
MY_piraya skrev: 18 jan 2024 14:33
Bergand skrev: 18 jan 2024 14:09
tja, frågan är väll lite vad som händer på begagnatmarknaden. Ska man köpa nu till denna grymma kampanj eller vänta tills andrahandsmarknaden justeras...?
andrahandspriset kommer bara att fortsätta neråt, det kommer inte att bli bättre om det inte blir en ny större komponentbrist.
Så ska man köpa ny enl denna deal å få dels nybil men även vagnskadegaranti å halvförsäkring i 3 år, eller vänta på att andrahansmarknaden droppar? :D
Delta mellan billigaste RWD på blocket med 2000mil och en ny är ~30000SEK (2024-01-18) helt klart inte värt att köpa begagnat.
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4932
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av chaffis75 »

MY_piraya skrev: 18 jan 2024 15:14
Bergand skrev: 18 jan 2024 14:39
MY_piraya skrev: 18 jan 2024 14:33
Bergand skrev: 18 jan 2024 14:09
tja, frågan är väll lite vad som händer på begagnatmarknaden. Ska man köpa nu till denna grymma kampanj eller vänta tills andrahandsmarknaden justeras...?
andrahandspriset kommer bara att fortsätta neråt, det kommer inte att bli bättre om det inte blir en ny större komponentbrist.
Så ska man köpa ny enl denna deal å få dels nybil men även vagnskadegaranti å halvförsäkring i 3 år, eller vänta på att andrahansmarknaden droppar? :D
Delta mellan billigaste RWD på blocket med 2000mil och en ny är ~30000SEK (2024-01-18) helt klart inte värt att köpa begagnat.
Troligen kan du dock pruta på den begagnade men de kan du inte på den nya..
Sen beror ju begagnat priset på mer än milen, skicket och ålder är väl minst lika viktigt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 283
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av MY_piraya »

värt att fundera på var ens gräns går mellan att köpa en ny och begagnad, vad tycker man milen/skicket är värt i värdeminskning...
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11860
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av HelectriC »

PhR34k skrev: 18 jan 2024 14:17
Dom sänker väl nu för att tömma lagret inför facelift. Inte så konstigt.
Nu tror jag inte Hertz och Sixt kom fram till detta denna veckan, det ju inget nytt att det är helt omöjligt att beräkna andrahandsvärdet på Tesla iom priserna som är lite bingo. För bolag som har som affärsidé att hyra ut och senare sälja bilarna, så blir det naturligtvis väldigt jobbigt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av pejvic »

Just värdeminskningskostnaden är ju just nu stora problemet för omställningen. Fler och fler inser att de vill ha svaret på vad bilen kostar i värdeminskning. Det är klart - att köpa en ny Y eller 3a kostar ju i princip ingenting alls. Med 1,99% ränta får du betalt för att köpa bilen. du får 25% rabatt på en redan billig försäkring, du får nya däck, du får en bil som inte behöver tankas. Du får en bil som inte behöver servas alls. Du får en bil som inte ens behöver åka till besiktningsstationen på länge. På mina 5 år med 3/Y så har jag betalt runt 20 spänn för spolarvätska. Det är ALLT. MEN - vad är värdeminskningen? Det är där stora frågan är. Som ingen kan svara på. Det är i princip det enda man behöver fundera på. Förr var den negativ. jag fick 10.000 i månaden i lön en gång för att ha bilen. Men nu är det andra bullar.
Haft alla 3/Y
Bergand
Inlägg: 40
Blev medlem: 07 jan 2024 16:14

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av Bergand »

Men asså seriöst? 1.99% i troligtvis räntetopp för att sen falla. Aldrig vart med om något liknande. Billån 1/3 av bolånet... :shock:
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av pejvic »

