BMW i4 eDrive40 vs M50

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

iAkita
elbilist
Inlägg: 2537
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av iAkita »

Jag blev lite imponerad av jannewilliams i4:a under SECC. Riktigt fin bil! Så idag har jag börjat ta in offerter, men har svårt att bestämma mig för vilken version jag vill ha. Egentligen var jag inställd på i4 eDrive40, men prisskillnaden mot M50 blir förvånansvärt liten med den utrustning jag vill ha.

Nackdelen med M50 är högre förbrukning och kortare räckvidd, men hur ser det ut i praktiken? Någon som har erfarenhet av båda, eller sett en jämförelse av hur mycket det skiljer sig åt i motorvägsfart med samma däck och fälgar?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Fredrik j
Inlägg: 10896
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Fredrik j »

Min ovetenskapliga observation efter ett par hundra mil tysk autobahn i sommar är att av dom få elbilar som använder filen längst till vänster är BMW i4 den vanligaste.
Tyder på effektivitet i högre hastigheter alternativt att ägaren bor i området. i4orna har oftast varit tyskregistrerade medans teslorna oftast inte har varit det. Sett oproportionerligt många danskregistrerade model Y. Men oftast i högerfilen då.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5582
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av SwedishAdvocate »

iAkita skrev: 22 jul 2023 19:02
...] Någon som har erfarenhet av båda, eller sett en jämförelse av hur mycket det skiljer sig åt i motorvägsfart med samma däck och fälgar?
Björn Nyland kanske?... ;)

Fast då får man väl kika lite snabbt på videon för att kolla vilka fälgar som satt på. Det finns väl några att välja mellan... Och däckens energiklass kan ju tydligen också spela roll – och det vet jag inte om Nyland redovisar...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
iAkita
elbilist
Inlägg: 2537
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av iAkita »

SwedishAdvocate skrev: 22 jul 2023 19:17
iAkita skrev: 22 jul 2023 19:02
...] Någon som har erfarenhet av båda, eller sett en jämförelse av hur mycket det skiljer sig åt i motorvägsfart med samma däck och fälgar?
Björn Nyland kanske?... ;)

Fast då får man väl kika lite snabbt på videon för att kolla vilka fälgar som satt på. Det finns väl några att välja mellan... Och däckens energiklass kan ju tydligen också spela roll – och det vet jag inte om Nyland redovisar...
Björn Nyland känns inte lika seriös som han en gång gjorde tyvärr. Sen redovisar han inte (eller verkar kolla) däcktryck, vilket kan göra stor skillnad. Men jag får väl försöka genomlida hans videos av i4 om jag hittar några.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5582
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av SwedishAdvocate »

iAkita skrev: 22 jul 2023 19:38
SwedishAdvocate skrev: 22 jul 2023 19:17
iAkita skrev: 22 jul 2023 19:02
...] Någon som har erfarenhet av båda, eller sett en jämförelse av hur mycket det skiljer sig åt i motorvägsfart med samma däck och fälgar?
Björn Nyland kanske?... ;)

Fast då får man väl kika lite snabbt på videon för att kolla vilka fälgar som satt på. Det finns väl några att välja mellan... Och däckens energiklass kan ju tydligen också spela roll – och det vet jag inte om Nyland redovisar...
Björn Nyland känns inte lika seriös som han en gång gjorde tyvärr. Sen redovisar han inte (eller verkar kolla) däcktryck, vilket kan göra stor skillnad. Men jag får väl försöka genomlida hans videos av i4 om jag hittar några.
Såg att han ofta även skriver ut däckmodell i sitt kalkylark:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =735351678

Har ett vagt minne om att han brukar prata kort om däcken i sina videos, men jag kanske minns fel... Men med lite tur så kanske han nämner trycket också...

