Ny bil?
Postat: 23 nov 2023 16:07
Många verkar helt naturligt tvivla inför nyköp. Men hur många här?
Resonerar att det som förmånsbil på företaget är ändå relativt billigt och trevligt med en ny elbil. Förmånsvärden är ändå rätt OK jämfört med fossilbilar, och trevligare känsla/upplevelse med en ny elbil.
Jo räntan får väl inte lika stor nettoeffekt på förmånsbilar, där styr ju förmånsvärdet mycket och det har ju inte höjts så mkt.martinot skrev: ↑23 nov 2023 17:38Resonerar att det som förmånsbil på företaget är ändå relativt billigt och trevligt med en ny elbil. Förmånsvärden är ändå rätt OK jämfört med fossilbilar, och trevligare känsla/upplevelse med en ny elbil.
Själv är jag mest inne på en Model 3 Highland i Performance/Plaid-version.
Sedan är det positivt att inte bidra onödigt med utsläpp. Nya bilar har inte högre förmånsvärde än gamla bilar, och förutom att en ny elbil är trevligt för en själv, så bidrar köp av nya elbilar att det blir fler beg. elbilar på marknaden totalt sett.
PS4 är nog ett mkt bättre köp än PS2. Tror den kommer hålla värdet bättre.Fredrik j skrev: ↑23 nov 2023 17:47Jag har suttit och hovrat över köpknappen på en Polestar2 senaste veckorna just tack vare ränterabatten man får nu (2%).
Men jag börjar fastna för Polestar 4 när jag ser den på bild. Särskilt bakifrån där jag tycker den påminner lite om Porsche 911. Liknande intryck.Dessutom läste jag att den skulle börja på strax under 700'.
Dock kommer man väl kanske inte ha någon ränterabatt på den i början utan det gäller väl sannolikt bara Polestar2.
Skärmbild 2023-11-23 174656.png
Design är viktigt för mig. Andrahandsvärdet inte så much. Jag körde en Saab ända fram till 2018. Det var 7 år efter konkursen. Annorlunda med polestar.taliz skrev: ↑23 nov 2023 18:08PS4 är nog ett mkt bättre köp än PS2. Tror den kommer hålla värdet bättre.Fredrik j skrev: ↑23 nov 2023 17:47Jag har suttit och hovrat över köpknappen på en Polestar2 senaste veckorna just tack vare ränterabatten man får nu (2%).
Men jag börjar fastna för Polestar 4 när jag ser den på bild. Särskilt bakifrån där jag tycker den påminner lite om Porsche 911. Liknande intryck.Dessutom läste jag att den skulle börja på strax under 700'.
Dock kommer man väl kanske inte ha någon ränterabatt på den i början utan det gäller väl sannolikt bara Polestar2.
Skärmbild 2023-11-23 174656.png
Såvida Polestar överlever förstås.
Well, Saab hade ju minst sagt etablerat sig på marknaden. Lär väl finnas reservdelar till dem i några decennier till typ.Fredrik j skrev: ↑23 nov 2023 18:14Design är viktigt för mig. Andrahandsvärdet inte så much. Jag körde en Saab ända fram till 2018. Det var 7 år efter konkursen. Annorlunda med polestar.taliz skrev: ↑23 nov 2023 18:08PS4 är nog ett mkt bättre köp än PS2. Tror den kommer hålla värdet bättre.Fredrik j skrev: ↑23 nov 2023 17:47Jag har suttit och hovrat över köpknappen på en Polestar2 senaste veckorna just tack vare ränterabatten man får nu (2%).
Men jag börjar fastna för Polestar 4 när jag ser den på bild. Särskilt bakifrån där jag tycker den påminner lite om Porsche 911. Liknande intryck.Dessutom läste jag att den skulle börja på strax under 700'.
Dock kommer man väl kanske inte ha någon ränterabatt på den i början utan det gäller väl sannolikt bara Polestar2.
Skärmbild 2023-11-23 174656.png
Såvida Polestar överlever förstås.
Jag gillar polestar4 bättre. Upplever polestar2 som lite hög bakifrån.