Bergand skrev: 18 jan 2024 18:07
Men asså seriöst? 1.99% i troligtvis räntetopp för att sen falla. Aldrig vart med om något liknande. Billån 1/3 av bolånet... :shock:
De hade ju i och för sig ganska många 0,25% - kampanjer för kanske 5 år sen. Så det är inget nytt. Precis som du säger så kan räntan hamna på 0-1% om den faller lite.. så det är sjukt bra kampanj. Även för de som inte är intresserad av finans alls.
Framförallt är det ju extremt bra när man säljer bilen att erbjuda en låg ränta till köparen.
Haft alla 3/Y
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3334
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av Maw »

pejvic skrev: 18 jan 2024 17:51
Just värdeminskningskostnaden är ju just nu stora problemet för omställningen. Fler och fler inser att de vill ha svaret på vad bilen kostar i värdeminskning. Det är klart - att köpa en ny Y eller 3a kostar ju i princip ingenting alls. Med 1,99% ränta får du betalt för att köpa bilen. du får 25% rabatt på en redan billig försäkring, du får nya däck, du får en bil som inte behöver tankas. Du får en bil som inte behöver servas alls. Du får en bil som inte ens behöver åka till besiktningsstationen på länge. På mina 5 år med 3/Y så har jag betalt runt 20 spänn för spolarvätska. Det är ALLT. MEN - vad är värdeminskningen? Det är där stora frågan är. Som ingen kan svara på. Det är i princip det enda man behöver fundera på. Förr var den negativ. jag fick 10.000 i månaden i lön en gång för att ha bilen. Men nu är det andra bullar.
Oj, du kan inte spola rutan speciellt mycket. Får man en liter spolarvätska för 20 spänn? På 5 år?!

Eller byter du bil när spolarvätskan är slut? :)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Kadde
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 feb 2021 22:02

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av Kadde »

pejvic skrev: 18 jan 2024 18:10
Bergand skrev: 18 jan 2024 18:07
Men asså seriöst? 1.99% i troligtvis räntetopp för att sen falla. Aldrig vart med om något liknande. Billån 1/3 av bolånet... :shock:
De hade ju i och för sig ganska många 0,25% - kampanjer för kanske 5 år sen. Så det är inget nytt. Precis som du säger så kan räntan hamna på 0-1% om den faller lite.. så det är sjukt bra kampanj. Även för de som inte är intresserad av finans alls.
Framförallt är det ju extremt bra när man säljer bilen att erbjuda en låg ränta till köparen.
Stämmer det verkligen att räntan följer med ner också under 1,99? Som jag hört av andra så stannar den på 1,99% men går såklart upp om räntan går upp.
Bebitz
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 jan 2024 14:15

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av Bebitz »

Kadde skrev: 18 jan 2024 18:28
pejvic skrev: 18 jan 2024 18:10
Bergand skrev: 18 jan 2024 18:07
Men asså seriöst? 1.99% i troligtvis räntetopp för att sen falla. Aldrig vart med om något liknande. Billån 1/3 av bolånet... :shock:
De hade ju i och för sig ganska många 0,25% - kampanjer för kanske 5 år sen. Så det är inget nytt. Precis som du säger så kan räntan hamna på 0-1% om den faller lite.. så det är sjukt bra kampanj. Även för de som inte är intresserad av finans alls.
Framförallt är det ju extremt bra när man säljer bilen att erbjuda en låg ränta till köparen.
Stämmer det verkligen att räntan följer med ner också under 1,99? Som jag hört av andra så stannar den på 1,99% men går såklart upp om räntan går upp.
Jag har frågat Tesla och den följer styrräntan upp och ned men nedåt till max 0%.
Bergand
Inlägg: 40
Blev medlem: 07 jan 2024 16:14

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av Bergand »

