Sida 1 av 2

Förvärmning inför SuC

Postat: 30 dec 2023 21:43
av nogren
Någon skrev här tidigare att man kunde tvinga bilen att stänga av förvärmning bara genom att trycka på den texten i navigatorn.
Jag provade idag att lägga in en SuC som delmål under en resa, och texten "förvärmer blabla.." dök upp. Jag tryckte på texten, som försvann. Men förvärmningen fortsatte. Verifierade med ScanMyTesla.
Så man får ta bort delmålet SuC, och navigera till en kartpunkt bredvid, om det är dit man ska, för att inte slösa bort massa värme.

Om inte någon annan har en bättre insikt?

Re: Förvärmning inför SuC

Postat: 30 dec 2023 22:03
av Henkens
Varför vill man inte förvärma innan laddning på SuC?

Re: Förvärmning inför SuC

Postat: 30 dec 2023 23:42
av Skyvandrare
Håller med. Förvärmning är väl alltid önskvärt när man ska snabbladda.

Det jag undrar är hur man får till förvärmning på väg mot annan snabbladdning (icke SuC)?

Har själv navigerat mot närmaste SuC för att lura bilen, men det är ju långt ifrån optimalt.

Re: Förvärmning inför SuC

Postat: 31 dec 2023 02:13
av AAKEE
Skyvandrare skrev: 30 dec 2023 23:42
Håller med. Förvärmning är väl alltid önskvärt när man ska snabbladda.

Det jag undrar är hur man får till förvärmning på väg mot annan snabbladdning (icke SuC)?

Har själv navigerat mot närmaste SuC för att lura bilen, men det är ju långt ifrån optimalt.
Exakt.

TS omvända fråga, det är ju bara att INTE navigera till till en SuC.
Ska man långt och bilen har lagt till en SuC går det ta bort ur navigeringen, så att den inte tänker ladda och inte förvärmer för det.


Jag håller med helt! Förvärmning är alltid önskvärt för att bla vara snäll mot batteriet.

Att förvärma till någon annan laddare, dels har det börjat finnas en hel del tredjeparts och det ska gå starta förvärmning för dessa.
Går det inte eller att det inte finns är det ju ”värma mot närmsta SuC istället”.

Det finns inte så många andra lösningar.
Har man en Plaid får man batteriet ungefär lika varmt i ”Dragstrip mode”. Den skyndar sig dessutom att värma så det tar inte mer än 20-25minuter.
Har man SEXY Buttons går det starta preconditioning med det systemet också.
Har buttonsen, men inte testat då jag kan värma med Dragstrip mode.

Re: Förvärmning inför SuC

Postat: 31 dec 2023 10:40
av LarsaR
AAKEE skrev: 31 dec 2023 02:13
Skyvandrare skrev: 30 dec 2023 23:42
Håller med. Förvärmning är väl alltid önskvärt när man ska snabbladda.

Det jag undrar är hur man får till förvärmning på väg mot annan snabbladdning (icke SuC)?

Har själv navigerat mot närmaste SuC för att lura bilen, men det är ju långt ifrån optimalt.
Exakt.

TS omvända fråga, det är ju bara att INTE navigera till till en SuC.
Ska man långt och bilen har lagt till en SuC går det ta bort ur navigeringen, så att den inte tänker ladda och inte förvärmer för det.


Jag håller med helt! Förvärmning är alltid önskvärt för att bla vara snäll mot batteriet.

Att förvärma till någon annan laddare, dels har det börjat finnas en hel del tredjeparts och det ska gå starta förvärmning för dessa.
Går det inte eller att det inte finns är det ju ”värma mot närmsta SuC istället”.

Det finns inte så många andra lösningar.
Har man en Plaid får man batteriet ungefär lika varmt i ”Dragstrip mode”. Den skyndar sig dessutom att värma så det tar inte mer än 20-25minuter.
Har man SEXY Buttons går det starta preconditioning med det systemet också.
Har buttonsen, men inte testat då jag kan värma med Dragstrip mode.
Tror du svarat mig i en annan tråd men glömt 😔 Hur mycket drar Plaiden för att värma i dragstrip mode?

Re: Förvärmning inför SuC

Postat: 31 dec 2023 10:49
av AAKEE
LarsaR skrev: 31 dec 2023 10:40
AAKEE skrev: 31 dec 2023 02:13
Skyvandrare skrev: 30 dec 2023 23:42
Håller med. Förvärmning är väl alltid önskvärt när man ska snabbladda.

