Sida 1 av 1

Förkonditionering av kupén

Postat: 21 okt 2023 12:59
av xms67
När önskad temperatur är uppnådd vid förkonditionering av kupén, fortsätter den då att småputtra och håller kupén varm/kall? Hur länge?

Re: Förkonditionering av kupén

Postat: 21 okt 2023 13:10
av AAKEE
Har du planerat i appen förkonditionerar den så den är klar 15 min innan, och sen håller den igång cirka 15, eller kanske 20 min efter.

Re: Förkonditionering av kupén

Postat: 21 okt 2023 13:25
av taliz
AAKEE skrev: 21 okt 2023 13:10
Har du planerat i appen förkonditionerar den så den är klar 15 min innan, och sen håller den igång cirka 15, eller kanske 20 min efter.
Och tur är väl det. Hade varit bra störigt om den slog av så fort den blivit klar, då är sannolikt bilen kall igen när man väl tagit sig ut.

Re: Förkonditionering av kupén

Postat: 21 okt 2023 13:41
av xms67
AAKEE skrev: 21 okt 2023 13:10
Har du planerat i appen förkonditionerar den så den är klar 15 min innan, och sen håller den igång cirka 15, eller kanske 20 min efter.
Hur länge går den om man sätter på den ”manuellt”?

Re: Förkonditionering av kupén

Postat: 21 okt 2023 13:48
av AAKEE
xms67 skrev: 21 okt 2023 13:41
AAKEE skrev: 21 okt 2023 13:10
Har du planerat i appen förkonditionerar den så den är klar 15 min innan, och sen håller den igång cirka 15, eller kanske 20 min efter.
Hur länge går den om man sätter på den ”manuellt”?
Oklart, men länge. 24h, kanske.
Numera får man nog en varning i appen efter en viss tid att klimatorn är på.

Jag demade dog mode en eftermiddag eng gång, hittade den nösta morgon med dog mode på.

Re: Förkonditionering av kupén

Postat: 21 okt 2023 13:50
av taliz
AAKEE skrev: 21 okt 2023 13:48
xms67 skrev: 21 okt 2023 13:41
AAKEE skrev: 21 okt 2023 13:10
Har du planerat i appen förkonditionerar den så den är klar 15 min innan, och sen håller den igång cirka 15, eller kanske 20 min efter.
Hur länge går den om man sätter på den ”manuellt”?
Oklart, men länge. 24h, kanske.
Numera får man nog en varning i appen efter en viss tid att klimatorn är på.

Jag demade dog mode en eftermiddag eng gång, hittade den nösta morgon med dog mode på.
Är det inte till batteriet är nere på 20%?

Re: Förkonditionering av kupén

Postat: 21 okt 2023 13:58
av AAKEE
taliz skrev: 21 okt 2023 13:50
AAKEE skrev: 21 okt 2023 13:48
xms67 skrev: 21 okt 2023 13:41
AAKEE skrev: 21 okt 2023 13:10
Har du planerat i appen förkonditionerar den så den är klar 15 min innan, och sen håller den igång cirka 15, eller kanske 20 min efter.
Hur länge går den om man sätter på den ”manuellt”?
Oklart, men länge. 24h, kanske.
Numera får man nog en varning i appen efter en viss tid att klimatorn är på.

Jag demade dog mode en eftermiddag eng gång, hittade den nösta morgon med dog mode på.
Är det inte till batteriet är nere på 20%?
Jag har för mig att vissa saker stängd efter 24h, tex cabin overheat etc.

Re: Förkonditionering av kupén

Postat: 21 okt 2023 15:13
av Jaegaern
Klimatet stänger av sig efter 2 timmar om jag inte missminner mig. Du får också en varning i appen. Detta vid manuell trigger.

Re: Förkonditionering av kupén

Postat: 21 okt 2023 21:39
av Phats0
Har man dog mode så får man en varning i mobilen vid varje minskad procent när soc är 20% eller mindre. Det beror på om omgivningen är kall eller varm, men ungefär 1 timme går det åt 1 % soc.

