Förvärmning till OKQ8 laddare
Postat: 09 okt 2023 19:18
Navigerade till en okq8 station med snabbladdare (ej tesla) igår och batteriet förvärmdes. Har det varit så förut? Trodde det bara fungerade till TESLA:s laddare.
Beror ju på hur kallt batteriet är från början och hur hårt man kör, men 5-10 mil får manRickardSvard skrev: ↑26 okt 2023 08:53Hej, jag har provat navigera till OKQ8 Notviken i Luleå, då blir det ingen förvärmning. Det sätt jag hittat är navigering till Tesla SuC i Töre som är typ 5-6 mil från Luleå. Då startar förvärmning direkt.
Hur länge bör man förvärma batteriet före snabbladdning?
Det motsvarar 30-60 minuter, det låter länge. Behövs det så lång tid om det är -10° – 0° C?Bjelke skrev: ↑26 okt 2023 09:04Beror ju på hur kallt batteriet är från början och hur hårt man kör, men 5-10 mil får manRickardSvard skrev: ↑26 okt 2023 08:53Hej, jag har provat navigera till OKQ8 Notviken i Luleå, då blir det ingen förvärmning. Det sätt jag hittat är navigering till Tesla SuC i Töre som är typ 5-6 mil från Luleå. Då startar förvärmning direkt.
Hur länge bör man förvärma batteriet före snabbladdning?
nog räkna med iaf…
Hur startade du den navigationen? Tryckte du först upp alla laddare genom ladd-ikonen till höger på kartan, valde OKQ8, och sen starta därifrån? Om bilen inte fattar att det är en snabbladdare, så lär den väl inte starta förvärmning...RickardSvard skrev: ↑26 okt 2023 08:53Hej, jag har provat navigera till OKQ8 Notviken i Luleå, då blir det ingen förvärmning. Det sätt jag hittat är navigering till Tesla SuC i Töre som är typ 5-6 mil från Luleå. Då startar förvärmning direkt.
Hur länge bör man förvärma batteriet före snabbladdning?
Ja det är en rejäl klump som ska värmas till ganska hög temperatur om man ska få fulltRickardSvard skrev: ↑26 okt 2023 10:10Det motsvarar 30-60 minuter, det låter länge. Behövs det så lång tid om det är -10° – 0° C?Bjelke skrev: ↑26 okt 2023 09:04Beror ju på hur kallt batteriet är från början och hur hårt man kör, men 5-10 mil får manRickardSvard skrev: ↑26 okt 2023 08:53Hej, jag har provat navigera till OKQ8 Notviken i Luleå, då blir det ingen förvärmning. Det sätt jag hittat är navigering till Tesla SuC i Töre som är typ 5-6 mil från Luleå. Då startar förvärmning direkt.
Hur länge bör man förvärma batteriet före snabbladdning?
nog räkna med iaf…
Precis, det är ett halvt ton järn. Typ.Bjelke skrev: ↑26 okt 2023 12:00Ja det är en rejäl klump som ska värmas till ganska hög temperatur om man ska få fulltRickardSvard skrev: ↑26 okt 2023 10:10Det motsvarar 30-60 minuter, det låter länge. Behövs det så lång tid om det är -10° – 0° C?Bjelke skrev: ↑26 okt 2023 09:04Beror ju på hur kallt batteriet är från början och hur hårt man kör, men 5-10 mil får manRickardSvard skrev: ↑26 okt 2023 08:53Hej, jag har provat navigera till OKQ8 Notviken i Luleå, då blir det ingen förvärmning. Det sätt jag hittat är navigering till Tesla SuC i Töre som är typ 5-6 mil från Luleå. Då startar förvärmning direkt.
Hur länge bör man förvärma batteriet före snabbladdning?
nog räkna med iaf…
kräm direkt.
Jag har loggat väldigt mycket med min model 3P jag hade.RickardSvard skrev: ↑26 okt 2023 10:10
Det motsvarar 30-60 minuter, det låter länge. Behövs det så lång tid om det är -10° – 0° C?
