Sida 1 av 1
Bästa tjänstebil 2024
Postat: 12 dec 2023 19:14
av TeslaG
Om man ska beställa en familjebil nu och ha som tjänstebil, under miljonen och helst runt 700 tkr, vilka är era bästa tips? Andrahandsvärdet påverkar kalkylen så ett högt sådant är positivt. Har en Model Y nu så skulle gärna prova något annat för omväxlings skull. Helst helel, hybrid kan väl gå an.
Re: Bästa tjänstebil 2024
Postat: 12 dec 2023 19:28
av BEV[e-Rage]
TeslaG skrev: ↑12 dec 2023 19:14
Om man ska beställa en familjebil nu och ha som tjänstebil, under miljonen och helst runt 700 tkr, vilka är era bästa tips? Andrahandsvärdet påverkar kalkylen så ett högt sådant är positivt. Har en Model Y nu så skulle gärna prova något annat för omväxlings skull. Helst helel, hybrid kan väl gå an.
För att inte förmånsvärdet ska fara iväg bör väl bilmodellen vara tillräckligt utrustad utan att det ska krävas en massa extrautrustning vilket ju läggs på efter att schablonnedsättning är avdragen.
Dvs, bättre med en komplett bilmodell för 700’ än en bilmodell för 600’ som ”kräver” mer än 50’ i extrautrustning.
Fast detta blir förstås mer påtagligt med en ”personalbil” där hela förmånsvärdet blir ett nettolöneavdrag.
Re: Bästa tjänstebil 2024
Postat: 12 dec 2023 19:33
av Verdi_
BEV[e-Rage] skrev: ↑12 dec 2023 19:28
TeslaG skrev: ↑12 dec 2023 19:14
Om man ska beställa en familjebil nu och ha som tjänstebil, under miljonen och helst runt 700 tkr, vilka är era bästa tips? Andrahandsvärdet påverkar kalkylen så ett högt sådant är positivt. Har en Model Y nu så skulle gärna prova något annat för omväxlings skull. Helst helel, hybrid kan väl gå an.
För att inte förmånsvärdet ska fara iväg bör väl bilmodellen vara tillräckligt utrustad utan att det ska krävas en massa extrautrustning vilket ju läggs på efter att schablonnedsättning är avdragen.
Dvs, bättre med en komplett bilmodell för 700’ än en bilmodell för 600’ som ”kräver” mer än 50’ i extrautrustning.
Läs på om reglerna för förmånsbeskattning. Det görs ingen skillnad på grundpris och extrautrustning längre vad jag vet.
Det viktigaste är väl att allt över 700 tkr beskattas fullt medan det under 700 tkr beskattas till hälften.
Re: Bästa tjänstebil 2024
Postat: 12 dec 2023 19:37
av BEV[e-Rage]
Verdi_ skrev: ↑12 dec 2023 19:33
BEV[e-Rage] skrev: ↑12 dec 2023 19:28
TeslaG skrev: ↑12 dec 2023 19:14
Om man ska beställa en familjebil nu och ha som tjänstebil, under miljonen och helst runt 700 tkr, vilka är era bästa tips? Andrahandsvärdet påverkar kalkylen så ett högt sådant är positivt. Har en Model Y nu så skulle gärna prova något annat för omväxlings skull. Helst helel, hybrid kan väl gå an.
För att inte förmånsvärdet ska fara iväg bör väl bilmodellen vara tillräckligt utrustad utan att det ska krävas en massa extrautrustning vilket ju läggs på efter att schablonnedsättning är avdragen.
Dvs, bättre med en komplett bilmodell för 700’ än en bilmodell för 600’ som ”kräver” mer än 50’ i extrautrustning.
Läs på om reglerna för förmånsbeskattning. Det görs ingen skillnad på grundpris och extrautrustning längre vad jag vet.
Det viktigaste är väl att allt över 700 tkr beskattas fullt medan det under 700 tkr beskattas till hälften.
Jasså, jag tyckte det verkade så enligt
https://www7.skatteverket.se/portal/bil ... berakning/
Förmånsgrundande pris
Nybilpris
639 100 kronor
Schablonnedsättning
-319 550 kronor
Schablonnedsättningen är större än 50% av nybilpriset därför blir nedsättningen 50% av nybilpriset.