Räknar kallt med att polestar 4 får dra husvagn.taliz skrev: ↑23 nov 2023 18:18Well, Saab hade ju minst sagt etablerat sig på marknaden. Lär väl finnas reservdelar till dem i några decennier till typ.Fredrik j skrev: ↑23 nov 2023 18:14Design är viktigt för mig. Andrahandsvärdet inte så much. Jag körde en Saab ända fram till 2018. Det var 7 år efter konkursen. Annorlunda med polestar.taliz skrev: ↑23 nov 2023 18:08PS4 är nog ett mkt bättre köp än PS2. Tror den kommer hålla värdet bättre.Fredrik j skrev: ↑23 nov 2023 17:47Jag har suttit och hovrat över köpknappen på en Polestar2 senaste veckorna just tack vare ränterabatten man får nu (2%).
Men jag börjar fastna för Polestar 4 när jag ser den på bild. Särskilt bakifrån där jag tycker den påminner lite om Porsche 911. Liknande intryck.Dessutom läste jag att den skulle börja på strax under 700'.
Dock kommer man väl kanske inte ha någon ränterabatt på den i början utan det gäller väl sannolikt bara Polestar2.
Skärmbild 2023-11-23 174656.png
Såvida Polestar överlever förstås.
Jag gillar polestar4 bättre. Upplever polestar2 som lite hög bakifrån.
Polestar behöver bygga många miljoner bilar för att komma dit.
Men.... husvagnen? Vad gör du med den?
Äh, vad ska man annars göra med stålarna?
Gällande design så instämmer jag att PS4 är enormt mycket snyggare än PS2, både bakifrån och framifrån (från sidan tycker jag dock PS2 är snyggare). Speciellt bakpartiet är mycket snyggt.Fredrik j skrev: ↑23 nov 2023 18:14Design är viktigt för mig. Andrahandsvärdet inte så much. Jag körde en Saab ända fram till 2018. Det var 7 år efter konkursen. Annorlunda med polestar.taliz skrev: ↑23 nov 2023 18:08PS4 är nog ett mkt bättre köp än PS2. Tror den kommer hålla värdet bättre.Fredrik j skrev: ↑23 nov 2023 17:47Jag har suttit och hovrat över köpknappen på en Polestar2 senaste veckorna just tack vare ränterabatten man får nu (2%).
Men jag börjar fastna för Polestar 4 när jag ser den på bild. Särskilt bakifrån där jag tycker den påminner lite om Porsche 911. Liknande intryck.Dessutom läste jag att den skulle börja på strax under 700'.
Dock kommer man väl kanske inte ha någon ränterabatt på den i början utan det gäller väl sannolikt bara Polestar2.
Skärmbild 2023-11-23 174656.png
Såvida Polestar överlever förstås.
Jag gillar polestar4 bättre. Upplever polestar2 som lite hög bakifrån.
Håller med. Det är bakpartiet som gör skillnaden. Bakpartiet tycker jag är största nackdelen på polestar2.martinot skrev: ↑23 nov 2023 21:11Gällande design så instämmer jag att PS4 är enormt mycket snyggare än PS2, både bakifrån och framifrån (från sidan tycker jag dock PS2 är snyggare). Speciellt bakpartiet är mycket snyggt.Fredrik j skrev: ↑23 nov 2023 18:14Design är viktigt för mig. Andrahandsvärdet inte så much. Jag körde en Saab ända fram till 2018. Det var 7 år efter konkursen. Annorlunda med polestar.taliz skrev: ↑23 nov 2023 18:08PS4 är nog ett mkt bättre köp än PS2. Tror den kommer hålla värdet bättre.Fredrik j skrev: ↑23 nov 2023 17:47Jag har suttit och hovrat över köpknappen på en Polestar2 senaste veckorna just tack vare ränterabatten man får nu (2%).
Men jag börjar fastna för Polestar 4 när jag ser den på bild. Särskilt bakifrån där jag tycker den påminner lite om Porsche 911. Liknande intryck.Dessutom läste jag att den skulle börja på strax under 700'.
Dock kommer man väl kanske inte ha någon ränterabatt på den i början utan det gäller väl sannolikt bara Polestar2.
Skärmbild 2023-11-23 174656.png
Såvida Polestar överlever förstås.