Det jag undrar är hur man får till förvärmning på väg mot annan snabbladdning (icke SuC)?

Har själv navigerat mot närmaste SuC för att lura bilen, men det är ju långt ifrån optimalt.
Exakt.

TS omvända fråga, det är ju bara att INTE navigera till till en SuC.
Ska man långt och bilen har lagt till en SuC går det ta bort ur navigeringen, så att den inte tänker ladda och inte förvärmer för det.


Jag håller med helt! Förvärmning är alltid önskvärt för att bla vara snäll mot batteriet.

Att förvärma till någon annan laddare, dels har det börjat finnas en hel del tredjeparts och det ska gå starta förvärmning för dessa.
Går det inte eller att det inte finns är det ju ”värma mot närmsta SuC istället”.

Det finns inte så många andra lösningar.
Har man en Plaid får man batteriet ungefär lika varmt i ”Dragstrip mode”. Den skyndar sig dessutom att värma så det tar inte mer än 20-25minuter.
Har man SEXY Buttons går det starta preconditioning med det systemet också.
Har buttonsen, men inte testat då jag kan värma med Dragstrip mode.
Tror du svarat mig i en annan tråd men glömt 😔 Hur mycket drar Plaiden för att värma i dragstrip mode?
Jag kommer inte heller ihåg, jag undrar om jag bara kollat total effekt för att värma (inkl kupen).

Re: Förvärmning inför SuC

Postat: 31 dec 2023 10:55
av LarsaR
AAKEE skrev: 31 dec 2023 10:49
LarsaR skrev: 31 dec 2023 10:40
AAKEE skrev: 31 dec 2023 02:13
Skyvandrare skrev: 30 dec 2023 23:42
Håller med. Förvärmning är väl alltid önskvärt när man ska snabbladda.

Det jag undrar är hur man får till förvärmning på väg mot annan snabbladdning (icke SuC)?

Har själv navigerat mot närmaste SuC för att lura bilen, men det är ju långt ifrån optimalt.
Exakt.

TS omvända fråga, det är ju bara att INTE navigera till till en SuC.
Ska man långt och bilen har lagt till en SuC går det ta bort ur navigeringen, så att den inte tänker ladda och inte förvärmer för det.


Jag håller med helt! Förvärmning är alltid önskvärt för att bla vara snäll mot batteriet.

Att förvärma till någon annan laddare, dels har det börjat finnas en hel del tredjeparts och det ska gå starta förvärmning för dessa.
Går det inte eller att det inte finns är det ju ”värma mot närmsta SuC istället”.

Det finns inte så många andra lösningar.
Har man en Plaid får man batteriet ungefär lika varmt i ”Dragstrip mode”. Den skyndar sig dessutom att värma så det tar inte mer än 20-25minuter.
Har man SEXY Buttons går det starta preconditioning med det systemet också.
Har buttonsen, men inte testat då jag kan värma med Dragstrip mode.
Tror du svarat mig i en annan tråd men glömt 😔 Hur mycket drar Plaiden för att värma i dragstrip mode?
Jag kommer inte heller ihåg, jag undrar om jag bara kollat total effekt för att värma (inkl kupen).
Får kolla nästa gång det behövs, jag hittar ju till alla SuC (inklusive Pello) i närheten :D

Re: Förvärmning inför SuC

Postat: 31 dec 2023 10:58
av BrooklynS
Jag kör aldrig med navigering om jag vill ha max räckvidd, tex köra 40 mil enkel vintertid. Den vill alltid värma och ladda istället annars.

Re: Förvärmning inför SuC

Postat: 31 dec 2023 11:03
av nogren
Henkens skrev: 30 dec 2023 22:03
Varför vill man inte förvärma innan laddning på SuC?
Mitt use case var inte att ladda, utan att navigera till något som jag visste låg bredvid en SuC. Testade då att följa ett ”råd” jag läst om att stänga av förvärmning, men det var ju som skrivits ovan bluff.

Jag förvärmer alltid innan snabbladdning.

Re: Förvärmning inför SuC

Postat: 31 dec 2023 11:04
av AAKEE
LarsaR skrev: 31 dec 2023 10:55
AAKEE skrev: 31 dec 2023 10:49
LarsaR skrev: 31 dec 2023 10:40
AAKEE skrev: 31 dec 2023 02:13
Skyvandrare skrev: 30 dec 2023 23:42
Håller med. Förvärmning är väl alltid önskvärt när man ska snabbladda.

Det jag undrar är hur man får till förvärmning på väg mot annan snabbladdning (icke SuC)?

