Sida 1 av 1
Laddassistans för en ny Tesla, något att ha?
Postat: 13 sep 2023 14:27
av bjornnilsson
Öppnade ett gammalt brev som blivit liggande från Assistancekåren, visade sig innehålla ett erbjudande om laddassistans (ett erbjudande som nu gått ut) för 249 kr per år.
Är det något att ha?
Eller är det bortkastat om man har en ny bil från Tesla?
För hur funkar egentligen den "inbyggda" assistansen från Tesla om man råkar få slut på kräm i batteriet?
Är det bara att ringa Tesla så får man hjälp, utan kostnad?
Re: Laddassistans för en ny Tesla, något att ha?
Postat: 13 sep 2023 14:35
av Trevlig
Kör du med gps i bilen så känns det rätt onödigt
Re: Laddassistans för en ny Tesla, något att ha?
Postat: 13 sep 2023 14:39
av fth
Risken att "råka" få slut i batteriet är väl minimal, är det någon här som ens har hört talas om någon som har lyckats med detta?
Bortkastade pengar enligt mig.
/fth
Re: Laddassistans för en ny Tesla, något att ha?
Postat: 13 sep 2023 14:45
av Delta
Hur ofta har du sett Teslor som står i vägkanten med varningstriangel/blinkers? Jag har aldrig sett det.

Re: Laddassistans för en ny Tesla, något att ha?
Postat: 13 sep 2023 15:20
av taliz
Man får alltid massa erbjudanden om olika former av assistans numera när man blivit ägare till nått fordon.
Allt åker i soporna direkt.
För nya bilar brukar många märken numera skicka med vägassistans på köpet som gäller några år, och inte sällan förlängs de om man servar bilen hos dem.
Tesla är ett av dessa märken AFAIK.
Re: Laddassistans för en ny Tesla, något att ha?
Postat: 13 sep 2023 17:08
av Nogo
fth skrev: ↑13 sep 2023 14:39
Risken att "råka" få slut i batteriet är väl minimal, är det någon här som ens har hört talas om någon som har lyckats med detta?
Bortkastade pengar enligt mig.
/fth
Har hänt mig. Gick på att buffern skulle ha haft 4,5%. Efter 2,5% drygt fick jag meddelande att stanna på en säker plats och efter ytterligare ett par hundra meter rullade jag i knappt 20km/h. Stannade vid en MER laddstolpe som visade sig vara låst till företag. Därefter gick det inte att köra mer efter jag hade stannat. Fick kostnadsfri bärgning till närmste laddare med min försäkring hos Trygg Hansa.
Re: Laddassistans för en ny Tesla, något att ha?
Postat: 13 sep 2023 18:44
av fth
Nogo skrev: ↑13 sep 2023 17:08
Har hänt mig. Gick på att buffern skulle ha haft 4,5%. Efter 2,5% drygt fick jag meddelande att stanna på en säker plats och efter ytterligare ett par hundra meter rullade jag i knappt 20km/h. Stannade vid en MER laddstolpe som visade sig vara låst till företag. Därefter gick det inte att köra mer efter jag hade stannat. Fick kostnadsfri bärgning till närmste laddare med min försäkring hos Trygg Hansa.
Jag förstår nog inte riktigt, körde du alltså 2.5%
förbi nollan ”med flit”? Kvalar det verkligen in under beskrivningen ”råkade”?
/fth
Re: Laddassistans för en ny Tesla, något att ha?
Postat: 13 sep 2023 19:14
av Trevlig
fth skrev: ↑13 sep 2023 18:44
Nogo skrev: ↑13 sep 2023 17:08
Har hänt mig. Gick på att buffern skulle ha haft 4,5%. Efter 2,5% drygt fick jag meddelande att stanna på en säker plats och efter ytterligare ett par hundra meter rullade jag i knappt 20km/h. Stannade vid en MER laddstolpe som visade sig vara låst till företag. Därefter gick det inte att köra mer efter jag hade stannat. Fick kostnadsfri bärgning till närmste laddare med min försäkring hos Trygg Hansa.
Jag förstår nog inte riktigt, körde du alltså 2.5%
förbi nollan ”med flit”? Kvalar det verkligen in under beskrivningen ”råkade”?
/fth
Alltså man får ju planera att man kommer fram till en känd stolpe med minst 1-2% tycker jag.
Då menar jag Tesla sc tex
Re: Laddassistans för en ny Tesla, något att ha?
Postat: 13 sep 2023 19:33
av Off Grid Byggaren
Jag fick erbjudande på försäkring mot feltankning år 2019 när jag köpt elbilen Audi e-tron 55.
Och mail från Audi kampanjer på motorolja...
Re: Laddassistans för en ny Tesla, något att ha?
