Sida 1 av 1
Dumpar vätgasen ett år efter utrullning
Postat: 12 aug 2023 06:29
av nek0
Vem trodde annat?
"Den tyska delstaten var först med vätgaståg i trafik. Men bränslecellstekniken blev för dyr i drift. Nu ska tågen bytas ut mot batteridrivna modeller."
https://www.nyteknik.se/fordon/dumpar-v ... =221855059
Re: Dumpar vätgasen ett år efter utrullning
Postat: 14 aug 2023 20:18
av Bjelke
Och det kommer nog att komma fler liknande artiklar gissar jag…
Re: Dumpar vätgasen ett år efter utrullning
Postat: 14 aug 2023 20:20
av nek0
Bjelke skrev: ↑14 aug 2023 20:18
Och det kommer nog att komma fler liknande artiklar gissar jag…
Hoppas på det.
Re: Dumpar vätgasen ett år efter utrullning
Postat: 15 aug 2023 13:12
av wannabee
nek0 skrev: ↑12 aug 2023 06:29
Ja, kan inte vara lätt konkurrera med nåt som ger 3 till 5 ggr dyrare framdrivning per vägsträcka... (Se YouTube film med Björn Gillberg?)
Re: Dumpar vätgasen ett år efter utrullning
Postat: 15 aug 2023 13:26
av Lerumsexpressen
nek0 skrev: ↑14 aug 2023 20:20
Bjelke skrev: ↑14 aug 2023 20:18
Och det kommer nog att komma fler liknande artiklar gissar jag…
Hoppas på det.
En fråga, varför hoppas man på att företag lägger ner sina vätgas satsningar?
Re: Dumpar vätgasen ett år efter utrullning
Postat: 15 aug 2023 15:47
av chaffis75
Men hur kan vätgas vara så dyrt att använda.. de är väl vätgas som många tycker ska användas som mellanlagring när de finns energiöverskott från vind och sol.
Oavsett är de ett stort misslyckade, man borde ju kunnat beräkna kostnaderna bättre eller fick man bra bidrag för inköpen?
Re: Dumpar vätgasen ett år efter utrullning
Postat: 15 aug 2023 18:44
av Off Grid Byggaren
Problemet verkar vara att livslängden på bränslecellen är så kort.
Toyota lyckades väl få över 10 000 mil på sin nyaste Miari vätgasbil.
Det är i minsta laget, och vid stationär drift brukar antal timmar anges.
Re: Dumpar vätgasen ett år efter utrullning
Postat: 15 aug 2023 21:31
av Bengt-re
Lerumsexpressen skrev: ↑15 aug 2023 13:26
nek0 skrev: ↑14 aug 2023 20:20
Bjelke skrev: ↑14 aug 2023 20:18
Och det kommer nog att komma fler liknande artiklar gissar jag…
Hoppas på det.
En fråga, varför hoppas man på att företag lägger ner sina vätgas satsningar?
För att det är beklagligt att se pengar slösas bort på teknik som inte ens ser lovande ut på reklamakarnas papper. Vätgas/bränsleceller har för mycket problem och lider av ett systemproblem av usel verkningsgrad.
Re: Dumpar vätgasen ett år efter utrullning
Postat: 15 aug 2023 21:34
av Bengt-re
Måste bara länka denna goding. Bra ekonomi i att byta bränslecell efter 8500 mil för miljonbelopp... tjeeena...
https://www.vibilagare.se/nyheter/vatga ... t-reparera
Re: Dumpar vätgasen ett år efter utrullning
Postat: 16 aug 2023 06:35
av nek0
Lerumsexpressen skrev: ↑15 aug 2023 13:26
nek0 skrev: ↑14 aug 2023 20:20
Bjelke skrev: ↑14 aug 2023 20:18
Och det kommer nog att komma fler liknande artiklar gissar jag…
Hoppas på det.
En fråga, varför hoppas man på att företag lägger ner sina vätgas satsningar?
Därför.
https://www.dagensps.se/motor/stronghan ... oner-ix35/