Extrautrustning
50 000 kronor
Summa
369 550 kronor
Re: Bästa tjänstebil 2024
Postat: 12 dec 2023 19:46
av TeslaG
BEV[e-Rage] skrev: ↑12 dec 2023 19:28
TeslaG skrev: ↑12 dec 2023 19:14
Om man ska beställa en familjebil nu och ha som tjänstebil, under miljonen och helst runt 700 tkr, vilka är era bästa tips? Andrahandsvärdet påverkar kalkylen så ett högt sådant är positivt. Har en Model Y nu så skulle gärna prova något annat för omväxlings skull. Helst helel, hybrid kan väl gå an.
För att inte förmånsvärdet ska fara iväg bör väl bilmodellen vara tillräckligt utrustad utan att det ska krävas en massa extrautrustning vilket ju läggs på efter att schablonnedsättning är avdragen.
Dvs, bättre med en komplett bilmodell för 700’ än en bilmodell för 600’ som ”kräver” mer än 50’ i extrautrustning.
Fast detta blir förstås mer påtagligt med en ”personalbil” där hela förmånsvärdet blir ett nettolöneavdrag.
Bra input
Re: Bästa tjänstebil 2024
Postat: 12 dec 2023 19:49
av Verdi_
BEV[e-Rage] skrev: ↑12 dec 2023 19:37
Verdi_ skrev: ↑12 dec 2023 19:33
BEV[e-Rage] skrev: ↑12 dec 2023 19:28
TeslaG skrev: ↑12 dec 2023 19:14
Om man ska beställa en familjebil nu och ha som tjänstebil, under miljonen och helst runt 700 tkr, vilka är era bästa tips? Andrahandsvärdet påverkar kalkylen så ett högt sådant är positivt. Har en Model Y nu så skulle gärna prova något annat för omväxlings skull. Helst helel, hybrid kan väl gå an.
För att inte förmånsvärdet ska fara iväg bör väl bilmodellen vara tillräckligt utrustad utan att det ska krävas en massa extrautrustning vilket ju läggs på efter att schablonnedsättning är avdragen.
Dvs, bättre med en komplett bilmodell för 700’ än en bilmodell för 600’ som ”kräver” mer än 50’ i extrautrustning.
Läs på om reglerna för förmånsbeskattning. Det görs ingen skillnad på grundpris och extrautrustning längre vad jag vet.
Det viktigaste är väl att allt över 700 tkr beskattas fullt medan det under 700 tkr beskattas till hälften.
Jasså, jag tyckte det verkade så enligt
https://www7.skatteverket.se/portal/bil ... berakning/
Förmånsgrundande pris
Nybilpris
639 100 kronor
Schablonnedsättning
-319 550 kronor
Schablonnedsättningen är större än 50% av nybilpriset därför blir nedsättningen 50% av nybilpriset.
Extrautrustning
50 000 kronor
Summa
369 550 kronor
Ja jag är inte helt säker. Men det går ju att dubbelkolla på skatteverket.
Re: Bästa tjänstebil 2024
Postat: 12 dec 2023 19:59
av Legato
TeslaG skrev: ↑12 dec 2023 19:14
Om man ska beställa en familjebil nu och ha som tjänstebil, under miljonen och helst runt 700 tkr, vilka är era bästa tips? Andrahandsvärdet påverkar kalkylen så ett högt sådant är positivt. Har en Model Y nu så skulle gärna prova något annat för omväxlings skull. Helst helel, hybrid kan väl gå an.
3 Highland såklart...
För mig personligen hade nog alternativen i övrigt varit Nio ET5 Touring, BMW i4 eller Kia EV6. Skruvar BYD ner listpriserna på Seal och Han så hade de också varit intressanta imo. Gillar PS2 också, men tycker den är för dyr relativt Highland för att kunna konkurrera.
