Sida 5 av 5

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 02 jan 2024 07:06
av Dinsdale
Sportbilsentusiasten skrev: 01 jan 2024 22:41
Electron skrev: 01 jan 2024 18:30
Hepp,
idag kostar dieseln 16,97 kr/l.

Laddade på OKQ8 150 kW-laddare för 5.59 kr kWh.
Blir ungefär samma lika med el som diesel nu.
Å andra sidan vill många troligen köra elbil av främst miljöskäl. Och troligtvis är då ekonomin en positiv "bieffekt".
Liksom en starkare motor och tystare drivning.
Jag kör diesel men sparar ihop till min första elbil, svindyra är de. Men elbil blir det då ekonomin tillåter.
För den absoluta majoriteten, när räntan är hög och det inte lägre är lika lätt att leva över sina tillgångar, är sannolikt ekonomin avgörande.

Men det här med att snabbladdning kostar som fossilt bränsle är inte nödvändigtvis avgörande. Man snabbladdar bara på långresor, laddar man hemma kostar det ca 1,50-3 kr beroende på överföringsavgift, spotpris påslag osv. Det är otroligt enkelt att schemalägga laddning när priset är lågt, manuellt eller med hjälp från laddboxen eller företag som tibber.
Laddar du bara bilen från från egna solceller kostar det 0 kr/kWh där och då, men solcellerna har förstås kostat dig en slant.

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 02 jan 2024 08:27
av juristen
pejvic skrev: 01 jan 2024 20:20
juristen skrev: 04 okt 2023 08:38
Carlsson skrev: 03 okt 2023 21:29
Vad räknade du att du köpte bilen för och vad den säljs för? Det är ju den stora posten för värdeminskning. När jag räknat på att köpa Tesla blir det betydligt mycket mer än 35kr / mil. Och räknar du 4200 mil per år? Eller är det 4200 mil på hur många år då?
Verkliga siffror. Bilen kostade 667 000 kr ny i mars 2022, minus 70 000 kr i bonus. Sålde för 475 000 kr och den hade gått drygt 4200 mil sedan ny.
Då har det blivit billiga mil för köparen allafall. Köparen får nämligen betalt för att köra din gamla bil.
Kan du utveckla?

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 02 jan 2024 09:06
av Sportbilsentusiasten
Dinsdale skrev: 02 jan 2024 07:06
Sportbilsentusiasten skrev: 01 jan 2024 22:41
Electron skrev: 01 jan 2024 18:30
Hepp,
idag kostar dieseln 16,97 kr/l.

Laddade på OKQ8 150 kW-laddare för 5.59 kr kWh.
Blir ungefär samma lika med el som diesel nu.
Å andra sidan vill många troligen köra elbil av främst miljöskäl. Och troligtvis är då ekonomin en positiv "bieffekt".
Liksom en starkare motor och tystare drivning.
Jag kör diesel men sparar ihop till min första elbil, svindyra är de. Men elbil blir det då ekonomin tillåter.
För den absoluta majoriteten, när räntan är hög och det inte lägre är lika lätt att leva över sina tillgångar, är sannolikt ekonomin avgörande.

Men det här med att snabbladdning kostar som fossilt bränsle är inte nödvändigtvis avgörande. Man snabbladdar bara på långresor, laddar man hemma kostar det ca 1,50-3 kr beroende på överföringsavgift, spotpris påslag osv. Det är otroligt enkelt att schemalägga laddning när priset är lågt, manuellt eller med hjälp från laddboxen eller företag som tibber.
Laddar du bara bilen från från egna solceller kostar det 0 kr/kWh där och då, men solcellerna har förstås kostat dig en slant.
Ja snabbladdning görs troligen inte så ofta.
Hemladdning är en av de största fördelarna med elbil ihop med förvärmning/förkylning av bilen

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 02 jan 2024 09:06
av mikebike
Dinsdale skrev: 02 jan 2024 07:06
Sportbilsentusiasten skrev: 01 jan 2024 22:41
Electron skrev: 01 jan 2024 18:30
Hepp,
idag kostar dieseln 16,97 kr/l.

Laddade på OKQ8 150 kW-laddare för 5.59 kr kWh.
Blir ungefär samma lika med el som diesel nu.
Å andra sidan vill många troligen köra elbil av främst miljöskäl. Och troligtvis är då ekonomin en positiv "bieffekt".
Liksom en starkare motor och tystare drivning.
Jag kör diesel men sparar ihop till min första elbil, svindyra är de. Men elbil blir det då ekonomin tillåter.
För den absoluta majoriteten, när räntan är hög och det inte lägre är lika lätt att leva över sina tillgångar, är sannolikt ekonomin avgörande.

