Sida 1 av 1
Sugen på Golf e?
Postat: 11 okt 2023 08:23
av enoch85
Re: Sugen på Golf e?
Postat: 11 okt 2023 08:28
av taliz
Jag hyrde en sån i en månad i slutet av 2020.
Precis efter jag hyrt en 52kwh Zoe i en månad.
Störde mig att jag inte kunde köra till/från kontoret på en laddning, totalt 11 mil motorväg, i mitt eget tempo.
Det gick fint med Zoen.
Det är en för bra bil för att ha ett så litet batteri IMO.
Re: Sugen på Golf e?
Postat: 11 okt 2023 10:10
av enoch85
taliz skrev: ↑11 okt 2023 08:28
Jag hyrde en sån i en månad i slutet av 2020.
Precis efter jag hyrt en 52kwh Zoe i en månad.
Störde mig att jag inte kunde köra till/från kontoret på en laddning, totalt 11 mil motorväg, i mitt eget tempo.
Det gick fint med Zoen.
Det är en för bra bil för att ha ett så litet batteri IMO.
Allt beror ju på behov. Har man inte 11 mil motorväg varje dag, samt är beredd att lägga ~200K så är ju denna given tycker jag.
Re: Sugen på Golf e?
Postat: 11 okt 2023 11:47
av taliz
enoch85 skrev: ↑11 okt 2023 10:10
taliz skrev: ↑11 okt 2023 08:28
Jag hyrde en sån i en månad i slutet av 2020.
Precis efter jag hyrt en 52kwh Zoe i en månad.
Störde mig att jag inte kunde köra till/från kontoret på en laddning, totalt 11 mil motorväg, i mitt eget tempo.
Det gick fint med Zoen.
Det är en för bra bil för att ha ett så litet batteri IMO.
Allt beror ju på behov. Har man inte 11 mil motorväg varje dag, samt är beredd att lägga ~200K så är ju denna given tycker jag.
Det är alltså 5,5 mil enkel väg. Det är minst sagt begränsad räckvidd IMO.
Dessutom passivt luftkylda batterier som i Leaf(dock annan kemi), och de verkar inte hålla så bra heller enligt Teslabjörns tester.
100k kanske de hade varit värda, men 200? Neee.. ta en eNiro, Kona eller Soul 67kwh i så fall..
Re: Sugen på Golf e?
Postat: 11 okt 2023 12:43
av Banane
Jag har svårt att se fördelarna förutom en praktisk karossform och gott om reservdelar/kunniga verkstäder.
Den är
- Svag och långsam. 1615kg, 136hk, 9,6 sekunder 0-100km/h
- Framhjulsdriven.
- Rostbenägen.
- Tråkigt och alldagligt utseende.
- Luftkylda batterier som lider av hög degradering och som överhettas vid upprepad snabbladdning.
- Ingen trefasladdning AC.
Varför inte en i3 94Ah?
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... 1000497012
Den är
- Relativt pigg. 1320kg, 170hk, 7,3 sekunder 0-100km/h
- Bakhjulsdriven.
- Karossen rostar ej pga plast och kolfiber.
- Designklassiker.
- Stabila kvalitetsbatterier med bra kylning.
- Trefasladdning AC.
Är räckvidden på gränsen för vinterkörningen kan man köpa en Rex
https://www.blocket.se/annons/uppsala/b ... 1000168126
Då har du råd att chansa. Det värsta som händer är att du bränner några deciliter bensin de sista milen hem.
Re: Sugen på Golf e?
Postat: 11 okt 2023 12:44
av Banane
taliz skrev: ↑11 okt 2023 08:28
Jag hyrde en sån i en månad i slutet av 2020.
Precis efter jag hyrt en 52kwh Zoe i en månad.
Störde mig att jag inte kunde köra till/från kontoret på en laddning, totalt 11 mil motorväg, i mitt eget tempo.
Det gick fint med Zoen.
Det är en för bra bil för att ha ett så litet batteri IMO.
Var det verkligen stora batteriet i den du hyrde?
Re: Sugen på Golf e?
Postat: 11 okt 2023 12:53
av Klintan
Banane skrev: ↑11 okt 2023 12:44
taliz skrev: ↑11 okt 2023 08:28
Jag hyrde en sån i en månad i slutet av 2020.
Precis efter jag hyrt en 52kwh Zoe i en månad.
Störde mig att jag inte kunde köra till/från kontoret på en laddning, totalt 11 mil motorväg, i mitt eget tempo.
