video från när Elon Musk pratade i Paris 29 januari 2016
Intressant video där han nämner summon, model 3 och framtida räckvidd av batterierna.
om du inte orkar titta :
Han tror att summon är på ingång om 2-3 veckor men allt är upp till någon myndighet i Europa eftersom funktionen inte är laglig även på privat egendom. Då kanske vi får Summon om 3 månader?, o då är jag optimistisk!
Model 3 ska som tidigare sagt visas upp i slutet av Mars, planerna för lanseringen i slutet av 2017 verkar vara enligt tidsschemat.
Batteripacken för t.ex Model S kommer att förbättras och utökas över tid, men han gissar på att dom inte kommer ha mer än 550km av räckvidd då mer än så verkar opraktiskt för dagligt bruk och över 550km bär man runt på för mycket massa som man inte behöver 95% av tiden.
Model X produktion är på god väg.
Supercharger-nätet i Frankrike kommer vara helt täckt innan juni i år. Dom verkar storsatsa på att få igång supercharger utökningen igen.
Re: Elon Musk snackar Summon, Model 3 m.m.
Postat: 01 feb 2016 06:21
av pegs
Intressant om batteriet. Pris o vikt prioriteras före räckvidd över 55 mil? (100kwh?)
Re: Elon Musk snackar Summon, Model 3 m.m.
Postat: 01 feb 2016 06:52
av Zoidberg
Hoppas han syftar till vikten på dagens batterier. Jag kan tänka mig att energitätheten idag gör att 100Kwh är en ganska lagom gräns innan det blir för tungt.
Men morgondagens batteri måste ju kunna gå upp mot minst det dubbla utan att behöva öka vikten på bilen.
Re: Elon Musk snackar Summon, Model 3 m.m.
Postat: 01 feb 2016 07:34
av Jerker
Zoidberg skrev:
Hoppas han syftar till vikten på dagens batterier. Jag kan tänka mig att energitätheten idag gör att 100Kwh är en ganska lagom gräns innan det blir för tungt.
Men morgondagens batteri måste ju kunna gå upp mot minst det dubbla utan att behöva öka vikten på bilen.
Frågan är ju vad marknaden anser vara en bra balans mellan pris, vikt, laddhastighet och räckvidd. Just nu har ju Tesla en bra balans med sitt SuC-nätverk. När man talat om 100 mils räckvidd (vilket det ju ofta görs, dock inte här) så måste man ju också hinna ladda på rimlig tid. Då hinner man inte ladda fullt under natten hemma om man inte har åtminstone 32A 3-fas i ladduttaget, vilket det inte är många som har och det blir mycket dyrare att skaffa den kapaciteten, så det tar lite udden av nyttan med det.
Jag tror att när elbilsmarknaden mognar kommer runt 50 mil att vara en tillräcklig räckvidd även för den kräsne, för det motsvarar ungefär vad fossilbilar har och det är norm. För att längre räckvidder ska bli intressant i storvolymsbilar måste både energitätheten öka och priset falla rejält.
Re: Elon Musk snackar Summon, Model 3 m.m.
Postat: 01 feb 2016 07:35
av bylund
Zoidberg skrev:
Hoppas han syftar till vikten på dagens batterier. Jag kan tänka mig att energitätheten idag gör att 100Kwh är en ganska lagom gräns innan det blir för tungt.
Men morgondagens batteri måste ju kunna gå upp mot minst det dubbla utan att behöva öka vikten på bilen.
Fast då kan man tänka sig att det är bättre att minska vikten än att öka räckvidden.
Re: Elon Musk snackar Summon, Model 3 m.m.
Postat: 01 feb 2016 08:00
av mickeisol
Större batteri (energitätare) kommer nog ganska säkert hela tiden nu framåt, speciellt sen gigafaktoryn blir operativ.
Finns flera anledningar till det:
Tesla jobbar ju på att få ner laddtiderna till under 10 minuter och jag har sett nånstans att superchargers ska hoppa upp till 150kw effekt och sedan 170kw,
och som det är nu så behöver batterierna vara "större" för att klara högre laddeffekt under längre tid.
För att man ska slippa kö på superchargers när tesla flottan blir större så tror jag att det är en del av vad man kan göra för att förhindra det förutom att bygga ut flera laddstolpar på varje.