Men det här med att snabbladdning kostar som fossilt bränsle är inte nödvändigtvis avgörande. Man snabbladdar bara på långresor, laddar man hemma kostar det ca 1,50-3 kr beroende på överföringsavgift, spotpris påslag osv. Det är otroligt enkelt att schemalägga laddning när priset är lågt, manuellt eller med hjälp från laddboxen eller företag som tibber.
Laddar du bara bilen från från egna solceller kostar det 0 kr/kWh där och då, men solcellerna har förstås kostat dig en slant.
"bara på långresor"
Jag har laddat 47% på SuC under december, 5% på jobbet och noll procent hemma.
Det är långt ifrån alla som kan ladda hemma.

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 02 jan 2024 10:35
av Verdi_
mikebike skrev: 02 jan 2024 09:06
Dinsdale skrev: 02 jan 2024 07:06
Sportbilsentusiasten skrev: 01 jan 2024 22:41
Electron skrev: 01 jan 2024 18:30
Hepp,
idag kostar dieseln 16,97 kr/l.

Laddade på OKQ8 150 kW-laddare för 5.59 kr kWh.
Blir ungefär samma lika med el som diesel nu.
Å andra sidan vill många troligen köra elbil av främst miljöskäl. Och troligtvis är då ekonomin en positiv "bieffekt".
Liksom en starkare motor och tystare drivning.
Jag kör diesel men sparar ihop till min första elbil, svindyra är de. Men elbil blir det då ekonomin tillåter.
För den absoluta majoriteten, när räntan är hög och det inte lägre är lika lätt att leva över sina tillgångar, är sannolikt ekonomin avgörande.

Men det här med att snabbladdning kostar som fossilt bränsle är inte nödvändigtvis avgörande. Man snabbladdar bara på långresor, laddar man hemma kostar det ca 1,50-3 kr beroende på överföringsavgift, spotpris påslag osv. Det är otroligt enkelt att schemalägga laddning när priset är lågt, manuellt eller med hjälp från laddboxen eller företag som tibber.
Laddar du bara bilen från från egna solceller kostar det 0 kr/kWh där och då, men solcellerna har förstås kostat dig en slant.
"bara på långresor"
Jag har laddat 47% på SuC under december, 5% på jobbet och noll procent hemma.
Det är långt ifrån alla som kan ladda hemma.
Vi vet att du är undantaget som bekräftar regeln.

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 02 jan 2024 11:32
av Legato
mikebike skrev: 02 jan 2024 09:06
Dinsdale skrev: 02 jan 2024 07:06
Sportbilsentusiasten skrev: 01 jan 2024 22:41
Electron skrev: 01 jan 2024 18:30
Hepp,
idag kostar dieseln 16,97 kr/l.

Laddade på OKQ8 150 kW-laddare för 5.59 kr kWh.
Blir ungefär samma lika med el som diesel nu.
Å andra sidan vill många troligen köra elbil av främst miljöskäl. Och troligtvis är då ekonomin en positiv "bieffekt".
Liksom en starkare motor och tystare drivning.
Jag kör diesel men sparar ihop till min första elbil, svindyra är de. Men elbil blir det då ekonomin tillåter.
För den absoluta majoriteten, när räntan är hög och det inte lägre är lika lätt att leva över sina tillgångar, är sannolikt ekonomin avgörande.

Men det här med att snabbladdning kostar som fossilt bränsle är inte nödvändigtvis avgörande. Man snabbladdar bara på långresor, laddar man hemma kostar det ca 1,50-3 kr beroende på överföringsavgift, spotpris påslag osv. Det är otroligt enkelt att schemalägga laddning när priset är lågt, manuellt eller med hjälp från laddboxen eller företag som tibber.
Laddar du bara bilen från från egna solceller kostar det 0 kr/kWh där och då, men solcellerna har förstås kostat dig en slant.
"bara på långresor"
Jag har laddat 47% på SuC under december, 5% på jobbet och noll procent hemma.
Det är långt ifrån alla som kan ladda hemma.
Men de allra, allra flesta... Är IMO ganska ointressant att diskutera specialfallen. JA för det lilla fåtal som alltid laddar publikt så är drivmedlet ungefär lika dyrt med elbil. Men den överlägsna majoriteten elbilsägare laddar garanterat den stora merparten av all laddning hemma (eller på arbetsplatsen) och har därmed dramatiskt lägre drivmedelskostnad.

Detta är väldigt relevant även på längre resor, när kostnaden jämförs så glömmer många att elbilsägaren ofta inleder resan med en "nästan gratis" full-laddning hemma.

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 02 jan 2024 11:38
av mikebike
Verdi_ skrev: 02 jan 2024 10:35
mikebike skrev: 02 jan 2024 09:06
Dinsdale skrev: 02 jan 2024 07:06
Sportbilsentusiasten skrev: 01 jan 2024 22:41
Electron skrev: 01 jan 2024 18:30
Hepp,
idag kostar dieseln 16,97 kr/l.

