EV Electra – företaget som köpt Emily GT
Postat: 03 dec 2023 22:43
Vad är det här EV Electra för ett företag egentligen?...
Då tycker jag nog Esses Youtube-journalistik är typ 51 gånger mer matnyttig än det där intetsägande ordbajseriet...Collin87 skrev: ↑03 dec 2023 23:16
Shameless, EV Electra stolen our car and infringed our design. How dare of you to put ev Electra badge on our Detroit electric sp:01 vehicle. I am not trying to get at you. That is a message to your shameless CEO Jihad. A total scam and a liar.
https://www.linkedin.com/feed/update/ur ... 5809280%29
It’s either a scam, money laundering or hell… maybe even a way to smuggle chips, electronic components and machinery to be used to manufacture rockets and drones. [...
Polisanmälan och brutna avtal – nya Nevs-ägarens förra elbilsaffär kraschade
Nevs-aktuelle Jihad Mohammad sa sig beredd att investera 500 miljoner dollar i en brittisk elbilstillverkare. Investeringen uteblev dock och samarbetet havererade. I stället slutade det med en polisanmälan om bilstöld – av en bil hans bolag senare visade upp som sin egen modell.
Johan Kristensson
PUBLICERAD 8 DEC 2023 KL 19.06 | UPPDATERAD 13 DEC 2023 KL 13.10 [...
https://www.nyteknik.se/fordon/polisanm ... de/4219502
...] The skepticism intensifies with revelations that EV Electra has been marketing cars on its website that were developed by other companies and used without permission.
Allegations of Model Theft and Legal Disputes
The Czech electric car company K1 Attack has ceased all dealings with EV Electra, alleging that EV Electra’s use of their car models is damaging their brand. Another car, reportedly developed by Detroit Electric, has led to a police report against EV Electra for alleged theft. Detroit Electric’s CEO, Albert Lam, accuses Mohammad of fraud after a failed investment promise of 500 million dollars. [...
https://www.saabplanet.com/evaluating-e ... ournalist/
Ny video på Emily som kombi
Även som coupé och cabriolet
https://feber.se/bil/ny-video-pa-emily- ... bi/460141/
På vilket sätt är SAAB inblandade i det här?Honkan skrev: ↑15 dec 2023 07:57Kommer bli intressant det här , skulle inte förvåna mig om det visar sig att det är svenskt bistånd till Palestina som hamnat i MR Jihads fickor… eller att hans släkting till hör Hamas…han pratar oroväckande mycket om Islam och religion på EVelectras Insta och hur viktigt det är att sprida det, på ren svenska hur korkade är Trollhättan kommun och SAAB, eller kanske desperata…
När Koenigsegg stod som intressant för att köpa Saab fanns nog den enda riktiga chansen för för detta företag att överleva.
Det fanns ett alternativ till. Kommer ni ihåg när Saabs VD föreslog att svenska staten skulle köpa Saab Automobile? I samband med finanskrisen runt ~2008 gick alla andra länder med substantiell bilindustri ut och garanterade fortlevnaden för sin bolag. Reinfeldt och Maud Olofsson sa typ: 'Lägg ner skiten'.R_Edvinsson skrev: ↑15 dec 2023 08:31När Koenigsegg stod som intressant för att köpa Saab fanns nog den enda riktiga chansen för för detta företag att överleva. [...
När finanskrisen slog till för ett år sedan, och bilindustrin drabbades hårdare än andra näringsgrenar, då ställde regeringarna snabbt upp med nödhjälpslån. General Motors fick motsvarande 140 miljarder kronor, Opel och de franska tillverkarna flera tiotals miljarder. Och regeringscheferna lovade att göra allt i sin makt för att bilindustrin skulle klara sig genom krisen.
Men här hemma sa Maud Olofsson att Volvo och Saab tillverkar fel bilar. Sen tindrade hon lite med ögonen och åkte iväg med regeringens BMW, eller om det nu var den privata Forden.
När Volvo och Saab behövde hjälp sa Maud Olofsson att det inte är statens sak att hålla olönsamma företag under armarna. ”Vi måste vara rädda om skattebetalarnas pengar” var ett mantra som hon upprepade gång på gång.
https://www.aftonbladet.se/bil/a/8wPgR1 ... k-hon-saab
Sen köpte Maud Olofsson holländska Nuon. Resten är historia.SwedishAdvocate skrev: ↑15 dec 2023 08:44Det fanns ett alternativ till. Kommer ni ihåg när Saabs VD föreslog att svenska staten skulle köpa Saab Automobile? I samband med finanskrisen runt ~2008 gick alla andra länder med substantiell bilindustri ut och garanterade fortlevnaden för sin bolag. Reinfeldt och Maud Olofsson sa typ: 'Lägg ner skiten'.R_Edvinsson skrev: ↑15 dec 2023 08:31När Koenigsegg stod som intressant för att köpa Saab fanns nog den enda riktiga chansen för för detta företag att överleva. [...
