Sida 1 av 5

M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 29 sep 2023 08:18
av marchr
Såg denna nyhet idag.

Kan någon maila denna tomte som tydligen fortfarande bor under en sten och förklara allt det som är fel i nyheten.

https://www.m3.se/article/2083820/du-so ... lurad.html

Att det skulle kosta 25:- milen att köra elbil vid laddning publikt är helt vansinnigt fel. Även om jag skulle betala 8 kr kwh när jag laddar min tesla skulle det ändå endast kosta ca 14kr per mil.

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 29 sep 2023 08:40
av Tellus
:lol:

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 29 sep 2023 08:52
av Banane
marchr skrev: 29 sep 2023 08:18
Såg denna nyhet idag.

Kan någon maila denna tomte som tydligen fortfarande bor under en sten och förklara allt det som är fel i nyheten.

https://www.m3.se/article/2083820/du-so ... lurad.html

Att det skulle kosta 25:- milen att köra elbil vid laddning publikt är helt vansinnigt fel. Även om jag skulle betala 8 kr kwh när jag laddar min tesla skulle det ändå endast kosta ca 14kr per mil.
Det finns massor av förutsättningar där en dieselbil blir billigare. Det är inte svart/vitt.

De som säger att en elbil alltid blir billigare ljuger eller är så indoktrinerad att hen slutat tänka.

Edit: Och nu läste jag artikeln som är skriven av en trött gubbe och innehåller massor av fördomar och fel. So well.. Vet inte vad jag ska tycka om det. Värdeminskning och räntekostnad är den stora grejen.

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 29 sep 2023 08:58
av marchr
Banane skrev: 29 sep 2023 08:52
marchr skrev: 29 sep 2023 08:18
Såg denna nyhet idag.

Kan någon maila denna tomte som tydligen fortfarande bor under en sten och förklara allt det som är fel i nyheten.

https://www.m3.se/article/2083820/du-so ... lurad.html

Att det skulle kosta 25:- milen att köra elbil vid laddning publikt är helt vansinnigt fel. Även om jag skulle betala 8 kr kwh när jag laddar min tesla skulle det ändå endast kosta ca 14kr per mil.
Det finns massor av förutsättningar där en dieselbil blir billigare. Det är inte svart/vitt.

De som säger att en elbil alltid blir billigare ljuger eller är så indoktrinerad att hen slutat tänka.

Edit: Och nu läste jag artikeln som är skriven av en trött gubbe och innehåller massor av fördomar och fel. So well.. Vet inte vad jag ska tycka om det. Värdeminskning och räntekostnad är den stora grejen.
Och jag skrev inte att "elbil alltid blir billigare". Jag skrev att: påstå att det kostar 25:- milen att ladda elbil publikt är vansinnigt. Förstår såklart att det alltid finns en gråskala men just denna nyhet anser jag drar det till absurdum.

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 29 sep 2023 09:03
av Franz
Enda gången Mikael var i Göteborg...
Jag var på besök i Göteborg en dag. Jag åt frukost på ett café för 115:-, lunchrestaurangen kostade 150 kr och sedan åt jag middag för 1500. Det blir ju 1 765:- i matkostnader per person och dag!! En familj på fyra personer behöver alltså lägga över 200 000:- i månaden bara på mat om de bodde i Göteborg och folk tycker det är dyrt i Stockholm.

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 29 sep 2023 12:20
av taliz
Även om det mesta är tröttsamt raljerande så finns det ju en liten poäng.
Laddpriserna har verkligen stuckit i höjden.
Rena rama ockerpriser i många fall IMO.

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 29 sep 2023 12:46
av jonasl
Jag tycker alltid det är roligt att någon som inte kör elbil (eller Tesla) ska berätta för oss som gör det vad det kostar och hur det fungerar. Eller snarast vad dyrt och dåligt det är.

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 29 sep 2023 13:12
av GustavE
Många pratar om att ladda hemma så blir det billigt. Även om man kan ladda hemma så blir det väldigt dyrt om man kör långt och mycket så man måste ladda tex 70% på publik laddning.
Fram tills Elli och MER höjde sina priser så sanslöst som man gjorde var det samma kostnad för mig att köra elbil med värdeminskning som bensinbil utan värdeminskning. Så är det absolut inte längre.

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 29 sep 2023 13:15
av Niklas Z
GustavE skrev: 29 sep 2023 13:12
Många pratar om att ladda hemma så blir det billigt. Även om man kan ladda hemma så blir det väldigt dyrt om man kör långt och mycket så man måste ladda tex 70% på publik laddning.
Fram tills Elli och MER höjde sina priser så sanslöst som man gjorde var det samma kostnad för mig att köra elbil med värdeminskning som bensinbil utan värdeminskning. Så är det absolut inte längre.
Vad menar du med väldigt dyrt? Jag kör långt med bilen. Bland annat en bilsemester på kontinenten på nästan 600 mil i somras. Den hade definitivt inte blivit billigare med en ICE-bil.

