Sida 1 av 1
Kommer Tesla vara förenligt med "Transparency Act"/Corporate sustainability due diligence i Europa?
Postat: 10 dec 2023 14:08
av ONSatan
Norge har precis inför sin “Åpenhetsloven” (lag) som kräver att företag tar socialt ansvar.
EN av alla de punkter företag ska utvärdera är tex om de leverantörer man har tillåter fria fackföreningar. I den norska delen av företaget jag arbetar på (där de flesta dessutom kör elbil) är Tesla sedan tidigare ifrågasatta pga Åpenhetsloven.
Hörde i veckan av mina tyska kollegor att även Tyskland kommer införa en Transparency Act och att den tyska lagen förväntas bli EU-lag.
Beroende på tolkning så skulle detta kunna innebära att Tesla inte kommer kunna användas som tjänstebil/företagsbil i Europa.
Vad tror ni?
(OBS! Vi har ju redan ett antal strejk och fack-trådar så jag hopaps att denna kan handla om europas Transparency Act vs Tesla)
Re: Kommer Tesla vara förenligt med "Transparency Act" i Europa?
Postat: 10 dec 2023 14:25
av Gustafsson
Tesla anpassar sig säkert till lagstiftning. T.ex anpassade man ju bilarna till CCS laddning trots att deras egen NACS nog är bättre. Likaså finns ju inte FSD här, men det verkar inte förbjudet att sälja det ändå.
Re: Kommer Tesla vara förenligt med "Transparency Act" i Europa?
Postat: 10 dec 2023 14:28
av ONSatan
Gustafsson skrev: ↑10 dec 2023 14:25
Tesla anpassar sig säkert till lagstiftning. T.ex anpassade man ju bilarna till CCS laddning trots att deras egen NACS nog är bättre. Likaså finns ju inte FSD här, men det verkar inte förbjudet att sälja det ändå.
En anpassning skulle kunna vara ISO 45001 men det har inte Tesla vad jag kan se?
Re: Kommer Tesla vara förenligt med "Transparency Act" i Europa?
Postat: 10 dec 2023 18:41
av Maw
Gustafsson skrev: ↑10 dec 2023 14:25
Tesla anpassar sig säkert till lagstiftning. T.ex anpassade man ju bilarna till CCS laddning trots att deras egen NACS nog är bättre. Likaså finns ju inte FSD här, men det verkar inte förbjudet att sälja det ändå.
Off topic, men NACS är betydligt sämre än CCS eftersom NACS inte klarar mer än en fas.
Re: Kommer Tesla vara förenligt med "Transparency Act" i Europa?
Postat: 10 dec 2023 19:03
av renes
Maw skrev: ↑10 dec 2023 18:41
Gustafsson skrev: ↑10 dec 2023 14:25
Tesla anpassar sig säkert till lagstiftning. T.ex anpassade man ju bilarna till CCS laddning trots att deras egen NACS nog är bättre. Likaså finns ju inte FSD här, men det verkar inte förbjudet att sälja det ändå.
Off topic, men NACS är betydligt sämre än CCS eftersom NACS inte klarar mer än en fas.
Det är bara sämre om man behöver 3-fas, som i Europa. I USA spelar det ingen roll.
Re: Kommer Tesla vara förenligt med "Transparency Act" i Europa?
Postat: 10 dec 2023 21:58
av fth
renes skrev: ↑10 dec 2023 19:03
Det är bara sämre om man behöver 3-fas, som i Europa. I USA spelar det ingen roll.
Och för enfas AC och DC som i USA så är ju NACS nästan löjligt mycket smidigare än CCS, det är ju ingen slump att CCS håller på att dö ut där.
Jag tycker fortfarande det är synd att inte Teslas ursprungliga Europeiska lösning blev standard här, den är ju också
mycket smidigare än vår CCS.
/fth
Re: Kommer Tesla vara förenligt med "Transparency Act" i Europa?
Postat: 10 dec 2023 22:00
av mikebike
fth skrev: ↑10 dec 2023 21:58
renes skrev: ↑10 dec 2023 19:03
Det är bara sämre om man behöver 3-fas, som i Europa. I USA spelar det ingen roll.