Jag gillar polestar4 bättre. Upplever polestar2 som lite hög bakifrån.
Neue klasse är namnet på plattformen, inte en specifik bil. Men jag antar att du tänker på 3-serie konceptet som ska byggas på plattformen och visades för ett tag sen? Jag tycker den är annorlunda och cool, men förstår om en del inte gillar den.
Jag tycker den är väldigt vacker och då hela familjen verkligen gillat de PS2or vi haft så känns den som en mycket stark kandidat även för oss.Fredrik j skrev: ↑23 nov 2023 17:47Jag har suttit och hovrat över köpknappen på en Polestar2 senaste veckorna just tack vare ränterabatten man får nu (2%).
Men jag börjar fastna för Polestar 4 när jag ser den på bild. Särskilt bakifrån där jag tycker den påminner lite om Porsche 911. Liknande intryck.Dessutom läste jag att den skulle börja på strax under 700'.
Dock kommer man väl kanske inte ha någon ränterabatt på den i början utan det gäller väl sannolikt bara Polestar2.
Skärmbild 2023-11-23 174656.png
Polestar säger ju att Polestar4 prismässigt ska ligga mellan Polestar2 och Polestar3. 3:an kostar ju runt miljonen i första utgåvan och det är ju då dual. Motsvarande 2:a kostar ju lite drygt 700'.Legato skrev: ↑23 nov 2023 22:53Jag tycker den är väldigt vacker och då hela familjen verkligen gillat de PS2or vi haft så känns den som en mycket stark kandidat även för oss.Fredrik j skrev: ↑23 nov 2023 17:47Jag har suttit och hovrat över köpknappen på en Polestar2 senaste veckorna just tack vare ränterabatten man får nu (2%).
Men jag börjar fastna för Polestar 4 när jag ser den på bild. Särskilt bakifrån där jag tycker den påminner lite om Porsche 911. Liknande intryck.Dessutom läste jag att den skulle börja på strax under 700'.
Dock kommer man väl kanske inte ha någon ränterabatt på den i början utan det gäller väl sannolikt bara Polestar2.
Skärmbild 2023-11-23 174656.png
Jag är dock mycket tveksam till under 700k ens för SM utan några paket. För en DM med "paketen" tror jag man kommer landa nära miljonen. Det är ju en avsevärt större bil än PS2 också, samt med över 100 kWh pack.
Jag tror du är hyfsat rätt ute. Jag tror priset på P4 kommer bli P2+110 tkr. Det passar rätt in i vad Polestar sagt från början om ~ €60k samt hur prissättningen är i Kina. P3 kommer vara märkbart dyrare än P4.Fredrik j skrev: ↑23 nov 2023 23:27Polestar säger ju att Polestar4 prismässigt ska ligga mellan Polestar2 och Polestar3. 3:an kostar ju runt miljonen i första utgåvan och det är ju då dual. Motsvarande 2:a kostar ju lite drygt 700'.Legato skrev: ↑23 nov 2023 22:53Jag tycker den är väldigt vacker och då hela familjen verkligen gillat de PS2or vi haft så känns den som en mycket stark kandidat även för oss.Fredrik j skrev: ↑23 nov 2023 17:47Jag har suttit och hovrat över köpknappen på en Polestar2 senaste veckorna just tack vare ränterabatten man får nu (2%).
Men jag börjar fastna för Polestar 4 när jag ser den på bild. Särskilt bakifrån där jag tycker den påminner lite om Porsche 911. Liknande intryck.Dessutom läste jag att den skulle börja på strax under 700'.
Dock kommer man väl kanske inte ha någon ränterabatt på den i början utan det gäller väl sannolikt bara Polestar2.
Skärmbild 2023-11-23 174656.png
Jag är dock mycket tveksam till under 700k ens för SM utan några paket. För en DM med "paketen" tror jag man kommer landa nära miljonen. Det är ju en avsevärt större bil än PS2 också, samt med över 100 kWh pack.
Då skulle ju en 4:a hamna på 850' som dual och kanske 650' som single vilken är den som jag skulle vara intresserad av. Kanske något nödvändigt paket som drar upp till 670-680'.
Det blir trångt mellan dom här bilarna prismässigt om Polestar3 ska vara dyrast...
