Sida 1 av 2

Toyota gör en fokuserad satsning på miljö för att slå Tesla

Postat: 22 dec 2023 18:01
av martinot
Toyota har en ny plan för att slå Tesla. Man kommer att fokusera på miljöbilar i olika former och fronter. Allt från vätgas, bränsleceller, hybrider, snåla fossilbilar med lägre utsläpp, och även fossilbilar med miljövänliga e-bränslen. Man låter inte bara Subaru, men nu även BYD bygga elbilar tillsammans med de i ett starkt partnerskap.

På detta sättet tänker man slå Tesla och andra tillverkare genom att attackera miljömarknaden på flera fronter samtidigt. Valfrihet och mångfald är Toyotas nya plan, som även inkluderar flera elbilar som del av utbudet de kommer ha 2026-2027.

Mantrat är att "alla skall ha råd med bilar och att transportera sig".

Alrik från AMS rapporterar.



Vad tror ni om denna nya planen och strategin?

Är bredd och mångfald på miljöbilssidan en fördel framför fokus och "enfald"?

Re: Toyota gör en fokuserad satsning på miljö för att slå Tesla

Postat: 22 dec 2023 18:18
av spacecoin
Omöjligt att ha synpunkter utan faktiska lanseringsdatum, specs och priser.

Re: Toyota gör en fokuserad satsning på miljö för att slå Tesla

Postat: 22 dec 2023 18:19
av Lurkern
Låter som de köper in sig på BYDs plattformar.

Re: Toyota gör en fokuserad satsning på miljö för att slå Tesla

Postat: 22 dec 2023 22:35
av Elbilisten
De pratar om valfrihet och mångfald men bygger fortfarande 99 % avgasbilar. Precis som andra japanska märken.

Re: Toyota gör en fokuserad satsning på miljö för att slå Tesla

Postat: 22 dec 2023 22:48
av Jerka
Tråden borde ha hetat:

Toyota gör en ofokuserad satsning på miljö för att slå Tesla.

Re: Toyota gör en fokuserad satsning på miljö för att slå Tesla

Postat: 23 dec 2023 00:04
av wannabee
Jag hade en Toyota i ett par decennier innan jag köpte Tesla för drygt ett år sedan, jag var väldigt nöjd med Toyotans driftsäkerhet och tänkte att Toyota med alla hybrider som Prius och laddhybrider snart kommer med en elbil, men det dröjde och dröjde och jag var snart tvungen att skaffa en ny bil. Hybrider har ju två parallella drivlinor som ska servas, nån hade bara kört på el hela tiden under så lång tid att vanliga motorn inte fungerade längre läste jag i en artikel tom. Så jag gav upp hoppet om Toyota och elbilar och tyvärr har ju Toyotas olika besked med några månaders mellanrum (först visas en massa elbilar som ska tas fram, sedan ska de alla stoppas och nu ska man satsa på miljön) gjort dem ett dugg trovärdigare i att det blir en vettig satsning inom rimlig framtid från Toyota.

Man presenterar nya batterier som är en revolution jämfört med alla andra, men finns de på hyllan att köpa? Nej, naturligtvis inte.

Tesla presenterade ju sina större celler för ett tag sedan och det tog ju sedan väldigt lång tid innan de lyckades tillverka dem i något större antal.

Toyotas första elbil (som jag förstått kommer från ett annat företag där det utvecklats) så trillade ju hjulen av dem i början tom. (ska vara avhjälpt numera) Det inger ju inte heller så mycket förtroende. Tesla har ju hållit på med elbilar i väldigt många år nu och om man lyckas undvika en byggd i USA så lär man undvika en hel del av problemen.

Re: Toyota gör en fokuserad satsning på miljö för att slå Tesla

Postat: 23 dec 2023 06:41
av Honkan
Toyota är väl bäst i världen på storskalig produktion och hög kvalitet och då menar jag kopplat till att de inte går sönder, om de nu äntligen bestämt sig så tror jag man kommer köra förbi några andra tillverkare ganska så lätt, dock har inte alltid deras utbud varit riktade mot Europa

Re: Toyota gör en fokuserad satsning på miljö för att slå Tesla

Postat: 23 dec 2023 09:19
av roffe_s
Honkan skrev: 23 dec 2023 06:41
Toyota är väl bäst i världen på storskalig produktion och hög kvalitet och då menar jag kopplat till att de inte går sönder, om de nu äntligen bestämt sig så tror jag man kommer köra förbi några andra tillverkare ganska så lätt, dock har inte alltid deras utbud varit riktade mot Europa
Mmm, problemet är kanske att FoU, kunskapsbyggande och innovationer kräver en hel del investeringar och att splittra sina satsningar på så pass många drivlinor riskerar att bli ineffektivt då dessa kostnader belastar ett mindre antal fordon med samma drivlina.

