Sida 1 av 2
MY LR bränner el som bara den
Postat: 08 jan 2024 17:31
av teslaponken
Nån mer MY LR som slukar el? Till och från jobbet idag. Förvärmning ca 7-10 min innan avresa vid båda tillfällena. Bränt av från 59% till 15% på 96 körda km. Långsam fart på E4 pga köer. Ca 1h enkelväg. 26kWh förbrukat.
Måste ladda bilen varje dag.
-14 imorse och -9 grader nu.
Hur står sig detta mot era siffror?
Re: MY LR bränner el som bara den
Postat: 08 jan 2024 17:45
av teslaponken
Blev visst värre än tänkt
Framme med 9%. Så -50% på 108 körda km idag

Re: MY LR bränner el som bara den
Postat: 08 jan 2024 17:55
av DanneB
Har en Model S som brukade ligga på 170-230 Wh/km. Har senaste veckorna kommit upp i över 500 Wh/km.
Beror på att jag bara kört korta sträckor och förvärmt varje gång jag ska iväg. Gillar inte att sätta mig i kalla bilar.

Re: MY LR bränner el som bara den
Postat: 08 jan 2024 18:30
av AAKEE
teslaponken skrev: ↑08 jan 2024 17:31
Nån mer MY LR som slukar el? Till och från jobbet idag.
Förvärmning ca 7-10 min innan avresa vid båda tillfällena. Bränt av från 59% till 15% på 96 körda km. Långsam fart på E4 pga köer. Ca 1h enkelväg. 26kWh förbrukat.
Måste ladda bilen varje dag.
-14 imorse och -9 grader nu.
Hur står sig detta mot era siffror?
Moderna Teslor vill ha varmt batteri.
När det är omkring -10C och kallare kommer värmepumpen inte ha ngt att ta värme ifrån om batteriet är kallt. Förvärmning värmer ioffsg inte batteriet tillräckligt för det men tillräckligt för att regen ska fungera.
Kan man inte få upp temperaturen på batteriet i stark kyla kommer bilen dra betydligt mer ström.
Läs denna tråd:
viewtopic.php?p=773025#p773025
7-10 minuter kan vara lite lite om batteriet stått och svalnat under hela dagen, beroende på hur kallt det är. Planerad avresa är bättre, då kan bilen börja värma batteriet tidigare och bara värma kupen på slutet. Bilen diktar på att vara varm & klar 15 min tidigare, för att ha marginal.
Har du möjlighet att ladda sent på morgonkvisten så att laddningen precis är klar före avresa? Helst med 16A trefas(11kW).
Det skulle dra ned förbrukningen.
Re: MY LR bränner el som bara den
Postat: 08 jan 2024 18:35
av teslaponken
AAKEE skrev: ↑08 jan 2024 18:30
teslaponken skrev: ↑08 jan 2024 17:31
Nån mer MY LR som slukar el? Till och från jobbet idag.
Förvärmning ca 7-10 min innan avresa vid båda tillfällena. Bränt av från 59% till 15% på 96 körda km. Långsam fart på E4 pga köer. Ca 1h enkelväg. 26kWh förbrukat.
Måste ladda bilen varje dag.
-14 imorse och -9 grader nu.
Hur står sig detta mot era siffror?
Moderna Teslor vill ha varmt batteri.
När det är omkring -10C och kallare kommer värmepumpen inte ha ngt att ta värme ifrån om batteriet är kallt. Förvärmning värmer ioffsg inte batteriet tillräckligt för det men tillräckligt för att regen ska fungera.
Kan man inte få upp temperaturen på batteriet i stark kyla kommer bilen dra betydligt mer ström.
Läs denna tråd:
viewtopic.php?p=773025#p773025
7-10 minuter kan vara lite lite om batteriet stått och svalnat under hela dagen, beroende på hur kallt det är. Planerad avresa är bättre, då kan bilen börja värma batteriet tidigare och bara värma kupen på slutet. Bilen diktar på att vara varm & klar 15 min tidigare, för att ha marginal.