Kadde skrev: 18 jan 2024 18:28
pejvic skrev: 18 jan 2024 18:10
Bergand skrev: 18 jan 2024 18:07
Men asså seriöst? 1.99% i troligtvis räntetopp för att sen falla. Aldrig vart med om något liknande. Billån 1/3 av bolånet... :shock:
De hade ju i och för sig ganska många 0,25% - kampanjer för kanske 5 år sen. Så det är inget nytt. Precis som du säger så kan räntan hamna på 0-1% om den faller lite.. så det är sjukt bra kampanj. Även för de som inte är intresserad av finans alls.
Framförallt är det ju extremt bra när man säljer bilen att erbjuda en låg ränta till köparen.
Stämmer det verkligen att räntan följer med ner också under 1,99? Som jag hört av andra så stannar den på 1,99% men går såklart upp om räntan går upp.
Ja asså jag va inne på Tesla butiken å de sa att 1,99 är dagens ränta. Går styrräntan upp eller NER så ska det speglas 1/1 på billånet. Exakt om den kan lägga sig på 0,0 kunde han inte svara på utan troligtvis någon tiondel över.
Men låter för bra för å va sant. Å är något för bra för å va sant brukar det ju i regel va det?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av pejvic »

Maw skrev: 18 jan 2024 18:13
pejvic skrev: 18 jan 2024 17:51
Just värdeminskningskostnaden är ju just nu stora problemet för omställningen. Fler och fler inser att de vill ha svaret på vad bilen kostar i värdeminskning. Det är klart - att köpa en ny Y eller 3a kostar ju i princip ingenting alls. Med 1,99% ränta får du betalt för att köpa bilen. du får 25% rabatt på en redan billig försäkring, du får nya däck, du får en bil som inte behöver tankas. Du får en bil som inte behöver servas alls. Du får en bil som inte ens behöver åka till besiktningsstationen på länge. På mina 5 år med 3/Y så har jag betalt runt 20 spänn för spolarvätska. Det är ALLT. MEN - vad är värdeminskningen? Det är där stora frågan är. Som ingen kan svara på. Det är i princip det enda man behöver fundera på. Förr var den negativ. jag fick 10.000 i månaden i lön en gång för att ha bilen. Men nu är det andra bullar.
Oj, du kan inte spola rutan speciellt mycket. Får man en liter spolarvätska för 20 spänn? På 5 år?!

Eller byter du bil när spolarvätskan är slut? :)
jag har bytt några gånger. De första bilarna hade mkt spolarvätska. Första trean som jag hade 1,5 år fyllde jag aldrig på något i faktiskt.
Sen skall jag vara ärlig. Jag lade inte ens 20 spänn utan hade spolarvätskan i förrådet. Men gissar på att den var värd runt 20 spänn.
så egentligen har jag lagt 0kr på fem år. fast vad spelar det för roll om man har värdeminsking på 10k i månaden :lol:
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av pejvic »

Bergand skrev: 18 jan 2024 18:35
Kadde skrev: 18 jan 2024 18:28
pejvic skrev: 18 jan 2024 18:10
Bergand skrev: 18 jan 2024 18:07
Men asså seriöst? 1.99% i troligtvis räntetopp för att sen falla. Aldrig vart med om något liknande. Billån 1/3 av bolånet... :shock:
De hade ju i och för sig ganska många 0,25% - kampanjer för kanske 5 år sen. Så det är inget nytt. Precis som du säger så kan räntan hamna på 0-1% om den faller lite.. så det är sjukt bra kampanj. Även för de som inte är intresserad av finans alls.
Framförallt är det ju extremt bra när man säljer bilen att erbjuda en låg ränta till köparen.
Stämmer det verkligen att räntan följer med ner också under 1,99? Som jag hört av andra så stannar den på 1,99% men går såklart upp om räntan går upp.
Ja asså jag va inne på Tesla butiken å de sa att 1,99 är dagens ränta. Går styrräntan upp eller NER så ska det speglas 1/1 på billånet. Exakt om den kan lägga sig på 0,0 kunde han inte svara på utan troligtvis någon tiondel över.
Men låter för bra för å va sant. Å är något för bra för å va sant brukar det ju i regel va det?
Nä - det är inte så konstigt att det är en ränterabatt. som sagt - det är ett kanonerbjudande. Huruvida det är en bra affär är en annan fråga. men att köpa en Y UTAN att använda ränteerbjudandet nu, då är man riktigt korkad....

