Sida 1 av 1
Pärlan blev till skrot
Postat: 26 dec 2023 07:59
av +46
Först vill jag säga att jag är otroligt tacksam att jag valde en Tesla. Säkrare bil finns nog inte.
Nu till det praktiska. Jag köpte min S85D som ny i juni 2015. (Pre facelift). Tanken var att jag skulle behålla den livet ut. Men för drygt en månad sedan blev den till skrot och ska lösas in av mitt försäkringsbolag (motpartens försäkringsbolag står för alla kostnader eftersom deras försäkringstagare döms som ensam vållande till trafikolyckan).
Jag vet att det finns ett antal forummedlemmar här som har buskoll på begagnade MS och vad marknaden värderar dem till.
Min MS har gått 11 299 mil. Färgen är Multi-Coat Red. Sommar- och dubbade vinterdäck på originalfälgar. Däcken är knappt slitna. Bilen har gratis SuC laddning hela bilens livstid. Samma gäller AP1, Internetuppkoppling, Spotify, Summon, mm.
Inga repor, dörruppslag, bucklor mm. Som ny lät jag WrapZone montera stenskottsfolie på alla utsatta ställen samt att Rosenbergs fick göra en Opti-Coat Pro+ lackförsegling av hela billen. Alla tillval förkryssade förutom glastak med sollucka (skinnstolar, luftfjädring, teknikpaket, vinterpaket, dubbelladdare, mm)
Nu till min fråga; ska jag acceptera erbjudandet (inlösenpris 358 000:-) eller ska jag jag kontakta en oberoende värderingsman? Jag tycker att 358 000:- låter lite i underkant. Eller är marknadspriset runt 350 000:-?
Re: Pärlan blev till skrot
Postat: 26 dec 2023 08:35
av Gustafsson
Skönt att du lever och kan skriva ditt inlägg!
Tror spontant att du bör acceptera och att priset är rent av ganska bra. Tror inte jag får mer för min 2018 facelift 100D.
Re: Pärlan blev till skrot
Postat: 26 dec 2023 09:23
av HenrikC
Synd på bilen! Surt att ta väl hand om en bil som sedan blir skrot.
Jag har spanat lite efter en äldre Model S på KVD en tid och för 358 tkr tror jag att du får ganska mycket bil idag:
En S100D 2019 med ungefär samma miltal som din slutade på 346 tkr innan jul:
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-100d-195581
En S100D 2018 med 9000 mil 336 tkr:
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-100d-195163
En S100D 2019 med 18000 mil 268 tkr.
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-100d-195443
Re: Pärlan blev till skrot
Postat: 26 dec 2023 09:31
av Idesta
Jag sålde precis en S p100d 2017 med 18000 mil för 360 000 som var i linje med två auktionsförsök på KVD. Tror priserna på äldre S gått ned rätt mkt på sistone. Kvd trodde på 450 000 men det visade sig vara en klar överdrift.
Re: Pärlan blev till skrot
Postat: 26 dec 2023 09:32
av Legato
Idesta skrev: ↑26 dec 2023 09:31
Jag sålde precis en S p100d 2017 med 18000 mil för 360 000 som var i linje med två auktionsförsök på KVD. Tror priserna på äldre S gått ned rätt mkt på sistone. Kvd trodde på 450 000 men det visade sig vara en klar överdrift.
Vad KVD säger när de säljer in en försäljning och vad de egentligen tror är två helt olika saker.
Hade du använt deras dotterbolag för en värdering så hade de nog snarare satt 300.000:-

Re: Pärlan blev till skrot
Postat: 26 dec 2023 09:35
av Legato
Håller med övriga om att det faktiskt är ett väldigt generöst bud.
Tror det skulle vara svårt att få ut 300.000:- för den i dagens läge.
Skönt att det gick bra och en positiv vinkel är att du får chansen att uppgradera till nyare bil extremt billigt!
Re: Pärlan blev till skrot
Postat: 26 dec 2023 10:07
av Sportbilsentusiasten
Reservationspris ej uppnått, innebär väl att den inte såldes eller?
Nybörjarfråga
Re: Pärlan blev till skrot
Postat: 26 dec 2023 10:20
av bjornnilsson
Både sorgligt och fint på samma gång att läsa ditt inlägg. Känns rakt igenom texten hur mycket du tycker om din bil. När det gäller priset så tror jag det är generöst, även om det säkert (?) kunde blivit en blivande klassiker om du hållit i den i livet några år till.
Går kanske inte att jämföra men jag hade en Audi 100 Avant en gång i forntiden, gamla kantiga modellen, som jag lackade om, sänkte, köpte kjolpaket och krängde på (för tiden) stora fina fälgar. Spenderade timmar på att svetsa en hundbur till bagaget. Hamnade sedan i kläm i en seriekrock vid avfarten på Essingeleden vid Telefonplan och bilen blev så demolerad att dörrarna inte gick att öppna. Blev inlöst av försäkringsbolaget för 1/4 av vad bilen var värd vid tidpunkten. De har sina listpriser, bara att acceptera sa de. Den där bilen saknar jag då och då.
Kan man alltså göra en separat värdering med en oberoende part, som försäkringsbolaget måste förhålla sig till?
Re: Pärlan blev till skrot
Postat: 26 dec 2023 10:22
av AAKEE
+46 skrev: ↑26 dec 2023 07:59
Först vill jag säga att jag är otroligt tacksam att jag valde en Tesla. Säkrare bil finns nog inte.
Nu till det praktiska. Jag köpte min S85D som ny i juni 2015.
Skönt det verkar gått bra personellt. Hoppas det mer kvar än riktnumret till Swe.