Har själv navigerat mot närmaste SuC för att lura bilen, men det är ju långt ifrån optimalt.
Exakt.

TS omvända fråga, det är ju bara att INTE navigera till till en SuC.
Ska man långt och bilen har lagt till en SuC går det ta bort ur navigeringen, så att den inte tänker ladda och inte förvärmer för det.


Jag håller med helt! Förvärmning är alltid önskvärt för att bla vara snäll mot batteriet.

Att förvärma till någon annan laddare, dels har det börjat finnas en hel del tredjeparts och det ska gå starta förvärmning för dessa.
Går det inte eller att det inte finns är det ju ”värma mot närmsta SuC istället”.

Det finns inte så många andra lösningar.
Har man en Plaid får man batteriet ungefär lika varmt i ”Dragstrip mode”. Den skyndar sig dessutom att värma så det tar inte mer än 20-25minuter.
Har man SEXY Buttons går det starta preconditioning med det systemet också.
Har buttonsen, men inte testat då jag kan värma med Dragstrip mode.
Tror du svarat mig i en annan tråd men glömt 😔 Hur mycket drar Plaiden för att värma i dragstrip mode?
Jag kommer inte heller ihåg, jag undrar om jag bara kollat total effekt för att värma (inkl kupen).
Får kolla nästa gång det behövs, jag hittar ju till alla SuC (inklusive Pello) i närheten :D
Hittat!

Jag körde ut bilen nyss, slog av kupevärmen och battery power blev 0.6kW. Bilen vaken med lysen, stereo mm på.
Sedan aktiverade jag Plaid mode och dragstrip mode så den började värma batteriet.
Då blev battery power 12kW (12.1-12.2 kW).
När jag stängde av dragstrip mode & Plaid återgick den till 0.6kW.
https://teslaclubsweden.se/forum/viewt ... 27#p754527

Re: Förvärmning inför SuC

Postat: 31 dec 2023 11:46
av LarsaR
AAKEE skrev: 31 dec 2023 11:04
LarsaR skrev: 31 dec 2023 10:55
AAKEE skrev: 31 dec 2023 10:49
LarsaR skrev: 31 dec 2023 10:40
AAKEE skrev: 31 dec 2023 02:13


Exakt.

TS omvända fråga, det är ju bara att INTE navigera till till en SuC.
Ska man långt och bilen har lagt till en SuC går det ta bort ur navigeringen, så att den inte tänker ladda och inte förvärmer för det.


Jag håller med helt! Förvärmning är alltid önskvärt för att bla vara snäll mot batteriet.

Att förvärma till någon annan laddare, dels har det börjat finnas en hel del tredjeparts och det ska gå starta förvärmning för dessa.
Går det inte eller att det inte finns är det ju ”värma mot närmsta SuC istället”.

Det finns inte så många andra lösningar.
Har man en Plaid får man batteriet ungefär lika varmt i ”Dragstrip mode”. Den skyndar sig dessutom att värma så det tar inte mer än 20-25minuter.
Har man SEXY Buttons går det starta preconditioning med det systemet också.
Har buttonsen, men inte testat då jag kan värma med Dragstrip mode.
Tror du svarat mig i en annan tråd men glömt 😔 Hur mycket drar Plaiden för att värma i dragstrip mode?
Jag kommer inte heller ihåg, jag undrar om jag bara kollat total effekt för att värma (inkl kupen).
Får kolla nästa gång det behövs, jag hittar ju till alla SuC (inklusive Pello) i närheten :D
Hittat!

Jag körde ut bilen nyss, slog av kupevärmen och battery power blev 0.6kW. Bilen vaken med lysen, stereo mm på.
Sedan aktiverade jag Plaid mode och dragstrip mode så den började värma batteriet.
Då blev battery power 12kW (12.1-12.2 kW).
När jag stängde av dragstrip mode & Plaid återgick den till 0.6kW.
https://teslaclubsweden.se/forum/viewt ... 27#p754527
Tack (återigen 😃)

Re: Förvärmning inför SuC

Postat: 11 jan 2024 16:46
av Nicke Nyfiken
BrooklynS skrev: 31 dec 2023 10:58
Jag kör aldrig med navigering om jag vill ha max räckvidd, tex köra 40 mil enkel vintertid. Den vill alltid värma och ladda istället annars.
Det är ju bara en knapptryckning bort att ta bort laddningen/förvärmningen när man kör med navigeringen. Finns väl ingen rationellt anledning att skippa navigering av räckviddsskäl?