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 29 sep 2023 13:16
av Holve
GustavE skrev: 29 sep 2023 13:12
Många pratar om att ladda hemma så blir det billigt. Även om man kan ladda hemma så blir det väldigt dyrt om man kör långt och mycket så man måste ladda tex 70% på publik laddning.
Fram tills Elli och MER höjde sina priser så sanslöst som man gjorde var det samma kostnad för mig att köra elbil med värdeminskning som bensinbil utan värdeminskning. Så är det absolut inte längre.
Fast är det vanligt att man kör 70% snabbladdning?

Om man laddar fullt hemma så har man typ 30-40 mil räckvidd.
Är det många som kör så mycket att 30-40 mil är 30% av det du kör?

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 29 sep 2023 13:23
av tor-ake
Coolt att man kan ladda en mercedes laddhybrid på CCS och dubbelcoolt att den har 30kWh batteri så att man faktiskt kan åka en bit.

Men om man köpt en så'n så har man ju mercedes laddabonnemang så det kostar bara 2,88kr/kWh på ionity således 9kr/mil vilket lär vara betydligt billigare än diesel.

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 29 sep 2023 13:46
av niklas12
Holve skrev: 29 sep 2023 13:16
GustavE skrev: 29 sep 2023 13:12
Många pratar om att ladda hemma så blir det billigt. Även om man kan ladda hemma så blir det väldigt dyrt om man kör långt och mycket så man måste ladda tex 70% på publik laddning.
Fram tills Elli och MER höjde sina priser så sanslöst som man gjorde var det samma kostnad för mig att köra elbil med värdeminskning som bensinbil utan värdeminskning. Så är det absolut inte längre.
Fast är det vanligt att man kör 70% snabbladdning?

Om man laddar fullt hemma så har man typ 30-40 mil räckvidd.
Är det många som kör så mycket att 30-40 mil är 30% av det du kör?
Den första förutsättningen är att man har tillgång till hemmaladdning vilket inte är fallet för majoriteten av de boende i lägenhet

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 29 sep 2023 13:49
av jonasl
niklas12 skrev: 29 sep 2023 13:46
Den första förutsättningen är att man har tillgång till hemmaladdning vilket inte är fallet för majoriteten av de boende i lägenhet
Är det verkligen så fortfarande? I hyreslägenhet kanske, men de allra flesta BRF:er häromkring har löst det nu.

Har man inte tillgång till rimligt prissatt hemmaladdning tycker jag man noga ska överväga om man ska köra elbil.

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 29 sep 2023 14:02
av niklas12
jonasl skrev: 29 sep 2023 13:49
niklas12 skrev: 29 sep 2023 13:46
Den första förutsättningen är att man har tillgång till hemmaladdning vilket inte är fallet för majoriteten av de boende i lägenhet
Är det verkligen så fortfarande? I hyreslägenhet kanske, men de allra flesta BRF:er häromkring har löst det nu.

Har man inte tillgång till rimligt prissatt hemmaladdning tycker jag man noga ska överväga om man ska köra elbil.
Du är medveten om att den vanligaste boendeformen i Sverige är just boende i flerbostadshus.
Det är nog väldigt olika hur det ser ut i olika bostadsrättsföreningar gällande tillgång till laddning men jag har tyvärr inte sett någon statistik.

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 29 sep 2023 14:13
av Franz
niklas12 skrev: 29 sep 2023 14:02
jonasl skrev: 29 sep 2023 13:49
niklas12 skrev: 29 sep 2023 13:46
Den första förutsättningen är att man har tillgång till hemmaladdning vilket inte är fallet för majoriteten av de boende i lägenhet
Är det verkligen så fortfarande? I hyreslägenhet kanske, men de allra flesta BRF:er häromkring har löst det nu.

Har man inte tillgång till rimligt prissatt hemmaladdning tycker jag man noga ska överväga om man ska köra elbil.
Du är medveten om att den vanligaste boendeformen i Sverige är just boende i flerbostadshus.
Det är nog väldigt olika hur det ser ut i olika bostadsrättsföreningar gällande tillgång till laddning men jag har tyvärr inte sett någon statistik.
Egentligen är det mer intressant hur bilägare bor snarare än hur folk i allmänhet bor. När jag bodde i lägenhet behövde jag inte bil på samma sätt men nu när jag bor i villa hade det varit svårt utan. Nu sitter jag inte på den statistiken själv men troligen ser fördelningen väsentligt annorlunda ut.