Har du möjlighet att ladda sent på morgonkvisten så att laddningen precis är klar före avresa? Helst med 16A trefas(11kW).
Det skulle dra ned förbrukningen.
Försöker ladda enligt din rek. Gjorde senast inatt. 5 min innan avfärd höll den frtf på att ladda på 8kW och hade 59% batteri. Förvärmde under pågående laddning. Regen var aktivt vid avfärd trots -14C.
Re: MY LR bränner el som bara den
Postat: 08 jan 2024 19:05
av AAKEE
teslaponken skrev: ↑08 jan 2024 18:35
Försöker ladda enligt din rek. Gjorde senast inatt. 5 min innan avfärd höll den frtf på att ladda på 8kW och hade 59% batteri. Förvärmde under pågående laddning. Regen var aktivt vid avfärd trots -14C.
Låter ju bra!
Oftast går det inte hålla hög batteritemp tex hem från jobbet om bilen står ute, inte inkopplad.
När jag dagspendlade ~5 mil enkel väg hade jag ofta 180-185Wh/km till jobbet och kanske 250-260Wh/km hem när det var grisigt kallt (trots komplett schemalagd avresa).
Re: MY LR bränner el som bara den
Postat: 08 jan 2024 19:59
av Blipblop
En tesla som drar lika mycket som många andra elbilar? Intressant!
Re: MY LR bränner el som bara den
Postat: 08 jan 2024 20:01
av teslaponken
Blipblop skrev: ↑08 jan 2024 19:59
En tesla som drar lika mycket som många andra elbilar? Intressant!
Den kostar som en en diesel nu i kylan.
De 35kwh jag förbrukade på 108km körning idag kostade mig ca 90kr med dagens elpriser.
Re: MY LR bränner el som bara den
Postat: 08 jan 2024 20:09
av AAKEE
teslaponken skrev: ↑08 jan 2024 20:01
Blipblop skrev: ↑08 jan 2024 19:59
En tesla som drar lika mycket som många andra elbilar? Intressant!
Den kostar som en en diesel nu i kylan.
De 35kwh jag förbrukade på 108km körning idag kostade mig ca 90kr med dagens elpriser.
Jag gissar att jag betalde ungefär en knapp hundring för att ladda bilen full innan jag åkte 30 mil till jobbet förra veckan. Hemresan gick på gratisel från SuC, så ~ 1.5:-/mil totalt för 60 mil. Snittade BTW 229 Wh/km t.o.r trots -30 till -35C

Re: MY LR bränner el som bara den
Postat: 08 jan 2024 20:12
av teslaponken
AAKEE skrev: ↑08 jan 2024 20:09
teslaponken skrev: ↑08 jan 2024 20:01
Blipblop skrev: ↑08 jan 2024 19:59
En tesla som drar lika mycket som många andra elbilar? Intressant!
Den kostar som en en diesel nu i kylan.
De 35kwh jag förbrukade på 108km körning idag kostade mig ca 90kr med dagens elpriser.
Jag gissar att jag betalde ungefär en knapp hundring för att ladda bilen full innan jag åkte 30 mil till jobbet förra veckan. Hemresan gick på gratisel från SuC, så ~ 1.5:-/mil totalt för 60 mil. Snittade BTW 229 Wh/km t.o.r trots -30 till -35C
Lite dyrare här. Kramar kanske ut 40kwh på en natt till priset av 60kr exkl alla elnätspålägg osv. Lägger jag på alla såna pålägg är det ca 95-100kr för 40kwh. Så ca 2,5kr kilowattimmen.
Om jag nu ska fortsätta göra av med 35kwh ToR till jobbet (11 mil) så blir det dyrt.
Typ som en diesel

Re: MY LR bränner el som bara den
Postat: 08 jan 2024 20:39
av -AG-
När man gör kortkörningar <1 mil, måste bilens batteri värmas? Kan man välja att bara värma kupé? Är ju ganska många kilon batteri som ska värmas upp. Värms hela batteriet eller kan det värmas i moduler?