Hur vet du att du kommer att klara dig hela vägen fram om du inte använder navigeringen, om det är så på håret att ett par procent är avgörande?

Re: Förvärmning inför SuC

Postat: 11 jan 2024 19:07
av nogren
Nicke Nyfiken skrev: 11 jan 2024 16:46
BrooklynS skrev: 31 dec 2023 10:58
Jag kör aldrig med navigering om jag vill ha max räckvidd, tex köra 40 mil enkel vintertid. Den vill alltid värma och ladda istället annars.
Det är ju bara en knapptryckning bort att ta bort laddningen/förvärmningen när man kör med navigeringen. Finns väl ingen rationellt anledning att skippa navigering av räckviddsskäl?

Hur vet du att du kommer att klara dig hela vägen fram om du inte använder navigeringen, om det är så på håret att ett par procent är avgörande?
Hur stänger du av förvärmning?
På min MY fortsätter den förvärmning så länge jag har navigering till SuC igång. Att trycka på förvärmningstexten gör ingen skillnad.
(Kollat med ScanMyTesla)

Re: Förvärmning inför SuC

Postat: 11 jan 2024 19:35
av frippe
Nicke Nyfiken skrev: 11 jan 2024 16:46
BrooklynS skrev: 31 dec 2023 10:58
Jag kör aldrig med navigering om jag vill ha max räckvidd, tex köra 40 mil enkel vintertid. Den vill alltid värma och ladda istället annars.
Det är ju bara en knapptryckning bort att ta bort laddningen/förvärmningen när man kör med navigeringen. Finns väl ingen rationellt anledning att skippa navigering av räckviddsskäl?

Hur vet du att du kommer att klara dig hela vägen fram om du inte använder navigeringen, om det är så på håret att ett par procent är avgörande?
Det går väl att navigera utan teslas inbyggda? T.ex. via ABRP, då blir det ingen förvärmning.

Re: Förvärmning inför SuC

Postat: 11 jan 2024 20:06
av Nicke Nyfiken
nogren skrev: 11 jan 2024 19:07
Nicke Nyfiken skrev: 11 jan 2024 16:46
BrooklynS skrev: 31 dec 2023 10:58
Jag kör aldrig med navigering om jag vill ha max räckvidd, tex köra 40 mil enkel vintertid. Den vill alltid värma och ladda istället annars.
Det är ju bara en knapptryckning bort att ta bort laddningen/förvärmningen när man kör med navigeringen. Finns väl ingen rationellt anledning att skippa navigering av räckviddsskäl?

Hur vet du att du kommer att klara dig hela vägen fram om du inte använder navigeringen, om det är så på håret att ett par procent är avgörande?
Hur stänger du av förvärmning?
På min MY fortsätter den förvärmning så länge jag har navigering till SuC igång. Att trycka på förvärmningstexten gör ingen skillnad.
(Kollat med ScanMyTesla)
Nu handlade det väl inte om att navigera till SuC?
Som jag uppfattar BrooklynS så ville han köra direkt till slutmålet utan att stanna vid SuC (som navigeringen föreslår) eftersom laddningen skulle räcka dit om han slapp förvärmningen.

Har man SuC som destination så är det nog svårt att undkomma förvärming.

Re: Förvärmning inför SuC

Postat: 11 jan 2024 20:11
av Nicke Nyfiken
frippe skrev: 11 jan 2024 19:35
Nicke Nyfiken skrev: 11 jan 2024 16:46
BrooklynS skrev: 31 dec 2023 10:58
Jag kör aldrig med navigering om jag vill ha max räckvidd, tex köra 40 mil enkel vintertid. Den vill alltid värma och ladda istället annars.
Det är ju bara en knapptryckning bort att ta bort laddningen/förvärmningen när man kör med navigeringen. Finns väl ingen rationellt anledning att skippa navigering av räckviddsskäl?

Hur vet du att du kommer att klara dig hela vägen fram om du inte använder navigeringen, om det är så på håret att ett par procent är avgörande?
Det går väl att navigera utan teslas inbyggda? T.ex. via ABRP, då blir det ingen förvärmning.
Vet inte, använder aldrig ABRP.
Är ABRP uppkopplad till bilen så den läser av aktuell laddnivå i batteriet? Eller hur avgör den hur mycket man kommer att ha kvar när man når destinationen?

