Sida 1 av 1
Vad har Mobility Sweden för agenda?
Postat: 01 aug 2023 09:43
av Pasjostrom
Under stora delar av 2023 har Mobility Sweden rapporterat om en vikande trend i elbilsförsäljningen samt senast idag om en ”iskall elbilsmarknad” (på privatsidan). Man skruvar ner prognosen för andelen elbilar som ska säljas under året (då orderböckerna minskat kraftigt efter bonusens borttagande) och kräver incitament för fortsatt övergång till elbilar.
Detta översätts i media såklart till att hela elbilsmarknaden är iskall.
Men statistiken säger något annat. Andelen elbilar har ökat från ~26% i juli 2022 till 37,5% i juli 2023. Det har också skett en gradvis ökning under 2023, från 33% i Q1, till 35% i Q2 och nu hittills i Q3 alltså 37,5%.
Vad är det för agenda som Mobility Sweden driver? Vill de ha en övergång till elbilar, och påskynda den genom mer stöd/incitament? Eller vill de bara påskina att elbilar inte kan säljas utan bonusar och därmed visa fossilbilarnas överträfflighet?
Hursomhelst, det är tydligt att Tesla tar marknadsandelar på bekostnad av legacy-märken, deras prissättning är såklart en stor del i detta.
Re: Vad har Mobility Sweden för agenda?
Postat: 01 aug 2023 10:05
av vigge50
Det kan vara som du säger men det var inte länge sen många tillverkare sa att det var 12 månaders leveranstid på deras elbilar pga olika anledningar. Så jag håller till viss del med dig att registreringen nu inte stämmer överens med uttalandena vi hörde i våras men frågan är hur lång fördröjning det verkligen är.
Re: Vad har Mobility Sweden för agenda?
Postat: 01 aug 2023 10:42
av TiborBlomhall
Om nio av tio elbilstillverkare har problem med att sälja sina elbilar är det en "iskall marknad". Iskall för de nio som inte klarar bygga lika bra och eftertraktade elbilar som den tionde. Inga namn nämnda

Re: Vad har Mobility Sweden för agenda?
Postat: 01 aug 2023 10:51
av Banane
TiborBlomhall skrev: ↑01 aug 2023 10:42
Om nio av tio elbilstillverkare har problem med att sälja sina elbilar är det en "iskall marknad". Iskall för de nio som inte klarar bygga lika bra och eftertraktade elbilar som den tionde. Inga namn nämnda
Kom ihåg att Tesla har sänkt sina priser rätt ordentligt i Sverige, trots svagare konkurs och hög inflation. Vinsten per såld bil i Sverige i dollar räknat måste vara en bråkdel mot för ett år sedan.
Visst är det en styrka att kunna sänka priset på det sättet för att stimulera efterfrågan men samtidigt visar det på lägre efterfrågan även för Tesla. Hade de legat kvar på förra årets priser hade de också haft problem med försäljningen.
Tack vare sänkningarna är det jättesvårt att motivera ett köp av en elbil som inte är Model Y eller Model 3. Trots de uppenbara bristerna på bilarna. Tänker främst på diverse sensorer, komfort osv.
Re: Vad har Mobility Sweden för agenda?
Postat: 01 aug 2023 11:03
av vigge50
Banane skrev: ↑01 aug 2023 10:51
TiborBlomhall skrev: ↑01 aug 2023 10:42
Om nio av tio elbilstillverkare har problem med att sälja sina elbilar är det en "iskall marknad". Iskall för de nio som inte klarar bygga lika bra och eftertraktade elbilar som den tionde. Inga namn nämnda
Kom ihåg att Tesla har sänkt sina priser rätt ordentligt i Sverige, trots svagare konkurs och hög inflation. Vinsten per såld bil i Sverige i dollar räknat måste vara en bråkdel mot för ett år sedan.
Visst är det en styrka att kunna sänka priset på det sättet för att stimulera efterfrågan men samtidigt visar det på lägre efterfrågan även för Tesla. Hade de legat kvar på förra årets priser hade de också haft problem med försäljningen.
Tack vare sänkningarna är det jättesvårt att motivera ett köp av en elbil som inte är Model Y eller Model 3. Trots de uppenbara bristerna på bilarna. Tänker främst på diverse sensorer, komfort osv.
