Sida 1 av 1
LFP batteri på vinter
Postat: 22 dec 2023 07:36
av thegothian
Hej,
Har nu haft min Tesla Model Y i snart 1 år ( 1 år i mars) och har märkt den här vintern att när de är -8 och ner så har jag 0 regenerativ broms vid start av färd. På skärmen är brom delen av de sträcket som visar hur mkt batteri som går åt vid acceleration och broms helt bort och släpper jag gasen så rullar bilen bara. Efter ca 10 min börjar jag återfå regenerativa bromsen igen. börjar vi komma till temperaturer under -13 så påverkas även accelerationen för mig då har jag helt plötsligt halva accelerations stapeln på skärmen regenerativa bromsen återfår jag inte fören jag är hemma ca 25-30 min färd.
jag förstår att de har med att batterierna inte kan laddas när dom är kalla men jag har pratat med min kollega som har en MYLR och han säger att vid ca -8 så har han kvar sin regenerativa broms på ca 25-50% av stapeln på skärmen och att accelerationen aldrig går ner.
min fråga till er som har standard Model Y ( med LFP batterier ) upplever ni samma fenomen som jag?
Re: LFP batteri på vinter
Postat: 22 dec 2023 07:45
av mikebike
Nej, det stämmer inte. Min regen försvinner redan vid flera plusgrader.
Re: LFP batteri på vinter
Postat: 22 dec 2023 07:57
av MY_piraya
Regen. har jag märkt försvinner,(otäckt )men aldrig lagt märke till att temperaturen har påverkat accelerationen.
Re: LFP batteri på vinter
Postat: 22 dec 2023 08:09
av thegothian
mikebike skrev: ↑22 dec 2023 07:45
Nej, det stämmer inte. Min regen försvinner redan vid flera plusgrader.
men försvinner den helt eller bara några %
Re: LFP batteri på vinter
Postat: 22 dec 2023 08:22
av Piggelin
thegothian skrev: ↑22 dec 2023 07:36
min fråga till er som har standard Model Y ( med LFP batterier ) upplever ni samma fenomen som jag?
Ja det är så LFP fungerar...
Re: LFP batteri på vinter
Postat: 22 dec 2023 08:24
av Nogo
Se det som att du får gratis påminnelser att motionera dina bromsar.
Re: LFP batteri på vinter
Postat: 22 dec 2023 08:45
av mikebike
thegothian skrev: ↑22 dec 2023 08:09
mikebike skrev: ↑22 dec 2023 07:45
Nej, det stämmer inte. Min regen försvinner redan vid flera plusgrader.
men försvinner den helt eller bara några %
Helt.
Re: LFP batteri på vinter
Postat: 22 dec 2023 10:07
av AAKEE
mikebike skrev: ↑22 dec 2023 07:45
Nej, det stämmer inte. Min regen försvinner redan vid flera plusgrader.
Vi ska vara tydliga med att det är batteritemperaturen som spelar roll här.
Batteriet blir såklart ungefär samma temperatur som utetemp om bilen står ute länge utan att köras/laddas.
Re: LFP batteri på vinter
Postat: 22 dec 2023 10:22
av Spid3r
Rätt eller fel men nu har jag valt att "inaktivera regen" så här års för att jobba mer med bromsarna... annars rostar skivorna sönder antar jag.
Re: LFP batteri på vinter
Postat: 22 dec 2023 11:14
av mikebike
AAKEE skrev: ↑22 dec 2023 10:07
mikebike skrev: ↑22 dec 2023 07:45
Nej, det stämmer inte. Min regen försvinner redan vid flera plusgrader.
Vi ska vara tydliga med att det är batteritemperaturen som spelar roll här.
Batteriet blir såklart ungefär samma temperatur som utetemp om bilen står ute länge utan att köras/laddas.
Ja, nattparkerar man i garage blir det en annan femma. Jag parkerar alltid på gatan och batteriet kan mycket väl vara kallare än yttertemperaturen när jag kör iväg. Jag förvärmer inte heller längre tid än nödvändigt eftersom jag inte kan ladda hemma.
Re: LFP batteri på vinter
Postat: 22 dec 2023 11:16
av Jerker
Laddar ni era LFP fullt varje gång? Man får ju ingen regen med fullt batteri, oavsett typ.
Re: LFP batteri på vinter
Postat: 22 dec 2023 11:18
av mikebike
Spid3r skrev: ↑22 dec 2023 10:22
Rätt eller fel men nu har jag valt att "inaktivera regen" så här års för att jobba mer med bromsarna... annars rostar skivorna sönder antar jag.
För det första finns det ingen sådan inställning i de flesta Teslor, och för det andra så sker ju det automatiskt när det är kallt ute.
Själv har jag "Krypa" inställt och vid varje stopp trycker jag till lite extra på bromsen.
Skivorna rostar f.ö. väldigt "dåligt" på min Tesla, jag är van att skivorna blir röda när det regnat eller när man tvättat bilen.
Själva bromsoken kan däremot börja kärva om bromsarna används för lite.
Re: LFP batteri på vinter
Postat: 22 dec 2023 12:11
av thegothian
Jerker skrev: ↑22 dec 2023 11:16
Laddar ni era LFP fullt varje gång? Man får ju ingen regen med fullt batteri, oavsett typ.
hur menar du då? jag laddar alltid fullt. har en backe ner direkt från min gata så när jag kör iväg efter jag har laddat fullt har jag regen ( jag känner att bilen bromsaråt mig ) + att jag ser på skärmen att stapeln blir grön och jag får tillbaka energi
Re: LFP batteri på vinter
Postat: 22 dec 2023 12:32
av Freez
Regen begränsas vid fulladdat batteri eller kallt batteri. Helt normalt. Se manualen,
https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... 06365.html
Re: LFP batteri på vinter
Postat: 22 dec 2023 12:42
av Jerker
thegothian skrev: ↑22 dec 2023 12:11
Jerker skrev: ↑22 dec 2023 11:16
Laddar ni era LFP fullt varje gång? Man får ju ingen regen med fullt batteri, oavsett typ.
hur menar du då? jag laddar alltid fullt. har en backe ner direkt från min gata så när jag kör iväg efter jag har laddat fullt har jag regen ( jag känner att bilen bromsaråt mig ) + att jag ser på skärmen att stapeln blir grön och jag får tillbaka energi
Det kom ju en uppdatering som ska möjliggöra att bromsarna går in och "fejkar" regen när det inte fungerar pga fullt eller kallt batteri. Kanske är det aktiverat i din bil?
Re: LFP batteri på vinter
Postat: 22 dec 2023 14:05
av Spid3r
mikebike skrev: ↑22 dec 2023 11:18
Spid3r skrev: ↑22 dec 2023 10:22
Rätt eller fel men nu har jag valt att "inaktivera regen" så här års för att jobba mer med bromsarna... annars rostar skivorna sönder antar jag.
För det första finns det ingen sådan inställning i de flesta Teslor, och för det andra så sker ju det automatiskt när det är kallt ute.
Själv har jag "Krypa" inställt och vid varje stopp trycker jag till lite extra på bromsen.
Skivorna rostar f.ö. väldigt "dåligt" på min Tesla, jag är van att skivorna blir röda när det regnat eller när man tvättat bilen.
Själva bromsoken kan däremot börja kärva om bromsarna används för lite.
Visste att någon skulle kommentera det