Re: Pärlan blev till skrot
Postat: 26 dec 2023 10:55
av +46
Reservationspris ej uppnått, innebär väl att den inte såldes eller?
Nybörjarfråga
[/quote]
Det är inte ovanligt att kvd uppmanar säljaren att acceptera högsta bud även om det ligger under reservationspriset. Sålde min Cadillac strax under reservationspriset.
Re: Pärlan blev till skrot
Postat: 26 dec 2023 11:11
av leiflodde
Tesla bjöd 300 för byte mot en Y, S eller X och jag skulle få med mig fri laddning till nya bilen.
Tesla modell S 2019 15 000 mil
Specifikationer
Ultra hi-fi-ljud
Uppgraderad autopilot
Svarta bromsok
Köldpaket
Ådrad askträdekor
GPS-aktiverad Homelink
Premium-uppgraderingspaket
Midnight Silver Metallic (PMNG)
Soltak
Helsvart premiuminteriör
Smart luftfjädring
100D Long Range
Mörkt innertak
19" Sonicgrå Slipstream-hjul
Gratis Supercharging
Re: Pärlan blev till skrot
Postat: 26 dec 2023 11:56
av +46
bjornnilsson skrev: ↑26 dec 2023 10:20
Både sorgligt och fint på samma gång att läsa ditt inlägg. Känns rakt igenom texten hur mycket du tycker om din bil. När det gäller priset så tror jag det är generöst, även om det säkert (?) kunde blivit en blivande klassiker om du hållit i den i livet några år till.
Går kanske inte att jämföra men jag hade en Audi 100 Avant en gång i forntiden, gamla kantiga modellen, som jag lackade om, sänkte, köpte kjolpaket och krängde på (för tiden) stora fina fälgar. Spenderade timmar på att svetsa en hundbur till bagaget. Hamnade sedan i kläm i en seriekrock vid avfarten på Essingeleden vid Telefonplan och bilen blev så demolerad att dörrarna inte gick att öppna. Blev inlöst av försäkringsbolaget för 1/4 av vad bilen var värd vid tidpunkten. De har sina listpriser, bara att acceptera sa de. Den där bilen saknar jag då och då.
Kan man alltså göra en separat värdering med en oberoende part, som försäkringsbolaget måste förhålla sig till?
Jo, det går bra att göra en oberoende värdering via Handelskammaren utsedd värderingsman. Om värderingen blir lägre än försäkringsbolagets bud så får jag stå för halva kostnaden men riskerar inte att försäkringsbolaget sänker sin värdering. Blir värderingen högre så accepterar försäkringsbolaget den högre värderingen och tar hela kostnaden för värderingen.
Av ovanstående inlägg så verkar det som jag har fått ett bra bud av mitt försäkringsbolag. Känns skönt att .

Re: Pärlan blev till skrot
Postat: 26 dec 2023 12:12
av Legato
Sportbilsentusiasten skrev: ↑26 dec 2023 10:07
Reservationspris ej uppnått, innebär väl att den inte såldes eller?
Nybörjarfråga
De två första står "SÅLD" trots att reservationspris ej uppnåtts.
Det betyder att köpare och säljare kommit överens. Dock
ofta till ett högre pris än auktionen avslutades på. Detta ser man
bara om man själv budat på bilen.
Den tredje bilen är dock inte "SÅLD". Då auktionen skedde så pass nyligen samt juletid så är det möjligt att förhandling inte är klar, men troligast är att säljaren ej accepterat och då kommer den troligen uti marknaden snart igen.
Re: Pärlan blev till skrot
Postat: 26 dec 2023 12:20
av Goja
https://www.tesla.com/sv_se/support/sup ... r-transfer
Om ni är snabba så kanske detta är en bra deal. Kolla bara hur de ser på punkt 5
Re: Pärlan blev till skrot
Postat: 26 dec 2023 12:32
av taliz
Goja skrev: ↑26 dec 2023 12:20
Blir nog svårt med en skrotad bil? Men kanske om den inte hunnit bli just skrotad än.
Re: Pärlan blev till skrot
Postat: 26 dec 2023 12:35
av Verdi_
Som alla andra skriver så är 358:- snarare i överkant. Ta pengarna och spring.
Re: Pärlan blev till skrot
Postat: 26 dec 2023 12:53
av jonasl
Verdi_ skrev: ↑26 dec 2023 12:35
Som alla andra skriver så är 358:- snarare i överkant. Ta pengarna och spring.
Ordagrant vad jag tänkte skriva. För ett halvår sen kanske det var i underkant, tvärtom idag.
Re: Pärlan blev till skrot
Postat: 26 dec 2023 13:23
av +46
Verdi_ skrev: ↑26 dec 2023 12:35
Som alla andra skriver så är 358:- snarare i överkant. Ta pengarna och spring.