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 29 sep 2023 14:22
av MrStarhouse
3.40 / kWh på Tesla SuC här i Örebro idag. Och har varit i den nivån sista tiden.
Det tycker jag är helt OK. Själv laddar jag dock på jobbet för faktisk kostnad, vilket blir 1.25/kWh, vilket är ännu bättre.

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 29 sep 2023 14:22
av mikebike
Franz skrev: 29 sep 2023 14:13
niklas12 skrev: 29 sep 2023 14:02
jonasl skrev: 29 sep 2023 13:49
niklas12 skrev: 29 sep 2023 13:46
Den första förutsättningen är att man har tillgång till hemmaladdning vilket inte är fallet för majoriteten av de boende i lägenhet
Är det verkligen så fortfarande? I hyreslägenhet kanske, men de allra flesta BRF:er häromkring har löst det nu.

Har man inte tillgång till rimligt prissatt hemmaladdning tycker jag man noga ska överväga om man ska köra elbil.
Du är medveten om att den vanligaste boendeformen i Sverige är just boende i flerbostadshus.
Det är nog väldigt olika hur det ser ut i olika bostadsrättsföreningar gällande tillgång till laddning men jag har tyvärr inte sett någon statistik.
Egentligen är det mer intressant hur bilägare bor snarare än hur folk i allmänhet bor. När jag bodde i lägenhet behövde jag inte bil på samma sätt men nu när jag bor i villa hade det varit svårt utan. Nu sitter jag inte på den statistiken själv men troligen ser fördelningen väsentligt annorlunda ut.
Att kunna ladda "hemma" förutsätter att man har en parkeringsplats, det har jag aldrig haft.
Hyresrätt eller bostadsrätt, i städer är det ont om garage och egna parkeringsplatser. Man får parkera på gatan helt enkelt.

Vadå, man behöver inte bil i stan?
Nä, inte om man bara håller sig i stan. Just nu är jag 690 km hemifrån och jagar.

Om vi tar vår trappuppgång som exempel så finns det 7 lägenheter och vi som bor där har totalt 8 bilar. En av dessa har hittat en garageplats i en närliggande fastighet.
Totalt är det 25 lägenheter i huset och 3 parkeringsplatser.

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 29 sep 2023 14:39
av TeslaKotte
mikebike skrev: 29 sep 2023 14:22
Franz skrev: 29 sep 2023 14:13
niklas12 skrev: 29 sep 2023 14:02
jonasl skrev: 29 sep 2023 13:49
niklas12 skrev: 29 sep 2023 13:46
Den första förutsättningen är att man har tillgång till hemmaladdning vilket inte är fallet för majoriteten av de boende i lägenhet
Är det verkligen så fortfarande? I hyreslägenhet kanske, men de allra flesta BRF:er häromkring har löst det nu.

Har man inte tillgång till rimligt prissatt hemmaladdning tycker jag man noga ska överväga om man ska köra elbil.
Du är medveten om att den vanligaste boendeformen i Sverige är just boende i flerbostadshus.
Det är nog väldigt olika hur det ser ut i olika bostadsrättsföreningar gällande tillgång till laddning men jag har tyvärr inte sett någon statistik.
Egentligen är det mer intressant hur bilägare bor snarare än hur folk i allmänhet bor. När jag bodde i lägenhet behövde jag inte bil på samma sätt men nu när jag bor i villa hade det varit svårt utan. Nu sitter jag inte på den statistiken själv men troligen ser fördelningen väsentligt annorlunda ut.
Att kunna ladda "hemma" förutsätter att man har en parkeringsplats, det har jag aldrig haft.
Hyresrätt eller bostadsrätt, i städer är det ont om garage och egna parkeringsplatser. Man får parkera på gatan helt enkelt.

Vadå, man behöver inte bil i stan?
Nä, inte om man bara håller sig i stan. Just nu är jag 690 km hemifrån och jagar.

Om vi tar vår trappuppgång som exempel så finns det 7 lägenheter och vi som bor där har totalt 8 bilar. En av dessa har hittat en garageplats i en närliggande fastighet.
Totalt är det 25 lägenheter i huset och 3 parkeringsplatser.
Våran förening har löst det som så att de (två) p-platserna föreningen förfogar över används till gemensam laddning tidsstyrt med p-skiva.
Fungerar faktiskt över förväntan (fast snart finns det ett gäng Qwello-laddare i närheten att välja på också som bara är marginellt dyrare).