Annars kanske han svarar på en fråga om det här ifall man e-postar honom...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av B99 »

Apropå i4, Guiden om elbil dissade ju benutrymmet fram i i4. Jag har inte läst den synpunkten tidigare, någon som har erfarenhet?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7646
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av mikebike »

B99 skrev: 22 jul 2023 20:36
Apropå i4, Guiden om elbil dissade ju benutrymmet fram i i4. Jag har inte läst den synpunkten tidigare, någon som har erfarenhet?
Det är trångt i sidled eftersom kardantunneln är väldigt bred mot instrumentpanelen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7646
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av mikebike »

mikebike skrev: 22 jul 2023 20:38
B99 skrev: 22 jul 2023 20:36
Apropå i4, Guiden om elbil dissade ju benutrymmet fram i i4. Jag har inte läst den synpunkten tidigare, någon som har erfarenhet?
Det är trångt i sidled eftersom kardantunneln svänger mot instrumentpanelen.
bmw-3-series-sedan-dashboard-view-719287.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5582
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev: 22 jul 2023 19:46
iAkita skrev: 22 jul 2023 19:38
Björn Nyland känns inte lika seriös som han en gång gjorde tyvärr. Sen redovisar han inte (eller verkar kolla) däcktryck, vilket kan göra stor skillnad. Men jag får väl försöka genomlida hans videos av i4 om jag hittar några.
Såg att han ofta även skriver ut däckmodell i sitt kalkylark:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =735351678

Har ett vagt minne om att han brukar prata kort om däcken i sina videos, men jag kanske minns fel... Men med lite tur så kanske han nämner trycket också...

Annars kanske han svarar på en fråga om det här ifall man e-postar honom...
Tänker att han kanske satt i system att alltid köra med högsta rekommenderade däcktryck...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
iAkita
elbilist
Inlägg: 2537
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av iAkita »

B99 skrev: 22 jul 2023 20:36
Apropå i4, Guiden om elbil dissade ju benutrymmet fram i i4. Jag har inte läst den synpunkten tidigare, någon som har erfarenhet?
Det var iallafall inget jag tänkte på när jag provsatt den, men jag är inte jättestor direkt. Får kolla upp det igen innan jag bestämmer mig.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Wixander82
elbilist
Inlägg: 30
Blev medlem: 17 jul 2023 21:37

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Wixander82 »

iAkita skrev: 22 jul 2023 20:58
B99 skrev: 22 jul 2023 20:36
Apropå i4, Guiden om elbil dissade ju benutrymmet fram i i4. Jag har inte läst den synpunkten tidigare, någon som har erfarenhet?
Det var iallafall inget jag tänkte på när jag provsatt den, men jag är inte jättestor direkt. Får kolla upp det igen innan jag bestämmer mig.
Jaha, inget koreanskt i nästa lopp alltså :D

Tyska premiumbilar ska det alltså vara :lol:
>Kia Ev9 GTLine MY24<
>Kia Ev6 GTLine MY23< inbytt
>Volvo XC40 P6 MY23<inbytt
>Mustang Mach-e<inbytt
iAkita
elbilist
Inlägg: 2537
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av iAkita »

Wixander82 skrev: 22 jul 2023 21:20
iAkita skrev: 22 jul 2023 20:58
B99 skrev: 22 jul 2023 20:36
Apropå i4, Guiden om elbil dissade ju benutrymmet fram i i4. Jag har inte läst den synpunkten tidigare, någon som har erfarenhet?
Det var iallafall inget jag tänkte på när jag provsatt den, men jag är inte jättestor direkt. Får kolla upp det igen innan jag bestämmer mig.
Jaha, inget koreanskt i nästa lopp alltså :D

Tyska premiumbilar ska det alltså vara :lol:
Jag har hört i en faceboookgrupp att det eventuellt kommer vara med en annan EV6:a. Kör chauffören bra kommer jag få stryk av den i min nya bil. Jag hade egentligen tänkt byta till en VW ID7, men nu tor jag det får bli en i4:a istället. Hade Ioniq 6 haft en halvkombilucka och rimligare pris hade jag köpt en sån. Jag vill ha en snålare bil än min nuvarande, eftersom jag pendlar så långt till jobbet numera.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2537
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av iAkita »