Har hört, via jobbet, att vissa batteritillverkare bara tillåter uttag av effekt när batteriet är över en viss temp, som iaf är en bra bit över vanliga vintertemperaturer. Men de tillämpningar dessa batteri sitter i hanterar större effekter än de i en bil. Kan vara därför. Så… kan man köra en Tesla (eller annan valfri elbil) med kallt batteri utan att batterivärmning/konditionering startar? Nästa fråga blir då förstås hur bra batteriet mår av sådan körning?
Re: MY LR bränner el som bara den
Postat: 08 jan 2024 20:55
av AAKEE
-AG- skrev: ↑08 jan 2024 20:39
När man gör kortkörningar <1 mil, måste bilens batteri värmas? Kan man välja att bara värma kupé? Är ju ganska många kilon batteri som ska värmas upp. Värms hela batteriet eller kan det värmas i moduler?
Har hört, via jobbet, att vissa batteritillverkare bara tillåter uttag av effekt när batteriet är över en viss temp, som iaf är en bra bit över vanliga vintertemperaturer. Men de tillämpningar dessa batteri sitter i hanterar större effekter än de i en bil. Kan vara därför. Så… kan man köra en Tesla (eller annan valfri elbil) med kallt batteri utan att batterivärmning/konditionering startar? Nästa fråga blir då förstås hur bra batteriet mår av sådan körning?
Läs tråden om värmepumpar som ligger som aktuell nu.
Du måste inte värma batteriet för att köra kort.
Batteriet slits mer av att cyklas kallt men cyklisk degradering är hursomhelst jättelåg och när bilen inte körs är kallt batteri bra.
Bilar som bor i kalla klimat har lindre degradering överlag, så det är inget du måste fundera på.
Re: MY LR bränner el som bara den
Postat: 08 jan 2024 20:57
av AAKEE
teslaponken skrev: ↑08 jan 2024 20:12
AAKEE skrev: ↑08 jan 2024 20:09
teslaponken skrev: ↑08 jan 2024 20:01
Blipblop skrev: ↑08 jan 2024 19:59
En tesla som drar lika mycket som många andra elbilar? Intressant!
Den kostar som en en diesel nu i kylan.
De 35kwh jag förbrukade på 108km körning idag kostade mig ca 90kr med dagens elpriser.
Jag gissar att jag betalde ungefär en knapp hundring för att ladda bilen full innan jag åkte 30 mil till jobbet förra veckan. Hemresan gick på gratisel från SuC, så ~ 1.5:-/mil totalt för 60 mil. Snittade BTW 229 Wh/km t.o.r trots -30 till -35C
Lite dyrare här. Kramar kanske ut 40kwh på en natt till priset av 60kr exkl alla elnätspålägg osv. Lägger jag på alla såna pålägg är det ca 95-100kr för 40kwh. Så ca 2,5kr kilowattimmen.
Om jag nu ska fortsätta göra av med 35kwh ToR till jobbet (11 mil) så blir det dyrt.
Typ som en diesel
Jag låg väl under 1:-/ kWh i december med allt (utom fasta nätavgiften, den har jag hur som iom huset).
Månadsrörligt pris så jag betalar snittpriset för månaden.
Re: MY LR bränner el som bara den
Postat: 08 jan 2024 21:03
av teslaponken
AAKEE skrev: ↑08 jan 2024 20:57
teslaponken skrev: ↑08 jan 2024 20:12
AAKEE skrev: ↑08 jan 2024 20:09
teslaponken skrev: ↑08 jan 2024 20:01
Blipblop skrev: ↑08 jan 2024 19:59
En tesla som drar lika mycket som många andra elbilar? Intressant!
Den kostar som en en diesel nu i kylan.
De 35kwh jag förbrukade på 108km körning idag kostade mig ca 90kr med dagens elpriser.