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 29 sep 2023 14:51
av Niklas Z
niklas12 skrev: 29 sep 2023 14:02
Du är medveten om att den vanligaste boendeformen i Sverige är just boende i flerbostadshus.
Flest personer i Sverige bor i småhus:

https://www.scb.se/hitta-statistik/sver ... r-i-smahus

De som bor i villa äger också en stor del av bilar 0-3 år gamla (vilket innefattar huvuddelen av alla elbilar i drift i Sverige), se tabell på sid 21 i denna undersökning:

https://www.trafa.se/globalassets/rappo ... ktorer.pdf

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 29 sep 2023 17:28
av SwedishAdvocate
Niklas Z skrev: 29 sep 2023 14:51
niklas12 skrev: 29 sep 2023 14:02
Du är medveten om att den vanligaste boendeformen i Sverige är just boende i flerbostadshus.
Flest personer i Sverige bor i småhus:

https://www.scb.se/hitta-statistik/sver ... r-i-smahus

De som bor i villa äger också en stor del av bilar 0-3 år gamla (vilket innefattar huvuddelen av alla elbilar i drift i Sverige), se tabell på sid 21 i denna undersökning:

https://www.trafa.se/globalassets/rappo ... ktorer.pdf
Ja. Det är ju bara 4 503 084 som bor i flerbostadshus...

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 29 sep 2023 17:36
av SwedishAdvocate
mikebike skrev: 29 sep 2023 14:22
Franz skrev: 29 sep 2023 14:13
niklas12 skrev: 29 sep 2023 14:02
jonasl skrev: 29 sep 2023 13:49
niklas12 skrev: 29 sep 2023 13:46
Den första förutsättningen är att man har tillgång till hemmaladdning vilket inte är fallet för majoriteten av de boende i lägenhet
Är det verkligen så fortfarande? I hyreslägenhet kanske, men de allra flesta BRF:er häromkring har löst det nu.

Har man inte tillgång till rimligt prissatt hemmaladdning tycker jag man noga ska överväga om man ska köra elbil.
Du är medveten om att den vanligaste boendeformen i Sverige är just boende i flerbostadshus.
Det är nog väldigt olika hur det ser ut i olika bostadsrättsföreningar gällande tillgång till laddning men jag har tyvärr inte sett någon statistik.
Egentligen är det mer intressant hur bilägare bor snarare än hur folk i allmänhet bor. När jag bodde i lägenhet behövde jag inte bil på samma sätt men nu när jag bor i villa hade det varit svårt utan. Nu sitter jag inte på den statistiken själv men troligen ser fördelningen väsentligt annorlunda ut.
Att kunna ladda "hemma" förutsätter att man har en parkeringsplats, det har jag aldrig haft.
Hyresrätt eller bostadsrätt, i städer är det ont om garage och egna parkeringsplatser. Man får parkera på gatan helt enkelt.

Vadå, man behöver inte bil i stan?
Nä, inte om man bara håller sig i stan. Just nu är jag 690 km hemifrån och jagar.

Om vi tar vår trappuppgång som exempel så finns det 7 lägenheter och vi som bor där har totalt 8 bilar. En av dessa har hittat en garageplats i en närliggande fastighet.
Totalt är det 25 lägenheter i huset och 3 parkeringsplatser.
Jag vet en brf i storstad med över 100 lägenheter som inte har en enda parkeringsplats. Undrar hur vanligt det är...

Och vi skulle ju kunna kolla på exemplet Malmö. Det finns en hel del parkeringsgarage, och där vet jag inte hur det ser ut. Men om man kollar 'ovanför' garagen på gatunivå så är det till stora delar total öken. Det är bara att dubbelkolla med Charge Finder om ngn tvivlar.

Men med det sagt har jag ju inte försökt få tag i en laddplats i Malmö. Det kanske går på ngt sätt...

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 29 sep 2023 17:38
av Niklas Z
SwedishAdvocate skrev: 29 sep 2023 17:28
Niklas Z skrev: 29 sep 2023 14:51
niklas12 skrev: 29 sep 2023 14:02
Du är medveten om att den vanligaste boendeformen i Sverige är just boende i flerbostadshus.
Flest personer i Sverige bor i småhus:

https://www.scb.se/hitta-statistik/sver ... r-i-smahus

De som bor i villa äger också en stor del av bilar 0-3 år gamla (vilket innefattar huvuddelen av alla elbilar i drift i Sverige), se tabell på sid 21 i denna undersökning:

https://www.trafa.se/globalassets/rappo ... ktorer.pdf
Ja. Det är ju bara 4 503 084 som bor i flerbostadshus...
Och? Min poäng var dels att majoriteten av befolkningen inte bor i flerbostadshus och framför allt att den del av befolkningen som kan tänkas äga elbil i huvudsak bor i småhus. Jag är fullt medveten om att inte alla gör det. Jag är själv en av dem som bor i bostadsrätt och har elbil utan laddplats. Men allt tyder på att det är betydligt vanligare att de som äger bilar som är 0-3 år gamla (vilket är merparten av alla elbilar) bor i villa än att de bor i lägenhet.

