Sida 1 av 1

Förmånsbil och SuC inte kompatibelt?

Postat: 23 okt 2023 12:51
av Lergoken
På mitt jobb använder vi CarPay Feet (Volvofinans).
De beställde en MYLR för någon vecka sedan och planerad leverans i mitten av November.
Eftersom jag inte haft elbil tidigare, utan senast en hybrid så är det är med laddning när man är på resande fot nytt för mig.
I Tesla appen kan man bara lägga till bank/kreditkort. Problemet är att CarPay Fleet inte har något annat är tankkort.
Till saken hör att gällande drivmedel så använder vi kompletteringsregeln, dvs företaget betalar allt drivmedel och det som är privat blir jag förmånsbeskattad för.
CarPay Fleet kräver att allt går via dem och hänvisar till laddning med OKQ8 kort eller Shell
Och det är ju ingen imponerande setup.

Hur har ni gjort som har förmånsbil med kompletteringsregeln?

Re: Förmånsbil och SuC inte kompatibelt?

Postat: 23 okt 2023 12:54
av Mickep
man kan ansöka om gratis visa kort via carpay (och därigenom få betalkort, tror det är via volvobank) har ganska bra ränta. jag använder det när jag betalar via mobilen.

Re: Förmånsbil och SuC inte kompatibelt?

Postat: 23 okt 2023 18:48
av vovven
PÅ mitt arbete gör vi tvärt om.
Jag betalar all el och levererar körjournal där jag får 9,50 .- skattefritt/mil för mina tjänsteresor.
Mycket enkelt, har laddbox hemma där ca 80 % av laddningen sker och resterande på SUC och andra laddpunkter.
Denna modell ger mig en alldeles utmärkt förarekonomi och min arbetsgivare bekräftar att även företaget ser positiva fördelar.

Re: Förmånsbil och SuC inte kompatibelt?

Postat: 24 okt 2023 02:22
av martinot
Jo, gällande förmånsbilar som elbilar, så är det alltid bäst att ta varianten utan bränsleförmån. Har man däremot en bensin/dieselbil som förmånsbil så är det normalt tvärt om fördelaktigt med bränsleförmån.

Gäller att arbetsgivaren har koll på detta. Annars så missgynnas elbilar som förmånsbilar för den anställde.

Re: Förmånsbil och SuC inte kompatibelt?

Postat: 24 okt 2023 02:32
av Collin87
Lergoken skrev: 23 okt 2023 12:51
På mitt jobb använder vi CarPay Feet (Volvofinans).
De beställde en MYLR för någon vecka sedan och planerad leverans i mitten av November.
Eftersom jag inte haft elbil tidigare, utan senast en hybrid så är det är med laddning när man är på resande fot nytt för mig.
I Tesla appen kan man bara lägga till bank/kreditkort. Problemet är att CarPay Fleet inte har något annat är tankkort.
Till saken hör att gällande drivmedel så använder vi kompletteringsregeln, dvs företaget betalar allt drivmedel och det som är privat blir jag förmånsbeskattad för.
CarPay Fleet kräver att allt går via dem och hänvisar till laddning med OKQ8 kort eller Shell
Och det är ju ingen imponerande setup.

Hur har ni gjort som har förmånsbil med kompletteringsregeln?
Den modellen är som skapt för problem när det gäller elbil. Den som sitter med ekonomin på ert bolag lär inte älska det direkt.

Att tänka på. Ska detta funka alls i teorin så skall ditt företag betala den el du använder för att ladda din bil hemma. ( detta förutsätter förstås att du har box hemma) görs inte detta kommer hela upplägget bli fel.

Kör all laddning privat och gör milavdrag för resor i tjänst istället som Martinot skrev.

Re: Förmånsbil och SuC inte kompatibelt?

Postat: 24 okt 2023 05:57
av Earplugged
Jag kör också utan bränsleförmån och får milersättning istället för det jag kör i tjänsten, smidigt och hantera och fungerar klockrent. Körde tidigare diesel i tjänsten och då körde jag företagskort och bränsleförmån men känns inte aktuellt upplägg för elbilen.