Laddade på OKQ8 150 kW-laddare för 5.59 kr kWh.
Blir ungefär samma lika med el som diesel nu.
Å andra sidan vill många troligen köra elbil av främst miljöskäl. Och troligtvis är då ekonomin en positiv "bieffekt".
Liksom en starkare motor och tystare drivning.
Jag kör diesel men sparar ihop till min första elbil, svindyra är de. Men elbil blir det då ekonomin tillåter.
För den absoluta majoriteten, när räntan är hög och det inte lägre är lika lätt att leva över sina tillgångar, är sannolikt ekonomin avgörande.

Men det här med att snabbladdning kostar som fossilt bränsle är inte nödvändigtvis avgörande. Man snabbladdar bara på långresor, laddar man hemma kostar det ca 1,50-3 kr beroende på överföringsavgift, spotpris påslag osv. Det är otroligt enkelt att schemalägga laddning när priset är lågt, manuellt eller med hjälp från laddboxen eller företag som tibber.
Laddar du bara bilen från från egna solceller kostar det 0 kr/kWh där och då, men solcellerna har förstås kostat dig en slant.
"bara på långresor"
Jag har laddat 47% på SuC under december, 5% på jobbet och noll procent hemma.
Det är långt ifrån alla som kan ladda hemma.
Vi vet att du är undantaget som bekräftar regeln.
Nja, jag skulle säga att vi är ganska många dom inte kan ladda hemma. Det är flera elbilar i mitt område som parkerar på gatan.
Sedan är det generellt så vi som bor i (hyres) lägenhet har lägre inkomst och därför i regel kör billigare och äldre bilar (avgasbilar).

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 02 jan 2024 12:26
av Legato
mikebike skrev: 02 jan 2024 11:38
Verdi_ skrev: 02 jan 2024 10:35
mikebike skrev: 02 jan 2024 09:06
Dinsdale skrev: 02 jan 2024 07:06
Sportbilsentusiasten skrev: 01 jan 2024 22:41

Å andra sidan vill många troligen köra elbil av främst miljöskäl. Och troligtvis är då ekonomin en positiv "bieffekt".
Liksom en starkare motor och tystare drivning.
Jag kör diesel men sparar ihop till min första elbil, svindyra är de. Men elbil blir det då ekonomin tillåter.
För den absoluta majoriteten, när räntan är hög och det inte lägre är lika lätt att leva över sina tillgångar, är sannolikt ekonomin avgörande.

Men det här med att snabbladdning kostar som fossilt bränsle är inte nödvändigtvis avgörande. Man snabbladdar bara på långresor, laddar man hemma kostar det ca 1,50-3 kr beroende på överföringsavgift, spotpris påslag osv. Det är otroligt enkelt att schemalägga laddning när priset är lågt, manuellt eller med hjälp från laddboxen eller företag som tibber.
Laddar du bara bilen från från egna solceller kostar det 0 kr/kWh där och då, men solcellerna har förstås kostat dig en slant.
"bara på långresor"
Jag har laddat 47% på SuC under december, 5% på jobbet och noll procent hemma.
Det är långt ifrån alla som kan ladda hemma.
Vi vet att du är undantaget som bekräftar regeln.
Nja, jag skulle säga att vi är ganska många dom inte kan ladda hemma. Det är flera elbilar i mitt område som parkerar på gatan.
Sedan är det generellt så vi som bor i (hyres) lägenhet har lägre inkomst och därför i regel kör billigare och äldre bilar (avgasbilar).
"Ganska många" absolut, men som andel av det totala beståndet elbilar garanterat låg. Gjorde ju för övrigt en poll på detta för inte så länge sedan där 6% svarade att de tvingades ladda dyrt/publikt:
viewtopic.php?p=744264#p744264

Den andra delen av det du skriver stämmer definitivt, men på vilket sätt är det relevant menar du? Diskuterar man enbart ren drivmedelskostnad så är den antagligen (marginellt) högre på äldre/billigare fossiler än på nyare.

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 02 jan 2024 12:38
av mikebike
Legato skrev: 02 jan 2024 12:26
mikebike skrev: 02 jan 2024 11:38
Verdi_ skrev: 02 jan 2024 10:35
mikebike skrev: 02 jan 2024 09:06
Dinsdale skrev: 02 jan 2024 07:06

För den absoluta majoriteten, när räntan är hög och det inte lägre är lika lätt att leva över sina tillgångar, är sannolikt ekonomin avgörande.