Hade svenska staten gått in och garanterat överlevnaden för både Volvo Cars och Saab Automobile över finanskrisen hade Volvo Cars inte blivit kinesiskt och Saab hade inte sålts till Ryssland. Köpeskillingen som var aktuell var väl ung. det som staten hade fått in vid försäljningen av Vin & Sprit... Tror inte det hade varit så svårt att få med sig Koenigsegg och en massa andra kompetenta människor i ett sånt scenario...
EDIT:När finanskrisen slog till för ett år sedan, och bilindustrin drabbades hårdare än andra näringsgrenar, då ställde regeringarna snabbt upp med nödhjälpslån. General Motors fick motsvarande 140 miljarder kronor, Opel och de franska tillverkarna flera tiotals miljarder. Och regeringscheferna lovade att göra allt i sin makt för att bilindustrin skulle klara sig genom krisen.
Men här hemma sa Maud Olofsson att Volvo och Saab tillverkar fel bilar. Sen tindrade hon lite med ögonen och åkte iväg med regeringens BMW, eller om det nu var den privata Forden.
När Volvo och Saab behövde hjälp sa Maud Olofsson att det inte är statens sak att hålla olönsamma företag under armarna. ”Vi måste vara rädda om skattebetalarnas pengar” var ett mantra som hon upprepade gång på gång.
https://www.aftonbladet.se/bil/a/8wPgR1 ... k-hon-saab
The end of an era: Saab cars go defunct in 2011
Unlike the defence and security business, which steadily developed into a global player, the Saab passenger car story was a more prosaic one. After the company’s 20-year merger with Scania-Vabis came to an end in 1989, American car giant General Motors took a 50 per cent share of the new Saab Automobile business before making the company a wholly-owned subsidiary in 2000. Saab cars were no longer made by Saab.
Saab cars’ future was therefore wrapped up with that of General Motors, and when the American parent company’s own fortunes began to nosedive in 2008, so did its Swedish subsidiary. A change of ownership to include Dutch car maker Spyker could not halt the decline, and the Saab cars business was lost for good when Saab Automobile AB filed for bankruptcy in December 2011. [Min u.]
https://www.saab.com/newsroom/stories/2 ... -make-cars
I det här inslaget sitter en snubbe i Norge och säger att Jihad Mohammad inte betalat en invoice på 98,500 euro för en Detroit Electric Roadster. Den är invoicen skrevs under någon gång i slutet av november 2021. Trots att han inte betalade har Mohammad på något sätt lyckats transportera den här Roadstern till Libanon. Därefter gjordes en polisanmälan mot Mohammad i Norge. Hur kommer det sig då att svenska polisen inte agerar på den här norska polisanmälan när Mohammad var i Sverige i samband med köpet av Emily GT?SwedishAdvocate skrev: ↑14 dec 2023 01:08Har inte kollat själv, men kanske finns det någon annan som är intresserad och som kanske även skulle kunna göra en kort sammanfattning...
Har norrmännen begärt honom häktad? Håller han sig undan från den norska rättvisan? Vad är det annars svenska polisen skulle göra?SwedishAdvocate skrev: ↑16 dec 2023 06:32I det här inslaget sitter en snubbe i Norge och säger att Jihad Mohammad inte betalat en invoice på 98,500 euro för en Detroit Electric Roadster. Den är invoicen skrevs under någon gång i slutet av november 2021. Trots att han inte betalade har Mohammad på något sätt lyckats transportera den här Roadstern till Libanon. Därefter gjordes en polisanmälan mot Mohammad i Norge. Hur kommer det sig då att svenska polisen inte agerar på den här norska polisanmälan när Mohammad var i Sverige i samband med köpet av Emily GT?SwedishAdvocate skrev: ↑14 dec 2023 01:08Har inte kollat själv, men kanske finns det någon annan som är intresserad och som kanske även skulle kunna göra en kort sammanfattning...
Tja... Det verkar ju som man kan låta bli att betala ~en miljon SEK utan att aktivera några slags mellanstatliga europeiska polissamarbeten (eller att Interpol agerar)...Fredrik j skrev: ↑16 dec 2023 07:27Har norrmännen begärt honom häktad? Håller han sig undan från den norska rättvisan? Vad är det annars svenska polisen skulle göra?SwedishAdvocate skrev: ↑16 dec 2023 06:32I det här inslaget sitter en snubbe i Norge och säger att Jihad Mohammad inte betalat en invoice på 98,500 euro för en Detroit Electric Roadster. Den är invoicen skrevs under någon gång i slutet av november 2021. Trots att han inte betalade har Mohammad på något sätt lyckats transportera den här Roadstern till Libanon. Därefter gjordes en polisanmälan mot Mohammad i Norge. Hur kommer det sig då att svenska polisen inte agerar på den här norska polisanmälan när Mohammad var i Sverige i samband med köpet av Emily GT?SwedishAdvocate skrev: ↑14 dec 2023 01:08Har inte kollat själv, men kanske finns det någon annan som är intresserad och som kanske även skulle kunna göra en kort sammanfattning...
Tar han med sig bilen till Sverige blir det väl annorlunda?