Man kan ju tänka sig att inbytta 85kwh batterier blir placerade vid befintliga superchargers som energi och effekt buffertar så att teslor med exvis 120kwh kanske kan ladda med kortare tid (utan att öka på servicen till anläggningen), samtidigt som dom med större batterier kan hoppa över nån supercharger station på resan.
Re: Elon Musk snackar Summon, Model 3 m.m.
Postat: 01 feb 2016 08:03
av Svenssons
bylund skrev:
Zoidberg skrev:
Hoppas han syftar till vikten på dagens batterier. Jag kan tänka mig att energitätheten idag gör att 100Kwh är en ganska lagom gräns innan det blir för tungt.
Men morgondagens batteri måste ju kunna gå upp mot minst det dubbla utan att behöva öka vikten på bilen.
Fast då kan man tänka sig att det är bättre att minska vikten än att öka räckvidden.
Precis, lägre vikt ger förutom längre räckvidd även bättre vägegenskaper och säkrare bil. Det är väldigt få som dagligen behöver köra mer än 30, 40, 50 mil.
Re: Elon Musk snackar Summon, Model 3 m.m.
Postat: 01 feb 2016 08:25
av danni
Helt rätt strategi gällande batterierna. Hellre än att sträva mot 1000 km räckvidd är det vettigare att hålla räckvidden runt dagens eller kanske lite längre och prioritera att få ner vikt och pris istället.
Re: Elon Musk snackar Summon, Model 3 m.m.
Postat: 01 feb 2016 09:20
av LarsL
...och livslängd (vilket är kostnad per mil).
Re: Elon Musk snackar Summon, Model 3 m.m.
Postat: 01 feb 2016 13:18
av Pontus
På vilket sätt skulle det vara olagligt med summon på privat mark idag? Det är tillåtet med självkörande fordon som har roterande knivar att köra runt på privat mark då borde det väl vara ok med en bil också.
Re: Elon Musk snackar Summon, Model 3 m.m.
Postat: 01 feb 2016 13:20
av Pontus
Vad det gäller batterier så är väl 55 mil i verklig räckvidd lagom men med 2 kWh/mil så behöver man ha 120-125 kWh batterier inkl alla säkerhetsmarginaler.
Re: Elon Musk snackar Summon, Model 3 m.m.
Postat: 01 feb 2016 14:10
av tehjimos
Pontus skrev:
På vilket sätt skulle det vara olagligt med summon på privat mark idag? Det är tillåtet med självkörande fordon som har roterande knivar att köra runt på privat mark då borde det väl vara ok med en bil också.
Fick förklarat av en anställd på Teslas showroom i MoS att det har att göra med vems ansvaret är när bilen kör ut själv... det självklara är ju såklart förarens ansvar men enligt lagar o regler så är det tydligen inte riktigt bestämt vems felet är juridiskt sett...
I Usa har dom redan lagar för att det är förarens fel oavsett om han sitter i bilen eller inte.
Re: Elon Musk snackar Summon, Model 3 m.m.
Postat: 01 feb 2016 14:33
av Nicke Nyfiken
tehjimos skrev:
... det självklara är ju såklart förarens ansvar men enligt lagar o regler så är det tydligen inte riktigt bestämt vems felet är juridiskt sett...
Hmm...
Vilket fel? att bilen själv backar ut ur garaget?
Jag som trodde att det var en feature.
Re: Elon Musk snackar Summon, Model 3 m.m.
Postat: 01 feb 2016 14:47
av Franz
55 mil är väl enligt EPA? Låter som typ 105-110 kWh för Model S och något högre för Model X.
Re: Elon Musk snackar Summon, Model 3 m.m.
Postat: 01 feb 2016 16:07
av tehjimos
Nicke Nyfiken skrev:
tehjimos skrev:
... det självklara är ju såklart förarens ansvar men enligt lagar o regler så är det tydligen inte riktigt bestämt vems felet är juridiskt sett...
Hmm...
Vilket fel? att bilen själv backar ut ur garaget?
Jag som trodde att det var en feature.
Jag råkade viss radera ett parti av texten.. ifall någon skulle bli påkörd när bilen "summonar" så är det oklart vems felet är enligt europas lagar.