Tack för upplysningen, alltid roligt att läsa dina kommentarer. Uppskattar din kunskap och erfarenheter.AAKEE skrev: ↑26 okt 2023 15:14Jag har loggat väldigt mycket med min model 3P jag hade.RickardSvard skrev: ↑26 okt 2023 10:10
Det motsvarar 30-60 minuter, det låter länge. Behövs det så lång tid om det är -10° – 0° C?
Bilen värmde batteriet med cirka 1grad per minut, och det ska upp i 48 grader för SuC V3 (250kW laddning).
Den värmde med 1C/ minut till 40C, sedan rampade den upp temperaturen långsammare så det behövdes cirka en timme för att förvärma komplett, om man lät navigeringen starta det när den tyckte det var dags.
Jag har en förvärmning gjord där jag bara hade 30minuter körning från att bilen startades från utomhus i kyla, det räckte till 42C vid ankomst har jag för mig.
Bägge körningarna ovan med bilen parkerad ut med någon minusgrad men batteriet på plusssidan. Minns inte exakt batteritemp.
Har man en bil med värmepump och kör
Vintertid kommer värmepumpen ta värmen från batteriet för att värma kupen så man har inte varmt batteri barar för att mab kört 5-10-20-30 mil. Det blir 18C som varmast men den värmen tar värmepumpen och kyler då ned batteriet till 11-12C (data för M3P 2021).
Under varma sommardagar kan batteriet bli 35-40C av bara körningen när värmepumpen inte behöver någon värmeenergi ur batteriet.
Sommartid kommer det knappt behöva förvärmas vid såna tillfällen. Men det tar p andra sidan i princip ingen energi då så det är enligt min mening bäst att alltidlåta den förvärma ( = mindre slitage från snabbladdning).
RickardSvard skrev: ↑26 okt 2023 21:16Tack för upplysningen, alltid roligt att läsa dina kommentarer. Uppskattar din kunskap och erfarenheter.AAKEE skrev: ↑26 okt 2023 15:14Jag har loggat väldigt mycket med min model 3P jag hade.RickardSvard skrev: ↑26 okt 2023 10:10
Det motsvarar 30-60 minuter, det låter länge. Behövs det så lång tid om det är -10° – 0° C?
Bilen värmde batteriet med cirka 1grad per minut, och det ska upp i 48 grader för SuC V3 (250kW laddning).
Den värmde med 1C/ minut till 40C, sedan rampade den upp temperaturen långsammare så det behövdes cirka en timme för att förvärma komplett, om man lät navigeringen starta det när den tyckte det var dags.
Jag har en förvärmning gjord där jag bara hade 30minuter körning från att bilen startades från utomhus i kyla, det räckte till 42C vid ankomst har jag för mig.
Bägge körningarna ovan med bilen parkerad ut med någon minusgrad men batteriet på plusssidan. Minns inte exakt batteritemp.
Har man en bil med värmepump och kör
Vintertid kommer värmepumpen ta värmen från batteriet för att värma kupen så man har inte varmt batteri barar för att mab kört 5-10-20-30 mil. Det blir 18C som varmast men den värmen tar värmepumpen och kyler då ned batteriet till 11-12C (data för M3P 2021).
Under varma sommardagar kan batteriet bli 35-40C av bara körningen när värmepumpen inte behöver någon värmeenergi ur batteriet.
Sommartid kommer det knappt behöva förvärmas vid såna tillfällen. Men det tar p andra sidan i princip ingen energi då så det är enligt min mening bäst att alltidlåta den förvärma ( = mindre slitage från snabbladdning).
1. Behöver batteriet 48°C då man använder 150 kW laddning?
2. Om man kör bilen typ 1 timme utan förvärmning, vilken temperatur har batteriet då om ute tempen är typ 0°C, eller -10°C?
3. Är det alltid samma temp på batteriet medans man kör?
Just dom är det batteriet som driver så de ”kostar”.
Tack! Nu har jag lärt mig något nytt, IGEN!AAKEE skrev: ↑26 okt 2023 22:58Just dom är det batteriet som driver så de ”kostar”.