Re: Förvärmning inför SuC

Postat: 11 jan 2024 20:24
av frippe
Nicke Nyfiken skrev: 11 jan 2024 20:11
frippe skrev: 11 jan 2024 19:35
Nicke Nyfiken skrev: 11 jan 2024 16:46
BrooklynS skrev: 31 dec 2023 10:58
Jag kör aldrig med navigering om jag vill ha max räckvidd, tex köra 40 mil enkel vintertid. Den vill alltid värma och ladda istället annars.
Det är ju bara en knapptryckning bort att ta bort laddningen/förvärmningen när man kör med navigeringen. Finns väl ingen rationellt anledning att skippa navigering av räckviddsskäl?

Hur vet du att du kommer att klara dig hela vägen fram om du inte använder navigeringen, om det är så på håret att ett par procent är avgörande?
Det går väl att navigera utan teslas inbyggda? T.ex. via ABRP, då blir det ingen förvärmning.
Vet inte, använder aldrig ABRP.
Är ABRP uppkopplad till bilen så den läser av aktuell laddnivå i batteriet? Eller hur avgör den hur mycket man kommer att ha kvar när man når destinationen?
Ja, du kopplar den vi ditt tesla konto, så fixar den allt, går att köra via telefon eller i webbläsaren i bilen. Skulle säga att den i mångt och mycket är mer exakt än bilens. Men inte alltid den exaktheten behövs.

Re: Förvärmning inför SuC

Postat: 11 jan 2024 20:43
av Nicke Nyfiken
frippe skrev: 11 jan 2024 20:24
Nicke Nyfiken skrev: 11 jan 2024 20:11
frippe skrev: 11 jan 2024 19:35
Nicke Nyfiken skrev: 11 jan 2024 16:46
BrooklynS skrev: 31 dec 2023 10:58
Jag kör aldrig med navigering om jag vill ha max räckvidd, tex köra 40 mil enkel vintertid. Den vill alltid värma och ladda istället annars.
Det är ju bara en knapptryckning bort att ta bort laddningen/förvärmningen när man kör med navigeringen. Finns väl ingen rationellt anledning att skippa navigering av räckviddsskäl?

Hur vet du att du kommer att klara dig hela vägen fram om du inte använder navigeringen, om det är så på håret att ett par procent är avgörande?
Det går väl att navigera utan teslas inbyggda? T.ex. via ABRP, då blir det ingen förvärmning.
Vet inte, använder aldrig ABRP.
Är ABRP uppkopplad till bilen så den läser av aktuell laddnivå i batteriet? Eller hur avgör den hur mycket man kommer att ha kvar när man når destinationen?
Ja, du kopplar den vi ditt tesla konto, så fixar den allt, går att köra via telefon eller i webbläsaren i bilen. Skulle säga att den i mångt och mycket är mer exakt än bilens. Men inte alltid den exaktheten behövs.
Coolt.
Kanske ska prova det någon gång. Har dock aldrig haft något behov utöver bilens navigering.
Behövs det ett abonnemang eller annan betaltjänst?

Hur som helst ser jag inte anledningen till att skippa bilens navigering för att maximera räckvidden, vilket var grunden för mitt inlägg

Re: Förvärmning inför SuC

Postat: 12 jan 2024 07:24
av Johlei
Jag har testat att navigera till SuC med förvärmning för att sedan direkt ändra målet till adressen bredvid SuC varpå förvärmningen stoppas.

Uppskattad SOC vid ankomst till SuC stiger då mellan 5-10%.

Så om jag kommer på icke peak-tid och kan tänka mig att ladda på 45 min istf 35 min så kan jag spara pengar genom att slippa ladda på all den energi som gick åt till förvärmningen väl?

45 min är lagom för en burgare. 35 min gör att jag måste avbryta måltiden och springa ut. Så för min del finns det både ett ekonomiskt och ett stresskäl till att ibland inte förvärma innan SuC.

Laddar inte på SuC jätteofta och mitt batteri tog inte någon märkbar skada av detta beteende på 4,5 års innehav av M3.

Re: Förvärmning inför SuC

Postat: 12 jan 2024 07:33
av Niklas Z
Johlei skrev: 12 jan 2024 07:24
Så om jag kommer på icke peak-tid och kan tänka mig att ladda på 45 min istf 35 min så kan jag spara pengar genom att slippa ladda på all den energi som gick åt till förvärmningen väl?
Fast om du kommer in med kallt batteri till SuC-stationen kommer bilen inte bara att ladda med låg effekt. Den kommer också att dra ström frän laddstolpen till värma batteriet medan laddningen pågår. Den ström du sparade genom att inte förvärma under färden till SuC-stationen kommer du att få betala genom att den drar mer under tiden bilen är ansluten till laddstolpen.
Jag ska inte säga att det exakt går på ett ut, men helt klart är det så att en hel del av den ström du sparade under färden kommer att kompenseras genom att mer ström dras från stolpen.

