Skidsemester MYP
Moderator: Redaktion
Skidsemester MYP
Håller på att planera min första vinterresa i min MYP med familjen. Vi kommer att åka 4 pers från Östergötland till Vemdalen över nyår. Fullpackad bil, med skisack istället för takbox. Vad har ni för erfarenheter vad gäller räckvidd i kalla förhållanden? Kan jag lita på siffrorna i ABRP som säger ca 308 Wh/km i -20 grader och dåliga vägförhållanden?
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1981
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Skidsemester MYP
Körde Vemdalen i mars med vår MYP. vi var 4 och hade skidorna inne i bilen. Åkte från Sthlm och laddade en gång när vi käkade.
Det finns förresten en gratis 50kwh-laddare på vägen också om du söker. Minns inte var den låg.
Under 200 låg förbrukningen på. Som alltid, vi har aldrig väntat på en bil som laddar utan bilen är alltid klar innan pausen är klar.
Inför en sån resa brukar jag planera ungefär när jag tror att vi vill käka, och så laddar vi där. Barnen ville ha Max så det blev Hudiksvall.
Där kan du också få dig en Biltemakorv
Det finns förresten en gratis 50kwh-laddare på vägen också om du söker. Minns inte var den låg.
Under 200 låg förbrukningen på. Som alltid, vi har aldrig väntat på en bil som laddar utan bilen är alltid klar innan pausen är klar.
Inför en sån resa brukar jag planera ungefär när jag tror att vi vill käka, och så laddar vi där. Barnen ville ha Max så det blev Hudiksvall.
Där kan du också få dig en Biltemakorv
Haft alla 3/Y
Re: Skidsemester MYP
Försök att inte åka när alla andra åker till och från fjällen. Blir lätt kö på laddarna som ligger längs vägen till fjällen, typ Lö, Sö kl 12-16.
Kyla och väglag kan dramatiskt påverka räckvidden. Bilen drar också signifikant mer upp till fjällen än ner. Vi har 32 mil till vårt fjällställe, strömmen räcker aldrig upp, men nästan alltid hem på vintern.
Kyla och väglag kan dramatiskt påverka räckvidden. Bilen drar också signifikant mer upp till fjällen än ner. Vi har 32 mil till vårt fjällställe, strömmen räcker aldrig upp, men nästan alltid hem på vintern.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Re: Skidsemester MYP
Har kört till Vemdalen flera ggr, som värst i -26 vid start (medrltemp blev kanske -10) Högsta förbrukning jag haft är runt 220, med takbox.SkipperO skrev: ↑18 nov 2023 17:36Försök att inte åka när alla andra åker till och från fjällen. Blir lätt kö på laddarna som ligger längs vägen till fjällen, typ Lö, Sö kl 12-16.
Kyla och väglag kan dramatiskt påverka räckvidden. Bilen drar också signifikant mer upp till fjällen än ner. Vi har 32 mil till vårt fjällställe, strömmen räcker aldrig upp, men nästan alltid hem på vintern.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5366
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Skidsemester MYP
Det beror väldigt mycket på vilken hastighet man håller. Ännu mer med takbox. För oss blir det ca 35 mil motorväg med 110/120 km/h åt varje håll när vi åker till/från fjällen.MarkusL skrev: ↑19 nov 2023 05:37Har kört till Vemdalen flera ggr, som värst i -26 vid start (medrltemp blev kanske -10) Högsta förbrukning jag haft är runt 220, med takbox.SkipperO skrev: ↑18 nov 2023 17:36Försök att inte åka när alla andra åker till och från fjällen. Blir lätt kö på laddarna som ligger längs vägen till fjällen, typ Lö, Sö kl 12-16.
Kyla och väglag kan dramatiskt påverka räckvidden. Bilen drar också signifikant mer upp till fjällen än ner. Vi har 32 mil till vårt fjällställe, strömmen räcker aldrig upp, men nästan alltid hem på vintern.
Vi körde Malmö-Vemdalen i februari i år.
5 pers med takbox och stundtals kraftig motvind.
Snittade 255 Wh/km på vägen upp. Kring -10° i snitt.
Hem blev det 238 Wh/km. Kring -7° i snitt.
Vi körde även samma sträcka i mars i år.
2 pers utan takbox och fint väder med torra vägar både upp och ner.
Snittade 221 Wh/km på vägen upp. Kring -3° i snitt.
Hem blev det 209 Wh/km. Kring -8° i snitt.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Skidsemester MYP
308Wh/km är helt orimligt högt.
Plus ett på det de flesta redan sagt.
Körde förra vintern Stockholm till Funäsdalen kanske sju gånger, i både milt vinterväder och riktigt kallt.
Sparade ingen data, men 220-230 känns rätt..
Håller med pejvic. Gör ingen stor grej av det. Mitt körmönster ser i stort sett likadant ut om jag kör på sommaren som vintern. Laddar på samma ställen, och ungefär lika länge, några minuter längre på vintern. Passar bra in med när det är dags att rasta iallafall.
Tips. Prova att lita på navigatorn i bilen istället för abrp. Livet blir enklare.