Det gick fint med Zoen.
Det är en för bra bil för att ha ett så litet batteri IMO.
Var det verkligen stora batteriet i den du hyrde?
Och vad var tempot? Mati har ju varit helnöjd med sin Golf.
Re: Sugen på Golf e?
Postat: 11 okt 2023 14:01
av Maw
taliz skrev: ↑11 okt 2023 11:47
enoch85 skrev: ↑11 okt 2023 10:10
taliz skrev: ↑11 okt 2023 08:28
Jag hyrde en sån i en månad i slutet av 2020.
Precis efter jag hyrt en 52kwh Zoe i en månad.
Störde mig att jag inte kunde köra till/från kontoret på en laddning, totalt 11 mil motorväg, i mitt eget tempo.
Det gick fint med Zoen.
Det är en för bra bil för att ha ett så litet batteri IMO.
Allt beror ju på behov. Har man inte 11 mil motorväg varje dag, samt är beredd att lägga ~200K så är ju denna given tycker jag.
Det är alltså 5,5 mil enkel väg. Det är minst sagt begränsad räckvidd IMO.
Dessutom passivt luftkylda batterier som i Leaf(dock annan kemi), och de verkar inte hålla så bra heller enligt Teslabjörns tester.
100k kanske de hade varit värda, men 200? Neee.. ta en eNiro, Kona eller Soul 67kwh i så fall..
Imponerande ändå att göra av med drygt 30 kWh på 11 mil i en e-golf. Det var inte så att du hade glömt släppa handbromsen?

Re: Sugen på Golf e?
Postat: 11 okt 2023 16:40
av taliz
Maw skrev: ↑11 okt 2023 14:01
taliz skrev: ↑11 okt 2023 11:47
enoch85 skrev: ↑11 okt 2023 10:10
taliz skrev: ↑11 okt 2023 08:28
Jag hyrde en sån i en månad i slutet av 2020.
Precis efter jag hyrt en 52kwh Zoe i en månad.
Störde mig att jag inte kunde köra till/från kontoret på en laddning, totalt 11 mil motorväg, i mitt eget tempo.
Det gick fint med Zoen.
Det är en för bra bil för att ha ett så litet batteri IMO.
Allt beror ju på behov. Har man inte 11 mil motorväg varje dag, samt är beredd att lägga ~200K så är ju denna given tycker jag.
Det är alltså 5,5 mil enkel väg. Det är minst sagt begränsad räckvidd IMO.
Dessutom passivt luftkylda batterier som i Leaf(dock annan kemi), och de verkar inte hålla så bra heller enligt Teslabjörns tester.
100k kanske de hade varit värda, men 200? Neee.. ta en eNiro, Kona eller Soul 67kwh i så fall..
Imponerande ändå att göra av med drygt 30 kWh på 11 mil i en e-golf. Det var inte så att du hade glömt släppa handbromsen?
Nej, men det var vinter och jag håller 140-150kmh på motorväg.
Re: Sugen på Golf e?
Postat: 11 okt 2023 17:24
av enoch85
Banane skrev: ↑11 okt 2023 12:43
Jag har svårt att se fördelarna förutom en praktisk karossform och gott om reservdelar/kunniga verkstäder.
Den är
- Svag och långsam. 1615kg, 136hk, 9,6 sekunder 0-100km/h
- Framhjulsdriven.
- Rostbenägen.
- Tråkigt och alldagligt utseende.
- Luftkylda batterier som lider av hög degradering och som överhettas vid upprepad snabbladdning.
- Ingen trefasladdning AC.
Varför inte en i3 94Ah?
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... 1000497012
Den är
- Relativt pigg. 1320kg, 170hk, 7,3 sekunder 0-100km/h
- Bakhjulsdriven.
- Karossen rostar ej pga plast och kolfiber.
- Designklassiker.
- Stabila kvalitetsbatterier med bra kylning.
- Trefasladdning AC.
Är räckvidden på gränsen för vinterkörningen kan man köpa en Rex
https://www.blocket.se/annons/uppsala/b ... 1000168126
Då har du råd att chansa. Det värsta som händer är att du bränner några deciliter bensin de sista milen hem.
Jag bryr mig inte om bilen gör 0-100 på 15 sek, eller 4 sek. Inte för en pendlarbil. Sen vill man ju såklart ha 4WD, men bak eller fram spelar också minre roll för mig, jag hade inte tänkt sladda runt på en parkering ändå.