Och för enfas AC och DC som i USA så är ju NACS nästan löjligt mycket smidigare än CCS, det är ju ingen slump att CCS håller på att dö ut där.
Jag tycker fortfarande det är synd att inte Teslas ursprungliga Europeiska lösning blev standard här, den är ju också
mycket smidigare än vår CCS.
/fth
Hur mycket spänning och ström klarar NACS?
Re: Kommer Tesla vara förenligt med "Transparency Act" i Europa?
Postat: 10 dec 2023 22:04
av renes
mikebike skrev: ↑10 dec 2023 22:00
fth skrev: ↑10 dec 2023 21:58
renes skrev: ↑10 dec 2023 19:03
Det är bara sämre om man behöver 3-fas, som i Europa. I USA spelar det ingen roll.
Och för enfas AC och DC som i USA så är ju NACS nästan löjligt mycket smidigare än CCS, det är ju ingen slump att CCS håller på att dö ut där.
Jag tycker fortfarande det är synd att inte Teslas ursprungliga Europeiska lösning blev standard här, den är ju också
mycket smidigare än vår CCS.
/fth
Hur mycket spänning och ström klarar NACS?
1000V och 650A enligt:
https://en.wikipedia.org/wiki/North_Ame ... g_Standard
Re: Kommer Tesla vara förenligt med "Transparency Act" i Europa?
Postat: 10 dec 2023 22:04
av fth
mikebike skrev: ↑10 dec 2023 22:00
Hur mycket spänning och ström klarar NACS?
Långt över dom 250kW som SuC levererar idag iaf, Tesla har testat till nära 1MW utan problem.
/fth
Re: Kommer Tesla vara förenligt med "Transparency Act" i Europa?
Postat: 10 dec 2023 22:06
av fth
och AC maxar på typ 22 kW enfas, 80A 277V.
/fth
Re: Kommer Tesla vara förenligt med "Transparency Act" i Europa?
Postat: 10 dec 2023 22:08
av renes
renes skrev: ↑10 dec 2023 22:04
mikebike skrev: ↑10 dec 2023 22:00
fth skrev: ↑10 dec 2023 21:58
renes skrev: ↑10 dec 2023 19:03
Det är bara sämre om man behöver 3-fas, som i Europa. I USA spelar det ingen roll.
Och för enfas AC och DC som i USA så är ju NACS nästan löjligt mycket smidigare än CCS, det är ju ingen slump att CCS håller på att dö ut där.
Jag tycker fortfarande det är synd att inte Teslas ursprungliga Europeiska lösning blev standard här, den är ju också
mycket smidigare än vår CCS.
/fth
Hur mycket spänning och ström klarar NACS?
1000V och 650A enligt:
https://en.wikipedia.org/wiki/North_Ame ... g_Standard
Läser man lite noggrannare så hittar man:
No maximum current rating is specified by the NACS standard. Any amount of current is allowed so long as the temperature of the connector's interface does not exceed 105°C. Tesla claims to have operated the connector at upwards of 900 amperes continuously.[1]
Så med lite tur upp till 900 kW eller så...
Re: Kommer Tesla vara förenligt med "Transparency Act" i Europa?
Postat: 11 dec 2023 09:46
av Maw
fth skrev: ↑10 dec 2023 22:04
mikebike skrev: ↑10 dec 2023 22:00
Hur mycket spänning och ström klarar NACS?
Långt över dom 250kW som SuC levererar idag iaf, Tesla har testat till nära 1MW utan problem.
/fth
Fast redan vid 250 kW blir det problem med värme i NACS. Det är ju därför folk lägger en våt handduk över handtaget. Med högre spänning borde man dock komma en bit till.
Re: Kommer Tesla vara förenligt med "Transparency Act" i Europa?
Postat: 11 dec 2023 10:05
av roffe_s
Ämnet är komplext då det omfattar ett stort antal ämnesområden. Lämnar vi personalfrågorna därhän (där lönekartering, organisationsfrihet etc berörs) hittade jag ett par rätt intressanta artiklar - en om hur just bilindustrin bedöms beröras av paketet och en om de generella kraven. Förstår jag det rätt är det FN:s deklaration för mänskliga rättigheter som ska ligga till grund för utvärderingen när det gäller medarbetardelen. Särskilt intressant är i min värld kravet på riskbedömning och utvärdering av leverantörskedjornas hantering i dessa frågor.