Re: Elon Musk snackar Summon, Model 3 m.m.
Postat: 01 feb 2016 16:14
av Elputte
Hur mycket väger egentligen Teslas batteri per KWh. Har den vikten förändrats något? Om utvecklingen ökar Teslas batterikapacitet. Så är det väl till samma vikt?
Re: Elon Musk snackar Summon, Model 3 m.m.
Postat: 01 feb 2016 16:44
av Svenssons
Elputte skrev:
Hur mycket väger egentligen Teslas batteri per KWh. Har den vikten förändrats något? Om utvecklingen ökar Teslas batterikapacitet. Så är det väl till samma vikt?
Vikten kan vara både högre, lägre eller samma för utvecklade batterier. Det beror på vilken eller vilka parametrar som man fokuserar på i utvecklingen (vikt, volym, snabbladdning osv).
Om utvecklingen ger högre energidensitet per vikt så kan man välja mellan att behålla samma totala mängd kWh för batteripaketet i bilen och därmed få lättare batteripaket som ger lite längre räckvidd, bättre vägegenskaper, billigare produktion, mindre slitage och så vidare eller så kan man välja att behålla vikten och därmed öka räckvidden mer.
Re: Elon Musk snackar Summon, Model 3 m.m.
Postat: 01 feb 2016 19:18
av bjelkeman
Intressant att de ska hålla tidsplanen med Model 3 genom att trimma antalet nya "features", och lägga till dem vart efter de är klara, istället för att försöka få in allt nytt i första versionen, som de gjorde med Model X.
Re: Elon Musk snackar Summon, Model 3 m.m.
Postat: 01 feb 2016 20:20
av vigge50
Elputte skrev:
Hur mycket väger egentligen Teslas batteri per KWh. Har den vikten förändrats något? Om utvecklingen ökar Teslas batterikapacitet. Så är det väl till samma vikt?
Tesla använder batterierna med beteckning 18650 och de får bara plats med ett visst antal så när Tesla gick upp till 90 från 85 så betyder det att de ökade energidensiteten per volymenhet. Om det ökade eller sänkte vikten vet jag inte men med Model S och Model X bottenplatta så är volymen den begränsades faktorn idag.
Re: Elon Musk snackar Summon, Model 3 m.m.
Postat: 01 feb 2016 21:43
av Pontus
tehjimos skrev:
Pontus skrev:
På vilket sätt skulle det vara olagligt med summon på privat mark idag? Det är tillåtet med självkörande fordon som har roterande knivar att köra runt på privat mark då borde det väl vara ok med en bil också.
Fick förklarat av en anställd på Teslas showroom i MoS att det har att göra med vems ansvaret är när bilen kör ut själv... det självklara är ju såklart förarens ansvar men enligt lagar o regler så är det tydligen inte riktigt bestämt vems felet är juridiskt sett...
I Usa har dom redan lagar för att det är förarens fel oavsett om han sitter i bilen eller inte.
Vems fel är det när gräsklipparen styckar grannens katt eller något ännu värre? Lagarna borde finnas redan.
Re: Elon Musk snackar Summon, Model 3 m.m.
Postat: 02 feb 2016 00:19
av drakbane
Pontus skrev:
Vad det gäller batterier så är väl 55 mil i verklig räckvidd lagom men med 2 kWh/mil så behöver man ha 120-125 kWh batterier inkl alla säkerhetsmarginaler.
Just det! När de har 55 mils VERKLIG räckvidd är de hemma.
Inte nån djäkla EPA räckvidd, den har ingen relevans.
Sen ska bricking o de översta 10% inte vara med i dessa verkliga 55milen. Då är de hemma på riktigt, låt säga 2-3 år.
/Sony Z3 Dual
Re: Elon Musk snackar Summon, Model 3 m.m.
Postat: 02 feb 2016 08:35
av vigge50
drakbane skrev:
Pontus skrev:
Vad det gäller batterier så är väl 55 mil i verklig räckvidd lagom men med 2 kWh/mil så behöver man ha 120-125 kWh batterier inkl alla säkerhetsmarginaler.
Just det! När de har 55 mils VERKLIG räckvidd är de hemma.
Inte nån djäkla EPA räckvidd, den har ingen relevans.
