Sida 1 av 1

Ny bil. Laddbox? ISO 15118? När?

Postat: 28 dec 2023 11:56
av Teslaspolen
Gott slut, forumet!

Då var det dags att efter 6½ år byta ut företagsbilen, en Model X mot en Model Y. Tyvärr har ju Tesla börjat dumsnåla på allt nuförtiden, så EVSEn dom skickar med är endast enfas och rätt oanvändbar till vardagsladdning. Tidigare har vi haft Teslas trefasvariant permanent kopplad till ett rött CEE uttag i garaget så det har inte funnits behov av en laddbox.

Jag funderade på en Zaptec Go på grund av möjligheterna för lastbalansering, men hur är det egentligen med ISO 15118 som det snackats om ett tag nu? Hur nära är det innan vi kan se standarden dyka upp i laddboxar för vanliga hushåll?

Re: Ny bil. Laddbox? ISO 15118? När?

Postat: 28 dec 2023 13:57
av taliz
Så behåll den gamla UMCn?
Förövrigt väldigt väldigt få som kör så långt varje dag att dom behöver fylla hela batteriet på några timmar.
Har själv aldrig haft mer än enfas och det har funkat fint även när jag snittat 300 mil per månad.

Re: Ny bil. Laddbox? ISO 15118? När?

Postat: 28 dec 2023 14:54
av Teslaspolen
taliz skrev: 28 dec 2023 13:57
Så behåll den gamla UMCn?
Förövrigt väldigt väldigt få som kör så långt varje dag att dom behöver fylla hela batteriet på några timmar.
Har själv aldrig haft mer än enfas och det har funkat fint även när jag snittat 300 mil per månad.
I och med att det är en företagsleasad bil så tror jag nog allt att dom vill ha tillbaka sin EVSE när gamla bilen ska in.

Trefas handlar om lastbalansering, betydligt mer flexibelt att kunna ladda 3x5-10A än 1x16A. Kör själv Ioniq classic, extremt irriterande med AC laddning på den som bara tar enfas.

Nu var dock frågan om ISO 15188, inte enfas/trefasladdning.

Re: Ny bil. Laddbox? ISO 15118? När?

Postat: 29 dec 2023 03:49
av Pontus
Bara från vad man hört på jobbet så tror jag det kommer finnas ett fåtal under nästa år men säkert väldigt dyra då i början.

Re: Ny bil. Laddbox? ISO 15118? När?

Postat: 29 dec 2023 07:20
av krille
Det är väl bara Zaptec Pro som ska ha någon slags stöd för ISO15118, alltså inte hemmavarianterna. Eller är jag ute och yrar?

Re: Ny bil. Laddbox? ISO 15118? När?

Postat: 29 dec 2023 08:18
av Elof
Vad är grejen med den där ISO-standarden?

Re: Ny bil. Laddbox? ISO 15118? När?

Postat: 29 dec 2023 08:52
av chaffis75
Har modell y stöd för denna standard?

Jag tror man kan sitta lugnt i båten och se vart de utvecklas och sen blir de tyvärr en ny laddbox igen när saker börjar fungera i praktiken också.

Re: Ny bil. Laddbox? ISO 15118? När?

Postat: 29 dec 2023 09:29
av Niklas Z
Om du har ett trefasuttag på plats kanske en sån här är ett bra alternativ:

https://evconnect.se/collections/portab ... -fas-400-v

Re: Ny bil. Laddbox? ISO 15118? När?

Postat: 29 dec 2023 09:42
av Sportbilsentusiasten
Elof skrev: 29 dec 2023 08:18
Vad är grejen med den där ISO-standarden?
Smart kommunikation mellan bil och laddstationen för att identifiera fordonets ägare för allehanda tjänster o betalning.
Föra över energi till/från bilen till elnätet.


Dvs koppla in kabeln o allt synkar upp, som Tesla redan idag fixar…

Re: Ny bil. Laddbox? ISO 15118? När?

Postat: 29 dec 2023 10:13
av Front242
En av anledningarna till att jag valde Defa Power var just det. Sedan om det stämmer när det väl finns på plats är väl en annan sak. Jag har blivit bränd av Wif5/6 jo named it, för att lita 100 på early adopters. Ser bra ut på webben i alla fall

https://www.defa.com/se/framtidsaker-redan-idag/

Re: Ny bil. Laddbox? ISO 15118? När?

Postat: 29 dec 2023 10:14
av jonasl
Med en ny X får man också enfas, skicka den med gamla bilen. Väldigt många kommer också helt utan när det gäller beg bilar.

Kolla på kvd, det är väldigt olika och många kommer helt utan kablar.

Re: Ny bil. Laddbox? ISO 15118? När?

Postat: 29 dec 2023 13:23
av taliz
Teslaspolen skrev: 28 dec 2023 14:54
taliz skrev: 28 dec 2023 13:57
Så behåll den gamla UMCn?
Förövrigt väldigt väldigt få som kör så långt varje dag att dom behöver fylla hela batteriet på några timmar.
Har själv aldrig haft mer än enfas och det har funkat fint även när jag snittat 300 mil per månad.
I och med att det är en företagsleasad bil så tror jag nog allt att dom vill ha tillbaka sin EVSE när gamla bilen ska in.
Nä, jag behöll min när jag sålde. Väldigt många verkar göra samma om man kikar på KVD etc.
Många behåller också vinter eller sommarhjul.

Re: Ny bil. Laddbox? ISO 15118? När?