Re: Förmånsbil och SuC inte kompatibelt?

Postat: 24 okt 2023 06:25
av Pontus
Låter krångligt om all bränsle ska gå via dom, hur gör man då när man laddar hemma?

Re: Förmånsbil och SuC inte kompatibelt?

Postat: 24 okt 2023 11:38
av danny212
Helt klart enklare ( tycker jag ) att ha milrapportering för körda mil i tjänsten med fast ersättning ( 9,50:- milen ) . Om du sedan tankar på OKQ8, SuC eller hemma spelar ingen roll. Det är upp till dig att optimera . Kör också via Carpay Fleet.

Re: Förmånsbil och SuC inte kompatibelt?

Postat: 24 okt 2023 12:40
av Lundlund
Jag kör över 3000 mil per år i tjänsten. Jag betalar all laddning själv och får 9,50 per mil i ersättning. För att jag ska slippa ligga ute med pengar vid laddning på suc eller annan laddning ”på stan”, så ligger ett företagskort inlagt där. Det jag sedan laddat med kortet dras av min lön. Jag använder Teliq för körjournal, funkar hur bra som helst.

Re: Förmånsbil och SuC inte kompatibelt?

Postat: 24 okt 2023 12:41
av slugger75
Lergoken skrev: 23 okt 2023 12:51
På mitt jobb använder vi CarPay Feet (Volvofinans).
De beställde en MYLR för någon vecka sedan och planerad leverans i mitten av November.
Eftersom jag inte haft elbil tidigare, utan senast en hybrid så är det är med laddning när man är på resande fot nytt för mig.
I Tesla appen kan man bara lägga till bank/kreditkort. Problemet är att CarPay Fleet inte har något annat är tankkort.
Till saken hör att gällande drivmedel så använder vi kompletteringsregeln, dvs företaget betalar allt drivmedel och det som är privat blir jag förmånsbeskattad för.
CarPay Fleet kräver att allt går via dem och hänvisar till laddning med OKQ8 kort eller Shell
Och det är ju ingen imponerande setup.

Hur har ni gjort som har förmånsbil med kompletteringsregeln?
Det där är världens sämsta lösning och det är ingen som kör elbil som ligger bakom det.

Jag hade något liknande för min förra elbil men det fungerade inte så jag lyckades krånga mig ur det. Lösningen är inte gjord för att man ska fylla på med drivmedel (el i detta fall) hemma.

Re: Förmånsbil och SuC inte kompatibelt?

Postat: 24 okt 2023 16:03
av Lergoken
Tack för alla svar, men det verkar inte som någon har samma utmaning som jag har.

För att förtydliga ang hemmaladdning;
Vi har ett bruttolöneavdrag på 4000 kr om man väljer förmånsbil.
För att slippa klydda med hemmaladdning så kapade man 1000 kr för elbilsförare så pröjsar jag elen hemma själv.
Han man tex diesel så blir det inga 1000 kr i avdrag.

Dock kvarstår utmaningen med att ladda på resande fot med SuC.

Känns som kompletteringsregeln är bäst utformad för bensin och diesel.
Jag som kör ca 2500 mil privat/år så har det varit bra när jag hade dieselbil.

Argumentet som Carpay har är att de inte kan se antalet kWh per laddning och kan därför inte göra korrekt underlag till löneavd

Re: Förmånsbil och SuC inte kompatibelt?

Postat: 24 okt 2023 18:38
av Earplugged
Lergoken skrev: 24 okt 2023 16:03
Tack för alla svar, men det verkar inte som någon har samma utmaning som jag har.

För att förtydliga ang hemmaladdning;
Vi har ett bruttolöneavdrag på 4000 kr om man väljer förmånsbil.
För att slippa klydda med hemmaladdning så kapade man 1000 kr för elbilsförare så pröjsar jag elen hemma själv.
Han man tex diesel så blir det inga 1000 kr i avdrag.