Har kollat lite vad olika bilentusiaster tycker om de olika versionerna sen jag startade tråden. Det verkar som om de alla är överens om att eDrive 40 är roligare att köra, och dessutom mer energieffektiv. Hmm, får kanske bli en i4:a då... Eller ska jag vänta på ID7?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Datzun
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
Referralkod: ts.la/fredrik611845

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Datzun »

iAkita skrev: 22 jul 2023 21:36
Har kollat lite vad olika bilentusiaster tycker om de olika versionerna sen jag startade tråden. Det verkar som om de alla är överens om att eDrive 40 är roligare att köra, och dessutom mer energieffektiv. Hmm, får kanske bli en i4:a då... Eller ska jag vänta på ID7?
Det vore mycket intressant att se vad en ID.7 med erfaren pilot kan åstadkomma i SECC 2024 :)
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
iAkita
elbilist
Inlägg: 2537
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av iAkita »

Datzun skrev: 22 jul 2023 21:49
iAkita skrev: 22 jul 2023 21:36
Har kollat lite vad olika bilentusiaster tycker om de olika versionerna sen jag startade tråden. Det verkar som om de alla är överens om att eDrive 40 är roligare att köra, och dessutom mer energieffektiv. Hmm, får kanske bli en i4:a då... Eller ska jag vänta på ID7?
Det vore mycket intressant att se vad en ID.7 med erfaren pilot kan åstadkomma i SECC 2024 :)
Absolut! Versionen med det stora batteriet har 70 mil WLTP räckvidd och laddar 10-80% på 25 minuter. Känns som en otroligt stark utmanare! Men frågan är om jag ska välja bil utifrån det? Eller också hinner jag kanske hinner byta bil två gånger innan dess?

Vi får se hur generösa Bw säljarna är mot mig. Var helt inställd på en ID7, men gillar verkligen interiören i i4 som är ett steg upp i jämförelse.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Nect
elbilist
Inlägg: 1625
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Nect »

iAkita skrev: 22 jul 2023 21:36
Har kollat lite vad olika bilentusiaster tycker om de olika versionerna sen jag startade tråden. Det verkar som om de alla är överens om att eDrive 40 är roligare att köra, och dessutom mer energieffektiv. Hmm, får kanske bli en i4:a då... Eller ska jag vänta på ID7?
Oj! Trodde M50 skulle vara rejält roligare att ratta?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11857
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av HelectriC »

Nect skrev: 22 jul 2023 22:16
iAkita skrev: 22 jul 2023 21:36
Har kollat lite vad olika bilentusiaster tycker om de olika versionerna sen jag startade tråden. Det verkar som om de alla är överens om att eDrive 40 är roligare att köra, och dessutom mer energieffektiv. Hmm, får kanske bli en i4:a då... Eller ska jag vänta på ID7?
Oj! Trodde M50 skulle vara rejält roligare att ratta?
Beror helt på hur man kör. Om man förväntar att ratta på ett sätt som passar Porsche GT3 på Nürburgring, så är nog M50 tung och sävlig, men om man är normal vardagsförare, så är M50 helt sjuk. Accet i alla hastigheter gör att den känns som en raket och det är mycket få bilar som hänger med på kurviga vägar. Jag har kört ifrån Porschar och flera prestandabilar, både fossil och el när vägarna varit små och kurviga såväl som Autobahn där det mesta försvinner i backspegeln när man kommer ut från vägarbetsområde med 60kmh och hastigheten blir fri, det är sjukt kul :D

Men ska erkännas att jag inte kört e40, dock svårt att tro att den har samma sjuka acc i mellanregister.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
iAkita
elbilist
Inlägg: 2537
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av iAkita »

Nect skrev: 22 jul 2023 22:16
iAkita skrev: 22 jul 2023 21:36
Har kollat lite vad olika bilentusiaster tycker om de olika versionerna sen jag startade tråden. Det verkar som om de alla är överens om att eDrive 40 är roligare att köra, och dessutom mer energieffektiv. Hmm, får kanske bli en i4:a då... Eller ska jag vänta på ID7?
Oj! Trodde M50 skulle vara rejält roligare att ratta?
Trodde jag också, till jag började leta efter lite tester av folk som gillar köra bil. Här är ett exempel, som verkar ganska representativt. Men vad det gäller acceleration är det såklart inget snack om att M50 vinner med hästlängder, så det beror nog på vad man prioriterar.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3328
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Maw »

Vill man ha lite mer seriösa räckviddstester än vad Teslabjörn erbjuder så kan man med fördel kika på Tom Moloughney från InsideEV och State of Charge som nog gör de bästa och mest noggranna testerna.

Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2537
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av iAkita »

HelectriC skrev: 22 jul 2023 22:21
Nect skrev: 22 jul 2023 22:16
iAkita skrev: 22 jul 2023 21:36
Har kollat lite vad olika bilentusiaster tycker om de olika versionerna sen jag startade tråden. Det verkar som om de alla är överens om att eDrive 40 är roligare att köra, och dessutom mer energieffektiv. Hmm, får kanske bli en i4:a då... Eller ska jag vänta på ID7?
Oj! Trodde M50 skulle vara rejält roligare att ratta?
Beror helt på hur man kör. Om man förväntar att ratta på ett sätt som passar Porsche GT3 på Nürburgring, så är nog M50 tung och sävlig, men om man är normal vardagsförare, så är M50 helt sjuk. Accet i alla hastigheter gör att den känns som en raket och det är mycket få bilar som hänger med på kurviga vägar. Jag har kört ifrån Porschar och flera prestandabilar, både fossil och el när vägarna varit små och kurviga såväl som Autobahn där det mesta försvinner i backspegeln när man kommer ut från vägarbetsområde med 60kmh och hastigheten blir fri, det är sjukt kul :D

Men ska erkännas att jag inte kört e40, dock svårt att tro att den har samma sjuka acc i mellanregister.
Man vad fasen HelctriC, ska du komma och krångla till det nu när jag äntligen nästan lyckats få förnuftet att segra :lol:

Jag ska provköra eDrive40. Känns den inte som ett för stort nerköp vad det gäller rå kraft jämfört med EV6 GT:n (som är ännu brutalare än M50:n), så får det nog bli en sån. Annars får jag fundera ett varv till. Kör mest pendlinssträckor i motorvägsfart till och från jobb, så egentligen behöver jag inte prestandan.

Edit: Är du förresten nöjd med bilen i övrigt? Hyfsad ljudnivå och komfort?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Wixander82
elbilist
Inlägg: 30
Blev medlem: 17 jul 2023 21:37

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Wixander82 »

iAkita skrev: 22 jul 2023 21:33
Wixander82 skrev: 22 jul 2023 21:20
iAkita skrev: 22 jul 2023 20:58
B99 skrev: 22 jul 2023 20:36
Apropå i4, Guiden om elbil dissade ju benutrymmet fram i i4. Jag har inte läst den synpunkten tidigare, någon som har erfarenhet?
Det var iallafall inget jag tänkte på när jag provsatt den, men jag är inte jättestor direkt. Får kolla upp det igen innan jag bestämmer mig.
Jaha, inget koreanskt i nästa lopp alltså :D

Tyska premiumbilar :shock: ska det alltså vara :lol:
Jag har hört i en faceboookgrupp att det eventuellt kommer vara med en annan EV6:a. Kör chauffören bra kommer jag få stryk av den i min nya bil. Jag hade egentligen tänkt byta till en VW ID7, men nu tor jag det får bli en i4:a istället. Hade Ioniq 6 haft en halvkombilucka och rimligare pris hade jag köpt en sån. Jag vill ha en snålare bil än min nuvarande, eftersom jag pendlar så långt till jobbet numera.
Finns mycket underligt folk på Facebook :D :lol:

