Volvo EM90
Postat: 24 aug 2023 08:36
Volvos elbuss i teasertrailer:
Gissar på ett pris för "den lilla" en bit under EX90, och den stora en bit över.Based on the Geely Sustainable Experience Architecture (SEA) platform, the 009 is available in two versions. Buyers can choose from a 116 kWh battery pack with 436 miles (700 km) range, or they can opt for the 140 kWh battery with up to 510 miles (822 km) range.
The MPV’s AWD dual-motor powertrain supplies 536 hp and 505 lb-ft of max torque, enabling a 0-62 mph (0-100 km/h) in an impressive 4.5 seconds.
Men även fast bilen beskrivs som ett skandinaviskt vardagsrum är det inte säkert att svenska köpare får se bilen. Direkt efter den premiärvisningen den 12 november går bilen att beställa i Kina. Men trots att Volvo pratar om”global premiär” kan svenska köpare komma att snuvas på Volvos lyxbuss.
– Volvo EM90 kommer mycket riktigt att bli tillgänglig för förbeställning för kunder i Kina först. Andra eventuella marknader utreds, men där är inga beslut fattade är. Mer information kommer i ett senare skede, säger Magnus Holst på Volvo Cars pressavdelning, till Carup.
Volvo EM90 blir den andra Volvomodellen efter Volvo EX30 som enbart tillverkas i Kina. Bilen bygger på samma teknik som Zeekr 009 och Geelys SEA-arkitektur. Volvo EM90 blir cirka 520 centimeter lång och hjulbasen är 320 centimeter, det innebär att den är nästan 20 centimeter längre än nya EX90. Invändigt finns det sex individuella sittplatser med flygplansstolar som har utfällbara bord för jobb eller måltid.
ooh herregud, skriker Asienmarknad om den designen.
Ändå köper folk kinabyggt och annat utomeuropeiskt.
Jo, visst är det så.Airlift skrev: ↑29 aug 2023 08:16Ändå köper folk kinabyggt och annat utomeuropeiskt.
Det blir ju svårt att finnas kvar då…
I mitt tycke har Volvo levt på övertid, länge.
Tråkiga chassin, törstiga-trötta motorer, knappt värda namnet till hybrider och elbilar, inget på ett decennium. Samt hela tiden ett UI som de knappt begriper sig på ens själva.
Nostalgi är sällan en grundsten i ett levande företag…(förutom Harley men det är ett unikum)
I Sverige lär det sjunka i takt med att äldre väljer mindre/billigare bilar som passar pensionen..Collin87 skrev: ↑29 aug 2023 08:43Jo, visst är det så.Airlift skrev: ↑29 aug 2023 08:16Ändå köper folk kinabyggt och annat utomeuropeiskt.
Det blir ju svårt att finnas kvar då…
I mitt tycke har Volvo levt på övertid, länge.
Tråkiga chassin, törstiga-trötta motorer, knappt värda namnet till hybrider och elbilar, inget på ett decennium. Samt hela tiden ett UI som de knappt begriper sig på ens själva.
Nostalgi är sällan en grundsten i ett levande företag…(förutom Harley men det är ett unikum)
Men det är en marknad med konkurrens.
Volvo säljer ju fortfarande bilar, 615k år 2022.
Visst är dom inte med på topplistan av antal bilar tillverkade och sålda, men nog tilltalar dom en ansenlig skara människor ändå.
Kan tillägga att Volvo ligger långt ner på min lista vid val av ny bil, men tycker ändå det vore synd om det försvann.
Kia EV9 tror jag tar väldigt många köpare från EX90.Honkan skrev: ↑29 aug 2023 09:51Finns ju också en risk att tillexempel Tesla, XPENG , KIA Prisar ut EX90 , folk är ju inte så lojala som förr, hur många avbokningar kommer det bli.
Tillexempel scenariot att Tesla sänker model X till 1 milj med samma räckvidd som EX90 då skulle i alla fall jag välja en model X alla dagar i veckan.
EV9 är ju nästan lika ful som renderingen av EM90.taliz skrev: ↑29 aug 2023 11:52Kia EV9 tror jag tar väldigt många köpare från EX90.Honkan skrev: ↑29 aug 2023 09:51Finns ju också en risk att tillexempel Tesla, XPENG , KIA Prisar ut EX90 , folk är ju inte så lojala som förr, hur många avbokningar kommer det bli.
Tillexempel scenariot att Tesla sänker model X till 1 milj med samma räckvidd som EX90 då skulle i alla fall jag välja en model X alla dagar i veckan.