Sen ska bricking o de översta 10% inte vara med i dessa verkliga 55milen. Då är de hemma på riktigt, låt säga 2-3 år.
/Sony Z3 Dual
Om du vill ha 55 mil "verklig" räckvidd, vad utgår du från att dagens bilar har? Att Model S 85 inte har 502 km räckvidd vid vanlig körning som NEDC säger kan jag hålla med om man enligt EPA har den 426 km räckvidd. Efter att ha läst en del här på forumet så förstår jag det som att du kommer ungefär 35 mil på motorväg idag om inte längre. Med 90 kWh batteri borde EPA vara 451 km och motorvägskörning borde vara över 37 mil. När jag tänker på normal körning så tänker jag inte bara motorväg och kan då tänka mig att EPA stämmer ganska bra.
Re: Elon Musk snackar Summon, Model 3 m.m.
Postat: 02 feb 2016 08:55
av tehjimos
vigge50 skrev:
drakbane skrev:
Pontus skrev:
Vad det gäller batterier så är väl 55 mil i verklig räckvidd lagom men med 2 kWh/mil så behöver man ha 120-125 kWh batterier inkl alla säkerhetsmarginaler.
Just det! När de har 55 mils VERKLIG räckvidd är de hemma.
Inte nån djäkla EPA räckvidd, den har ingen relevans.
Sen ska bricking o de översta 10% inte vara med i dessa verkliga 55milen. Då är de hemma på riktigt, låt säga 2-3 år.
/Sony Z3 Dual
Om du vill ha 55 mil "verklig" räckvidd, vad utgår du från att dagens bilar har? Att Model S 85 inte har 502 km räckvidd vid vanlig körning som NEDC säger kan jag hålla med om man enligt EPA har den 426 km räckvidd. Efter att ha läst en del här på forumet så förstår jag det som att du kommer ungefär 35 mil på motorväg idag om inte längre. Med 90 kWh batteri borde EPA vara 451 km och motorvägskörning borde vara över 37 mil. När jag tänker på normal körning så tänker jag inte bara motorväg och kan då tänka mig att EPA stämmer ganska bra.
Har märkt nu när det blivit lite varmare ute och snön o isen på vägarna försvunnit så har förbrukningen gått ner en bra bit.
Vid snöväglag och -10 grader så låg jag på ca 250wh/km när jag hade farthållare på 110km/h
Vid blött väglag o 5 plusgrader så låg förbrukningen på 200wh/km när jag hade farthållare på 110km/h
Har inte hunnit prova på vår Tesla med sommardäck o torrt väglag men det kanske någon annan här har statistik på förbrukningen vid 110km/h?
Med förbrukning på 200wh/km så kommer jag 450km med 100% laddning av mitt 85kWh batteri. NEDC säger att jag ska ha 502km räckvidd, efter 50.000km så har mitt batteri 482km vid 100% laddning. Så om man utgår vad Teslan säger, 482km så är ju inte 450km så långt ifrån... och jag tror man kan ha förbrukningen nere på 185-190wh/km på sommaren, vilket skulle ge mer än 450km räckvidd.
Re: Elon Musk snackar Summon, Model 3 m.m.
Postat: 10 feb 2016 10:25
av HelectriC
tehjimos skrev:
Med förbrukning på 200wh/km så kommer jag 450km med 100% laddning av mitt 85kWh batteri.
du kan inte använda 100% av batteriets kapacitet. Det ligger en bricking i botten som du inte kan tömma. Ideerna går väl kring att du kan använda ca 78kWh av dina 85 till att köra med. I så fall kommer du med en förbrukning på 200 ca 390km.
Re: Elon Musk snackar Summon, Model 3 m.m.
Postat: 10 feb 2016 12:09
av tehjimos
HelectriC skrev:
tehjimos skrev:
Med förbrukning på 200wh/km så kommer jag 450km med 100% laddning av mitt 85kWh batteri.
du kan inte använda 100% av batteriets kapacitet. Det ligger en bricking i botten som du inte kan tömma. Ideerna går väl kring att du kan använda ca 78kWh av dina 85 till att köra med. I så fall kommer du med en förbrukning på 200 ca 390km.
ok, det har du rätt i. 39 mil räcker för mig oavsett [:D]