Re: Bästa tjänstebil 2024
Postat: 12 dec 2023 20:02
av roffe_s
Jag kan tyvärr ännu inte ge någon erfarenhet men kommer i närtid själv att hämta en Zeekr 001. Det är en lite större bil utan att vara för SUV-lik och bygger på Geelys nya SEA-plattform (som den bland annat delar med Polestar 4).
Bilen produceras i Kina men en tröst är väl att den delvis är designad i Göteborg.
Performancemodellen AWD för 707 kkr passar rätt precis in i Din budget och då är bilen välutrustad. Det är väl drag och vinterdäck som kan störa kalkylen. Dragkroken ska klara 2 ton och är naturligtvis elektrisk.
https://shop.zeekr.eu/sv-SE/configuration/?linkCode=1
Med 540-ish hästkrafter, 100 kWh batteri och ganska lågt cW bör den ha hyfsad räckvidd. Jag har provkört och refererar främst till vår PS2. På de flesta punkter är Zeekr ett klart steg framåt, vad jag lär sakna lite är den suveräna röststyrningen och navigationen i Polestar. Här behöver Zeekr få lite tid på sig för att nå samma klass, i alla fall förväntar jag mig det. Med trådlöst Android Auto och Apple CarPlay lär det funka bra ändå, med ABRP och Google Maps.
Men om några veckor vet jag förhoppningsvis mer

Vi är annars i stort sett nöjda med vår Polestar, men den glider iväg i pris om man vill ha den fyrhjulsdriven och med lite utrustning.
Se det som att det är mitt val för de kommande åren, Du ska naturligtvis välja efter egna preferenser.
Mina 2p, lycka till med Ditt val

Re: Bästa tjänstebil 2024
Postat: 12 dec 2023 20:05
av TeslaG
roffe_s skrev: ↑12 dec 2023 20:02
Jag kan tyvärr ännu inte ge någon erfarenhet men kommer i närtid själv att hämta en Zeekr 001. Det är en lite större bil utan att vara för SUV-lik och bygger på Geelys nya SEA-plattform (som den bland annat delar med Polestar 4).
Bilen produceras i Kina men en tröst är väl att den delvis är designad i Göteborg.
Performancemodellen AWD för 707 kkr passar rätt precis in i Din budget och då är bilen välutrustad. Det är väl drag och vinterdäck som kan störa kalkylen.
Med 540-ish hästkrafter, 100 kWh och ganska lågt cW bör den ha hyfsad räckvidd. Jag har provkört och refererar främst till vår PS2. På de flesta punkter är Zeekr ett klart steg uppåt, vad jag lär sakna lite är den suveräna röststyrningen och navigationen i Polestar, här behöver Zeekr få lite tid på sig för att nå samma klass.
Men om några veckor vet jag förhoppningsvis mer

Vi är annars i stort sett nöjda med vår Polestar, men den glider iväg i pris om man vill ha den fyrhjulsdriven och med lite utrustning.
Mina 2p, lycka till med Ditt val
Tack ska kika på denna!
Re: Bästa tjänstebil 2024
Postat: 12 dec 2023 20:05
av SwedishAdvocate
TeslaG skrev: ↑12 dec 2023 19:14
Om man ska beställa en familjebil nu och ha som tjänstebil, under miljonen och helst runt 700 tkr, vilka är era bästa tips? Andrahandsvärdet påverkar kalkylen så ett högt sådant är positivt. Har en Model Y nu så skulle gärna prova något annat för omväxlings skull. Helst helel [...
Om du ska beställa nu: BMW i4 eller VW ID.7 kanske?... Båda de bilarna har ju halvkombibaklucka precis som Y.
EDIT: Legato hann före ang. i4.
Om man kan vänta lite längre så kanske BMW i5 Touring kommer under 2024. Det kanske VW ID.7 Touring också gör. Även den helelektriska kombiversionen av Opel Astra borde väl lanseras i Sverige senast under 2024. Den är ju numera faktiskt lanserad i t.ex. Tyskland och Storbritannien... Däremot verkar tyvärr elversion av Peugeot 308 vara borta från Peugeots svenska hemsida. Så frågan är väl om det blir någon helelektrisk kombiversion av den i Sverige?...