I första utgåvan där Pilot och Plus ingår ja... Men det är ju inte normalpriset. PS4 ska också kosta nästan 200k mer än PS2, då landar man på knappa miljonen för dual med utrustning.Fredrik j skrev: ↑23 nov 2023 23:27Polestar säger ju att Polestar4 prismässigt ska ligga mellan Polestar2 och Polestar3. 3:an kostar ju runt miljonen i första utgåvan och det är ju då dual. Motsvarande 2:a kostar ju lite drygt 700'.Legato skrev: ↑23 nov 2023 22:53Jag tycker den är väldigt vacker och då hela familjen verkligen gillat de PS2or vi haft så känns den som en mycket stark kandidat även för oss.Fredrik j skrev: ↑23 nov 2023 17:47Jag har suttit och hovrat över köpknappen på en Polestar2 senaste veckorna just tack vare ränterabatten man får nu (2%).
Men jag börjar fastna för Polestar 4 när jag ser den på bild. Särskilt bakifrån där jag tycker den påminner lite om Porsche 911. Liknande intryck.Dessutom läste jag att den skulle börja på strax under 700'.
Dock kommer man väl kanske inte ha någon ränterabatt på den i början utan det gäller väl sannolikt bara Polestar2.
Skärmbild 2023-11-23 174656.png
Jag är dock mycket tveksam till under 700k ens för SM utan några paket. För en DM med "paketen" tror jag man kommer landa nära miljonen. Det är ju en avsevärt större bil än PS2 också, samt med över 100 kWh pack.
Då skulle ju en 4:a hamna på 850' som dual och kanske 650' som single vilken är den som jag skulle vara intresserad av. Kanske något nödvändigt paket som drar upp till 670-680'.
Det blir trångt mellan dom här bilarna prismässigt om Polestar3 ska vara dyrast...
Var har du fått att P4 ska kostar 200tkr mer än P2? P4 ska kosta ~60k€ från start. Det ger ca 100tkr mer än P2 och ett startpris någonstans 660-670 tkr vilket också passar väl in mellan en bas P2 och bas P3 (som inte går att köpa ännu).Legato skrev: ↑24 nov 2023 07:49I första utgåvan där Pilot och Plus ingår ja... Men det är ju inte normalpriset. PS4 ska också kosta nästan 200k mer än PS2, då landar man på knappa miljonen för dual med utrustning.Fredrik j skrev: ↑23 nov 2023 23:27Polestar säger ju att Polestar4 prismässigt ska ligga mellan Polestar2 och Polestar3. 3:an kostar ju runt miljonen i första utgåvan och det är ju då dual. Motsvarande 2:a kostar ju lite drygt 700'.Legato skrev: ↑23 nov 2023 22:53Jag tycker den är väldigt vacker och då hela familjen verkligen gillat de PS2or vi haft så känns den som en mycket stark kandidat även för oss.Fredrik j skrev: ↑23 nov 2023 17:47Jag har suttit och hovrat över köpknappen på en Polestar2 senaste veckorna just tack vare ränterabatten man får nu (2%).
Men jag börjar fastna för Polestar 4 när jag ser den på bild. Särskilt bakifrån där jag tycker den påminner lite om Porsche 911. Liknande intryck.Dessutom läste jag att den skulle börja på strax under 700'.
Dock kommer man väl kanske inte ha någon ränterabatt på den i början utan det gäller väl sannolikt bara Polestar2.
Skärmbild 2023-11-23 174656.png
Jag är dock mycket tveksam till under 700k ens för SM utan några paket. För en DM med "paketen" tror jag man kommer landa nära miljonen. Det är ju en avsevärt större bil än PS2 också, samt med över 100 kWh pack.
Då skulle ju en 4:a hamna på 850' som dual och kanske 650' som single vilken är den som jag skulle vara intresserad av. Kanske något nödvändigt paket som drar upp till 670-680'.
Det blir trångt mellan dom här bilarna prismässigt om Polestar3 ska vara dyrast...
PS2 kostar 759k för en dual med båda paketen när det inte är kampanj.
Single tror jag kommer starta på 699 utan paket, men troligare med mer än så än mindre än så imo.