Dock kvarstår utmaningen med att ladda på resande fot med SuC.

Känns som kompletteringsregeln är bäst utformad för bensin och diesel.
Jag som kör ca 2500 mil privat/år så har det varit bra när jag hade dieselbil.

Argumentet som Carpay har är att de inte kan se antalet kWh per laddning och kan därför inte göra korrekt underlag till löneavd
Du tänker någon form av blandning där du skall få betalt för det du laddar när du är på tjänsteresa men har redan fått kompensation för det du laddar hemma? Låter inte helt enkelt att administrera en sådan blandning...

Re: Förmånsbil och SuC inte kompatibelt?

Postat: 24 okt 2023 19:06
av Earplugged
Earplugged skrev: 24 okt 2023 18:38
Lergoken skrev: 24 okt 2023 16:03
Tack för alla svar, men det verkar inte som någon har samma utmaning som jag har.

För att förtydliga ang hemmaladdning;
Vi har ett bruttolöneavdrag på 4000 kr om man väljer förmånsbil.
För att slippa klydda med hemmaladdning så kapade man 1000 kr för elbilsförare så pröjsar jag elen hemma själv.
Han man tex diesel så blir det inga 1000 kr i avdrag.

Dock kvarstår utmaningen med att ladda på resande fot med SuC.

Känns som kompletteringsregeln är bäst utformad för bensin och diesel.
Jag som kör ca 2500 mil privat/år så har det varit bra när jag hade dieselbil.

Argumentet som Carpay har är att de inte kan se antalet kWh per laddning och kan därför inte göra korrekt underlag till löneavd
Du tänker någon form av blandning där du skall få betalt för det du laddar när du är på tjänsteresa men har redan fått kompensation för det du laddar hemma? Låter inte helt enkelt att administrera en sådan blandning...
Inser nu när jag läser ditt inlägg igen att jag inte förstår det 🤣
Företaget bjuder alltså på 1000kr för att du skall ladda bilen hemma?

Re: Förmånsbil och SuC inte kompatibelt?

Postat: 25 okt 2023 17:03
av Lergoken
Earplugged skrev: 24 okt 2023 19:06
Earplugged skrev: 24 okt 2023 18:38
Lergoken skrev: 24 okt 2023 16:03
Tack för alla svar, men det verkar inte som någon har samma utmaning som jag har.

För att förtydliga ang hemmaladdning;
Vi har ett bruttolöneavdrag på 4000 kr om man väljer förmånsbil.
För att slippa klydda med hemmaladdning så kapade man 1000 kr för elbilsförare så pröjsar jag elen hemma själv.
Han man tex diesel så blir det inga 1000 kr i avdrag.

Dock kvarstår utmaningen med att ladda på resande fot med SuC.

Känns som kompletteringsregeln är bäst utformad för bensin och diesel.
Jag som kör ca 2500 mil privat/år så har det varit bra när jag hade dieselbil.

Argumentet som Carpay har är att de inte kan se antalet kWh per laddning och kan därför inte göra korrekt underlag till löneavd
Du tänker någon form av blandning där du skall få betalt för det du laddar när du är på tjänsteresa men har redan fått kompensation för det du laddar hemma? Låter inte helt enkelt att administrera en sådan blandning...
Inser nu när jag läser ditt inlägg igen att jag inte förstår det 🤣
Företaget bjuder alltså på 1000kr för att du skall ladda bilen hemma?
Exakt så.
Nu erbjuder bara CarPay klassiska tankkort, och med tex OKQ8 kortet kan man ladda på deras laddare. Utmaningen är att SuC kräver kreditkort, och det har inte CarPay.
Känns som att de inte hängt med riktigt

Re: Förmånsbil och SuC inte kompatibelt?

Postat: 25 okt 2023 19:28
av jonasl
https://www.carpay.se/ansok-om-kort

Det ser ut som att de har kreditkort med visa?

Att köra tesla utan att ha tillgång till Superchargers känns som att kapa bort hälften av det som är bra med bilen.