Idag är batteribilen det mest effektiva sättet att omvandla elkraft till rörelseenergi, framför allt i de delar av världen där grön energi finns. Men det finns även många delar av världen där (ren) elkraft är en utmaning och där en alternativ energibärare kan ha ett försprång/existensberättigande.

Om det skulle bli e-bränslen, vätgas eller bränsleceller vet väl ingen idag. Så jag upplever att strategin riskerar att stå i motsats till fokus och spetskompetens.

Tar man ett kliv tillbaka och tittar på Toyota som bolag måste även de själva kunna se och erkänna att de förlorat sitt försprång när det gäller helt och delvis elektrifierade personbilar. Kanske för att de alldeles för länge höll fast vid en felaktig målbild? De vill säkert inte gå i den fällan igen OM marknaden skulle förändras i en annan riktning än dit den nu verkar vara på väg? I så fall kan jag i viss mån förstå ett sådant vägval som de nu indikerar…

Mina 2p

Re: Toyota gör en fokuserad satsning på miljö för att slå Tesla

Postat: 23 dec 2023 09:27
av Melon Must
Toyota var 10 år före alla andra kring år 2000 med Prius. Nu är de 10 år efter istället. Fattar inte hur de kunde satsa så fel.

Re: Toyota gör en fokuserad satsning på miljö för att slå Tesla

Postat: 23 dec 2023 10:48
av Sportbilsentusiasten
roffe_s skrev: 23 dec 2023 09:19
Om det skulle bli e-bränslen, vätgas eller bränsleceller vet väl ingen idag. Så jag upplever att strategin riskerar att stå i motsats till fokus och spetskompetens.
Råder ingen tvekan om att det kommer bli elbilar som är vinnare teknologiskt.
El är mest effektivt, de alternativ du räknar upp är det inte!
Samt de är mer komplexa teknologiskt, både framställan av bränsle, transport och att sedan omvandla till rörelseenergi.

El tas enkelt o billigt fram (olika teknologi beroende på tillgång på sol, vatten, kärnkraft som bas), transporteras lätt och används lätt.
El är beprövad teknologi sedan 100+ år, innebär få barnsjukdomar.

e-bränslen, vätgas eller bränsleceller är dyrt o komplext med kass verkningsgrad. Dåligt

Re: Toyota gör en fokuserad satsning på miljö för att slå Tesla

Postat: 23 dec 2023 10:50
av Sportbilsentusiasten
Melon Must skrev: 23 dec 2023 09:27
Toyota var 10 år före alla andra kring år 2000 med Prius. Nu är de 10 år efter istället. Fattar inte hur de kunde satsa så fel.
Medhåll, obegripligt

Re: Toyota gör en fokuserad satsning på miljö för att slå Tesla

Postat: 23 dec 2023 11:09
av roffe_s
Sportbilsentusiasten skrev: 23 dec 2023 10:48
roffe_s skrev: 23 dec 2023 09:19
Om det skulle bli e-bränslen, vätgas eller bränsleceller vet väl ingen idag. Så jag upplever att strategin riskerar att stå i motsats till fokus och spetskompetens.
Råder ingen tvekan om att det kommer bli elbilar som är vinnare teknologiskt.
El är mest effektivt, de alternativ du räknar upp är det inte!
Samt de är mer komplexa teknologiskt, både framställan av bränsle, transport och att sedan omvandla till rörelseenergi.

El tas enkelt o billigt fram (olika teknologi beroende på tillgång på sol, vatten, kärnkraft som bas), transporteras lätt och används lätt.
El är beprövad teknologi sedan 100+ år, innebär få barnsjukdomar.

e-bränslen, vätgas eller bränsleceller är dyrt o komplext med kass verkningsgrad. Dåligt
Jag är egentligen enig med Dig och hoppas det framgick av inlägget att batteriburet energilager är den effektivitetsmässiga vinnaren. På pappret och för I-världen, med redan i dag god elektrifiering och finansiell möjlighet att investera i grön energiproduktion. Men resten av världen då? Afrika exklusive urbana miljöer? Tätbefolkade delar av Asien? Även tung fjärrtransport har sina utmaningar även i de industrialiserade världsdelarna. Och så länge vi inte kan skotta upp hur mycket mineraler och metaller som helst ur backen finns även i denna tillgång en begränsande faktor när det gäller tid. Och kostnad.