Men det här med att snabbladdning kostar som fossilt bränsle är inte nödvändigtvis avgörande. Man snabbladdar bara på långresor, laddar man hemma kostar det ca 1,50-3 kr beroende på överföringsavgift, spotpris påslag osv. Det är otroligt enkelt att schemalägga laddning när priset är lågt, manuellt eller med hjälp från laddboxen eller företag som tibber.
Laddar du bara bilen från från egna solceller kostar det 0 kr/kWh där och då, men solcellerna har förstås kostat dig en slant.
"bara på långresor"
Jag har laddat 47% på SuC under december, 5% på jobbet och noll procent hemma.
Det är långt ifrån alla som kan ladda hemma.
Vi vet att du är undantaget som bekräftar regeln.
Nja, jag skulle säga att vi är ganska många dom inte kan ladda hemma. Det är flera elbilar i mitt område som parkerar på gatan.
Sedan är det generellt så vi som bor i (hyres) lägenhet har lägre inkomst och därför i regel kör billigare och äldre bilar (avgasbilar).
"Ganska många" absolut, men som andel av det totala beståndet elbilar garanterat låg.

Den andra delen av det du skriver stämmer definitivt, men på vilket sätt är det relevant menar du? Diskuterar man enbart ren drivmedelskostnad så är den antagligen (marginellt) högre på äldre/billigare fossiler än på nyare.
Om antalet laddstolpar vore fler så skulle nog fler i lägenhet köra elbil. Sedan blir det ju ännu svårare att få ihop kalkylen för de som både har lägre inkomst och är hänvisade till dyrare laddning.
Man kanske skulle subventionera laddning på allmän plats istället för bilinköp som det var tidigare?
Sedan är det väldigt stor skillnad mellan kommuner när det gäller antalet laddstolpar.

Dock är det fortfarande så att en äldre avgasbil har lägre totalkostnad än en nyare elbil tack vare lägre värdeminskning. Om man tittar på gatorna i närområdet så är de flesta bilar hyfsat gamla.

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 02 jan 2024 16:54
av Legato
mikebike skrev: 02 jan 2024 12:38
Legato skrev: 02 jan 2024 12:26
mikebike skrev: 02 jan 2024 11:38
Verdi_ skrev: 02 jan 2024 10:35
mikebike skrev: 02 jan 2024 09:06

"bara på långresor"
Jag har laddat 47% på SuC under december, 5% på jobbet och noll procent hemma.
Det är långt ifrån alla som kan ladda hemma.
Vi vet att du är undantaget som bekräftar regeln.
Nja, jag skulle säga att vi är ganska många dom inte kan ladda hemma. Det är flera elbilar i mitt område som parkerar på gatan.
Sedan är det generellt så vi som bor i (hyres) lägenhet har lägre inkomst och därför i regel kör billigare och äldre bilar (avgasbilar).
"Ganska många" absolut, men som andel av det totala beståndet elbilar garanterat låg.

Den andra delen av det du skriver stämmer definitivt, men på vilket sätt är det relevant menar du? Diskuterar man enbart ren drivmedelskostnad så är den antagligen (marginellt) högre på äldre/billigare fossiler än på nyare.
Om antalet laddstolpar vore fler så skulle nog fler i lägenhet köra elbil. Sedan blir det ju ännu svårare att få ihop kalkylen för de som både har lägre inkomst och är hänvisade till dyrare laddning.
Man kanske skulle subventionera laddning på allmän plats istället för bilinköp som det var tidigare?
Sedan är det väldigt stor skillnad mellan kommuner när det gäller antalet laddstolpar.

Dock är det fortfarande så att en äldre avgasbil har lägre totalkostnad än en nyare elbil tack vare lägre värdeminskning. Om man tittar på gatorna i närområdet så är de flesta bilar hyfsat gamla.
Absolut, men detta är ju en helt annan diskussion än diskussionen om vilket fordonsslag som har det dyraste drivmedlet.

Gällande lägre totalkostnad så är det en omöjlig generalisering att göra imo. Laddar man publikt så absolut, men laddar man hemma så är det klart billigaste alternativet generellt en äldre elbil.

En Leaf eller Zoe för 50 lakan tror jag är omöjligt att slå sett till TCO om man kan ladda hemma (givetvis såklart förutsatt att man använder bilen regelbundet, kör man 100 mil per år så är såklart en skrot-fossil alltid billigast).

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 02 jan 2024 17:13
av niklas12
Legato skrev: 02 jan 2024 16:54
mikebike skrev: 02 jan 2024 12:38
Legato skrev: 02 jan 2024 12:26
mikebike skrev: 02 jan 2024 11:38
Verdi_ skrev: 02 jan 2024 10:35


Vi vet att du är undantaget som bekräftar regeln.
Nja, jag skulle säga att vi är ganska många dom inte kan ladda hemma. Det är flera elbilar i mitt område som parkerar på gatan.
Sedan är det generellt så vi som bor i (hyres) lägenhet har lägre inkomst och därför i regel kör billigare och äldre bilar (avgasbilar).
"Ganska många" absolut, men som andel av det totala beståndet elbilar garanterat låg.