Vet dock för lite om verklig räckvidd, förvärming, app och pris för att säkert kunna uttala mig om den här Stellantis-Opeln...
EDIT2: Det är kanske jag som minns fel ang. eldrivna Peugeot 308 och Peugeots svenska hemsida. Den har kanske aldrig funnits på den svenska hemsidan.
Re: Bästa tjänstebil 2024
Postat: 13 dec 2023 15:27
av Ubiquity
TeslaG skrev: ↑12 dec 2023 19:14
Om man ska beställa en familjebil nu och ha som tjänstebil, under miljonen och helst runt 700 tkr, vilka är era bästa tips? Andrahandsvärdet påverkar kalkylen så ett högt sådant är positivt. Har en Model Y nu så skulle gärna prova något annat för omväxlings skull. Helst helel, hybrid kan väl gå an.
Kanske värt att vänta tills Januari för att se lanseringen av nya Porsche Macan EV? Blir nog dyrare än 700tkr, men definitivt under miljonen. Kan tänka mig att den hamnar omkring 820-900tkr.
Re: Bästa tjänstebil 2024
Postat: 13 dec 2023 15:57
av TeslaG
Ubiquity skrev: ↑13 dec 2023 15:27
TeslaG skrev: ↑12 dec 2023 19:14
Om man ska beställa en familjebil nu och ha som tjänstebil, under miljonen och helst runt 700 tkr, vilka är era bästa tips? Andrahandsvärdet påverkar kalkylen så ett högt sådant är positivt. Har en Model Y nu så skulle gärna prova något annat för omväxlings skull. Helst helel, hybrid kan väl gå an.
Kanske värt att vänta tills Januari för att se lanseringen av nya Porsche Macan EV? Blir nog dyrare än 700tkr, men definitivt under miljonen. Kan tänka mig att den hamnar omkring 820-900tkr.
Kanske kan vara värt det, skulle ju vara kul med en Porsche. Tror ni den kan ladda på Teslas nätverk?
Re: Bästa tjänstebil 2024
Postat: 13 dec 2023 17:18
av eldbollen
TeslaG skrev: ↑13 dec 2023 15:57
Ubiquity skrev: ↑13 dec 2023 15:27
TeslaG skrev: ↑12 dec 2023 19:14
Om man ska beställa en familjebil nu och ha som tjänstebil, under miljonen och helst runt 700 tkr, vilka är era bästa tips? Andrahandsvärdet påverkar kalkylen så ett högt sådant är positivt. Har en Model Y nu så skulle gärna prova något annat för omväxlings skull. Helst helel, hybrid kan väl gå an.
Kanske värt att vänta tills Januari för att se lanseringen av nya Porsche Macan EV? Blir nog dyrare än 700tkr, men definitivt under miljonen. Kan tänka mig att den hamnar omkring 820-900tkr.
Kanske kan vara värt det, skulle ju vara kul med en Porsche. Tror ni den kan ladda på Teslas nätverk?
Audi Q6 släpps innan Macan och lär vara billigare men med samma plattform, lär bli en toppenbil!
Re: Bästa tjänstebil 2024
Postat: 13 dec 2023 17:35
av Off Grid Byggaren
TeslaG skrev: ↑13 dec 2023 15:57
Ubiquity skrev: ↑13 dec 2023 15:27
TeslaG skrev: ↑12 dec 2023 19:14
Om man ska beställa en familjebil nu och ha som tjänstebil, under miljonen och helst runt 700 tkr, vilka är era bästa tips? Andrahandsvärdet påverkar kalkylen så ett högt sådant är positivt. Har en Model Y nu så skulle gärna prova något annat för omväxlings skull. Helst helel, hybrid kan väl gå an.
Kanske värt att vänta tills Januari för att se lanseringen av nya Porsche Macan EV? Blir nog dyrare än 700tkr, men definitivt under miljonen. Kan tänka mig att den hamnar omkring 820-900tkr.
Kanske kan vara värt det, skulle ju vara kul med en Porsche. Tror ni den kan ladda på Teslas nätverk?
Det ska funka på de Tesla SuC som är öppna för alla.
Fast har Porsche nu blivit en familjelbil?