... därav under parentes... har inställt på "frirulla" just för att bromsa lite mer.
Re: LFP batteri på vinter
Postat: 22 dec 2023 14:54
av AAKEE
Spid3r skrev: ↑22 dec 2023 14:05
Visste att någon skulle kommentera det

... därav under parentes... har inställt på "frirulla" just för att bromsa lite mer.
…vilket bara påverkar bilens beteende i mycket låg fart…
Re: LFP batteri på vinter
Postat: 22 dec 2023 16:01
av Nicke Nyfiken
Spid3r skrev: ↑22 dec 2023 14:05
mikebike skrev: ↑22 dec 2023 11:18
Spid3r skrev: ↑22 dec 2023 10:22
Rätt eller fel men nu har jag valt att "inaktivera regen" så här års för att jobba mer med bromsarna... annars rostar skivorna sönder antar jag.
För det första finns det ingen sådan inställning i de flesta Teslor, och för det andra så sker ju det automatiskt när det är kallt ute.
Själv har jag "Krypa" inställt och vid varje stopp trycker jag till lite extra på bromsen.
Skivorna rostar f.ö. väldigt "dåligt" på min Tesla, jag är van att skivorna blir röda när det regnat eller när man tvättat bilen.
Själva bromsoken kan däremot börja kärva om bromsarna används för lite.
Visste att någon skulle kommentera det

... därav under parentes... har inställt på "frirulla" just för att bromsa lite mer.
Du har inte alls "inaktiverat regen". Du har precis lika mycket regen vid "frirulla" som om du väljer "stanna" förutom när farten är lägre än ca 10 km/h. Och hur hårt använder du bromsarna i den farten?
Skillnaden för bromsarna skick är närmast obetydlig vad du än väljer.
Re: LFP batteri på vinter
Postat: 23 dec 2023 17:12
av Spid3r
Nicke Nyfiken skrev: ↑22 dec 2023 16:01
Spid3r skrev: ↑22 dec 2023 14:05
mikebike skrev: ↑22 dec 2023 11:18
Spid3r skrev: ↑22 dec 2023 10:22
Rätt eller fel men nu har jag valt att "inaktivera regen" så här års för att jobba mer med bromsarna... annars rostar skivorna sönder antar jag.
För det första finns det ingen sådan inställning i de flesta Teslor, och för det andra så sker ju det automatiskt när det är kallt ute.
Själv har jag "Krypa" inställt och vid varje stopp trycker jag till lite extra på bromsen.
Skivorna rostar f.ö. väldigt "dåligt" på min Tesla, jag är van att skivorna blir röda när det regnat eller när man tvättat bilen.
Själva bromsoken kan däremot börja kärva om bromsarna används för lite.
Visste att någon skulle kommentera det

... därav under parentes... har inställt på "frirulla" just för att bromsa lite mer.
Du har inte alls "inaktiverat regen". Du har precis lika mycket regen vid "frirulla" som om du väljer "stanna" förutom när farten är lägre än ca 10 km/h. Och hur hårt använder du bromsarna i den farten?
Skillnaden för bromsarna skick är närmast obetydlig vad du än väljer.
Tack för klargörandet, man lär sig något nytt varje dag