Hur det är i just Sverige vet jag inte men kollar vi på hela världen så gjorde Tesla typ lika stor vinst under Q1+Q2 i år som förra året. Det var ju knappast bara i Sverige som Tesla sänkte priset ordentligt.
Så de som de tappade i vinst per såld bil tog de in genom att sälja fler bilar.
Jämför man första halvåret i år med andra halvåret förra året då har de tappat 25% av vinsten men självklart är det så att det är tufft att hålla uppe försäljningen i tuffa ekonomiska tider.
Re: Vad har Mobility Sweden för agenda?
Postat: 01 aug 2023 12:50
av taliz
Försäljning och leverans är ju två olika saker, som dessutom legat väldigt ur fas senaste åren.
Vi ser fortfarande leveranser av bilar som beställdes förra året.
I höst kommer vi nog se en ännu större påverkan.
Är väl inte omöjligt att andelen elbilar fortsätter växa, men det kan bero på att det säljs färre avgasbilar. Inte på att antalet sålda elbilar ökar.
Re: Vad har Mobility Sweden för agenda?
Postat: 01 aug 2023 18:55
av Pasjostrom
taliz skrev: ↑01 aug 2023 12:50
Försäljning och leverans är ju två olika saker, som dessutom legat väldigt ur fas senaste åren.
Vi ser fortfarande leveranser av bilar som beställdes förra året.
I höst kommer vi nog se en ännu större påverkan.
Är väl inte omöjligt att andelen elbilar fortsätter växa, men det kan bero på att det säljs färre avgasbilar. Inte på att antalet sålda elbilar ökar.
Ja absolut, det kanske kommer ske en inbromsning under hösten, men då känns det inte som att det är läge att prata om en iskall marknad riktigt ännu eftersom det inte finns så mycket data på det ännu. Dessutom verkar leveranstiderna fortfarande vara ganska långa hos många biltillverkare (tex Volvo, Polestar, Audi, Skoda, Hyundai, m.fl.) och Tesla ökar ju sin försäljning med i storleksordningen 100% jämfört med förra året, så jag ställer mig tveksam till att det kommer bli någon större inbromsning…
Re: Vad har Mobility Sweden för agenda?
Postat: 01 aug 2023 19:05
av d3marcus
Agendan är tydlig - att få så mycket skatttepengar som möjligt så att marginalerna blir större.
Har också reagerat på de här extremt vinklade pressmeddelandena som nyttiga idioter sprider vidare utan att ifrågasätta. Ofta med något citat från en talesman/-kvinna som killgissar att det är långa leveranstider (det är augusti nu, Sveriges mest sålda bil har haft en leveranstid på några veckor i princip hela året).
Som TS skriver säljs det fler elbilar idag YoY TROTS att bonusen försvunnit. Ett uppenbart bevis på att skattepengarna kan användas till andra klimatinsatser istället.
(Även Tesla är medlemmar i Mobility Sweden).
Re: Vad har Mobility Sweden för agenda?
Postat: 01 aug 2023 19:33
av Fredrik j
Mobility Sweden är ju en intresseorganisation för bilindustrin. Som sådan försöker man måla upp den bild som resulterar i mest stödåtgärder.
Det vore ju märkligt om dom i den rollen målade en bild att allt bara är positivt.
Re: Vad har Mobility Sweden för agenda?
Postat: 01 aug 2023 21:02
av taliz
Jag är rätt säker på att orderingången minskat drastiskt. Det är så att säga en perfekt storm, med borttagna stöd och rejält ökade kostnader för folk i allmänhet. Vore väldigt konstigt om det inte hade någon större påverkan.
Problemet för dom är ju att deras elbilar är för dyra utan stöd.
Så självklart vill dom ha statens hjälp.
Re: Vad har Mobility Sweden för agenda?
Postat: 01 aug 2023 21:35
av Pasjostrom
Fredrik j skrev: ↑01 aug 2023 19:33
Mobility Sweden är ju en intresseorganisation för bilindustrin. Som sådan försöker man måla upp den bild som resulterar i mest stödåtgärder.
Det vore ju märkligt om dom i den rollen målade en bild att allt bara är positivt.