Under överskådlig tid framöver kanske vi måste vara öppna för alternativ, om än verkningsgraden är lägre finns i vart fall en viss logistik och infrastruktur uppbyggd för vätske- och möjligen gasburen energi i världens alla hörn. Ska omställningen fungera för mindre bemedlade delar av världen kan det, på grund av regionala omständigheter, finnas utrymme för alternativa energibärare.

Och Toyota är väl fortfarande världens till antalet största fordonsproducent?

Så tänker i alla fall jag, en viss pragmatism måste ibland tillåtas vara en del i helheten när vi försöker realisera etiska, moraliska och för all del tekniska visioner :)

Re: Toyota gör en fokuserad satsning på miljö för att slå Tesla

Postat: 23 dec 2023 11:17
av Elmil
Melon Must skrev: 23 dec 2023 09:27
Toyota var 10 år före alla andra kring år 2000 med Prius. Nu är de 10 år efter istället. Fattar inte hur de kunde satsa så fel.
Redan för fem år sedan hade ju Toyota utrustat bilarna med perpetuum mobile.. :roll: :lol:

viewtopic.php?p=280916#p280916

Re: Toyota gör en fokuserad satsning på miljö för att slå Tesla

Postat: 23 dec 2023 13:05
av Sportbilsentusiasten
roffe_s skrev: 23 dec 2023 11:09
Sportbilsentusiasten skrev: 23 dec 2023 10:48
roffe_s skrev: 23 dec 2023 09:19
Om det skulle bli e-bränslen, vätgas eller bränsleceller vet väl ingen idag. Så jag upplever att strategin riskerar att stå i motsats till fokus och spetskompetens.
Råder ingen tvekan om att det kommer bli elbilar som är vinnare teknologiskt.
El är mest effektivt, de alternativ du räknar upp är det inte!
Samt de är mer komplexa teknologiskt, både framställan av bränsle, transport och att sedan omvandla till rörelseenergi.

El tas enkelt o billigt fram (olika teknologi beroende på tillgång på sol, vatten, kärnkraft som bas), transporteras lätt och används lätt.
El är beprövad teknologi sedan 100+ år, innebär få barnsjukdomar.

e-bränslen, vätgas eller bränsleceller är dyrt o komplext med kass verkningsgrad. Dåligt
Jag är egentligen enig med Dig och hoppas det framgick av inlägget att batteriburet energilager är den effektivitetsmässiga vinnaren. På pappret och för I-världen, med redan i dag god elektrifiering och finansiell möjlighet att investera i grön energiproduktion. Men resten av världen då? Afrika exklusive urbana miljöer? Tätbefolkade delar av Asien? Även tung fjärrtransport har sina utmaningar även i de industrialiserade världsdelarna. Och så länge vi inte kan skotta upp hur mycket mineraler och metaller som helst ur backen finns även i denna tillgång en begränsande faktor när det gäller tid. Och kostnad.

Under överskådlig tid framöver kanske vi måste vara öppna för alternativ, om än verkningsgraden är lägre finns i vart fall en viss logistik och infrastruktur uppbyggd för vätske- och möjligen gasburen energi i världens alla hörn. Ska omställningen fungera för mindre bemedlade delar av världen kan det, på grund av regionala omständigheter, finnas utrymme för alternativa energibärare.

Och Toyota är väl fortfarande världens till antalet största fordonsproducent?

Så tänker i alla fall jag, en viss pragmatism måste ibland tillåtas vara en del i helheten när vi försöker realisera etiska, moraliska och för all del tekniska visioner :)
- Afrika,
Där har el en otrolig fördel då det enkelt o billigt tas fram för LOKALT behov.
Teknologin kommer göra solpaneler och batterier billiga så det blir LOKAL framställan av energi.

Men RÄTT bensin och olja kommer finnas länge.

- Tätbefolkade delar av Asien
Som alla platser med stort energibehov är det bara kärnkraft som är logiskt.

-Tung fjärrtransport
Här har vi kvar olja längst!

- mineraler och metaller
Batteriutvecklingen har bara börjat...

- gasburen energi
Vi ska stoppa ALL fossilbränsle enl mig, även bränna ved, torv mm. Vansinne på alla sätt.
Skitiga utsläpp och dålig verkningsgrad är VÄRRE är CO2 men det är inte PK att säga. Nu är CO2 boven...

Re: Toyota gör en fokuserad satsning på miljö för att slå Tesla

Postat: 23 dec 2023 13:15
av AAKEE
Det enda Toyota gör är att komma med nya uttalanden om strategier och väg framåt var tredje månad, och varje gång är det tvära lappkast.