Jag gissar att jag betalde ungefär en knapp hundring för att ladda bilen full innan jag åkte 30 mil till jobbet förra veckan. Hemresan gick på gratisel från SuC, så ~ 1.5:-/mil totalt för 60 mil. Snittade BTW 229 Wh/km t.o.r trots -30 till -35C
Lite dyrare här. Kramar kanske ut 40kwh på en natt till priset av 60kr exkl alla elnätspålägg osv. Lägger jag på alla såna pålägg är det ca 95-100kr för 40kwh. Så ca 2,5kr kilowattimmen.
Om jag nu ska fortsätta göra av med 35kwh ToR till jobbet (11 mil) så blir det dyrt.
Typ som en diesel
Jag låg väl under 1:-/ kWh i december med allt (utom fasta nätavgiften, den har jag hur som iom huset).
Månadsrörligt pris så jag betalar snittpriset för månaden.
Bor du i norrland?
I natt kostade en kwh 135 öre ish för mig. Och elnätsavgifter och annat ca 82 öre. Så min kostnad va ca 2,2kr inkl allt inatt.
Re: MY LR bränner el som bara den
Postat: 08 jan 2024 21:20
av Freez
teslaponken skrev: ↑08 jan 2024 21:03
AAKEE skrev: ↑08 jan 2024 20:57
teslaponken skrev: ↑08 jan 2024 20:12
AAKEE skrev: ↑08 jan 2024 20:09
teslaponken skrev: ↑08 jan 2024 20:01
Den kostar som en en diesel nu i kylan.
De 35kwh jag förbrukade på 108km körning idag kostade mig ca 90kr med dagens elpriser.
Jag gissar att jag betalde ungefär en knapp hundring för att ladda bilen full innan jag åkte 30 mil till jobbet förra veckan. Hemresan gick på gratisel från SuC, så ~ 1.5:-/mil totalt för 60 mil. Snittade BTW 229 Wh/km t.o.r trots -30 till -35C
Lite dyrare här. Kramar kanske ut 40kwh på en natt till priset av 60kr exkl alla elnätspålägg osv. Lägger jag på alla såna pålägg är det ca 95-100kr för 40kwh. Så ca 2,5kr kilowattimmen.
Om jag nu ska fortsätta göra av med 35kwh ToR till jobbet (11 mil) så blir det dyrt.
Typ som en diesel
Jag låg väl under 1:-/ kWh i december med allt (utom fasta nätavgiften, den har jag hur som iom huset).
Månadsrörligt pris så jag betalar snittpriset för månaden.
Bor du i norrland?
I natt kostade en kwh 135 öre ish för mig. Och elnätsavgifter och annat ca 82 öre. Så min kostnad va ca 2,2kr inkl allt inatt.
6kr/milen. Kan väl iofs vara rimligt några veckor om året då det är svinkallt. Jag kommer inte i närheten av din förbrukning men då kör jag RWD.
Re: MY LR bränner el som bara den
Postat: 08 jan 2024 21:32
av teslaponken
Freez skrev: ↑08 jan 2024 21:20
teslaponken skrev: ↑08 jan 2024 21:03
AAKEE skrev: ↑08 jan 2024 20:57
teslaponken skrev: ↑08 jan 2024 20:12
AAKEE skrev: ↑08 jan 2024 20:09
Jag gissar att jag betalde ungefär en knapp hundring för att ladda bilen full innan jag åkte 30 mil till jobbet förra veckan. Hemresan gick på gratisel från SuC, så ~ 1.5:-/mil totalt för 60 mil. Snittade BTW 229 Wh/km t.o.r trots -30 till -35C
Lite dyrare här. Kramar kanske ut 40kwh på en natt till priset av 60kr exkl alla elnätspålägg osv. Lägger jag på alla såna pålägg är det ca 95-100kr för 40kwh. Så ca 2,5kr kilowattimmen.
Om jag nu ska fortsätta göra av med 35kwh ToR till jobbet (11 mil) så blir det dyrt.
