Fartkameror?
Postat: 18 dec 2023 09:17
En av de annonserade nyheterna i uppdateringen var fartkameror på kartan men jag ser inga, var det bara en intention?
Det verkar krävas att man har en bil med Ryzen processor för att det ska fungera.Xerxes skrev:En av de annonserade nyheterna i uppdateringen var fartkameror på kartan men jag ser inga, var det bara en intention?
Tesla kräver att det är MCU3 för dom vill sälja nya bilar. Dödavinkelkameran är ett annat exempel. Det är inte hårdvarurelaterat, utan en strategi från Tesla tyvärr.
Frågan är var gränsen går får vad MCUn klarar, de verkar vilja hålla dem snabba och inte sega ned speciellt mycket så de kan inte lägga in allt nytt. Men jag tror också du har rätt och att Tesla börjat lära sig av gammeltillverkarna som inte ens lägger in mjukvaruknappar till funktioner som redan finns för äldre bilar.
Får man upp någon varning också?
Dödavinkelkameran fungerar på MCU2 på 3/Y, men inte på S/X pre-Palladium.spacecoin skrev:Tesla kräver att det är MCU3 för dom vill sälja nya bilar. Dödavinkelkameran är ett annat exempel. Det är inte hårdvarurelaterat, utan en strategi från Tesla tyvärr.
Ni som får det att funka, posta gärna modell, MCU-version och kartversion.TiborBlomhall skrev: ↑18 dec 2023 11:42Fartkamerorna verkar vara med men vart tog stoppskyltarna och trafikljusen vägen?
https://teslaclubsweden.se/julklapparna-fran-tesla/
Tack! Ja, just det. Det är stående skärmar som var för svårt. S/X borde f.ö. ha varningen i IC och inte på stor-skärmen.jpetters skrev: ↑18 dec 2023 11:09Dödavinkelkameran fungerar på MCU2 på 3/Y, men inte på S/X pre-Palladium.spacecoin skrev:Tesla kräver att det är MCU3 för dom vill sälja nya bilar. Dödavinkelkameran är ett annat exempel. Det är inte hårdvarurelaterat, utan en strategi från Tesla tyvärr.
Lite trist att de inte fixat den på S/X med MCU2.
Jag tycker det är en fullständigt meningslös funktion som den är utformad just nu.danny212 skrev: ↑21 dec 2023 16:55Ganska menlöst - körde igår en sträcka med fartkameror, och jo, kameror syns på kartan vilket är bra, och en liten gul "banner" ovanför navigeringsfältet dyker upp ett par hundra meter innan kameran. Men det går inte slå på någon ljudvarning, och bannern är inte tillräckligt iögonfallande så att man reagerar när man har ögonen på vägen. Så innan ljudvarning finns så känns funktionen halvfärdig.
Precis, varningen för att du tittar på skärmen är högre/tydligare än varningen för fartkameranNicke Nyfiken skrev: ↑21 dec 2023 17:21Jag tycker det är en fullständigt meningslös funktion som den är utformad just nu.danny212 skrev: ↑21 dec 2023 16:55Ganska menlöst - körde igår en sträcka med fartkameror, och jo, kameror syns på kartan vilket är bra, och en liten gul "banner" ovanför navigeringsfältet dyker upp ett par hundra meter innan kameran. Men det går inte slå på någon ljudvarning, och bannern är inte tillräckligt iögonfallande så att man reagerar när man har ögonen på vägen. Så innan ljudvarning finns så känns funktionen halvfärdig.
Förutom att man måste ha en inlagd rutt i navigeringen och ha valt "undvik trafik" så måste man också sitta och stirra på skärmen oavbrutet för att inte missa det lilla meddelandet över navigeringsinstruktionerna.
Det spelar ingen roll om man kör i laglig fart eller för fort (säger en kompis som provat) det är samma otydliga "varning" oavsett.
Det är väl vanlig Tesla-anda? Släpp något för att se hur det fungerar och vad man kan göra av det, sedan när alla är trötta på hur kass det fungerar så släpper de en pangversion som löser det som skrivits om.ONSatan skrev: ↑21 dec 2023 17:29Precis, varningen för att du tittar på skärmen är högre/tydligare än varningen för fartkameranNicke Nyfiken skrev: ↑21 dec 2023 17:21Jag tycker det är en fullständigt meningslös funktion som den är utformad just nu.danny212 skrev: ↑21 dec 2023 16:55Ganska menlöst - körde igår en sträcka med fartkameror, och jo, kameror syns på kartan vilket är bra, och en liten gul "banner" ovanför navigeringsfältet dyker upp ett par hundra meter innan kameran. Men det går inte slå på någon ljudvarning, och bannern är inte tillräckligt iögonfallande så att man reagerar när man har ögonen på vägen. Så innan ljudvarning finns så känns funktionen halvfärdig.
Förutom att man måste ha en inlagd rutt i navigeringen och ha valt "undvik trafik" så måste man också sitta och stirra på skärmen oavbrutet för att inte missa det lilla meddelandet över navigeringsinstruktionerna.
Det spelar ingen roll om man kör i laglig fart eller för fort (säger en kompis som provat) det är samma otydliga "varning" oavsett.![]()
Nån tänkte inte hela vägen….
(Får nästan känslan av att Elons första fråga då något ska utvecklas internt är: ”Hur kan vi göra detta sämre än branschstandard?”.
Tänker på tex Line assist (för långt avstånd vid kö och för kort på motorväg), radar…, parkeringshjälp, RDS, autowipers (kommentarer överflödiga), autoljus, blinkers och nu fartkameror (som fungerade i min gamla TomTom från tidigt 2000-tal))
Har du några exempel?Jaegaern skrev: ↑21 dec 2023 20:07Det är väl vanlig Tesla-anda? Släpp något för att se hur det fungerar och vad man kan göra av det, sedan när alla är trötta på hur kass det fungerar så släpper de en pangversion som löser det som skrivits om.ONSatan skrev: ↑21 dec 2023 17:29Precis, varningen för att du tittar på skärmen är högre/tydligare än varningen för fartkameranNicke Nyfiken skrev: ↑21 dec 2023 17:21Jag tycker det är en fullständigt meningslös funktion som den är utformad just nu.danny212 skrev: ↑21 dec 2023 16:55Ganska menlöst - körde igår en sträcka med fartkameror, och jo, kameror syns på kartan vilket är bra, och en liten gul "banner" ovanför navigeringsfältet dyker upp ett par hundra meter innan kameran. Men det går inte slå på någon ljudvarning, och bannern är inte tillräckligt iögonfallande så att man reagerar när man har ögonen på vägen. Så innan ljudvarning finns så känns funktionen halvfärdig.
Förutom att man måste ha en inlagd rutt i navigeringen och ha valt "undvik trafik" så måste man också sitta och stirra på skärmen oavbrutet för att inte missa det lilla meddelandet över navigeringsinstruktionerna.
Det spelar ingen roll om man kör i laglig fart eller för fort (säger en kompis som provat) det är samma otydliga "varning" oavsett.![]()
Nån tänkte inte hela vägen….
(Får nästan känslan av att Elons första fråga då något ska utvecklas internt är: ”Hur kan vi göra detta sämre än branschstandard?”.
Tänker på tex Line assist (för långt avstånd vid kö och för kort på motorväg), radar…, parkeringshjälp, RDS, autowipers (kommentarer överflödiga), autoljus, blinkers och nu fartkameror (som fungerade i min gamla TomTom från tidigt 2000-tal))