Inom ett år har de både sagt att bilar inte ska gå på batterier eftersom lithiumbatterier är alldeles för exklusiva för att använda till bilar då sjukvården behöver batterierna och att de har löst solid state-problemet och att de snart kommer ut med såna bilar med 120 mil räckvidd. De har i ett annat kvartal kommit på och läst att bilar ha fossilmotorer som ska gå på ammoniak.

Toyotas uttalanden är ju någon form av ”håll hoppet uppe” för aktieägare eller aktiekurs eller ngt sådant.

Om man inte förstått det redan är det dags att sluta lyssna på Toyota tills dess att det kommer någon form av hårdvara och inte bara tjafs.

Personligen tror jag att Toyota är sent ute och inte kommer över den mängd batterier de behöver vilket gör att man har lite panik i bolaget, och det är det som speglas i den ytterst ambivalenta informationen därifrån.

Re: Toyota gör en fokuserad satsning på miljö för att slå Tesla

Postat: 23 dec 2023 14:42
av Honkan
Här kan de ju bli först i Europa med något vettigt.



Finns ju ingen vettigt pickup som Ev då Rivian bara säljs i USA och den är väl lite för stor.

Även om min dröm EV är Rivian 8-)

Re: Toyota gör en fokuserad satsning på miljö för att slå Tesla

Postat: 27 dec 2023 11:42
av martinot
Sportbilsentusiasten skrev: 23 dec 2023 10:48
roffe_s skrev: 23 dec 2023 09:19
Om det skulle bli e-bränslen, vätgas eller bränsleceller vet väl ingen idag. Så jag upplever att strategin riskerar att stå i motsats till fokus och spetskompetens.
Råder ingen tvekan om att det kommer bli elbilar som är vinnare teknologiskt.
El är mest effektivt, de alternativ du räknar upp är det inte!
Samt de är mer komplexa teknologiskt, både framställan av bränsle, transport och att sedan omvandla till rörelseenergi.

El tas enkelt o billigt fram (olika teknologi beroende på tillgång på sol, vatten, kärnkraft som bas), transporteras lätt och används lätt.
El är beprövad teknologi sedan 100+ år, innebär få barnsjukdomar.

e-bränslen, vätgas eller bränsleceller är dyrt o komplext med kass verkningsgrad. Dåligt
Jo, kan hålla med om att det är märkligt att man spretar så i sina investeringar inom Toyota-koncernen gällande framtidens drivlinor.

Re: Toyota gör en fokuserad satsning på miljö för att slå Tesla

Postat: 27 dec 2023 11:44
av martinot
AAKEE skrev: 23 dec 2023 13:15
Det enda Toyota gör är att komma med nya uttalanden om strategier och väg framåt var tredje månad, och varje gång är det tvära lappkast.

Inom ett år har de både sagt att bilar inte ska gå på batterier eftersom lithiumbatterier är alldeles för exklusiva för att använda till bilar då sjukvården behöver batterierna och att de har löst solid state-problemet och att de snart kommer ut med såna bilar med 120 mil räckvidd. De har i ett annat kvartal kommit på och läst att bilar ha fossilmotorer som ska gå på ammoniak.

Toyotas uttalanden är ju någon form av ”håll hoppet uppe” för aktieägare eller aktiekurs eller ngt sådant.

Om man inte förstått det redan är det dags att sluta lyssna på Toyota tills dess att det kommer någon form av hårdvara och inte bara tjafs.

Personligen tror jag att Toyota är sent ute och inte kommer över den mängd batterier de behöver vilket gör att man har lite panik i bolaget, och det är det som speglas i den ytterst ambivalenta informationen därifrån.
Bra sammanfattning.

Gissar att Toyota kanske skulle ha nytta av att fokusera sin investeringar mer på BEV-sidan tex. än att sprida ut FoU på alla möjliga olika områden som i dag.

Re: Toyota gör en fokuserad satsning på miljö för att slå Tesla

Postat: 27 dec 2023 13:08
av Sportbilsentusiasten
martinot skrev: 27 dec 2023 11:44
AAKEE skrev: 23 dec 2023 13:15
Det enda Toyota gör är att komma med nya uttalanden om strategier och väg framåt var tredje månad, och varje gång är det tvära lappkast.

Inom ett år har de både sagt att bilar inte ska gå på batterier eftersom lithiumbatterier är alldeles för exklusiva för att använda till bilar då sjukvården behöver batterierna och att de har löst solid state-problemet och att de snart kommer ut med såna bilar med 120 mil räckvidd. De har i ett annat kvartal kommit på och läst att bilar ha fossilmotorer som ska gå på ammoniak.