Done!
Re: Pärlan blev till skrot
Postat: 26 dec 2023 13:33
av Sportbilsentusiasten
Legato skrev: ↑26 dec 2023 12:12
Sportbilsentusiasten skrev: ↑26 dec 2023 10:07
Reservationspris ej uppnått, innebär väl att den inte såldes eller?
Nybörjarfråga
De två första står "SÅLD" trots att reservationspris ej uppnåtts.
Det betyder att köpare och säljare kommit överens. Dock
ofta till ett högre pris än auktionen avslutades på. Detta ser man
bara om man själv budat på bilen.
Den tredje bilen är dock inte "SÅLD". Då auktionen skedde så pass nyligen samt juletid så är det möjligt att förhandling inte är klar, men troligast är att säljaren ej accepterat och då kommer den troligen uti marknaden snart igen.
Tack för bra och tydligt svar!
Re: Pärlan blev till skrot
Postat: 26 dec 2023 13:34
av pejvic
Är faktiskt sugen på en S till våren.
Vad är mest bang for the buck nu?
Tidig 17 med free suc med överflyttning? (jag laddar ej suc normalt men kanske är unikt när man säljer?)
eller Long Range 20-21?
Re: Pärlan blev till skrot
Postat: 26 dec 2023 13:50
av niklas12
pejvic skrev: ↑26 dec 2023 13:34
Är faktiskt sugen på en S till våren.
Vad är mest bang for the buck nu?
Tidig 17 med free suc med överflyttning? (jag laddar ej suc normalt men kanske är unikt när man säljer?)
eller Long Range 20-21?
Free supercharge har inget större värde egentligen men värdesätts väldigt högt av någon anledning.
8års garantin på batteri och drivlinan är betydligt mer värt skulle jag säga så ju nyare desto bättre
Re: Pärlan blev till skrot
Postat: 26 dec 2023 16:10
av Legato
Sportbilsentusiasten skrev: ↑26 dec 2023 13:33
Legato skrev: ↑26 dec 2023 12:12
Sportbilsentusiasten skrev: ↑26 dec 2023 10:07
Reservationspris ej uppnått, innebär väl att den inte såldes eller?
Nybörjarfråga
De två första står "SÅLD" trots att reservationspris ej uppnåtts.
Det betyder att köpare och säljare kommit överens. Dock
ofta till ett högre pris än auktionen avslutades på. Detta ser man
bara om man själv budat på bilen.
Den tredje bilen är dock inte "SÅLD". Då auktionen skedde så pass nyligen samt juletid så är det möjligt att förhandling inte är klar, men troligast är att säljaren ej accepterat och då kommer den troligen uti marknaden snart igen.
Tack för bra och tydligt svar!
Det var så lite

Re: Pärlan blev till skrot
Postat: 26 dec 2023 16:14
av Legato
pejvic skrev: ↑26 dec 2023 13:34
Är faktiskt sugen på en S till våren.
Vad är mest bang for the buck nu?
Tidig 17 med free suc med överflyttning? (jag laddar ej suc normalt men kanske är unikt när man säljer?)
eller Long Range 20-21?
Jag tycker bilarna med fri SUC är extremt överprissatta. Egentligen bara relevanta för taxi och tror inte särskilt många taxi kommer vilja ha så gamla bilar heller (där många dessutom är nerfade).
Jag tycker alla Raven (19-21) är extremt prisvärda. De äldre med fördelen av obegränsad milgaranti på drivlinan. 21orna med fördel om ännu lite bättre räckvidd samt ibland nybilsgaranti.
Re: Pärlan blev till skrot
Postat: 26 dec 2023 17:13
av taliz
Legato skrev: ↑26 dec 2023 16:14
Jag tycker alla Raven (19-21) är extremt prisvärda. De äldre med fördelen av obegränsad milgaranti på drivlinan. 21orna med fördel om ännu lite bättre räckvidd samt ibland nybilsgaranti.
Men är det mer prisvärt än en ny Highland med 4 års garanti och mycket billigare försäkring?
Re: Pärlan blev till skrot
Postat: 26 dec 2023 19:35
av Legato
taliz skrev: ↑26 dec 2023 17:13
Legato skrev: ↑26 dec 2023 16:14
Jag tycker alla Raven (19-21) är extremt prisvärda. De äldre med fördelen av obegränsad milgaranti på drivlinan. 21orna med fördel om ännu lite bättre räckvidd samt ibland nybilsgaranti.
Men är det mer prisvärt än en ny Highland med 4 års garanti och mycket billigare försäkring?
Det beror helt på vad man vill ha för bil. Är man ute efter en S så tycker jag Raven är det klart bästa köpet just nu.