Re: Förvärmning inför SuC

Postat: 12 jan 2024 07:58
av Johlei
Ja, det framgår vid laddningen att den värmer batteriet för bästa prestanda. Men det är som du skriver svårt att veta om det går på ett ut energimässigt.

Betalar vi för förbrukad el i SuC eller för tillförd laddning i batteriet? Jag har läst i andra trådar att SuC skiljer sig från andra laddstationer på så sätt att vi betalar för faktiskt tillförd energi i batteriet efter alla förluster. Kanske är då batterivärmningen som SuC:en gör en sådan overhead vi inte betalar för?

Re: Förvärmning inför SuC

Postat: 12 jan 2024 08:27
av AndIT
Johlei skrev: 12 jan 2024 07:58
Ja, det framgår vid laddningen att den värmer batteriet för bästa prestanda. Men det är som du skriver svårt att veta om det går på ett ut energimässigt.

Betalar vi för förbrukad el i SuC eller för tillförd laddning i batteriet? Jag har läst i andra trådar att SuC skiljer sig från andra laddstationer på så sätt att vi betalar för faktiskt tillförd energi i batteriet efter alla förluster. Kanske är då batterivärmningen som SuC:en gör en sådan overhead vi inte betalar för?
Debiteringen var tidigare (fram till 2020 tror jag) tillagd energi till batteriet, men ändras då till att vara all el som lämnar stolpen.

Re: Förvärmning inför SuC

Postat: 12 jan 2024 09:28
av AAKEE
Slut-temperaturen är nog ungefär densamma.

Vill man spara pengar är det knappast billigare att betala SuC-pris för att värma batteriet än att värma med hemma-el om man har laddat där innan.

I vissa temperaturer (när VP kan arbeta effektivt med uteluft) är det sannolikt så att man tex kan värma batteriet med motsvarande 2kWh värme för priset av 1kWh hemma-el.

Ponera att det behövs 4kWh för att förvärma batteriet.
Med värmepump = 2kWh el, dvs 2-4:- beroende på elpriset.

Med Suc = 12-28:- beroende på elpriset.



Det är sannolikt mycket billigare än att värma med ström från SuC.


Jag förvärmer alltid om det går, men mer av batterie-skäl än ekonomiska.

Re: Förvärmning inför SuC

Postat: 12 jan 2024 09:29
av jonasl
En av fördelarna med ABRP är att man själv kan ställa in hur mycket batteri du är nöjd med att ha kvar när du når destinationen. Inbyggda navin vill gärna ha 15-20% känns det som, och om man nu kör till en plats där det finns laddmöjlighet är det lite onödigt.

Speciellt om det betyder att bilen förvärmer en massa för att snabbladda en kort stund, då blir det dubbelt dåligt.

Re: Förvärmning inför SuC

Postat: 12 jan 2024 13:34
av Johlei
AAKEE skrev: 12 jan 2024 09:28

Med värmepump = 2kWh el, dvs 2-4:- beroende på elpriset.

Med Suc = 12-28:- beroende på elpriset.

Det är sannolikt mycket billigare än att värma med ström från SuC
VP kanske kan förvärma mer effektivt. Det är utmärkt i så fall. Men den hemmaladdade energi som används ska ersättas med SuC-laddad el så din jämförelse blir lite sned. Du bör jämföra att SuC-ladda 2kWh VP-el med att extraförbruka 4 kWh SuC-el för att värma. Nåja inte många kronor hur som helst med tanke på hur sällan jag laddar på SuC.

En annan *känsla* jag har är att precondition kan starta väääldigt tidigt bara för att batteriet är kallt just nu. Hade bilen bara väntat tills jag närmar mig SuC på motorvägen så insåg den att batteriet hade blivit rätt varmt av sig självt. Sedan är det oklart om jag blir stående på vägen eller i laddkö vilket också gör att precondition kanske går in för tidigt och eldar för kråkorna… min *känsla* är alltså att den använder väldigt mkt batterienergi väldigt länge för att förvärma jfr med extraförbrukningen på SuC (typ en faktor 2-3 ggr så mycket). Obs bara egna känslor som styrker detta :-D.

Och känslor kan ju väga tungt när man gör rationella överväganden:-D har jag hört.