Teslan är dålig bil på isvägar, sämre än bakhjulsdriven Merca.
Då jag behöver minska farten och släpper på gasen då bromsar bilen och man tappar greppet och bilen svajar på vägen, då av hejdlös vana bromsar jag och det blir ännu värre, bilen börjar dansa.
Det man måste göra är att gasa, då slutar den bromsa och man får styrfart. Det är dock inte så lätt då autonoma nervsystemet vill panik-bromsa.
Finns det inget enkelt sätt att minska eller slå av på den Regenerativ bromsningen, den är inte bra på isvägar?
Teslan är dålig bil på isvägar, sämre än bakhjulsdriven Merca. Då jag behöver minska farten och släpper på gasen då bromsar bilen och man tappar greppet och bilen svajar på vägen, då av hejdlös vana bromsar jag och det blir ännu värre, bilen börjar dansa.
Det man måste göra är att gasa, då slutar den bromsa och man får styrfart. Det är dock inte så lätt då autonoma nervsystemet vill panik-bromsa.
Finns det inget enkelt sätt att minska eller slå av på den Regenerativ bromsningen, den är inte bra på isvägar?
Nya vinterdäck 19"
Släpp inte på gasen (i någon bil).
Även om bilen svajar till så händer inget mera.
Teslan är dålig bil på isvägar, sämre än bakhjulsdriven Merca. Då jag behöver minska farten och släpper på gasen då bromsar bilen och man tappar greppet och bilen svajar på vägen, då av hejdlös vana bromsar jag och det blir ännu värre, bilen börjar dansa.
Det man måste göra är att gasa, då slutar den bromsa och man får styrfart. Det är dock inte så lätt då autonoma nervsystemet vill panik-bromsa.
Finns det inget enkelt sätt att minska eller slå av på den Regenerativ bromsningen, den är inte bra på isvägar?
Nya vinterdäck 19"
Släpp inte på gasen (i någon bil).
Även om bilen svajar till så händer inget mera.
Detta är något jag ofta undrat över när man läser på forumet – vänsterbromsar ni andra?
Eller hur gör ni för att inte släppa gasen innan ni bromsar hårdare och flyttar foten till bromspedalen?
Jag tycker att ABS:n tuggar sämre initialt då bromsarna först verkar användas till ESP-ingreppet, då min fotförflyttning från gas till broms fått bakdelen något ur balans, innan man får full bromsverkan. Detta på vinterväglag när man blir överraskad av något och tvingas bromsa till lite hårdare.
Teslan är dålig bil på isvägar, sämre än bakhjulsdriven Merca. Då jag behöver minska farten och släpper på gasen då bromsar bilen och man tappar greppet och bilen svajar på vägen, då av hejdlös vana bromsar jag och det blir ännu värre, bilen börjar dansa.
Det man måste göra är att gasa, då slutar den bromsa och man får styrfart. Det är dock inte så lätt då autonoma nervsystemet vill panik-bromsa.
Finns det inget enkelt sätt att minska eller slå av på den Regenerativ bromsningen, den är inte bra på isvägar?
Nya vinterdäck 19"
Släpp inte på gasen (i någon bil).
Även om bilen svajar till så händer inget mera.
Detta är något jag ofta undrat över när man läser på forumet – vänsterbromsar ni andra?
Eller hur gör ni för att inte släppa gasen innan ni bromsar hårdare och flyttar foten till bromspedalen?
Jag tycker att ABS:n tuggar sämre initialt då bromsarna först verkar användas till ESP-ingreppet, då min fotförflyttning från gas till broms fått bakdelen något ur balans, innan man får full bromsverkan. Detta på vinterväglag när man blir överraskad av något och tvingas bromsa till lite hårdare.
Jo, om man behöver bromsa så måste man släppa gaspedalen, men det är ju rätt sällan. Normalt reglerar man hastigheten med gaspedalen.
Teslan är dålig bil på isvägar, sämre än bakhjulsdriven Merca.
Då jag behöver minska farten och släpper på gasen då bromsar bilen och man tappar greppet och bilen svajar på vägen, då av hejdlös vana bromsar jag och det blir ännu värre, bilen börjar dansa.
Det man måste göra är att gasa, då slutar den bromsa och man får styrfart. Det är dock inte så lätt då autonoma nervsystemet vill panik-bromsa.
Finns det inget enkelt sätt att minska eller slå av på den Regenerativ bromsningen, den är inte bra på isvägar?
Nya vinterdäck 19"
Om du släpper på gasen långsamt istället borde det inte vara några problem?
Re: Minska Regenerativ bromsning
Postat: 31 okt 2023 09:49
av zsh
Vad hände med rykten från i våras om att de skulle återintroducera regen settings?
Att släppa gaspedalen försiktig funkar under optimala förhållanden, men så fort något oväntat händer, så åker det tankesättet ut genom fönstret och kan resultera i försämrad kontroll av bilen med allt vad det innebär.
Fullständigt hål i huvudet att ta bort den möjligheten, inte alla som bor i Kalifornien.