Hoppa in i bilen, mata in vart du ska, kör och följ instruktionerna.
Visst, om du väljer att följa abrp, kanske du sparar femton minuter, men du får ladda en gång extra, och om du funkar som jag har du suttit framför datorn och dragit i reglage och testat inställningar i abrp som tagit långt långt mer än den tid du sparar.
Och slutligen, för att säga emot mig själv en aning. Om du åker när precis alla andra åker, försök att undvika v2 superchargers så långt det är möjligt. Varken abrp (vad jag vet) eller tesla's navigator tar hänsyn till att om det är fullt får du bara halva laddhastigheten.
Plus ett på det de flesta redan sagt.
Körde förra vintern Stockholm till Funäsdalen kanske sju gånger, i både milt vinterväder och riktigt kallt.
Sparade ingen data, men 220-230 känns rätt..
Håller med pejvic. Gör ingen stor grej av det. Mitt körmönster ser i stort sett likadant ut om jag kör på sommaren som vintern. Laddar på samma ställen, och ungefär lika länge, några minuter längre på vintern. Passar bra in med när det är dags att rasta iallafall.
Tips. Prova att lita på navigatorn i bilen istället för abrp. Livet blir enklare.
Hoppa in i bilen, mata in vart du ska, kör och följ instruktionerna.
Visst, om du väljer att följa abrp, kanske du sparar femton minuter, men du får ladda en gång extra, och om du funkar som jag har du suttit framför datorn och dragit i reglage och testat inställningar i abrp som tagit långt långt mer än den tid du sparar.
Och slutligen, för att säga emot mig själv en aning. Om du åker när precis alla andra åker, försök att undvika v2 superchargers så långt det är möjligt. Varken abrp (vad jag vet) eller tesla's navigator tar hänsyn till att om det är fullt får du bara halva laddhastigheten.
MYP
X90d
Re: Skidsemester MYP
220 Wh/mil med takbox.
Två vuxna och två barn.
Helsingborg - Trysil
Plusgrader till Oslo, sen någon minusgrad.
120 km/h på alla motorvägar och 80-90 km/h sista tio milen.
Två vuxna och två barn.
Helsingborg - Trysil
Plusgrader till Oslo, sen någon minusgrad.
120 km/h på alla motorvägar och 80-90 km/h sista tio milen.
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1981
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Skidsemester MYP
du kan räkna lite baklänges, tex att batteriet har 78000 delat med tex 250 om du nu med skisack då menar att du har skidorna i bilen, då vet du att du kommer åtminstone 30 mil. Även om bilen föreslår ett laddstopp tidigare (som inte passar dig) Då har du tagit i lite extra.
Du kan då gå in under navigation-reseplanerare och klicka ur den och istället bara tuffa på. slå tex bara in orten något nära den Suc du skall till så får du ett hum hur mkt energi du har kvar. Obs var inte rädd om det står tex 5%. Det ordnar upp sig längs vägen, om du inte stämplar på förstås. Med högerfoten kan du styra hur mkt du vill ha i buffert, den ändras hela tiden.
Du kan då gå in under navigation-reseplanerare och klicka ur den och istället bara tuffa på. slå tex bara in orten något nära den Suc du skall till så får du ett hum hur mkt energi du har kvar. Obs var inte rädd om det står tex 5%. Det ordnar upp sig längs vägen, om du inte stämplar på förstås. Med högerfoten kan du styra hur mkt du vill ha i buffert, den ändras hela tiden.
Haft alla 3/Y
Re: Skidsemester MYP
Att sikta på 5% uppe i Norrland kan väl vara lite utmanande om något händer och man blir stående men när man kör Stockholm/Göteborg är det ju sport att komma fram till laddare med 1%
Re: Skidsemester MYP
Tack för alla svar. Om vi skall övernatta på hotell längs vägen upp, är det då lämpligt att ladda upp till 100% på SUC kvällen innan övernattning, eller bättre planera in den laddningen tidigt på morgonen (tänker på förbrukningen pga förvärmning av kupé/batteri innan vi åker vidare norrut). Hur brukar ni göra?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5366
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Skidsemester MYP
För förbrukningen (räckvidden) är det mycket bättre att ladda på morgonen. För då får ni varmt både i batteriet och kupén under laddningen, vilket ger lägre förbrukningen när ni börjar köra. Har ni laddat kvällen innan så är allt kallt på morgonen och energin för att värma batteri och kupé tas från batteriet, vilket ger en högre förbrukning.Lasse76 skrev: ↑28 nov 2023 11:26Tack för alla svar. Om vi skall övernatta på hotell längs vägen upp, är det då lämpligt att ladda upp till 100% på SUC kvällen innan övernattning, eller bättre planera in den laddningen tidigt på morgonen (tänker på förbrukningen pga förvärmning av kupé/batteri innan vi åker vidare norrut). Hur brukar ni göra?
MEN det ska vara praktiskt också. Det kan ju vara rätt segt att börjar resan på morgonen med att sitta hela familjen vid en SuC i 45 minuter.
Det bästa är ju att ladda på hotellet om den möjligheten finns.
