Sida 1 av 1

Dragkrok Y, problem.

Postat: 01 aug 2023 12:10
av Olycksfri bilist
Det är nästan helt omöjligt att vrida kabeln ett kvarts varv medsols för att låsa den, eftersom man knappt kommer åt med fingrarna. Tvärt om också, när man tar bort den.

Använder kabeln flera gånger i veckan och jag börjar bli desperat.

Finns något smart tillbehör? Tex en förlängare eller något klämverktyg?

Tack om någon har lösning!

Re: Dragkrok Y, problem.

Postat: 01 aug 2023 12:18
av Overal
Den börjar gå betydligt lättare efter några användningar,min var också väldigt kärv från början.

Re: Dragkrok Y, problem.

Postat: 01 aug 2023 12:25
av Olycksfri bilist
Overal skrev: 01 aug 2023 12:18
Den börjar gå betydligt lättare efter några användningar,min var också väldigt kärv från början.
Saken är den att den inte är kärv.

Utan problemet är att jag knappt kommer åt med fingrarna. Med handskar helt omöjligt.

Finns förlängare t.ex?

Re: Dragkrok Y, problem.

Postat: 01 aug 2023 12:31
av dow

Re: Dragkrok Y, problem.

Postat: 01 aug 2023 13:49
av Olycksfri bilist
dow skrev: 01 aug 2023 12:31
Bra idé. Jag har sådana hemma i garaget.
Behöver isf ha den monterad jämt och köra med den äldre typ av kabel istället. Skall testa.

Re: Dragkrok Y, problem.

Postat: 01 aug 2023 17:34
av Oscar11
Jag skar bort den ”utstickande runda delen” som tar i locket först. Då roterar det betydligt lättare.

Re: Dragkrok Y, problem.

Postat: 05 aug 2023 10:31
av Olycksfri bilist
Olycksfri bilist skrev: 01 aug 2023 13:49
dow skrev: 01 aug 2023 12:31
Bra idé. Jag har sådana hemma i garaget.
Behöver isf ha den monterad jämt och köra med den äldre typ av kabel istället. Skall testa.
Tack! Fungerade.

Använder nu gamla kontakttypen. Får leva med att backljuset nu inte fungerar och separat el-försörjning till släp ej heller funkar; kylskåp, värmeskåp osv.

Re: Dragkrok Y, problem.

Postat: 05 aug 2023 10:38
av FStaake
Olycksfri bilist skrev: 05 aug 2023 10:31
Olycksfri bilist skrev: 01 aug 2023 13:49
dow skrev: 01 aug 2023 12:31
Bra idé. Jag har sådana hemma i garaget.
Behöver isf ha den monterad jämt och köra med den äldre typ av kabel istället. Skall testa.
Tack! Fungerade.

Använder nu gamla kontakttypen. Får leva med att backljuset nu inte fungerar och separat el-försörjning till släp ej heller funkar; kylskåp, värmeskåp osv.
Fast adaptern som länkades till är 13-13, den innehåller ”bara” motstånd för att eliminera felkoder från bilen om det är LED-belysning på släpet.

Tesla saknar konstantström på sin släpvagnskontakt.
Står i manualen. Oklart om den också saknar ström (+12V) vid körning. Den 13-poliga kontakten har ju stöd för bägge.

Re: Dragkrok Y, problem.

Postat: 05 aug 2023 11:15
av Olycksfri bilist
FStaake skrev: 05 aug 2023 10:38
Olycksfri bilist skrev: 05 aug 2023 10:31
Olycksfri bilist skrev: 01 aug 2023 13:49
dow skrev: 01 aug 2023 12:31
Bra idé. Jag har sådana hemma i garaget.
Behöver isf ha den monterad jämt och köra med den äldre typ av kabel istället. Skall testa.
Tack! Fungerade.

Använder nu gamla kontakttypen. Får leva med att backljuset nu inte fungerar och separat el-försörjning till släp ej heller funkar; kylskåp, värmeskåp osv.
Fast adaptern som länkades till är 13-13, den innehåller ”bara” motstånd för att eliminera felkoder från bilen om det är LED-belysning på släpet.