Att släppa gaspedalen försiktig funkar under optimala förhållanden, men så fort något oväntat händer, så åker det tankesättet ut genom fönstret och kan resultera i försämrad kontroll av bilen med allt vad det innebär.
Fullständigt hål i huvudet att ta bort den möjligheten, inte alla som bor i Kalifornien.
Fast det händer ju ingenting. Jag har försökt provocera fram sladd flera gång i halka och bilen glider max 10 cm i sidled innan den fångas upp av antisladdstsystemet.
Att släppa gaspedalen försiktig funkar under optimala förhållanden, men så fort något oväntat händer, så åker det tankesättet ut genom fönstret och kan resultera i försämrad kontroll av bilen med allt vad det innebär.
Fullständigt hål i huvudet att ta bort den möjligheten, inte alla som bor i Kalifornien.
Fast det händer ju ingenting. Jag har försökt provocera fram sladd flera gång i halka och bilen glider max 10 cm i sidled innan den fångas upp av antisladdstsystemet.
Att släppa gaspedalen försiktig funkar under optimala förhållanden, men så fort något oväntat händer, så åker det tankesättet ut genom fönstret och kan resultera i försämrad kontroll av bilen med allt vad det innebär.
Fullständigt hål i huvudet att ta bort den möjligheten, inte alla som bor i Kalifornien.
Fast det händer ju ingenting. Jag har försökt provocera fram sladd flera gång i halka och bilen glider max 10 cm i sidled innan den fångas upp av antisladdstsystemet.
Beror lite på hastighet, hur snabbt körde du under din test? 10cm i 30kmh kan bli bra mycket mer vid landsvägs/motorvägskörning, om det är under kurvtagning etc. Om muskelminnet kickar in och man försöker justera kan det bli intressant.
Nåja, återstår att se när vi får det lite halt, just nu är det baserat på andras erfarenheter. Hur som helst, motorbromsning, retarder, regen oavsett biltyp är aldrig en bra ide vid halt väglag, speciellt inte så kraftigt som regen faktiskt är nu.
Att släppa gaspedalen försiktig funkar under optimala förhållanden, men så fort något oväntat händer, så åker det tankesättet ut genom fönstret och kan resultera i försämrad kontroll av bilen med allt vad det innebär.
Fullständigt hål i huvudet att ta bort den möjligheten, inte alla som bor i Kalifornien.
Fast det händer ju ingenting. Jag har försökt provocera fram sladd flera gång i halka och bilen glider max 10 cm i sidled innan den fångas upp av antisladdstsystemet.
Beror lite på hastighet, hur snabbt körde du under din test? 10cm i 30kmh kan bli bra mycket mer vid landsvägs/motorvägskörning, om det är under kurvtagning etc. Om muskelminnet kickar in och man försöker justera kan det bli intressant.
Nåja, återstår att se när vi får det lite halt, just nu är det baserat på andras erfarenheter. Hur som helst, motorbromsning, retarder, regen oavsett biltyp är aldrig en bra ide vid halt väglag, speciellt inte så kraftigt som regen faktiskt är nu.
Förstår det kan kännas annorlunda med RWD men har i likhet med mikebike försökt provocera fram sladd vid ”gas” uppsläpp utan att lyckas. På snö och is och i högre och högre fart till + 100. Blir bara lite svansviftningar och sen griper antisladd in.
Att släppa gaspedalen försiktig funkar under optimala förhållanden, men så fort något oväntat händer, så åker det tankesättet ut genom fönstret och kan resultera i försämrad kontroll av bilen med allt vad det innebär.
Fullständigt hål i huvudet att ta bort den möjligheten, inte alla som bor i Kalifornien.
Fast det händer ju ingenting. Jag har försökt provocera fram sladd flera gång i halka och bilen glider max 10 cm i sidled innan den fångas upp av antisladdstsystemet.
Beror lite på hastighet, hur snabbt körde du under din test? 10cm i 30kmh kan bli bra mycket mer vid landsvägs/motorvägskörning, om det är under kurvtagning etc. Om muskelminnet kickar in och man försöker justera kan det bli intressant.
Nåja, återstår att se när vi får det lite halt, just nu är det baserat på andras erfarenheter. Hur som helst, motorbromsning, retarder, regen oavsett biltyp är aldrig en bra ide vid halt väglag, speciellt inte så kraftigt som regen faktiskt är nu.
Model 3 och Model Y har funnits på marknaden ganska länge nu, och de är inte kända för att sladda av vägen oftare än andra bilar.
Förstår det kan kännas annorlunda med RWD men har i likhet med mikebike försökt provocera fram sladd vid ”gas” uppsläpp utan att lyckas. På snö och is och i högre och högre fart till + 100. Blir bara lite svansviftningar och sen griper antisladd in.
Ja, LR och P är fyrhjulsdrivna men regen sker bak där permanentmagnetmotorn sitter.
Det blir eg ingen skillnad i sladdbenägenhet pga det då ”alla” regenererar bak.