Den andra delen av det du skriver stämmer definitivt, men på vilket sätt är det relevant menar du? Diskuterar man enbart ren drivmedelskostnad så är den antagligen (marginellt) högre på äldre/billigare fossiler än på nyare.
Om antalet laddstolpar vore fler så skulle nog fler i lägenhet köra elbil. Sedan blir det ju ännu svårare att få ihop kalkylen för de som både har lägre inkomst och är hänvisade till dyrare laddning.
Man kanske skulle subventionera laddning på allmän plats istället för bilinköp som det var tidigare?
Sedan är det väldigt stor skillnad mellan kommuner när det gäller antalet laddstolpar.

Dock är det fortfarande så att en äldre avgasbil har lägre totalkostnad än en nyare elbil tack vare lägre värdeminskning. Om man tittar på gatorna i närområdet så är de flesta bilar hyfsat gamla.
Absolut, men detta är ju en helt annan diskussion än diskussionen om vilket fordonsslag som har det dyraste drivmedlet.

Gällande lägre totalkostnad så är det en omöjlig generalisering att göra imo. Laddar man publikt så absolut, men laddar man hemma så är det klart billigaste alternativet generellt en äldre elbil.

En Leaf eller Zoe för 50 lakan tror jag är omöjligt att slå sett till TCO om man kan ladda hemma (givetvis såklart förutsatt att man använder bilen regelbundet, kör man 100 mil per år så är såklart en skrot-fossil alltid billigast).
Vart hittar man zoe och leaf för 50” ??
Du lär nog få lägga närmare det dubbla

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 02 jan 2024 18:04
av Legato
niklas12 skrev: 02 jan 2024 17:13
Legato skrev: 02 jan 2024 16:54
mikebike skrev: 02 jan 2024 12:38
Legato skrev: 02 jan 2024 12:26
mikebike skrev: 02 jan 2024 11:38

Nja, jag skulle säga att vi är ganska många dom inte kan ladda hemma. Det är flera elbilar i mitt område som parkerar på gatan.
Sedan är det generellt så vi som bor i (hyres) lägenhet har lägre inkomst och därför i regel kör billigare och äldre bilar (avgasbilar).
"Ganska många" absolut, men som andel av det totala beståndet elbilar garanterat låg.

Den andra delen av det du skriver stämmer definitivt, men på vilket sätt är det relevant menar du? Diskuterar man enbart ren drivmedelskostnad så är den antagligen (marginellt) högre på äldre/billigare fossiler än på nyare.
Om antalet laddstolpar vore fler så skulle nog fler i lägenhet köra elbil. Sedan blir det ju ännu svårare att få ihop kalkylen för de som både har lägre inkomst och är hänvisade till dyrare laddning.
Man kanske skulle subventionera laddning på allmän plats istället för bilinköp som det var tidigare?
Sedan är det väldigt stor skillnad mellan kommuner när det gäller antalet laddstolpar.

Dock är det fortfarande så att en äldre avgasbil har lägre totalkostnad än en nyare elbil tack vare lägre värdeminskning. Om man tittar på gatorna i närområdet så är de flesta bilar hyfsat gamla.
Absolut, men detta är ju en helt annan diskussion än diskussionen om vilket fordonsslag som har det dyraste drivmedlet.

Gällande lägre totalkostnad så är det en omöjlig generalisering att göra imo. Laddar man publikt så absolut, men laddar man hemma så är det klart billigaste alternativet generellt en äldre elbil.

En Leaf eller Zoe för 50 lakan tror jag är omöjligt att slå sett till TCO om man kan ladda hemma (givetvis såklart förutsatt att man använder bilen regelbundet, kör man 100 mil per år så är såklart en skrot-fossil alltid billigast).
Vart hittar man zoe och leaf för 50” ??
Du lär nog få lägga närmare det dubbla
Blocket är ett hett tips gällande bilar...

Det finns tom enstaka under 50k oprutat:

https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... 1400312591
https://www.blocket.se/annons/skane/ren ... 1400310446

Så nej, några 100k handlar det absolut inte om. Sträcker man sig till 70-80k prutat så finns det ett gäng att välja bland.

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 02 jan 2024 18:52
av niklas12
Legato skrev: 02 jan 2024 18:04
niklas12 skrev: 02 jan 2024 17:13
Legato skrev: 02 jan 2024 16:54
mikebike skrev: 02 jan 2024 12:38
Legato skrev: 02 jan 2024 12:26


"Ganska många" absolut, men som andel av det totala beståndet elbilar garanterat låg.

Den andra delen av det du skriver stämmer definitivt, men på vilket sätt är det relevant menar du? Diskuterar man enbart ren drivmedelskostnad så är den antagligen (marginellt) högre på äldre/billigare fossiler än på nyare.
Om antalet laddstolpar vore fler så skulle nog fler i lägenhet köra elbil. Sedan blir det ju ännu svårare att få ihop kalkylen för de som både har lägre inkomst och är hänvisade till dyrare laddning.
Man kanske skulle subventionera laddning på allmän plats istället för bilinköp som det var tidigare?
Sedan är det väldigt stor skillnad mellan kommuner när det gäller antalet laddstolpar.