Postat: 30 dec 2023 10:17
av Pontus
Sportbilsentusiasten skrev: 29 dec 2023 09:42
Elof skrev: 29 dec 2023 08:18
Vad är grejen med den där ISO-standarden?
Smart kommunikation mellan bil och laddstationen för att identifiera fordonets ägare för allehanda tjänster o betalning.
Föra över energi till/från bilen till elnätet.


Dvs koppla in kabeln o allt synkar upp, som Tesla redan idag fixar…
Menar du att Teslas bilar klarar det idag eller Tesla Wall connector?

Re: Ny bil. Laddbox? ISO 15118? När?

Postat: 30 dec 2023 10:49
av Sportbilsentusiasten
Pontus skrev: 30 dec 2023 10:17
Sportbilsentusiasten skrev: 29 dec 2023 09:42
Elof skrev: 29 dec 2023 08:18
Vad är grejen med den där ISO-standarden?
Smart kommunikation mellan bil och laddstationen för att identifiera fordonets ägare för allehanda tjänster o betalning.
Föra över energi till/från bilen till elnätet.


Dvs koppla in kabeln o allt synkar upp, som Tesla redan idag fixar…
Menar du att Teslas bilar klarar det idag eller Tesla Wall connector?
Deras supercharger. Bara att koppla in bilen.

Re: Ny bil. Laddbox? ISO 15118? När?

Postat: 30 dec 2023 18:23
av martinot
Teslaspolen skrev: 28 dec 2023 11:56
Då var det dags att efter 6½ år byta ut företagsbilen, en Model X mot en Model Y. Tyvärr har ju Tesla börjat dumsnåla på allt nuförtiden, så EVSEn dom skickar med är endast enfas och rätt oanvändbar till vardagsladdning. Tidigare har vi haft Teslas trefasvariant permanent kopplad till ett rött CEE uttag i garaget så det har inte funnits behov av en laddbox.
Var nog inte så nyligen. Redan vid min första Tesla år 2019 så var det endast 1-fas EVSE som medföljde som standard från Tesla.

Kan rekommendera Metrons portabla 3-fas EVSE för resor (även om du skaffar en fast Typ2-väggbox). Mycket smidigare än Teslas egna (med klump mitt på kabeln).

Re: Ny bil. Laddbox? ISO 15118? När?

Postat: 02 jan 2024 16:33
av Teslaspolen
Sportbilsentusiasten skrev: 30 dec 2023 10:49
Pontus skrev: 30 dec 2023 10:17
Sportbilsentusiasten skrev: 29 dec 2023 09:42
Elof skrev: 29 dec 2023 08:18
Vad är grejen med den där ISO-standarden?
Smart kommunikation mellan bil och laddstationen för att identifiera fordonets ägare för allehanda tjänster o betalning.
Föra över energi till/från bilen till elnätet.


Dvs koppla in kabeln o allt synkar upp, som Tesla redan idag fixar…
Menar du att Teslas bilar klarar det idag eller Tesla Wall connector?
Deras supercharger. Bara att koppla in bilen.
CCS/CHAdeMO innehåller sedan start (+10-15 år) sådan kommunikation och kan inte jämföras med AC-laddning där i stort sett ingen kommunikation alls sker. Smarta laddboxar idag går omvägen via tillverkarens moln + biltillverkarens API på nätet för att få fram information så som laddprocent och lastbalansering. Risken här är att om det går åt pipan för endera part, alternativt att en part plötsligt ska ha betalt för sitt API, så slutar funktionen att fungera och man står där med en dum box, lite som Easee-ägare har varit nära att trilla dit på. En andra nackdel är också att det kräver internetkontakt, alltid. Vilket både innebär risker både för hur tillförlitlig funktionen är samt integritetsrelaterat.
martinot skrev: 30 dec 2023 18:23
Teslaspolen skrev: 28 dec 2023 11:56
Då var det dags att efter 6½ år byta ut företagsbilen, en Model X mot en Model Y. Tyvärr har ju Tesla börjat dumsnåla på allt nuförtiden, så EVSEn dom skickar med är endast enfas och rätt oanvändbar till vardagsladdning. Tidigare har vi haft Teslas trefasvariant permanent kopplad till ett rött CEE uttag i garaget så det har inte funnits behov av en laddbox.
Var nog inte så nyligen. Redan vid min första Tesla år 2019 så var det endast 1-fas EVSE som medföljde som standard från Tesla.

Kan rekommendera Metrons portabla 3-fas EVSE för resor (även om du skaffar en fast Typ2-väggbox). Mycket smidigare än Teslas egna (med klump mitt på kabeln).
Den följer väl dock inte standarden för korrekt typ-2 laddning vilket kräver att det finns en kluns i början av sladden och inte i slutet. Annars fyller ju styrelektroniken ingen funktion i och med att hela kabeln är strömförande, alltid.

----

Det landar nog i att fortsätta med en trefas EVSE tills standarden finns ute på marknaden för privatpersoner.

Re: Ny bil. Laddbox? ISO 15118? När?

Postat: 02 jan 2024 22:15
av krille
Teslaspolen skrev: 02 jan 2024 16:33
Den följer väl dock inte standarden för korrekt typ-2 laddning vilket kräver att det finns en kluns i början av sladden och inte i slutet. Annars fyller ju styrelektroniken ingen funktion i och med att hela kabeln är strömförande, alltid.
Mig veterligen sitter styrelektroniken i CEE-änden av kabeln... (CEE-kontakten är ganska stor)

Re: Ny bil. Laddbox? ISO 15118? När?

Postat: 03 jan 2024 12:54
av Sportbilsentusiasten
Svårt detta, kan någon reda ut ovanstående.
Är glad amatör inom området så tacksam för all info.