Sida 1 av 1
Batteriförbrukning stillastående eller "avstängd"
Postat: 01 nov 2023 18:01
av Sparren
Hej,
Jag är helt ny i elbilsvärlden och har nyligen beställt en MYLR.
Jag har försökt läsa på och insett att man inte bör sikta på att ha < 20% laddning vid destinationen.
En viktig anledning är vad jag förstått om det blir snökaos på vintern och man blir stående i stillasittande köer i flera timmar.
Finns det några nyckeltal hur många % batteri som förbrukas stillastående mellan +5 till -5? per timma?
Om det blir riktigt illa och batteriet går en bra bit under 20% i en sådan situation, hur mycket drar då bilen om man stänger av och hoppar in i ett annat fordon för att få värme?
Vi har ju haft några skräckscenarion här i sthlm där folk fått övernatta i sina bilar.
Re: Batteriförbrukning stillastående eller "avstängd"
Postat: 01 nov 2023 18:05
av Pasjostrom
Menar du om du sitter kvar i bilen med bilen och värme igång?
Jag skulle gissa på ~2% i timmen för att hålla en okej temperatur i bilen.
Om du lämnar bilen så förbrukar den ingenting/väldigt lite. Men när temperaturen i batteriet sjunker så kan du förlora 5-10%. Tror aldrig jag förlorat mer än 8% när jag parkerade en varm bil efter en långkörning i -10-15 grader.
Hoppas det var svar på din fråga!
Re: Batteriförbrukning stillastående eller "avstängd"
Postat: 01 nov 2023 18:15
av Bengt-re
Titta på prognoser och använd omdömme. Jag har varit ute i rejäla kaos på vintern och det gick bra. Bara att lägga på marginaler både i tid och laddning. Långsam körning i snökaos/plogtåg/kyla drar ganska mycket mer än landsvägskörning sommartid. Skapa marginal för det!
Räkna med att värme om du campar i bilen drar kanske 2kW så har du ett 50kWh batteri så går det 4% per timme. Beror såklar på hur kallt det är ute, hur varmt du har det i bilen, om bilen har värmepump, hur stor bilen är, hur mycket luft du blåser igenom bilen och så vidare, men mellan 1 och 4 kW då så har vi nog täckt det mesta. Gör matten.
Re: Batteriförbrukning stillastående eller "avstängd"
Postat: 01 nov 2023 18:33
av tor-ake
Vi åker mycket på vintervägar i södra Norrland och jag brukar ha som regel att man har med sig eller på sig kläder så att man klarar några timmar utan att frysa. Det kan ju hända andra saker där ute på vägarna. En filt som förstärkning kostar 150kr och tar inte mycket plats.
Att sitta med minimal värme, och ström att ladda allas telefoner och surfplattor drar inte mer än nån procent per timme, säg 800W så med 20% klarar man sig 8-10 timmar, sedan får man stänga av och konservera ström så man kommer till närmaste laddare.
Re: Batteriförbrukning stillastående eller "avstängd"
Postat: 01 nov 2023 18:54
av AAKEE
Sparren skrev: ↑01 nov 2023 18:01
Hej,
Jag är helt ny i elbilsvärlden och har nyligen beställt en MYLR.
Jag har försökt läsa på och insett att man inte bör sikta på att ha < 20% laddning vid destinationen.
En viktig anledning är vad jag förstått om det blir snökaos på vintern och man blir stående i stillasittande köer i flera timmar.
Finns det några nyckeltal hur många % batteri som förbrukas stillastående mellan +5 till -5? per timma?
Om det blir riktigt illa och batteriet går en bra bit under 20% i en sådan situation, hur mycket drar då bilen om man stänger av och hoppar in i ett annat fordon för att få värme?
Vi har ju haft några skräckscenarion här i sthlm där folk fått övernatta i sina bilar.
En Tesla med värmepump drar cirka 1kW vid någon enstaka minusgrad.
Det blir ~1.25% per timme för en 3/Y LR/P.
Re: Batteriförbrukning stillastående eller "avstängd"
Postat: 02 nov 2023 06:54
av BrooklynS
Sätt värmen på 10 grader och ha stolsvärmen på istället så sparar du mycket batteri vid längre stillestånd i kyla.