Typ som en diesel
Jag låg väl under 1:-/ kWh i december med allt (utom fasta nätavgiften, den har jag hur som iom huset).
Månadsrörligt pris så jag betalar snittpriset för månaden.
Bor du i norrland?
I natt kostade en kwh 135 öre ish för mig. Och elnätsavgifter och annat ca 82 öre. Så min kostnad va ca 2,2kr inkl allt inatt.
6kr/milen. Kan väl iofs vara rimligt några veckor om året då det är svinkallt. Jag kommer inte i närheten av din förbrukning men då kör jag RWD.
Brände av 35kwh idag på 108km körning. Så drivmedelskostnaden var 7,13kr milen.
Det är inte jättebilligt
Re: MY LR bränner el som bara den
Postat: 08 jan 2024 22:30
av zsh
Idag körde jag ca 110 km, gick från 100% batteri ner till 48%.
Temperatur mellan -9 och -12, batteri förkonditionerat innan avfärd
ca 1 mil stadstrafik, 6 mil motorväg (gick max i 90, pga trafiken), resten landsväg.
Yikes

Re: MY LR bränner el som bara den
Postat: 08 jan 2024 22:32
av Verdi_
Ja bilen läcker elektroner som ett såll när det är kallt. Märks tydligare när vi har en sån här vinter.
Re: MY LR bränner el som bara den
Postat: 08 jan 2024 22:35
av AAKEE
teslaponken skrev: ↑08 jan 2024 21:03
Bor du i norrland?
I natt kostade en kwh 135 öre ish för mig. Och elnätsavgifter och annat ca 82 öre. Så min kostnad va ca 2,2kr inkl allt inatt.
Japp.
Men kör inte timpris, utan oftast bundet ett år i taget, just nu månadsrörligt.
Re: MY LR bränner el som bara den
Postat: 08 jan 2024 22:38
av Nogo
zsh skrev: ↑08 jan 2024 22:30
Idag körde jag ca 110 km, gick från 100% batteri ner till 48%.
Temperatur mellan -9 och -12, batteri förkonditionerat innan avfärd
ca 1 mil stadstrafik, 6 mil motorväg (gick max i 90, pga trafiken), resten landsväg.
Yikes
Hur är det möjligt? Tung motvind? Vad snittar du i förbrukning? 300Wh/km? Jag har legat på drygt 230Wh/km med den tempen och förkonditionerat batteriet. 110km/h i 15mil och det drar typ 55%.
Re: MY LR bränner el som bara den
Postat: 08 jan 2024 22:38
av Freez
teslaponken skrev: ↑08 jan 2024 21:32
Freez skrev: ↑08 jan 2024 21:20
teslaponken skrev: ↑08 jan 2024 21:03
AAKEE skrev: ↑08 jan 2024 20:57
teslaponken skrev: ↑08 jan 2024 20:12
Lite dyrare här. Kramar kanske ut 40kwh på en natt till priset av 60kr exkl alla elnätspålägg osv. Lägger jag på alla såna pålägg är det ca 95-100kr för 40kwh. Så ca 2,5kr kilowattimmen.
Om jag nu ska fortsätta göra av med 35kwh ToR till jobbet (11 mil) så blir det dyrt.
Typ som en diesel
Jag låg väl under 1:-/ kWh i december med allt (utom fasta nätavgiften, den har jag hur som iom huset).
Månadsrörligt pris så jag betalar snittpriset för månaden.
Bor du i norrland?
I natt kostade en kwh 135 öre ish för mig. Och elnätsavgifter och annat ca 82 öre. Så min kostnad va ca 2,2kr inkl allt inatt.
6kr/milen. Kan väl iofs vara rimligt några veckor om året då det är svinkallt. Jag kommer inte i närheten av din förbrukning men då kör jag RWD.
Brände av 35kwh idag på 108km körning. Så drivmedelskostnaden var 7,13kr milen.
Det är inte jättebilligt
Inte jättedyrt. Du får se förbrukningen över ett års körning så kommer du ligga betydligt lägre i snitt.