Dock är det fortfarande så att en äldre avgasbil har lägre totalkostnad än en nyare elbil tack vare lägre värdeminskning. Om man tittar på gatorna i närområdet så är de flesta bilar hyfsat gamla.
Absolut, men detta är ju en helt annan diskussion än diskussionen om vilket fordonsslag som har det dyraste drivmedlet.

Gällande lägre totalkostnad så är det en omöjlig generalisering att göra imo. Laddar man publikt så absolut, men laddar man hemma så är det klart billigaste alternativet generellt en äldre elbil.

En Leaf eller Zoe för 50 lakan tror jag är omöjligt att slå sett till TCO om man kan ladda hemma (givetvis såklart förutsatt att man använder bilen regelbundet, kör man 100 mil per år så är såklart en skrot-fossil alltid billigast).
Vart hittar man zoe och leaf för 50” ??
Du lär nog få lägga närmare det dubbla
Blocket är ett hett tips gällande bilar...

Det finns tom enstaka under 50k oprutat:

https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... 1400312591
https://www.blocket.se/annons/skane/ren ... 1400310446

Så nej, några 100k handlar det absolut inte om. Sträcker man sig till 70-80k prutat så finns det ett gäng att välja bland.
Båda de länkade objekten skulle jag kategorisera som reparationsobjekt.
Finns några enstaka leaf på 80-85 annars ligger de på 100 och uppåt

För zoe är det 80” men då är det batterihyra så det lär bli betydligt dyrare driftkostnad

Sen brukar det vara svårprutat om det redan är blocket s billigaste

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 02 jan 2024 19:42
av Legato
niklas12 skrev: 02 jan 2024 18:52
Legato skrev: 02 jan 2024 18:04
niklas12 skrev: 02 jan 2024 17:13
Legato skrev: 02 jan 2024 16:54
mikebike skrev: 02 jan 2024 12:38

Om antalet laddstolpar vore fler så skulle nog fler i lägenhet köra elbil. Sedan blir det ju ännu svårare att få ihop kalkylen för de som både har lägre inkomst och är hänvisade till dyrare laddning.
Man kanske skulle subventionera laddning på allmän plats istället för bilinköp som det var tidigare?
Sedan är det väldigt stor skillnad mellan kommuner när det gäller antalet laddstolpar.

Dock är det fortfarande så att en äldre avgasbil har lägre totalkostnad än en nyare elbil tack vare lägre värdeminskning. Om man tittar på gatorna i närområdet så är de flesta bilar hyfsat gamla.
Absolut, men detta är ju en helt annan diskussion än diskussionen om vilket fordonsslag som har det dyraste drivmedlet.

Gällande lägre totalkostnad så är det en omöjlig generalisering att göra imo. Laddar man publikt så absolut, men laddar man hemma så är det klart billigaste alternativet generellt en äldre elbil.

En Leaf eller Zoe för 50 lakan tror jag är omöjligt att slå sett till TCO om man kan ladda hemma (givetvis såklart förutsatt att man använder bilen regelbundet, kör man 100 mil per år så är såklart en skrot-fossil alltid billigast).
Vart hittar man zoe och leaf för 50” ??
Du lär nog få lägga närmare det dubbla
Blocket är ett hett tips gällande bilar...

Det finns tom enstaka under 50k oprutat:

https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... 1400312591
https://www.blocket.se/annons/skane/ren ... 1400310446

Så nej, några 100k handlar det absolut inte om. Sträcker man sig till 70-80k prutat så finns det ett gäng att välja bland.
Båda de länkade objekten skulle jag kategorisera som reparationsobjekt.
Finns några enstaka leaf på 80-85 annars ligger de på 100 och uppåt

För zoe är det 80” men då är det batterihyra så det lär bli betydligt dyrare driftkostnad

Sen brukar det vara svårprutat om det redan är blocket s billigaste
Nissanen är definitivt inget renoveringsobjekt och den kostar 49.000:- före prutning. Det är i sig bevis nog för att det du påstår är helt fel.

Enstaka Leaf för 80-85? Det finns fyra stycken under 80k före prutning. Har du så svårt för att söka på Blocket?

Samma sak med Zoe. Fem stycken under 78k oprutat.

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 02 jan 2024 20:16
av niklas12
Legato skrev: 02 jan 2024 19:42
niklas12 skrev: 02 jan 2024 18:52
Legato skrev: 02 jan 2024 18:04
niklas12 skrev: 02 jan 2024 17:13
Legato skrev: 02 jan 2024 16:54


Absolut, men detta är ju en helt annan diskussion än diskussionen om vilket fordonsslag som har det dyraste drivmedlet.

Gällande lägre totalkostnad så är det en omöjlig generalisering att göra imo. Laddar man publikt så absolut, men laddar man hemma så är det klart billigaste alternativet generellt en äldre elbil.