Postat: 13 sep 2023 19:35
av Nogo
fth skrev: ↑13 sep 2023 18:44
Nogo skrev: ↑13 sep 2023 17:08
Har hänt mig. Gick på att buffern skulle ha haft 4,5%. Efter 2,5% drygt fick jag meddelande att stanna på en säker plats och efter ytterligare ett par hundra meter rullade jag i knappt 20km/h. Stannade vid en MER laddstolpe som visade sig vara låst till företag. Därefter gick det inte att köra mer efter jag hade stannat. Fick kostnadsfri bärgning till närmste laddare med min försäkring hos Trygg Hansa.
Jag förstår nog inte riktigt, körde du alltså 2.5%
förbi nollan ”med flit”? Kvalar det verkligen in under beskrivningen ”råkade”?
/fth
Japp, körde förbi, hade behövt 3,1% under nollan för att komma till destination. Jag tycker att det kvalar in under råkade då jag brukar ha några % till 0% för samma sträcka men just denna dag drog det betydligt mer än vanligt.
Re: Laddassistans för en ny Tesla, något att ha?
Postat: 13 sep 2023 19:49
av pejvic
Nogo skrev: ↑13 sep 2023 19:35
fth skrev: ↑13 sep 2023 18:44
Nogo skrev: ↑13 sep 2023 17:08
Har hänt mig. Gick på att buffern skulle ha haft 4,5%. Efter 2,5% drygt fick jag meddelande att stanna på en säker plats och efter ytterligare ett par hundra meter rullade jag i knappt 20km/h. Stannade vid en MER laddstolpe som visade sig vara låst till företag. Därefter gick det inte att köra mer efter jag hade stannat. Fick kostnadsfri bärgning till närmste laddare med min försäkring hos Trygg Hansa.
Jag förstår nog inte riktigt, körde du alltså 2.5%
förbi nollan ”med flit”? Kvalar det verkligen in under beskrivningen ”råkade”?
/fth
Japp, körde förbi, hade behövt 3,1% under nollan för att komma till destination. Jag tycker att det kvalar in under råkade då jag brukar ha några % till 0% för samma sträcka men just denna dag drog det betydligt mer än vanligt.
jag gissar att detta handlade om en äldre Tesla, dvs ej en 3/Y.
Eller var det en LFP:are?
jag har kört med noll med flit cirka tio gånger på 4år. jag anser att det är helt omöjligt att råka få slut på kräm.
Det går inte. Kanske om man spräcker skärmen helt och glömmer att man kör elbil.
Re: Laddassistans för en ny Tesla, något att ha?
Postat: 14 sep 2023 14:12
av bjornnilsson
Tack Taliz, du var den som var närmast att svara på frågan.
Orsaken till min fundering är att jag ska göra en stor operation om två veckor och då kommer min fru ratta bilen land och rike runt. Kan jag mildra hennes räckviddsångest en aning så är det värt 250 kr. Men inte om det redan ingår i Tesla-paketet förstås. Blir att undersöka vidare.
Re: Laddassistans för en ny Tesla, något att ha?
Postat: 20 sep 2023 00:03
av bjornnilsson
Från Tesla.com
Slut på räckvidd
När batteriet är slut och du inte kan ta dig till en laddningsstation, eller om fordonet har varit urkopplat under en längre tid.
Täckning: Vi kan hjälpa dig, men detta är inte en tjänst som täcks ekonomiskt. Kontakta vägassistans för att läsa mer eller ordna med en transport.
Re: Laddassistans för en ny Tesla, något att ha?
Postat: 20 sep 2023 09:36
av Banane
bjornnilsson skrev: ↑14 sep 2023 14:12
Tack Taliz, du var den som var närmast att svara på frågan.
Orsaken till min fundering är att jag ska göra en stor operation om två veckor och då kommer min fru ratta bilen land och rike runt. Kan jag mildra hennes räckviddsångest en aning så är det värt 250 kr. Men inte om det redan ingår i Tesla-paketet förstås. Blir att undersöka vidare.
Kanske ska hyra en fossilbil åt henne för den perioden om det mildrar hennes oro? Hon har väl att tänka på ändå som jag förstått det. Hoppas allt går bra med operationen!
Re: Laddassistans för en ny Tesla, något att ha?
Postat: 20 sep 2023 09:53
av Nogo
bjornnilsson skrev: ↑14 sep 2023 14:12
Tack Taliz, du var den som var närmast att svara på frågan.
Orsaken till min fundering är att jag ska göra en stor operation om två veckor och då kommer min fru ratta bilen land och rike runt. Kan jag mildra hennes räckviddsångest en aning så är det värt 250 kr. Men inte om det redan ingår i Tesla-paketet förstås. Blir att undersöka vidare.
Skrev ju att det var gratis med Trygg hansa försäkringsbolag att bärga till närmaste laddstation/stolpe. Då är den kompletteringsförsäkringen helt värdelös.