Kablage
Postat: 18 jan 2016 13:41
32A > 16A CEE 290.- SEK
Inte avsäkrat, användes endast till saker som inte drar mer än 16A.
Inte avsäkrat, användes endast till saker som inte drar mer än 16A.
Säkert väldigt användbar, men problemet är att när det blir ett fel på saken som bara drar 16A, så kan det mycket väl gå 32A igenom sladden in till den felande 16A saken. Då kan både sladden och själva saken gå varma och risken för eldsvåda är uppenbar. Dessutom tror jag att försäkringsbolaget i ett sådant fall inte är så pigga på att betala ut ersättning.drakbane skrev:32A > 16A CEE 290.- SEK
Inte avsäkrat, användes endast till saker som inte drar mer än 16A.
Tex en sån här:LarsL skrev:Med en 16A säkring emellan så skulle det väl vara ok.
Det är det jag menar.ovelundkvist skrev:Tex en sån här:LarsL skrev:Med en 16A säkring emellan så skulle det väl vara ok.
http://www.conrad.se/CEE-%F6verg%E5ng-I ... &pi=554195
Jag har den övergångslådan av Malmbergs. Har dock aldrig testat den ännu. Det var Herr X missöde på båten till Polen som fick mig att handla. Jag vill aldrig vara utan adaptrar/kablar om det ges tillfälle att kunna ladda
Elektrokungen skrev:Jag har den övergångslådan av Malmbergs. Har dock aldrig testat den ännu. Det var Herr X missöde på båten till Polen som fick mig att handla. Jag vill aldrig vara utan adaptrar/kablar om det ges tillfälle att kunna ladda
Cooltjpetters skrev:Jag köpte övergången från Conrad.se som nämns ovan.
Fungerade utmärkt de fåtal gånger den behövts.
Intressant - men jag har ännu bättre anledning än när jag saknade 32A-adapter på båten (då fick jag ju ändå laddat med Schuko under natten): En gång bodde jag på hotell i Gävle och när jag kom dit så var batteriet nästan tomt. I hotellets parkeringsgarage var det enda som fanns 32A trefas men jag kunde inte ladda på grund av saknad adapter. Fick stå i två nätter utan laddning istället och till slut åka till Superladdaren i Gävlebro och ladda 45 minuter innan jag kunde börja köra hemåt. Så nu ligger 32A->16A-adaptern från Conrad i bilen!Elektrokungen skrev:Det var Herr X missöde på båten till Polen som fick mig att handla. Jag vill aldrig vara utan adaptrar/kablar om det ges tillfälle att kunna ladda
Har du någon smidig väska/låda eller liknande som får plats i Frunken eller i hålet bak i golvet eller liknande för att stuva detta "snyggt"?Herr X skrev:
Jag har nu 32A->16A-adapter, ChaDeMo-adaptern och en typ2-kabel i bilen, och det är efter 3000 mil det enda jag någonsin behövt (utöver UMC:n).
Nej, typ2-kabel, ChaDeMo-adapter och 32A->16A-adapter ligger bara rakt ner i frunken. I bagaget har jag UMC+röd+blå+liten blå-adapter i den Tesla-väska som följde med bilen.Jocce skrev:Har du någon smidig väska/låda eller liknande som får plats i Frunken eller i hålet bak i golvet eller liknande för att stuva detta "snyggt"?
Om elektrikern som satt upp trefaskontakten har råkat koppla L1 på L3 och L3 på L1, så kommer bilen laddas ur istället för att fyllas med energi. Om du då är kopplad till ett 32A-uttag och har dubbelladdare, så kommer batteriet laddas ur med 22kWh per timma!drakbane skrev:En annan sak jag funderat över ang 3-fas.
Hur är beter sej UMCn med de olika faserna? Ibland kan fläktar/motorer mm gå åt fel håll, o då får man skifta faserna. Bryr sej UMCn om det?
Behöver man ha en sk fasvändare med i bilen?
Om elektrikern som satt upp trefaskontakten har råkat koppla L1 på L3 och L3 på L1, så kommer bilen laddas ur istället för att fyllas med energi. Om du då är kopplad till ett 32A-uttag och har dubbelladdare, så kommer batteriet laddas ur med 22kWh per timma!drakbane skrev:En annan sak jag funderat över ang 3-fas.
Hur är beter sej UMCn med de olika faserna? Ibland kan fläktar/motorer mm gå åt fel håll, o då får man skifta faserna. Bryr sej UMCn om det?
Behöver man ha en sk fasvändare med i bilen?
Jag kör alla sladdar i luckan bak, kan ligga löst då ingen ser oredan ändå. Frunken måste man ju krångla och trycka igen manuellt...Jocce skrev:Har du någon smidig väska/låda eller liknande som får plats i Frunken eller i hålet bak i golvet eller liknande för att stuva detta "snyggt"?Herr X skrev:
Jag har nu 32A->16A-adapter, ChaDeMo-adaptern och en typ2-kabel i bilen, och det är efter 3000 mil det enda jag någonsin behövt (utöver UMC:n).
/Jocce
Jag har UMC:n bak och de andra fram. Typ2, ChaDeMo och 32A->16A-adaptern använder jag ju i stort sett aldrig, så jag slipper krånglet med att trycka igen frunken manuelltTeslaMartin skrev:Jag kör alla sladdar i luckan bak, kan ligga löst då ingen ser oredan ändå. Frunken måste man ju krångla och trycka igen manuellt...
32 A röd trefas kan man inte koppla in Teslan direkt i, dubbelladdare eller inte. Det är en annan storlek på kontakt än den 16 A man får med bilen.Designer skrev:En el-okunnig undrar
- kan man inte koppla in Teslan på 32 A uttag om den inte har dubbla laddare utan denna omtalade konverteringsbox
- ska man köpa en 3-fas förlängning sladd som klarar 32 ampere för att vara säker på att
sladden inte blir varm vid 16 A laddning ?
- om man har en 400V16A sladd, spekar det roll om den är 5x1,5 eller 5x2,5
undrar blivande Tesla ägare ? Februari !?
Du kan inte ladda bilen med 32A från ett vanligt 32A uttag även om du har dubbelladdare. UMCn begränsar strömstyrkan till 16A. Det enda som övergångsboxen möjliggör är att kunna koppla in UMCn och ladda med 16A från ett 32A uttag eftersom uttagen har olika storlekar.Designer skrev:En el-okunnig undrar
- kan man inte koppla in Teslan på 32 A uttag om den inte har dubbla laddare utan denna omtalade konverteringsbox
- ska man köpa en 3-fas förlängning sladd som klarar 32 ampere för att vara säker på att
sladden inte blir varm vid 16 A laddning ?
- om man har en 400V16A sladd, spekar det roll om den är 5x1,5 eller 5x2,5
undrar blivande Tesla ägare ? Februari !?
Till 16A kontinuerlig belastning skall man använda 2,5 mm2 oavsett om det är 3 ledare vid enfas, eller 5 ledare vid 3 fas.Designer skrev:En el-okunnig undrar
- kan man inte koppla in Teslan på 32 A uttag om den inte har dubbla laddare utan denna omtalade konverteringsbox
- ska man köpa en 3-fas förlängning sladd som klarar 32 ampere för att vara säker på att
sladden inte blir varm vid 16 A laddning ?
- om man har en 400V16A sladd, spekar det roll om den är 5x1,5 eller 5x2,5
undrar blivande Tesla ägare ? Februari !?