Model Y P
Model S P
Model S P
-
- Teslaägare
- Inlägg: 902
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Skidsemester MYP
Instämmer, alltid bra med marginal!
Dock kan det se ut såhär i Norrland också: Dock lite väl nervöst när det är -21 C ute
Tesla Model Y Performance
Re: Skidsemester MYP
ac-ladda på hotellet. Går inte det så ladda kvällen innan då du kommer med ett varmt batteri. Att ladda det första man gör på morgonen går jättelångsamt om batteriet är kallt.Lasse76 skrev: ↑28 nov 2023 11:26Tack för alla svar. Om vi skall övernatta på hotell längs vägen upp, är det då lämpligt att ladda upp till 100% på SUC kvällen innan övernattning, eller bättre planera in den laddningen tidigt på morgonen (tänker på förbrukningen pga förvärmning av kupé/batteri innan vi åker vidare norrut). Hur brukar ni göra?
- CrazyGang
- Teslaägare
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
- Referralkod: ts.la/martin63489
Re: Skidsemester MYP
När jag hämtade min MY RWD i december körde jag Umeå-Östersund i -28. Iskall bil med halvfullt batteri vid hämtning och variabla bufferten ställde till det så kom hem med 1%. Riktigt jobbig resa faktiskt.Arctic Drifter skrev: ↑28 nov 2023 12:57Instämmer, alltid bra med marginal!
Dock kan det se ut såhär i Norrland också:
20231128.jpg
Dock lite väl nervöst när det är -21 C ute
Kör inte på gränsen i svinkyla helt enkelt!
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Re: Skidsemester MYP
Tänkte återkoppla med lite erfarenheter efter veckans resa. Har kört totalt 120 mil i temperaturer som varierat mellan -14 och -25 grader. Snittförbrukning ligger på 255 wh/km nu när vi kommit hem. Förbrukningen varierade extremt mycket beroende på om vi körde med destination SUC eller ej (dvs om batteriet förvärmdes eller ej), från lägst 180 wh/km till 330 wh/km.
Vi har åkt 2 vuxna, 2 barn, skisack och i övrigt fullpackad bil. Har laddat på SUC totalt 8 ggr, ville vara extra safe (alltid minst 25-30% kapacitet kvar vid ankomst till SUC) med tanke på första långresan med bilen och den extrema kylan. Upplevde att den förväntade ”procenten” vid ankomst till SUC var väldigt pricksäcker förutom vid ett tillfälle då den avvek med nästan 10%-enheter. Förstod aldrig riktigt varför.
Överlag har bilen gått fint hela vägen oavsett underlag och väder. Farthållaren ok, men upplevde 2-3 spökbromsningar vilket var lite obehagligt. Noterade också att sidorutorna i baksätet immade igen några ggr, men kanske påverkades av att skisacken blockerade luftventilerna bak till viss del.
Vi har åkt 2 vuxna, 2 barn, skisack och i övrigt fullpackad bil. Har laddat på SUC totalt 8 ggr, ville vara extra safe (alltid minst 25-30% kapacitet kvar vid ankomst till SUC) med tanke på första långresan med bilen och den extrema kylan. Upplevde att den förväntade ”procenten” vid ankomst till SUC var väldigt pricksäcker förutom vid ett tillfälle då den avvek med nästan 10%-enheter. Förstod aldrig riktigt varför.
Överlag har bilen gått fint hela vägen oavsett underlag och väder. Farthållaren ok, men upplevde 2-3 spökbromsningar vilket var lite obehagligt. Noterade också att sidorutorna i baksätet immade igen några ggr, men kanske påverkades av att skisacken blockerade luftventilerna bak till viss del.
Re: Skidsemester MYP
Låter som ni har haft en trevlig resa och att ABRP hade lite moms på sina siffror .Lasse76 skrev: ↑08 jan 2024 10:05Tänkte återkoppla med lite erfarenheter efter veckans resa. Har kört totalt 120 mil i temperaturer som varierat mellan -14 och -25 grader. Snittförbrukning ligger på 255 wh/km nu när vi kommit hem. Förbrukningen varierade extremt mycket beroende på om vi körde med destination SUC eller ej (dvs om batteriet förvärmdes eller ej), från lägst 180 wh/km till 330 wh/km.
Vi har åkt 2 vuxna, 2 barn, skisack och i övrigt fullpackad bil. Har laddat på SUC totalt 8 ggr, ville vara extra safe (alltid minst 25-30% kapacitet kvar vid ankomst till SUC) med tanke på första långresan med bilen och den extrema kylan. Upplevde att den förväntade ”procenten” vid ankomst till SUC var väldigt pricksäcker förutom vid ett tillfälle då den avvek med nästan 10%-enheter. Förstod aldrig riktigt varför.
Överlag har bilen gått fint hela vägen oavsett underlag och väder. Farthållaren ok, men upplevde 2-3 spökbromsningar vilket var lite obehagligt. Noterade också att sidorutorna i baksätet immade igen några ggr, men kanske påverkades av att skisacken blockerade luftventilerna bak till viss del.
MY RWD Vit 2023