Jag hade en liten sladd första vintern med Tesla i ingången till en rondell, där bilen sladdade mer än den borde ha gjort.
(Som norrlänning är jag van och det var ingen issue på så vis men den sladden skulle säkert kunna skrämma en som inte är van vinterkörning.)
Jag vill minnas jag skrev om det i en tråd här i forumet och skulle försöka återskapa det men det gick inte få till.
Inte så långt senare ändrades regenprogramvaran så att regen och antisladd pratade ihop sig bättre. Efter det har det var väldigt lite sladdbenägenhet vid regen på halt underlag.
Då jag behöver minska farten och släpper på gasen då bromsar bilen och man tappar greppet och bilen svajar på vägen, då av hejdlös vana bromsar jag och det blir ännu värre, bilen börjar dansa.
Det är väl sagt redan i tråden, men du behöver bli bättre på enpedalskörning, dvs att anpassa hur mycket regen du använder genom att inte släppa upp pedalen helt.
Man lär sig troligen det på sikt automatiskt men man kan tänka på det vid några fartminskningar och aktivt prova sig fram, gärna när det inte är halt så sladd inte ens är möjligt.
Börja reducera farten lite tidigare och släpp bara upp pedalen så mycket att regen blir lagom kraftig.
Det med att begränsa regen till LOW finns ju faktisk som en manuell åtgärd med högerfoten.
Bilen återladdar batteriet minst lika bra om man börjar minska farten tidigare men reglerar hur mycket regen man får med foten.
Att släppa gaspedalen försiktig funkar under optimala förhållanden, men så fort något oväntat händer, så åker det tankesättet ut genom fönstret och kan resultera i försämrad kontroll av bilen med allt vad det innebär.
Fullständigt hål i huvudet att ta bort den möjligheten, inte alla som bor i Kalifornien.
Fast det händer ju ingenting. Jag har försökt provocera fram sladd flera gång i halka och bilen glider max 10 cm i sidled innan den fångas upp av antisladdstsystemet.
Problemet jag upplever är att bromsverkan blir sämre under tiden som bilen först jobbar med ESP för att hålla bakdelen under kontroll innan den kan flytta fram bromsbalansen till framhjulen. Förmodligen blir bromssträckorna på halt väglag längre när man verkligen behöver stanna fort med kraftig motorbroms på bakhjulen.
Då jag behöver minska farten och släpper på gasen då bromsar bilen och man tappar greppet och bilen svajar på vägen, då av hejdlös vana bromsar jag och det blir ännu värre, bilen börjar dansa.
Det är väl sagt redan i tråden, men du behöver bli bättre på enpedalskörning, dvs att anpassa hur mycket regen du använder genom att inte släppa upp pedalen helt.
Man lär sig troligen det på sikt automatiskt men man kan tänka på det vid några fartminskningar och aktivt prova sig fram, gärna när det inte är halt så sladd inte ens är möjligt.
Börja reducera farten lite tidigare och släpp bara upp pedalen så mycket att regen blir lagom kraftig.
Det med att begränsa regen till LOW finns ju faktisk som en manuell åtgärd med högerfoten.
Bilen återladdar batteriet minst lika bra om man börjar minska farten tidigare men reglerar hur mycket regen man får med foten.
Återigen: när ni måste bromsa hårt, bromsar ni med vänsterfoten utan att släppa gaspedalen?
Eller hur gör ni andra för att hålla bilen stabil vid en hårdare inbromsning när man verkligen måste stanna snabbt?
Ibland står ju renarna – eller ännu värre älgen – mitt på vägen i en hal kurva och då vill man inte få bakhjulskast när man plötligt flyttar foten till bromspedalen. Det enda jag kan komma på är att försöka bromsa med vänsterfoten men när det oväntade inträffar är det svårt att bryta sin vanliga rutin.
Återigen: när ni måste bromsa hårt, bromsar ni med vänsterfoten utan att släppa gaspedalen?
Eller hur gör ni andra för att hålla bilen stabil vid en hårdare inbromsning när man verkligen måste stanna snabbt?
Tiden från man släpper gasen till full broms är väldigt kort, det lär inte orsaka sladd eller annat.
(Jag bromsar oftast med vänster på automat/EV’s,
men det är inget att rekommendera att lära om utan fortsätt som vanligt. Jag körde podtbil i min ungdom och tusen gasa iväg och sen bromsa 15 m senare fick mig att rationalisera så vänster bromsade med automat. Jag bromsar omedvetet valt med någon sv fötterna om det skulle bli kris, den fot som är medt redo blir det.)
Man ska nog inte sträva efter att lära om sig så det inte blir någon miss med tvärbroms av misstag så man blir påkörd bakifrån.
Med elbil blir det relativt ryckigt om man ska ha bromsberedskap med gasfoten i varje korsning (pga kraftig regen) så jag har bromsberedskap med vänster fot.
Man kan inte gasa och bromsa samtidigt, gasen stängs i samma ögonblick som rör bromsen.