Re: MY LR bränner el som bara den
Postat: 08 jan 2024 22:57
av AAKEE
Nogo skrev: ↑08 jan 2024 22:38
zsh skrev: ↑08 jan 2024 22:30
Idag körde jag ca 110 km, gick från 100% batteri ner till 48%.
Temperatur mellan -9 och -12, batteri förkonditionerat innan avfärd
ca 1 mil stadstrafik, 6 mil motorväg (gick max i 90, pga trafiken), resten landsväg.
Yikes
Hur är det möjligt? Tung motvind? Vad snittar du i förbrukning? 300Wh/km? Jag har legat på drygt 230Wh/km med den tempen och förkonditionerat batteriet. 110km/h i 15mil och det drar typ 55%.
Står din bil inne, Nogo?
Re: MY LR bränner el som bara den
Postat: 09 jan 2024 07:50
av teslaponken
zsh skrev: ↑08 jan 2024 22:30
Idag körde jag ca 110 km, gick från 100% batteri ner till 48%.
Temperatur mellan -9 och -12, batteri förkonditionerat innan avfärd
ca 1 mil stadstrafik, 6 mil motorväg (gick max i 90, pga trafiken), resten landsväg.
Yikes
Var mycket bättre på väg till jobbet idag. -3 grader ute.
54km enkelväg. Tog ca 45 min så snittfart ish 70km/h (E4, mindre köer idag).
Åkte med 70%, framme med 51%. Så 10 procentenheter räckte cirka 28 km. Dvs teoretisk räckvidd med 100% = 280km.
Säkert 20-30% bättre siffror än igår när det var kallare.
Re: MY LR bränner el som bara den
Postat: 09 jan 2024 08:16
av Elix747
teslaponken skrev: ↑09 jan 2024 07:50
zsh skrev: ↑08 jan 2024 22:30
Idag körde jag ca 110 km, gick från 100% batteri ner till 48%.
Temperatur mellan -9 och -12, batteri förkonditionerat innan avfärd
ca 1 mil stadstrafik, 6 mil motorväg (gick max i 90, pga trafiken), resten landsväg.
Yikes
Var mycket bättre på väg till jobbet idag. -3 grader ute.
54km enkelväg. Tog ca 45 min så snittfart ish 70km/h (E4, mindre köer idag).
Åkte med 70%, framme med 51%. Så 10 procentenheter räckte cirka 28 km. Dvs teoretisk räckvidd med 100% = 280km.
Säkert 20-30% bättre siffror än igår när det var kallare.
Vad blev snittförbrukningen u W/km?
Re: MY LR bränner el som bara den
Postat: 09 jan 2024 08:37
av teslaponken
Elix747 skrev: ↑09 jan 2024 08:16
teslaponken skrev: ↑09 jan 2024 07:50
zsh skrev: ↑08 jan 2024 22:30
Idag körde jag ca 110 km, gick från 100% batteri ner till 48%.
Temperatur mellan -9 och -12, batteri förkonditionerat innan avfärd
ca 1 mil stadstrafik, 6 mil motorväg (gick max i 90, pga trafiken), resten landsväg.
Yikes
Var mycket bättre på väg till jobbet idag. -3 grader ute.
54km enkelväg. Tog ca 45 min så snittfart ish 70km/h (E4, mindre köer idag).
Åkte med 70%, framme med 51%. Så 10 procentenheter räckte cirka 28 km. Dvs teoretisk räckvidd med 100% = 280km.
Säkert 20-30% bättre siffror än igår när det var kallare.
Vad blev snittförbrukningen u W/km?
Stod kring 225 ish när jag klev ur bilen
Vilket är en sjuk skillnad mot i somras. Kommer ihåg när jag körde i bergiga södra europa i 29 graders värme.
170km körda från 100% till 72% tror det var på ca 3h så snittfart 60km/h inkl ett kort stopp 10 min i dessa 3h.
Var nere i typ 110wh/km...