Utseende är ju en smaksak, och rent estetiskt så tilltalar inte BMW i3 mig - möjligtvis interiör.
Batteriet, ja, du har en poäng. Laddar man hemma varje dag så spelar laddtiden inte så stor roll iofs, så länge den inte överstiger 10 timmar typ från 5-95. Sen beror det ju på användningsområde som sagt. Jag tänker ren pendlarbil (andrabil). Jag har varken köpt Golf eller i3 som en förstabil.
Re: Sugen på Golf e?
Postat: 11 okt 2023 17:25
av SwedishAdvocate
Banane skrev: ↑11 okt 2023 12:43
Jag har svårt att se fördelarna [med e-Golf (min edit.)] förutom en praktisk karossform och gott om reservdelar/kunniga verkstäder.
Den är
- Svag och långsam. 1615kg, 136hk, 9,6 sekunder 0-100km/h
- Framhjulsdriven.
- Rostbenägen.
- Tråkigt och alldagligt utseende.
- Luftkylda batterier som lider av hög degradering och som överhettas vid upprepad snabbladdning.
- Ingen trefasladdning AC.
[...
Ett ställe som e-Golf och andra Golf Mk7 kan rosta är plåtpartiet längst ner framför bakhjulen (förutom några få varianter där det sitter plast där). Synd eftersom alla de andra VAG-märkena verkar konstruerat annorlunda på det stället. Se t.ex:
viewtopic.php?p=717246#p717246
Kostade ca 4K att fixa på välrenommerad plåtverkstad för ung. ett halvår sen. Inte en e-Golf, men en gasdriven Golf kombi med samma konstruktion...
Finns det andra ställen som e-Golf också kan rosta?
Re: Sugen på Golf e?
Postat: 11 okt 2023 17:35
av SwedishAdvocate
taliz skrev: ↑11 okt 2023 11:47
enoch85 skrev: ↑11 okt 2023 10:10
taliz skrev: ↑11 okt 2023 08:28
Jag hyrde en sån i en månad i slutet av 2020.
Precis efter jag hyrt en 52kwh Zoe i en månad.
Störde mig att jag inte kunde köra till/från kontoret på en laddning, totalt 11 mil motorväg, i mitt eget tempo.
Det gick fint med Zoen.
Det är en för bra bil för att ha ett så litet batteri IMO.
Allt beror ju på behov. Har man inte 11 mil motorväg varje dag, samt är beredd att lägga ~200K så är ju denna given tycker jag.
Det är alltså 5,5 mil enkel väg. Det är minst sagt begränsad räckvidd IMO.
Dessutom passivt luftkylda batterier som i Leaf(dock annan kemi), och de verkar inte hålla så bra heller enligt Teslabjörns tester.
100k kanske de hade varit värda, men 200? Neee.. ta en eNiro, Kona eller Soul 67kwh i så fall..
Kastar in 'ur-Ioniq' också för den som inte vill ha ngt SUV/Crossoveraktigt. Är tydligen riktigt snål...

Re: Sugen på Golf e?
Postat: 11 okt 2023 17:57
av niklas12
taliz skrev: ↑11 okt 2023 16:40
Maw skrev: ↑11 okt 2023 14:01
taliz skrev: ↑11 okt 2023 11:47
enoch85 skrev: ↑11 okt 2023 10:10
taliz skrev: ↑11 okt 2023 08:28
Jag hyrde en sån i en månad i slutet av 2020.
Precis efter jag hyrt en 52kwh Zoe i en månad.
Störde mig att jag inte kunde köra till/från kontoret på en laddning, totalt 11 mil motorväg, i mitt eget tempo.
Det gick fint med Zoen.
Det är en för bra bil för att ha ett så litet batteri IMO.
Allt beror ju på behov. Har man inte 11 mil motorväg varje dag, samt är beredd att lägga ~200K så är ju denna given tycker jag.
Det är alltså 5,5 mil enkel väg. Det är minst sagt begränsad räckvidd IMO.
Dessutom passivt luftkylda batterier som i Leaf(dock annan kemi), och de verkar inte hålla så bra heller enligt Teslabjörns tester.
100k kanske de hade varit värda, men 200? Neee.. ta en eNiro, Kona eller Soul 67kwh i så fall..
Imponerande ändå att göra av med drygt 30 kWh på 11 mil i en e-golf. Det var inte så att du hade glömt släppa handbromsen?
Nej, men det var vinter och jag håller 140-150kmh på motorväg.