En Leaf eller Zoe för 50 lakan tror jag är omöjligt att slå sett till TCO om man kan ladda hemma (givetvis såklart förutsatt att man använder bilen regelbundet, kör man 100 mil per år så är såklart en skrot-fossil alltid billigast).
Vart hittar man zoe och leaf för 50” ??
Du lär nog få lägga närmare det dubbla
Blocket är ett hett tips gällande bilar...

Det finns tom enstaka under 50k oprutat:

https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... 1400312591
https://www.blocket.se/annons/skane/ren ... 1400310446

Så nej, några 100k handlar det absolut inte om. Sträcker man sig till 70-80k prutat så finns det ett gäng att välja bland.
Båda de länkade objekten skulle jag kategorisera som reparationsobjekt.
Finns några enstaka leaf på 80-85 annars ligger de på 100 och uppåt

För zoe är det 80” men då är det batterihyra så det lär bli betydligt dyrare driftkostnad

Sen brukar det vara svårprutat om det redan är blocket s billigaste
Nissanen är definitivt inget renoveringsobjekt och den kostar 49.000:- före prutning. Det är i sig bevis nog för att det du påstår är helt fel.

Enstaka Leaf för 80-85? Det finns fyra stycken under 80k före prutning. Har du så svårt för att söka på Blocket?

Samma sak med Zoe. Fem stycken under 78k oprutat.
Nejdå jag har bra koll på blocket sökningar, jag har svårare för killgissningar och förskönande omskrivningar.

Den Nissan leaf du länkade till har 50% batterikapaciteten kvar vilket om den hade varit inom batterigarantin hade fått batteriet utbytt, således ett reparationsobjekt vilket ägaren nog är väl medveten om givet beskrivningen i annonsen och prissättningen 30” under övriga.

Annars stämmer det att det finns 3 andra leaf runt 80” sett till hela Sverige men det är fortfarande långt ifrån 50”

Och för de billigaste Zoe så är samtliga med batterihyra vilket adderar ca 1000kr/ månad i batterihyra så TCO för dessa blir långt högre än fossilbil.

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 02 jan 2024 20:34
av niklas12
Här finns en sammanfattning över Renaults batterihyra för Zoe vilket de flesta begagnatguider också varnar för då den ofta blir den enskilt största kostnaden för Zoen.
53BF3C95-782D-43B6-AB01-890792727D8E.jpeg
ko
D6074614-56F7-45DE-81FB-00FF1963E510.png

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 03 jan 2024 07:13
av Dinsdale
mikebike skrev: 02 jan 2024 09:06
Dinsdale skrev: 02 jan 2024 07:06
Sportbilsentusiasten skrev: 01 jan 2024 22:41
Electron skrev: 01 jan 2024 18:30
Hepp,
idag kostar dieseln 16,97 kr/l.

Laddade på OKQ8 150 kW-laddare för 5.59 kr kWh.
Blir ungefär samma lika med el som diesel nu.
Å andra sidan vill många troligen köra elbil av främst miljöskäl. Och troligtvis är då ekonomin en positiv "bieffekt".
Liksom en starkare motor och tystare drivning.
Jag kör diesel men sparar ihop till min första elbil, svindyra är de. Men elbil blir det då ekonomin tillåter.
För den absoluta majoriteten, när räntan är hög och det inte lägre är lika lätt att leva över sina tillgångar, är sannolikt ekonomin avgörande.

Men det här med att snabbladdning kostar som fossilt bränsle är inte nödvändigtvis avgörande. Man snabbladdar bara på långresor, laddar man hemma kostar det ca 1,50-3 kr beroende på överföringsavgift, spotpris påslag osv. Det är otroligt enkelt att schemalägga laddning när priset är lågt, manuellt eller med hjälp från laddboxen eller företag som tibber.
Laddar du bara bilen från från egna solceller kostar det 0 kr/kWh där och då, men solcellerna har förstås kostat dig en slant.
"bara på långresor"
Jag har laddat 47% på SuC under december, 5% på jobbet och noll procent hemma.
Det är långt ifrån alla som kan ladda hemma.
Du lär inte vara ensam om att ha laddat massor med el på snabbladdare i just december. Jag själv har säkert 70% supercharger i december. Många som åker till släkten över jul. Samma sak sker antagligen på semestern, då laddar man mycket på snabbladdning. Men året har fler månader, man behöver titta på laddmönstret alla månader för att få totalkostnaden.

Har man inte laddmöjlighet hemma är man utlämnad till publika laddare som nästan alla har en sak gemensamt: de drivs i vinstintresse. Då blir priserna därefter. Men värdefallet dominerar ändå så som det ser ut nu. Att det kostar 2 kr mer per kWh att ladda publikt jämfört med hemma påverkar först om man kör väldigt många mil per år. Alla andra kostnader förknippade med bilen är ju samma som att bo i bostadsrätt. Finns många föreningar som verkar driva sin parkeringsverksamhet i vinstintresse också även om de har laddboxar.