Under körning när inte motorerna används för att aktivt värma så blir det ändå lite spillvärme från motorerna, som värmer kylvattnet som värmer batteriet.
Den värmen är ”gratis”. Men Motorerna är så effektiva att det blir väldigt lite spillvärme.
Med tillägget att om man kör oekonomiskt med flit, dvs gasar mer än vad som behövs och sedanmikaELbil skrev: ↑26 okt 2023 23:12Tack! Nu har jag lärt mig något nytt, IGEN!AAKEE skrev: ↑26 okt 2023 22:58Just dom är det batteriet som driver så de ”kostar”.
Under körning när inte motorerna används för att aktivt värma så blir det ändå lite spillvärme från motorerna, som värmer kylvattnet som värmer batteriet.
Den värmen är ”gratis”. Men Motorerna är så effektiva att det blir väldigt lite spillvärme.
Du är verkligen kunnig på det här. Skönt att få svar på sådant som man funderat på en längre tid.![]()
Med tillägget (Bjelke skrev: ↑27 okt 2023 11:53
Med tillägget att om man kör oekonomiskt med flit, dvs gasar mer än vad som behövs och sedan
motorbromsar (regen till batteriet alltså), så värms batteriet mer, även kallat jojo-körning![]()
Gör man det mycket så kan man få upp temperaturen ganska snabbt men är batteriet så kallt
att man inte har någon regen alls så funkar det såklart knappt alls…
Googling:mikaELbil skrev: ↑27 okt 2023 23:45Nu har jag ju inte en Tesla, så jag vet inte hur värmepumpen arbetar i min bil. Tar den värme från batteriet eller är det en som tar värme från uteluften, likt en hemma luft-luft pump?
Jag får väl försöka söka svaren på det och även hur bilen förvärmer batteriet.
Det är väl nackdelen med att det inte finns ett svenskt forum för mitt märke.![]()
https://www.mercedes-benz.com.hk/en/pas ... ent-detailThe EQB's sophisticated thermal architecture works very efficiently: a heat pump ensures that the waste heat from the electric drive can be used for the cabin heating - this reduces the need for battery power for the heating enormously and thus increases the range
An overview of the operating mechanisms of the EQB heat pump:
Efficient reheating with recirculated air: Due to a high proportion of recirculated air, less (fresh) air needs to be heated. To reduce the tendency for the windows to mist up, the vehicle cools the recirculating air, thereby removing moisture. The heat extracted is fed back into the interior via the water-cooled condenser and the heat exchanger – in other words, the heat is "recycled".
Use of the waste heat from the electric powertrain.
Use of the waste heat from the high-voltage battery: if the temperature of the battery is above a threshold, the waste heat can be used to heat the interior.
Tack så mycket! Jag måste också lära mig att googla mer.AAKEE skrev: ↑28 okt 2023 21:47Googling:mikaELbil skrev: ↑27 okt 2023 23:45Nu har jag ju inte en Tesla, så jag vet inte hur värmepumpen arbetar i min bil. Tar den värme från batteriet eller är det en som tar värme från uteluften, likt en hemma luft-luft pump?
Jag får väl försöka söka svaren på det och även hur bilen förvärmer batteriet.
Det är väl nackdelen med att det inte finns ett svenskt forum för mitt märke.![]()
https://www.mercedes-benz.com.hk/en/pas ... ent-detailThe EQB's sophisticated thermal architecture works very efficiently: a heat pump ensures that the waste heat from the electric drive can be used for the cabin heating - this reduces the need for battery power for the heating enormously and thus increases the range
An overview of the operating mechanisms of the EQB heat pump:
Efficient reheating with recirculated air: Due to a high proportion of recirculated air, less (fresh) air needs to be heated. To reduce the tendency for the windows to mist up, the vehicle cools the recirculating air, thereby removing moisture. The heat extracted is fed back into the interior via the water-cooled condenser and the heat exchanger – in other words, the heat is "recycled".
Use of the waste heat from the electric powertrain.
Use of the waste heat from the high-voltage battery: if the temperature of the battery is above a threshold, the waste heat can be used to heat the interior.