Går en Zoe så fort ?
Trodde maxhastighet var 130-140 på Zoe
Re: Sugen på Golf e?
Postat: 11 okt 2023 18:51
av martinot
Banane skrev: ↑11 okt 2023 12:43
Jag har svårt att se fördelarna förutom en praktisk karossform och gott om reservdelar/kunniga verkstäder.
Den är
- Svag och långsam. 1615kg, 136hk, 9,6 sekunder 0-100km/h
- Framhjulsdriven.
- Rostbenägen.
- Tråkigt och alldagligt utseende.
- Luftkylda batterier som lider av hög degradering och som överhettas vid upprepad snabbladdning.
- Ingen trefasladdning AC.
Varför inte en i3 94Ah?
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... 1000497012
Den är
- Relativt pigg. 1320kg, 170hk, 7,3 sekunder 0-100km/h
- Bakhjulsdriven.
- Karossen rostar ej pga plast och kolfiber.
- Designklassiker.
- Stabila kvalitetsbatterier med bra kylning.
- Trefasladdning AC.
Är räckvidden på gränsen för vinterkörningen kan man köpa en Rex
https://www.blocket.se/annons/uppsala/b ... 1000168126
Då har du råd att chansa. Det värsta som händer är att du bränner några deciliter bensin de sista milen hem.
Gillar personligen inte alls designen på i3, men annars så håller jag med att som elbil så är det klart vettigare elektrisk drivlina och bättre hantering av batteritemperatur än hos e-Golf. Även trefasladdning på AC är ju en stor fördel. Dessutom värmepump, om jag inte missminner mig helt fel, som är kanon att ha på vinterhalvåret för att inte öka förbrukningen för mycket när det blir kallt ute.
Mycket bra pris på bägge i3 som du länkade.
Re: Sugen på Golf e?
Postat: 11 okt 2023 18:54
av Tellus
Banane skrev: ↑11 okt 2023 12:43
Jag har svårt att se fördelarna förutom en praktisk karossform och gott om reservdelar/kunniga verkstäder.
Den är
- Svag och långsam. 1615kg, 136hk, 9,6 sekunder 0-100km/h
- Framhjulsdriven.
- Rostbenägen.
- Tråkigt och alldagligt utseende.
- Luftkylda batterier som lider av hög degradering och som överhettas vid upprepad snabbladdning.
- Ingen trefasladdning AC.
Varför inte en i3 94Ah?
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... 1000497012
Den är
- Relativt pigg. 1320kg, 170hk, 7,3 sekunder 0-100km/h
- Bakhjulsdriven.
- Karossen rostar ej pga plast och kolfiber.
- Designklassiker.
- Stabila kvalitetsbatterier med bra kylning.
- Trefasladdning AC.
Är räckvidden på gränsen för vinterkörningen kan man köpa en Rex
https://www.blocket.se/annons/uppsala/b ... 1000168126
Då har du råd att chansa. Det värsta som händer är att du bränner några deciliter bensin de sista milen hem.
Jag har haft i3s 94Ah BEV och två e golf.
Det jag tycker är bättre med golfen
- energisnålare och lite längre räckvidd
- tystare och stabilare
- tvåfasladdning duger rätt bra
Det jag inte gillade med i3
- vinglig
- mycket jobbig entré till baksäte och instängd känsla
- litet bagage
- jobbig däckdimension, dyra däck
- resonansbuller troligtvis från kolfiberkarossen
Värmepump i båda
Men i3 har sin charm, mycket bra interiör. Men tråkigt att den ser ut som en mopedbil. Kommer bli en klassiker.
Re: Sugen på Golf e?
Postat: 11 okt 2023 19:51
av SwedishAdvocate
Tellus skrev: ↑11 okt 2023 18:54
...] Det jag inte gillade med i3
- vinglig
- mycket jobbig entré till baksäte och instängd känsla
- litet bagage
- jobbig däckdimension, dyra däck
- resonansbuller troligtvis från kolfiberkarossen
[...
Har för mig att jag läst att i3s ska vara mindre vinglig än vanliga i3. De ändringar som BMW gjort på i3s kanske går att göra på vanliga i3 också... Har dock ingen aning om vad det skulle kosta...
Fast om hjulen hamnar längre ut i hjulhuset än original på i3 med den här i3s-ändringen så kanske det kan bli knepigt/dyrt...
Re: Sugen på Golf e?