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 03 jan 2024 07:50
av mikebike
Dinsdale skrev: 03 jan 2024 07:13
mikebike skrev: 02 jan 2024 09:06
Dinsdale skrev: 02 jan 2024 07:06
Sportbilsentusiasten skrev: 01 jan 2024 22:41
Electron skrev: 01 jan 2024 18:30
Hepp,
idag kostar dieseln 16,97 kr/l.

Laddade på OKQ8 150 kW-laddare för 5.59 kr kWh.
Blir ungefär samma lika med el som diesel nu.
Å andra sidan vill många troligen köra elbil av främst miljöskäl. Och troligtvis är då ekonomin en positiv "bieffekt".
Liksom en starkare motor och tystare drivning.
Jag kör diesel men sparar ihop till min första elbil, svindyra är de. Men elbil blir det då ekonomin tillåter.
För den absoluta majoriteten, när räntan är hög och det inte lägre är lika lätt att leva över sina tillgångar, är sannolikt ekonomin avgörande.

Men det här med att snabbladdning kostar som fossilt bränsle är inte nödvändigtvis avgörande. Man snabbladdar bara på långresor, laddar man hemma kostar det ca 1,50-3 kr beroende på överföringsavgift, spotpris påslag osv. Det är otroligt enkelt att schemalägga laddning när priset är lågt, manuellt eller med hjälp från laddboxen eller företag som tibber.
Laddar du bara bilen från från egna solceller kostar det 0 kr/kWh där och då, men solcellerna har förstås kostat dig en slant.
"bara på långresor"
Jag har laddat 47% på SuC under december, 5% på jobbet och noll procent hemma.
Det är långt ifrån alla som kan ladda hemma.
Du lär inte vara ensam om att ha laddat massor med el på snabbladdare i just december. Jag själv har säkert 70% supercharger i december. Många som åker till släkten över jul. Samma sak sker antagligen på semestern, då laddar man mycket på snabbladdning. Men året har fler månader, man behöver titta på laddmönstret alla månader för att få totalkostnaden.
Utslaget över hela året ligger jag på 37% SuC, 1% jobb och resten på laddstolpar. Ingen jättestor skillnad mot december.
3212 kWh totalt.

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 03 jan 2024 16:10
av Tellus
90% hemmaladdning med timpris
5% Gratis supercharge
5% Gratis jobbet

Så det blir ca 2kr per mil

Noll service, billig försäkring (5000kr Plaid), skatt 420kr.
Bra andrahandsvärde.

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 03 jan 2024 16:17
av Elof
Tellus skrev: 03 jan 2024 16:10
90% hemmaladdning med timpris
5% Gratis supercharge
5% Gratis jobbet

Så det blir ca 2kr per mil

Noll service, billig försäkring (5000kr Plaid), skatt 420kr.
Bra andrahandsvärde.
Jag vann en dieselbil och tankar med farsans kort. Det är alltså billigt att köra diesel.

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 03 jan 2024 16:20
av Tellus
Elof skrev: 03 jan 2024 16:17
Tellus skrev: 03 jan 2024 16:10
90% hemmaladdning med timpris
5% Gratis supercharge
5% Gratis jobbet

Så det blir ca 2kr per mil

Noll service, billig försäkring (5000kr Plaid), skatt 420kr.
Bra andrahandsvärde.
Jag vann en dieselbil och tankar med farsans kort. Det är alltså billigt att köra diesel.
Ska vi byta :)

Men mitt scenario är väl ändå rätt vanligt utan att vinna något, att 90% laddar man hemma.

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 03 jan 2024 17:52
av niklas12
Tellus skrev: 03 jan 2024 16:10
90% hemmaladdning med timpris
5% Gratis supercharge
5% Gratis jobbet

Så det blir ca 2kr per mil

Noll service, billig försäkring (5000kr Plaid), skatt 420kr.
Bra andrahandsvärde.
Det är sjukt bra för en bil i den klassen tyvärr så drar nog värdeminskning och kapitalkostnaderna upp milkostnad med typ 100kr/mil
Men sett till prestanda är det fortfarande svårslaget

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 03 jan 2024 19:50
av Verdi_
Tellus skrev: 03 jan 2024 16:10
90% hemmaladdning med timpris
5% Gratis supercharge
5% Gratis jobbet

Så det blir ca 2kr per mil

Noll service, billig försäkring (5000kr Plaid), skatt 420kr.
Bra andrahandsvärde.
2023 hade jag 65% hemma till fastpris på 1,48 kr per kWh inkl allt, 20% gratis SuC och 15% gratis AC-laddning. Ligger på exakt 2,18 kr per mil på mina närmare 4300 mil totalt. Äger min bil kontant så inga direkta kapitalkostnader (bara indirekta) heller. Värdet på bilen har bottnat och jag la lite drygt 3000:- i service och reparationer under året för en ny laddlucka.