Hursomhelst, vill du ha kvitto på att det funkar som han sa, slå en signal till DnB istället. Det är din partner efter att du hämtat bilen. Tesla har inget med er affär att göra efter att du hämtat bilen...
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av Tellus »

Om man köper bilen med teslas förmånliga låneränta, finns det några andra nackdelar vs kontant.
Till exempel om en kreditupplysning tas vid bolåneansökan ?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1287
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av Verdi_ »

Tellus skrev: 18 jan 2024 19:30
Om man köper bilen med teslas förmånliga låneränta, finns det några andra nackdelar vs kontant.
Till exempel om en kreditupplysning tas vid bolåneansökan ?

Ju större krediter du har desto mindre får du låna på annat håll.
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 509
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av Collin87 »

HelectriC skrev: 18 jan 2024 16:44
PhR34k skrev: 18 jan 2024 14:17
Dom sänker väl nu för att tömma lagret inför facelift. Inte så konstigt.
Nu tror jag inte Hertz och Sixt kom fram till detta denna veckan, det ju inget nytt att det är helt omöjligt att beräkna andrahandsvärdet på Tesla iom priserna som är lite bingo. För bolag som har som affärsidé att hyra ut och senare sälja bilarna, så blir det naturligtvis väldigt jobbigt.
Blir nog lite jobbigt även med andra märken.
Är ju fler som hakat på prissänkningstrenden.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Pikiek
Inlägg: 11
Blev medlem: 04 jan 2024 15:35

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av Pikiek »

Kan någon hjälpa mig räta ut ett par frågetecken då jag inte är en van bilköpare och aldrig leasat.

Har idag en M3 SR som jag köpt med vanligt billån via Handelsbanken. Typ 6 års amortering och över 6% ränta för tillfället.

Skulle gärna byta till en MY LR för rymligare bil med längre räckvidd.

Vad är skillnaden på finansiell leasing och privat avbetalning hos tesla?
Varför behöver jag uppge antal km/år och hur påverkar det? Jag pendlar 11 mil per dag så jag kommer nog upp i 2500-3000 mil per år.
Användarvisningsbild
Liqwid78
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 24 jan 2023 22:41

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av Liqwid78 »

Pikiek skrev: 18 jan 2024 22:14
Kan någon hjälpa mig räta ut ett par frågetecken då jag inte är en van bilköpare och aldrig leasat.

Har idag en M3 SR som jag köpt med vanligt billån via Handelsbanken. Typ 6 års amortering och över 6% ränta för tillfället.

Skulle gärna byta till en MY LR för rymligare bil med längre räckvidd.

Vad är skillnaden på finansiell leasing och privat avbetalning hos tesla?
Varför behöver jag uppge antal km/år och hur påverkar det? Jag pendlar 11 mil per dag så jag kommer nog upp i 2500-3000 mil per år.
Finansiell leasing är leasing bara för företag. Där anger man körsträckan.
Privatavbetalning är som du har idag.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Fredrik j
Inlägg: 10899
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av Fredrik j »

Pikiek skrev: 18 jan 2024 22:14
Kan någon hjälpa mig räta ut ett par frågetecken då jag inte är en van bilköpare och aldrig leasat.

Har idag en M3 SR som jag köpt med vanligt billån via Handelsbanken. Typ 6 års amortering och över 6% ränta för tillfället.

Skulle gärna byta till en MY LR för rymligare bil med längre räckvidd.

Vad är skillnaden på finansiell leasing och privat avbetalning hos tesla?
Varför behöver jag uppge antal km/år och hur påverkar det? Jag pendlar 11 mil per dag så jag kommer nog upp i 2500-3000 mil per år.
Tesla erbjuder dig att bara amortera värdeminskningen på bilen och efter avtalstidens slut har du fortfarande skuld kvar som, om beräkningen stämmer, motsvarar värdet på bilen. Det är bara en prognos och ingen garanti från tesla. Skulden kan vara högre eller lägre än värdet.
När du väljer miltal så hjälper tesla dig att räkna ut hur mycket du bör amortera.
1000mil/år = låg amortering = hög restskuld.
4000mil/år = hög amortering = låg restskuld.
Du betalar 100% av bilen i slutändan ändå.