Fair enough! Det som jag stör mig på är kanske snarare hur media rapporterar denna lobbyism vidare utan att ifrågasätta datan. Men så är det väl iofs med väldigt mycket när man väl börjar skrapa på ytan…
Re: Vad har Mobility Sweden för agenda?
Postat: 01 aug 2023 22:19
av Fredrik j
Pasjostrom skrev: ↑01 aug 2023 21:35
Fredrik j skrev: ↑01 aug 2023 19:33
Mobility Sweden är ju en intresseorganisation för bilindustrin. Som sådan försöker man måla upp den bild som resulterar i mest stödåtgärder.
Det vore ju märkligt om dom i den rollen målade en bild att allt bara är positivt.
Fair enough! Det som jag stör mig på är kanske snarare hur media rapporterar denna lobbyism vidare utan att ifrågasätta datan. Men så är det väl iofs med väldigt mycket när man väl börjar skrapa på ytan…
Det man säger är ju att privatpersoner drar sig för att köpa ny bil, särskilt dyra bilar på avbetalning. Företagen kanske får gilla läget tillsvidare om man har tjänstebil i anställningsavtalet.
Totalt säljs det ju fler nya bilar till juridiska personer än till fysiska. Elbilar var tidigare ett undantag. I juli -22 var en majoritet av elbilsköparna privatpersoner. Så är det inte längre.
Man kan definitivt säga att elbilsmarknaden när det gäller privatpersoner har kallnat. Det är väl lite eftersläpning hos företagen kanske.
Re: Vad har Mobility Sweden för agenda?
Postat: 01 aug 2023 23:24
av Banane
Våra bolån har blivit mer än dubbelt så dyra. Att spara pengar på att
Re: Vad har Mobility Sweden för agenda?
Postat: 01 aug 2023 23:47
av vigge50
Pasjostrom skrev: ↑01 aug 2023 18:55
taliz skrev: ↑01 aug 2023 12:50
Försäljning och leverans är ju två olika saker, som dessutom legat väldigt ur fas senaste åren.
Vi ser fortfarande leveranser av bilar som beställdes förra året.
I höst kommer vi nog se en ännu större påverkan.
Är väl inte omöjligt att andelen elbilar fortsätter växa, men det kan bero på att det säljs färre avgasbilar. Inte på att antalet sålda elbilar ökar.
Ja absolut, det kanske kommer ske en inbromsning under hösten, men då känns det inte som att det är läge att prata om en iskall marknad riktigt ännu eftersom det inte finns så mycket data på det ännu. Dessutom verkar leveranstiderna fortfarande vara ganska långa hos många biltillverkare (tex Volvo, Polestar, Audi, Skoda, Hyundai, m.fl.) och Tesla ökar ju sin försäljning med i storleksordningen 100% jämfört med förra året, så jag ställer mig tveksam till att det kommer bli någon större inbromsning…
Om de är en intresseorganisation för bilbranschen så borde de om några kunna få in data på hur många nybeställningar av elbilar som gjorts de senaste tre månaderna.
Det skulle faktiskt kunna vara så att nybeställningarna av elbilar de senaste tre månaderna har varit 80% lägra nu jämfört med samma period förra året men att de fortfarande levererar bilar beställda bilar från förra året.
I så fall kan man mycket väl säga att marknaden är iskall, extremt få vill lägga en ny beställning men de som väntat länge är villiga att plocka ut bilen istället för att åka på straffavgifter och inte få något.
Re: Vad har Mobility Sweden för agenda?
Postat: 02 aug 2023 00:04
av Pasjostrom
Ja vi får se hur det blir i höst, men det är två saker som jag funderar kring:
1) Tesla har tagit volymer från de andra tillverkarna givet prissänkningarna, och de har väldigt korta leveranstider så där man man inte se någon tydlig/långsiktig trend på antal order. Men att andra tillverkare har minskad orderingång är ju inte så konstigt då många köpare väljer Tesla istället.
2) Mobility Sweden har rapporterat samma sak i princip hela året, men än så länge ingen dramatisk förändring.
Jaja, låt oss se i Q4 hur det ser ut. Jag tror att trenden med större andel elbilar kommer hålla i sig. Däremot fortsätter nog totala försäljningen ner något.