Re: Bästa tjänstebil 2024
Postat: 13 dec 2023 17:42
av Verdi_
Off Grid Byggaren skrev: ↑13 dec 2023 17:35
TeslaG skrev: ↑13 dec 2023 15:57
Ubiquity skrev: ↑13 dec 2023 15:27
TeslaG skrev: ↑12 dec 2023 19:14
Om man ska beställa en familjebil nu och ha som tjänstebil, under miljonen och helst runt 700 tkr, vilka är era bästa tips? Andrahandsvärdet påverkar kalkylen så ett högt sådant är positivt. Har en Model Y nu så skulle gärna prova något annat för omväxlings skull. Helst helel, hybrid kan väl gå an.
Kanske värt att vänta tills Januari för att se lanseringen av nya Porsche Macan EV? Blir nog dyrare än 700tkr, men definitivt under miljonen. Kan tänka mig att den hamnar omkring 820-900tkr.
Kanske kan vara värt det, skulle ju vara kul med en Porsche. Tror ni den kan ladda på Teslas nätverk?
Det ska funka på de Tesla SuC som är öppna för alla.
Fast har Porsche nu blivit en familjelbil?
Macan, Panamera och Cayenne är lika mycket familjebil som vilken bil som helst.
Det enda kruxet med att tipsa om Cayenne är väl att den näppeligen kommer under 1 miljon, än mindre i närheten av 700 tkr.
Finns kampanj på i4 M50 Fully Charged nu för ~750 tkr och då får man även med vinterhjul. Tror listpriset på den konfigurationen är 911 tkr inklusive de billigaste vinterhjulen. Det är 18% rabatt och kanske går det att pruta ännu mer. Finns gott om osålda lagerbilar.
Jag hade tagit en sån om jag inte känt mig så fastlåst i stolen. Jag sitter verkligen som i ett skruvstäd i den och gillar inte riktigt den känslan.
Re: Bästa tjänstebil 2024
Postat: 13 dec 2023 18:01
av Honkan
Ev9 tycker jag är ända alternativtet just nu , dock lite dyrare men tycker man får mer bil för pengarna, annars en Audi Q8 Etron
Re: Bästa tjänstebil 2024
Postat: 13 dec 2023 18:23
av Trevlig
Vet inte om Kia ev9 passar in men jag är grymt imponerad av den bilen. Har dock bara kört cirka 30 minuter och klämt på detaljer.
Enda är väll frunken som lika väl kunde vara utan
Re: Bästa tjänstebil 2024
Postat: 13 dec 2023 18:25
av Honkan
EQE är det bra kampanj på men funkar inte som familjebil gällande packning , den känns väldigt trång är min upplevelse
Re: Bästa tjänstebil 2024
Postat: 13 dec 2023 19:22
av Verdi_
Honkan skrev: ↑13 dec 2023 18:25
EQE är det bra kampanj på men funkar inte som familjebil gällande packning , den känns väldigt trång är min upplevelse
Är kampanj på EQE SUV också. 100k dyrare.
Re: Bästa tjänstebil 2024
Postat: 14 dec 2023 00:15
av Ubiquity
Verdi_ skrev: ↑13 dec 2023 19:22
Honkan skrev: ↑13 dec 2023 18:25
EQE är det bra kampanj på men funkar inte som familjebil gällande packning , den känns väldigt trång är min upplevelse
Är kampanj på EQE SUV också. 100k dyrare.
Nja 200k dyrare, eller ca 30%.
Re: Bästa tjänstebil 2024
Postat: 14 dec 2023 06:52
av Honkan
Men nu börjar det komma ut lite mer modeller och jag tror ID7 kommer bli väldigt populär även om jag själv gärna undviker en VW
Re: Bästa tjänstebil 2024
Postat: 14 dec 2023 08:47
av Verdi_
Porsche kör nåt slags erbjudande på operationell leasing på Taycan Sport Turismo. Har inte räknat på det men det lär inte bli billigt ändå.

Re: Bästa tjänstebil 2024
Postat: 14 dec 2023 20:49
av Sportbilsentusiasten
EQE är min favvo om inte plånboken skulle funits