Lånar man med ränterabatt och får låg ränta kan det ju vara en poäng att välja så låg amortering som möjligt, dvs 1000mil, och istället spara dom pengarna någonstans där man får en avkastning som är högre än låneränta. Det kapitalet kan man sen använda för att betala tillbaka restskulden när avtalet tar slut.
Bergand
Inlägg: 40
Blev medlem: 07 jan 2024 16:14

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av Bergand »

Fredrik j skrev: 19 jan 2024 06:40
Pikiek skrev: 18 jan 2024 22:14
Kan någon hjälpa mig räta ut ett par frågetecken då jag inte är en van bilköpare och aldrig leasat.

Har idag en M3 SR som jag köpt med vanligt billån via Handelsbanken. Typ 6 års amortering och över 6% ränta för tillfället.

Skulle gärna byta till en MY LR för rymligare bil med längre räckvidd.

Vad är skillnaden på finansiell leasing och privat avbetalning hos tesla?
Varför behöver jag uppge antal km/år och hur påverkar det? Jag pendlar 11 mil per dag så jag kommer nog upp i 2500-3000 mil per år.
Tesla erbjuder dig att bara amortera värdeminskningen på bilen och efter avtalstidens slut har du fortfarande skuld kvar som, om beräkningen stämmer, motsvarar värdet på bilen. Det är bara en prognos och ingen garanti från tesla. Skulden kan vara högre eller lägre än värdet.
När du väljer miltal så hjälper tesla dig att räkna ut hur mycket du bör amortera.
1000mil/år = låg amortering = hög restskuld.
4000mil/år = hög amortering = låg restskuld.
Du betalar 100% av bilen i slutändan ändå.

Lånar man med ränterabatt och får låg ränta kan det ju vara en poäng att välja så låg amortering som möjligt, dvs 1000mil, och istället spara dom pengarna någonstans där man får en avkastning som är högre än låneränta. Det kapitalet kan man sen använda för att betala tillbaka restskulden när avtalet tar slut.
Helt enig!
Jag kommer förmodligen hoppa på denna kampanj. Kör ca 3000 mil per år. Då räntan är låg (även avdragsgill som vilken ränta som helst) kan det va bättre å ta låga mil å istället amortera högre lån (huslånet), placera i hyfsat säkra depåer på börsen (räntefonder), kommer ge bättre hävstång. Efter 60 månader kanske du väljer att betala av lånet iallafall eller låna vidare, då via annat institut, typ huset etc. Då kanske vi är i högkonjunktur å förutsättningarna andra.
Däremot ska man va ärlig mot försäkringsbolaget å ange hyfsat korrekt antal mil.
Kadde
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 feb 2021 22:02

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av Kadde »

Hjälp mig ta ett klokt beslut.

Bra deal är det ingen tvekan om men..
Väntar man på juniper och får en ökad räntekostnad på säg en tusenlapp med tanke på högre pris + högre ränta, borde man inte kunna räkna hem den tusenlappen i lägre värdeminskning på 2 år?
Dessutom förhoppningsvis en bättre bil.
Bergand
Inlägg: 40
Blev medlem: 07 jan 2024 16:14

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av Bergand »

Kadde skrev: 19 jan 2024 09:19
Hjälp mig ta ett klokt beslut.

Bra deal är det ingen tvekan om men..
Väntar man på juniper och får en ökad räntekostnad på säg en tusenlapp med tanke på högre pris + högre ränta, borde man inte kunna räkna hem den tusenlappen i lägre värdeminskning på 2 år?
Dessutom förhoppningsvis en bättre bil.
Eller så kommer alla hata på blinkersknappen som troligtvis placeras på ratten (gjord för jänkare utan rondeller) :lol:
Skriv svar