Svårt i djungeln att hitta rätt bil, när det kommer ut nya grymma hela tiden :P
>Kia Ev9 GTLine MY24<
>Kia Ev6 GTLine MY23< inbytt
>Volvo XC40 P6 MY23<inbytt
>Mustang Mach-e<inbytt
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11857
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av HelectriC »

iAkita skrev: 22 jul 2023 23:19
HelectriC skrev: 22 jul 2023 22:21
Nect skrev: 22 jul 2023 22:16
iAkita skrev: 22 jul 2023 21:36
Har kollat lite vad olika bilentusiaster tycker om de olika versionerna sen jag startade tråden. Det verkar som om de alla är överens om att eDrive 40 är roligare att köra, och dessutom mer energieffektiv. Hmm, får kanske bli en i4:a då... Eller ska jag vänta på ID7?
Oj! Trodde M50 skulle vara rejält roligare att ratta?
Beror helt på hur man kör. Om man förväntar att ratta på ett sätt som passar Porsche GT3 på Nürburgring, så är nog M50 tung och sävlig, men om man är normal vardagsförare, så är M50 helt sjuk. Accet i alla hastigheter gör att den känns som en raket och det är mycket få bilar som hänger med på kurviga vägar. Jag har kört ifrån Porschar och flera prestandabilar, både fossil och el när vägarna varit små och kurviga såväl som Autobahn där det mesta försvinner i backspegeln när man kommer ut från vägarbetsområde med 60kmh och hastigheten blir fri, det är sjukt kul :D

Men ska erkännas att jag inte kört e40, dock svårt att tro att den har samma sjuka acc i mellanregister.
Man vad fasen HelctriC, ska du komma och krångla till det nu när jag äntligen nästan lyckats få förnuftet att segra :lol:

Jag ska provköra eDrive40. Känns den inte som ett för stort nerköp vad det gäller rå kraft jämfört med EV6 GT:n (som är ännu brutalare än M50:n), så får det nog bli en sån. Annars får jag fundera ett varv till. Kör mest pendlinssträckor i motorvägsfart till och från jobb, så egentligen behöver jag inte prestandan.

Edit: Är du förresten nöjd med bilen i övrigt? Hyfsad ljudnivå och komfort?
Jag har ju haft en hel del olika elbilar och jag kan helt ärligt säga att M50 är den absolut bästa av samtliga. Tyst, snabb, väl ihopskruvad, låg förbrukning om man vill. Jag är lite orolig för att byta bil faktiskt för jag har svårt att tro det kan bli bättre :) Taycan hade självklart varit kul, men med behov för dragkrok till cykelhållare, så går den bort.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
SwedishAdvocate
Inlägg: 5582
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av SwedishAdvocate »

HelectriC skrev: 22 jul 2023 23:39
Jag har ju haft en hel del olika elbilar och jag kan helt ärligt säga att M50 är den absolut bästa av samtliga. Tyst, snabb, väl ihopskruvad, låg förbrukning om man vill. Jag är lite orolig för att byta bil faktiskt för jag har svårt att tro det kan bli bättre :) Taycan hade självklart varit kul, men med behov för dragkrok till cykelhållare, så går den bort.
Vet inte om det gäller alla versionerna, men minst en version går att beställa med en särskild cykelhållare... ;)

Fast det kanske bara är den där höjda(?) skogsmulleversionen – Cross Turismo eller vad den heter...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
iAkita
elbilist
Inlägg: 2537
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av iAkita »

HelectriC skrev: 22 jul 2023 23:39
Jag har ju haft en hel del olika elbilar och jag kan helt ärligt säga att M50 är den absolut bästa av samtliga. Tyst, snabb, väl ihopskruvad, låg förbrukning om man vill. Jag är lite orolig för att byta bil faktiskt för jag har svårt att tro det kan bli bättre :) Taycan hade självklart varit kul, men med behov för dragkrok till cykelhållare, så går den bort.
Roligt att höra! Det känns som om det är en bil som flygit lite under radarn för många (inklusive mig själv).

Jag ska boka en provkörning. Gillar jag den lika mycket efter det, som jag gjorde efter att ha provsuttit och kännt in interiören, så är det nog bilbyte på gång.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av bjelkeman »

En kollega fick just sin i4, den billigaste tror jag. Han kommer visserligen från en gammal Volvo. Men han är jättenöjd. :D

Jag fick åka med en i4 på besökte till Tesla fabriken i Berlin, och det var väl den första elbilen annat än en Tesla som jag varit sugen på.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Skriv svar