EV9 är snyggare än EX90 IMOmikebike skrev: ↑29 aug 2023 12:27EV9 är ju nästan lika ful som renderingen av EM90.taliz skrev: ↑29 aug 2023 11:52Kia EV9 tror jag tar väldigt många köpare från EX90.Honkan skrev: ↑29 aug 2023 09:51Finns ju också en risk att tillexempel Tesla, XPENG , KIA Prisar ut EX90 , folk är ju inte så lojala som förr, hur många avbokningar kommer det bli.
Tillexempel scenariot att Tesla sänker model X till 1 milj med samma räckvidd som EX90 då skulle i alla fall jag välja en model X alla dagar i veckan.![]()
Nej. EX90 är ok, EV9 ful och EM90 fulast.taliz skrev: ↑29 aug 2023 13:37EV9 är snyggare än EX90 IMOmikebike skrev: ↑29 aug 2023 12:27EV9 är ju nästan lika ful som renderingen av EM90.taliz skrev: ↑29 aug 2023 11:52Kia EV9 tror jag tar väldigt många köpare från EX90.Honkan skrev: ↑29 aug 2023 09:51Finns ju också en risk att tillexempel Tesla, XPENG , KIA Prisar ut EX90 , folk är ju inte så lojala som förr, hur många avbokningar kommer det bli.
Tillexempel scenariot att Tesla sänker model X till 1 milj med samma räckvidd som EX90 då skulle i alla fall jag välja en model X alla dagar i veckan.![]()
Nej nej nej, du har fel!mikebike skrev: ↑29 aug 2023 13:40Nej. EX90 är ok, EV9 ful och EM90 fulast.taliz skrev: ↑29 aug 2023 13:37EV9 är snyggare än EX90 IMOmikebike skrev: ↑29 aug 2023 12:27EV9 är ju nästan lika ful som renderingen av EM90.taliz skrev: ↑29 aug 2023 11:52Kia EV9 tror jag tar väldigt många köpare från EX90.Honkan skrev: ↑29 aug 2023 09:51Finns ju också en risk att tillexempel Tesla, XPENG , KIA Prisar ut EX90 , folk är ju inte så lojala som förr, hur många avbokningar kommer det bli.
Tillexempel scenariot att Tesla sänker model X till 1 milj med samma räckvidd som EX90 då skulle i alla fall jag välja en model X alla dagar i veckan.![]()
![]()
Dock har jag bara sett EV9 IRL av dessa.
taliz skrev: ↑26 aug 2023 21:52Oklart om den överhuvudtaget kommer säljas i Sverige:
Men även fast bilen beskrivs som ett skandinaviskt vardagsrum är det inte säkert att svenska köpare får se bilen. Direkt efter den premiärvisningen den 12 november går bilen att beställa i Kina. Men trots att Volvo pratar om”global premiär” kan svenska köpare komma att snuvas på Volvos lyxbuss.
– Volvo EM90 kommer mycket riktigt att bli tillgänglig för förbeställning för kunder i Kina först. Andra eventuella marknader utreds, men där är inga beslut fattade är. Mer information kommer i ett senare skede, säger Magnus Holst på Volvo Cars pressavdelning, till Carup.
Volvo EM90 blir den andra Volvomodellen efter Volvo EX30 som enbart tillverkas i Kina. Bilen bygger på samma teknik som Zeekr 009 och Geelys SEA-arkitektur. Volvo EM90 blir cirka 520 centimeter lång och hjulbasen är 320 centimeter, det innebär att den är nästan 20 centimeter längre än nya EX90. Invändigt finns det sex individuella sittplatser med flygplansstolar som har utfällbara bord för jobb eller måltid.
Dom kanske läste här…taliz skrev: ↑29 aug 2023 13:44taliz skrev: ↑26 aug 2023 21:52Oklart om den överhuvudtaget kommer säljas i Sverige:
Men även fast bilen beskrivs som ett skandinaviskt vardagsrum är det inte säkert att svenska köpare får se bilen. Direkt efter den premiärvisningen den 12 november går bilen att beställa i Kina. Men trots att Volvo pratar om”global premiär” kan svenska köpare komma att snuvas på Volvos lyxbuss.
– Volvo EM90 kommer mycket riktigt att bli tillgänglig för förbeställning för kunder i Kina först. Andra eventuella marknader utreds, men där är inga beslut fattade är. Mer information kommer i ett senare skede, säger Magnus Holst på Volvo Cars pressavdelning, till Carup.
Volvo EM90 blir den andra Volvomodellen efter Volvo EX30 som enbart tillverkas i Kina. Bilen bygger på samma teknik som Zeekr 009 och Geelys SEA-arkitektur. Volvo EM90 blir cirka 520 centimeter lång och hjulbasen är 320 centimeter, det innebär att den är nästan 20 centimeter längre än nya EX90. Invändigt finns det sex individuella sittplatser med flygplansstolar som har utfällbara bord för jobb eller måltid.
Noterar att teasern försvunnit.
Blev inget Sverige kanske?