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 29 sep 2023 17:47
av SwedishAdvocate
Niklas Z skrev: 29 sep 2023 17:38
SwedishAdvocate skrev: 29 sep 2023 17:28
Niklas Z skrev: 29 sep 2023 14:51
niklas12 skrev: 29 sep 2023 14:02
Du är medveten om att den vanligaste boendeformen i Sverige är just boende i flerbostadshus.
Flest personer i Sverige bor i småhus:

https://www.scb.se/hitta-statistik/sver ... r-i-smahus

De som bor i villa äger också en stor del av bilar 0-3 år gamla (vilket innefattar huvuddelen av alla elbilar i drift i Sverige), se tabell på sid 21 i denna undersökning:

https://www.trafa.se/globalassets/rappo ... ktorer.pdf
Ja. Det är ju bara 4 503 084 som bor i flerbostadshus...
Och? Min poäng var dels att majoriteten av befolkningen inte bor i flerbostadshus och framför allt att den del av befolkningen som kan tänkas äga elbil i huvudsak bor i småhus. Jag är fullt medveten om att inte alla gör det. Jag är själv en av dem som bor i bostadsrätt och har elbil utan laddplats. Men allt tyder på att det är betydligt vanligare att de som äger bilar som är 0-3 år gamla (vilket är merparten av alla elbilar) bor i villa än att de bor i lägenhet [Min u.].
Och du tror inte att det finns ett samband här med de ytterst begränsade laddmöjligheterna? Har du aldrig noterat den mängd bilar som är parkerade på gatunivå i Sthlm, Gbg och Malmö och alla andra städer?

Var tror du Right-to-Charge kommer ifrån?

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 29 sep 2023 18:03
av Niklas Z
SwedishAdvocate skrev: 29 sep 2023 17:47
Niklas Z skrev: 29 sep 2023 17:38
SwedishAdvocate skrev: 29 sep 2023 17:28
Niklas Z skrev: 29 sep 2023 14:51
niklas12 skrev: 29 sep 2023 14:02
Du är medveten om att den vanligaste boendeformen i Sverige är just boende i flerbostadshus.
Flest personer i Sverige bor i småhus:

https://www.scb.se/hitta-statistik/sver ... r-i-smahus

De som bor i villa äger också en stor del av bilar 0-3 år gamla (vilket innefattar huvuddelen av alla elbilar i drift i Sverige), se tabell på sid 21 i denna undersökning:

https://www.trafa.se/globalassets/rappo ... ktorer.pdf
Ja. Det är ju bara 4 503 084 som bor i flerbostadshus...
Och? Min poäng var dels att majoriteten av befolkningen inte bor i flerbostadshus och framför allt att den del av befolkningen som kan tänkas äga elbil i huvudsak bor i småhus. Jag är fullt medveten om att inte alla gör det. Jag är själv en av dem som bor i bostadsrätt och har elbil utan laddplats. Men allt tyder på att det är betydligt vanligare att de som äger bilar som är 0-3 år gamla (vilket är merparten av alla elbilar) bor i villa än att de bor i lägenhet [Min u.].
Och du tror inte att det finns ett samband här med de ytterst begränsade laddmöjligheterna? Har du aldrig noterat den mängd bilar som är parkerade på gatunivå i Sthlm, Gbg och Malmö och alla andra städer?

Var tror du Right-to-Charge kommer ifrån?
Vad är det du argumenterar emot? Jag är definitivt för att laddmöjligheterna för de som bor i flerbostadshus förbättras. Jag har själv levt med problemet att ladda min elbil i tre år som boende i brf.
Det jag invände mot var niklas12:s påstående.
Att elbil är vanligare bland villaboende kan givetvis delvis hänga ihop med laddmöjligheterna, men notera att det är mycket vanligare att ha ny bil bland villaboende än bland boende i flerfamiiljshus, oberoende av om bilarna drivs av el eller om de går på fossila drivmedel.

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 29 sep 2023 18:12
av niklas12
Absolut jag hade fel ca 43% bor i flerbostadshus och 51% i småhus.
Oklart om radhus och kedjehus räknas till småhus då dessa också många gånger kan ha begränsade ladd/parkeringsmöjligheter