Tesla saknar konstantström på sin släpvagnskontakt.
Står i manualen. Oklart om den också saknar ström (+12V) vid körning. Den 13-poliga kontakten har ju stöd för bägge.
Ok. Saknar konstantström.
Detta är detta är nog femte allvarliga "felet/bristen" på Y.
Vilket blir nästa?

Re: Dragkrok Y, problem.

Postat: 05 aug 2023 12:25
av FStaake
Olycksfri bilist skrev: 05 aug 2023 11:15
FStaake skrev: 05 aug 2023 10:38
Olycksfri bilist skrev: 05 aug 2023 10:31
Olycksfri bilist skrev: 01 aug 2023 13:49
dow skrev: 01 aug 2023 12:31
Bra idé. Jag har sådana hemma i garaget.
Behöver isf ha den monterad jämt och köra med den äldre typ av kabel istället. Skall testa.
Tack! Fungerade.

Använder nu gamla kontakttypen. Får leva med att backljuset nu inte fungerar och separat el-försörjning till släp ej heller funkar; kylskåp, värmeskåp osv.
Fast adaptern som länkades till är 13-13, den innehåller ”bara” motstånd för att eliminera felkoder från bilen om det är LED-belysning på släpet.

Tesla saknar konstantström på sin släpvagnskontakt.
Står i manualen. Oklart om den också saknar ström (+12V) vid körning. Den 13-poliga kontakten har ju stöd för bägge.
Ok. Saknar konstantström.
Detta är detta är nog femte allvarliga "felet/bristen" på Y.
Vilket blir nästa?
Inte för att vara sån men det kunde du ha tagit reda på innan. Står tydligt i egenskaperna för dragkroken.
Samtidigt håller jag med om att det är trist att detta saknas på en bil med i praktiken gigantiskt batteri.

Och, vill man går allt att lösa. Hade jag haft behovet av konstantström i släpvagnsuttaget hade jag dragit en egen, avsäkrad, kabel från batteriet till uttaget.

Om det gäller husvagn hade jag istället satt solceller på husvagnen och får fler vinster på köpet.

Re: Dragkrok Y, problem.

Postat: 05 aug 2023 15:35
av Olycksfri bilist
FStaake skrev: 05 aug 2023 12:25
Olycksfri bilist skrev: 05 aug 2023 11:15
FStaake skrev: 05 aug 2023 10:38
Olycksfri bilist skrev: 05 aug 2023 10:31
Olycksfri bilist skrev: 01 aug 2023 13:49

Bra idé. Jag har sådana hemma i garaget.
Behöver isf ha den monterad jämt och köra med den äldre typ av kabel istället. Skall testa.
Tack! Fungerade.

Använder nu gamla kontakttypen. Får leva med att backljuset nu inte fungerar och separat el-försörjning till släp ej heller funkar; kylskåp, värmeskåp osv.
Fast adaptern som länkades till är 13-13, den innehåller ”bara” motstånd för att eliminera felkoder från bilen om det är LED-belysning på släpet.

Tesla saknar konstantström på sin släpvagnskontakt.
Står i manualen. Oklart om den också saknar ström (+12V) vid körning. Den 13-poliga kontakten har ju stöd för bägge.
Ok. Saknar konstantström.
Detta är detta är nog femte allvarliga "felet/bristen" på Y.
Vilket blir nästa?
Inte för att vara sån men det kunde du ha tagit reda på innan. Står tydligt i egenskaperna för dragkroken.
Samtidigt håller jag med om att det är trist att detta saknas på en bil med i praktiken gigantiskt batteri.

Och, vill man går allt att lösa. Hade jag haft behovet av konstantström i släpvagnsuttaget hade jag dragit en egen, avsäkrad, kabel från batteriet till uttaget.

Om det gäller husvagn hade jag istället satt solceller på husvagnen och får fler vinster på köpet.
Löste detta problem på en halvtimme, innan start. Tjuvade el från bakljuslamporna och hade liggande i garaget en hona som jag monterade baktill + separat säkring. Funkade perfekt till kylskåpet. Det fungerar perfekt.
Men man behöver manuellt på panelen sätta på bakljuset.