Toyotas uttalanden är ju någon form av ”håll hoppet uppe” för aktieägare eller aktiekurs eller ngt sådant.

Om man inte förstått det redan är det dags att sluta lyssna på Toyota tills dess att det kommer någon form av hårdvara och inte bara tjafs.

Personligen tror jag att Toyota är sent ute och inte kommer över den mängd batterier de behöver vilket gör att man har lite panik i bolaget, och det är det som speglas i den ytterst ambivalenta informationen därifrån.
Bra sammanfattning.

Gissar att Toyota kanske skulle ha nytta av att fokusera sin investeringar mer på BEV-sidan tex. än att sprida ut FoU på alla möjliga olika områden som i dag.
Jag tycker det är uppenbart att Toyota (och alla andra bilföretag i Japan) totalt undervärderat hur snabbt elbilsrevolutionen gått.
Som Facit, Kodak, Nokia ni vet då iphone kom.
Är lätt att foka på "vi gör bra vinst", låt Tesla hållas, de går snart under....

Ja de andra biltillverkarna är efter de med. Nu har ivarjefall BMW och MB fått upp farten.

Re: Toyota gör en fokuserad satsning på miljö för att slå Tesla

Postat: 27 dec 2023 13:14
av HenrikC
I Japan har elbilar bara 2% marknadsandel och Toyota har 50% marknadsandel av den totala bilmarknaden. Jag kan förstå att Toyota inte sett elbilar som något hot.

Re: Toyota gör en fokuserad satsning på miljö för att slå Tesla

Postat: 27 dec 2023 13:33
av granlundii
HenrikC skrev: 27 dec 2023 13:14
I Japan har elbilar bara 2% marknadsandel och Toyota har 50% marknadsandel av den totala bilmarknaden. Jag kan förstå att Toyota inte sett elbilar som något hot.
Jo, eftersom många av Toyotas största marknader är sådana där elbilar säljer dåligt förstår jag att de inte har haft så bråttom, även om jag tycker det är tråkigt. Skulle gärna ha en Toyota-elbil som (antagligen) skulle hålla i 20 år+ så länge man byter några bromsbelägg, någon 12-voltbatteri och vindrutetorkare :)

Re: Toyota gör en fokuserad satsning på miljö för att slå Tesla

Postat: 27 dec 2023 14:09
av Jerka
Men vad är hönan och vad är ägget då? Om Toyota hade storsatsat på elbilar så lär ju Japan ha legat längre fram. Toyota har helt enkelt valt att inte ta på sig ledartröjan när det gäller elbilar, och det är synd, för med deras kunnande och ekonomiska muskler hade de kunnat göra fantastiska elbilar.

Re: Toyota gör en fokuserad satsning på miljö för att slå Tesla

Postat: 27 dec 2023 17:16
av AAKEE
HenrikC skrev: 27 dec 2023 13:14
I Japan har elbilar bara 2% marknadsandel och Toyota har 50% marknadsandel av den totala bilmarknaden. Jag kan förstå att Toyota inte sett elbilar som något hot.
Företagsledningen använder Nokia-telefoner? :)

Re: Toyota gör en fokuserad satsning på miljö för att slå Tesla

Postat: 27 dec 2023 17:27
av Bengt-re
AAKEE skrev: 27 dec 2023 17:16
HenrikC skrev: 27 dec 2023 13:14
I Japan har elbilar bara 2% marknadsandel och Toyota har 50% marknadsandel av den totala bilmarknaden. Jag kan förstå att Toyota inte sett elbilar som något hot.
Företagsledningen använder Nokia-telefoner? :)
Ingen dålig liknelse. Toyota har varit sena på tåget och ligger inte bäst till. Troligen klarar de sig tack vara sin ekonomiska muskler, men ett rejält tapp är det. Lite skillnad mot för 20 år sedan då de var ledande med sina Priusar.

Re: Toyota gör en fokuserad satsning på miljö för att slå Tesla

Postat: 27 dec 2023 22:28
av SwedishAdvocate
Sportbilsentusiasten skrev: 23 dec 2023 13:05
...] Skitiga utsläpp och dålig verkningsgrad är VÄRRE är CO2 men det är inte PK att säga. Nu är CO2 boven...
CO2 är det största problemet av växthusgaserna. CO2 håller på att värma upp både atmosfär och världshav. CO2 är ett Gigantiskt problem och det har Noll och och inget med "PK" att göra. Det handlar om vetenskap. Det handlar om fysik. Och det råder total vetenskaplig konsensus om det här.