Re: Förkonditionering av kupén

Postat: 22 okt 2023 10:29
av maik
Om man har laddningssladden i bilen och förkonditionerar kupén innan avfärd på morgonen, drar den då från laddaren eller från batteriet?

Re: Förkonditionering av kupén

Postat: 22 okt 2023 10:49
av frippe
maik skrev: 22 okt 2023 10:29
Om man har laddningssladden i bilen och förkonditionerar kupén innan avfärd på morgonen, drar den då från laddaren eller från batteriet?
Det beror på vilken effekt du har från uttaget. Har du högre effekt på uttaget än vad bilen behöver för uppvärmning tar den all effekt via sladden, om inte en mix.

Re: Förkonditionering av kupén

Postat: 22 okt 2023 11:01
av maik
frippe skrev: 22 okt 2023 10:49
maik skrev: 22 okt 2023 10:29
Om man har laddningssladden i bilen och förkonditionerar kupén innan avfärd på morgonen, drar den då från laddaren eller från batteriet?
Det beror på vilken effekt du har från uttaget. Har du högre effekt på uttaget än vad bilen behöver för uppvärmning tar den all effekt via sladden, om inte en mix.
Okej tack för info.
Finns det någon specifik effekt man kan välja för att vara säker på att den tar från laddaren istället för batteriet? Jag brukar ha på lägsta effekten när jag laddar. Har Tesla Wall Connector så jag kan ställa in effekten själv.

Sedan brukar bilen även vilja värma batteriet när man värmer upp kupén vilket jag också skulle vilja att det göra via laddaren.

Re: Förkonditionering av kupén

Postat: 22 okt 2023 11:39
av AAKEE
maik skrev: 22 okt 2023 11:01
Okej tack för info.
Finns det någon specifik effekt man kan välja för att vara säker på att den tar från laddaren istället för batteriet?
Ställ den på max effekt (11kW / 16A trefas) om det går så har du bäst marginal.

Står bilen ute över natten i stark kyla (flera minusgrader) kan en dual motor dra 12kW, 6kW kupevärme och 6kW värme från motorerna som värmer batteriet.

Det är dock inte så vanligt som folk tror att bilen värmer batteriet, så i väldigt många fall värms inte batteriet. Då räcker det med 6-7kW, dvs 8-10A trefas.
maik skrev: 22 okt 2023 11:01
Sedan brukar bilen även vilja värma batteriet när man värmer upp kupén vilket jag också skulle vilja att det göra via laddaren.
Är laddaren ansluten tar den ju i första hand från nätet och om inte det räcker till pga begränsningen du satt tar den resten från batteriet.

Re: Förkonditionering av kupén

Postat: 22 okt 2023 16:05
av maik
AAKEE skrev: 22 okt 2023 11:39
maik skrev: 22 okt 2023 11:01
Okej tack för info.
Finns det någon specifik effekt man kan välja för att vara säker på att den tar från laddaren istället för batteriet?
Ställ den på max effekt (11kW / 16A trefas) om det går så har du bäst marginal.

Står bilen ute över natten i stark kyla (flera minusgrader) kan en dual motor dra 12kW, 6kW kupevärme och 6kW värme från motorerna som värmer batteriet.

Det är dock inte så vanligt som folk tror att bilen värmer batteriet, så i väldigt många fall värms inte batteriet. Då räcker det med 6-7kW, dvs 8-10A trefas.
maik skrev: 22 okt 2023 11:01
Sedan brukar bilen även vilja värma batteriet när man värmer upp kupén vilket jag också skulle vilja att det göra via laddaren.
Är laddaren ansluten tar den ju i första hand från nätet och om inte det räcker till pga begränsningen du satt tar den resten från batteriet.
Tack! Då tror jag att jag får höja effekten på laddaren för att vara på den säkra sidan!