Postat: 11 okt 2023 20:03
av SwedishAdvocate
Klintan skrev: ↑11 okt 2023 12:53
Banane skrev: ↑11 okt 2023 12:44
taliz skrev: ↑11 okt 2023 08:28
Jag hyrde en sån i en månad i slutet av 2020.
Precis efter jag hyrt en 52kwh Zoe i en månad.
Störde mig att jag inte kunde köra till/från kontoret på en laddning, totalt 11 mil motorväg, i mitt eget tempo.
Det gick fint med Zoen.
Det är en för bra bil för att ha ett så litet batteri IMO.
Var det verkligen stora batteriet i den du hyrde?
Och vad var tempot? Mati har ju varit helnöjd med sin Golf.
Han var helnöjd till han upptäckte symmetriska rostangrepp på de ställen jag beskrev ovan i tråden... Se:
viewtopic.php?p=724502#p724502
Men eftersom det inte är jättebelopp det är frågan om för att åtgärda så borde det väl inte påverka uppfattningen om bilen allt för mkt...
Re: Sugen på Golf e?
Postat: 11 okt 2023 22:18
av taliz
niklas12 skrev: ↑11 okt 2023 17:57
taliz skrev: ↑11 okt 2023 16:40
Maw skrev: ↑11 okt 2023 14:01
taliz skrev: ↑11 okt 2023 11:47
enoch85 skrev: ↑11 okt 2023 10:10
Allt beror ju på behov. Har man inte 11 mil motorväg varje dag, samt är beredd att lägga ~200K så är ju denna given tycker jag.
Det är alltså 5,5 mil enkel väg. Det är minst sagt begränsad räckvidd IMO.
Dessutom passivt luftkylda batterier som i Leaf(dock annan kemi), och de verkar inte hålla så bra heller enligt Teslabjörns tester.
100k kanske de hade varit värda, men 200? Neee.. ta en eNiro, Kona eller Soul 67kwh i så fall..
Imponerande ändå att göra av med drygt 30 kWh på 11 mil i en e-golf. Det var inte så att du hade glömt släppa handbromsen?
Nej, men det var vinter och jag håller 140-150kmh på motorväg.
Går en Zoe så fort ?
Trodde maxhastighet var 130-140 på Zoe
Min Zoe toppar 140 på mätaren, ca 135 verklig fart.
Har för mig 52kwh toppade 145 och eGolf lite till.
Jag kör bokstavligen gasen i botten. Bekvämast så.

Re: Sugen på Golf e?
Postat: 11 okt 2023 23:28
av Tellus
SwedishAdvocate skrev: ↑11 okt 2023 19:51
Tellus skrev: ↑11 okt 2023 18:54
...] Det jag inte gillade med i3
- vinglig
- mycket jobbig entré till baksäte och instängd känsla
- litet bagage
- jobbig däckdimension, dyra däck
- resonansbuller troligtvis från kolfiberkarossen
[...
Har för mig att jag läst att i3s ska vara mindre vinglig än vanliga i3. De ändringar som BMW gjort på i3s kanske går att göra på vanliga i3 också... Har dock ingen aning om vad det skulle kosta...
Fast om hjulen hamnar längre ut i hjulhuset än original på i3 med den här i3s-ändringen så kanske det kan bli knepigt/dyrt...
Jo det är rätt stor skillnad på i3 och i3s.även resonansen är mycket lägre
Bäst är som vanligt att provköra och se vad man själv tycker
Re: Sugen på Golf e?
Postat: 12 okt 2023 07:14
av Banane
SwedishAdvocate skrev: ↑11 okt 2023 19:51
Tellus skrev: ↑11 okt 2023 18:54
...] Det jag inte gillade med i3
- vinglig
- mycket jobbig entré till baksäte och instängd känsla
- litet bagage
- jobbig däckdimension, dyra däck
- resonansbuller troligtvis från kolfiberkarossen
[...
Har för mig att jag läst att i3s ska vara mindre vinglig än vanliga i3. De ändringar som BMW gjort på i3s kanske går att göra på vanliga i3 också... Har dock ingen aning om vad det skulle kosta...
Fast om hjulen hamnar längre ut i hjulhuset än original på i3 med den här i3s-ändringen så kanske det kan bli knepigt/dyrt...
Stämmer. i3S har bredare däck, är sänkt och har större spårvidd. Går att göra på en vanlig i3 också med sänkning, spacers och i3S-däck, men då hamnar däcken väldigt långt ut som du är inne på. Kanske finns skärmbreddare att sätta dit?