De nya kraven bedöms kunna öka kostnaderna för bolagen med ca 1% av den årliga vinsten så det är i varje fall klart att det är en betydande insats som bolagen har att göra.
https://www.berylls.com/on-trial-the-su ... suppliers/
https://blog.worldfavor.com/everyting-y ... igence-law
Re: Kommer Tesla vara förenligt med "Transparency Act" i Europa?
Postat: 11 dec 2023 16:26
av Bjelke
roffe_s skrev: ↑11 dec 2023 10:05
Ämnet är komplext då det omfattar ett stort antal ämnesområden. Lämnar vi personalfrågorna därhän (där lönekartering, organisationsfrihet etc berörs) hittade jag ett par rätt intressanta artiklar - en om hur just bilindustrin bedöms beröras av paketet och en om de generella kraven. Förstår jag det rätt är det FN:s deklaration för mänskliga rättigheter som ska ligga till grund för utvärderingen när det gäller medarbetardelen. Särskilt intressant är i min värld kravet på riskbedömning och utvärdering av leverantörskedjornas hantering i dessa frågor.
De nya kraven bedöms kunna öka kostnaderna för bolagen med ca 1% av den årliga vinsten så det är i varje fall klart att det är en betydande insats som bolagen har att göra.
https://www.berylls.com/on-trial-the-su ... suppliers/
https://blog.worldfavor.com/everyting-y ... igence-law
Är det verkligen 1% av vinsten? Det blir ju tex 0kr om man gör nollresultat… eller var det
1% av omsättningen? Det låter iaf mer troligt tänker jag.
Re: Kommer Tesla vara förenligt med "Transparency Act" i Europa?
Postat: 11 dec 2023 16:58
av roffe_s
Bjelke skrev: ↑11 dec 2023 16:26
roffe_s skrev: ↑11 dec 2023 10:05
Ämnet är komplext då det omfattar ett stort antal ämnesområden. Lämnar vi personalfrågorna därhän (där lönekartering, organisationsfrihet etc berörs) hittade jag ett par rätt intressanta artiklar - en om hur just bilindustrin bedöms beröras av paketet och en om de generella kraven. Förstår jag det rätt är det FN:s deklaration för mänskliga rättigheter som ska ligga till grund för utvärderingen när det gäller medarbetardelen. Särskilt intressant är i min värld kravet på riskbedömning och utvärdering av leverantörskedjornas hantering i dessa frågor.
De nya kraven bedöms kunna öka kostnaderna för bolagen med ca 1% av den årliga vinsten så det är i varje fall klart att det är en betydande insats som bolagen har att göra.
https://www.berylls.com/on-trial-the-su ... suppliers/
https://blog.worldfavor.com/everyting-y ... igence-law
Är det verkligen 1% av vinsten? Det blir ju tex 0kr om man gör nollresultat… eller var det
1% av omsättningen? Det låter iaf mer troligt tänker jag.
Njae, det stod ”revenue” om jag minns rätt, vilket väl ska översättas till intäkt. Så Du kan ha rätt, i betydelsen ”inkomst” är det sannolikt omsättningen. Texten behandlade de stora drakarna, så 1% av vinsten skulle även det bli betydande belopp.
Edit - nej, jag hade nog rätt, ordet som användes var ”profit”. Citat från den första artikeln: ”According to one study, the cost of compliance with the SDDA in the supplier industry lies between 0.5% and 1% of annual profits”.
Re: Kommer Tesla vara förenligt med "Transparency Act" i Europa?
Postat: 19 dec 2023 15:08
av ONSatan
Då är det beslutat och 2024 kommer sannolikt bli året då flera av er börjar arbeta med detta.
Den som vill börja läsa på redan kan se tex denna sidan:
https://commission.europa.eu/business-e ... ligence_en
Och här är pressreleasen:
https://www.consilium.europa.eu/en/pres ... an-rights/
Tycker fortfarande att det ska bli intressant att se hur tex Tesla (mfl) ska klara detta