Sida 1 av 7
Lösa den ekonomiska ekvationen.
Postat: 18 jul 2023 20:08
av Kenneth82
Hej!
Lite bakgrund. Jag äger en Passat idag. Har en fru och två barn på tre år och sju år. Om exakt ett år kommer vi att ha betalat av hela lånet på Passaten. Har fått den värderad till ca 125k med dagens läge. För några veckor sedan började jag och frun att kolla på lite eventuella ersättare nästa år. Började med att provköra en Tesla model 3. Det var första gången jag satt min fot i en Tesla och HERREGUD vilken bil! Vilken upplevelse! Man kan lugnt säga att jag blev frälst direkt av Teslas design och tänk. Dock kändes M3 en aning liten.
Jag provade en Kia Niro EV, där var storleken bra men jag fick inte alls samma känsla när jag körde som med en Tesla. Började då att spana på en model Y. Har inte hunnit provköra än men det tekniska och bagageutrymmet lockar.
Nu till det ekonomiska. Då vi förmodligen kommer få runt 100k för vår Passat kommer vi nästan ha råd med en handpenning till något sorts lån. Men vilket lån ska man ta?
Idag kostar vår Passat 5500kr per månad ink allt. Jag vill gärna att det nya lånet ska hamna så nära det som möjligt.
Tittar man på Teslas hemsida har dom just nu rabatt på räntan på Y modellen. Då blir det ca 5200kr i månaden men då blir det ett restvärde. Jag har försökt att kolla upp det här med restvärde. Överallt så promotar bilfirmor lån med restvärde genom att säga att man med detta kan byta bil oftare. Då blir min fråga hur ska man kunna göra det?
Om jag nu slänger in 100k i handpenning och betalar Teslan i tre eller fyra år och kommer ner till överenskommet restvärde och vill senare byta till en annan bil, då har jag ju ingen ny kontantinsats till ett likadant lån.
Missar jag något här?
Tack på förhand!
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Postat: 18 jul 2023 20:27
av airdrive
Delar din analys.
Dock så kan man med DNB när man gör låneansökan hos dom välja avskrivning till noll på 8 år. Med 5 år och mindre kör DNB med restvärde men planerar man till 8 år sätter de alltid restvärde till noll. Mer ärligt mot en själv till priset av en snabbare men inte alltför snabb, amortering. Blir ett högre månadsbelopp med 8 år och noll i restvärde, snarare än 3-5 med dito. Å andra sidan ingen trist räkning på 300 papp som trillar ner i brevlådan
Å andra sidan tar man 5 år avbetalning med restvärde har man ändå några år på sig att fundera på hur man ska lösa restvärdet den dagen. Eller så betalat man av extra under resans gång.
Sätter man upp antalet mil i låneansökan så sjunker restvärdet men det är inte meningsfullt eftersom man med deras billån alltid kan betala av extra om man skulle vilja.
Edit: 8 år och restvärde noll syns inte på teslas hemsida utan den dyker inte upp förrän man är inne hos DNB för finansiering, dvs efter man har pyntat dom 2500. Men går alltid att bolla med dom.
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Postat: 18 jul 2023 20:36
av Dafro
Nej du missar inget. Det som ör bra med restvärde är att säljaren kan ge dig en vad det ser ut som lägre månadskostnad. Och ja du har inget värde kvar efter 3 år till en ny handpenning.
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Postat: 18 jul 2023 22:13
av Kenneth82
Tack för era svar. Då får jag ta mig en riktig funderare på hur jag ska göra.
Är det störst värdeminskning dom tre första åren eller hur ser det ut?
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Postat: 18 jul 2023 22:32
av jonasl
Månadskostnaden blir högre om du kör med 7 år (som jag tror är max, det är vad vi har iaf) och 0 i restvärde.
Vi har lagt in 200k kontant ungefär och månadskostnaden nu är ändå över 7k, över 2000 kr i ränta med nuvarande 5,9% eller vad vi har med ca 450k kvar att betala. Just nu har vi bara min inkomst då min fru studerar men så fort det är klart och hon drar sitt strå till stacken så blir det till att slanta av lite fortare känner jag
Men då vet du vad du har i kostnad, för många blir det något av en kalldusch när de tre första åren gått och de måste omfinansiera lånet och får fyra år på sig att betala hela lånet, och då utan den ränterabatt man får av Tesla och kostnaden ökar flera tusen i månaden.
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Postat: 18 jul 2023 22:37
av Erxon
Ordet Restvärde är bara ett förskönande av det egentliga ordet som är Restskuld.
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Postat: 18 jul 2023 22:42
av Nect
Dafro skrev: ↑18 jul 2023 20:36
Nej du missar inget. Det som ör bra med restvärde är att säljaren kan ge dig en vad det ser ut som lägre månadskostnad. Och ja du har inget värde kvar efter 3 år till en ny handpenning.
Hypotetiskt kan du faktiskt få pengar över efter 3 år om restvärdet är lägre än marknadsvärdet. Så allt hänger så klart på vilket restvärde man avbetalar mot och hur värdet på bilen har utvecklat sig under 3år.
Men spontant ska man inte räkna med det utan att restvärdet är lika med marknadsvärdet.
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Postat: 18 jul 2023 23:04
av Kenneth82
Nect skrev: ↑18 jul 2023 22:42
Dafro skrev: ↑18 jul 2023 20:36
Nej du missar inget. Det som ör bra med restvärde är att säljaren kan ge dig en vad det ser ut som lägre månadskostnad. Och ja du har inget värde kvar efter 3 år till en ny handpenning.
Hypotetiskt kan du faktiskt få pengar över efter 3 år om restvärdet är lägre än marknadsvärdet. Så allt hänger så klart på vilket restvärde man avbetalar mot och hur värdet på bilen har utvecklat sig under 3år.
Men spontant ska man inte räkna med det utan att restvärdet är lika med marknadsvärdet.
Och då känns det inte så roligt. Handpenningen är borta.
Kanske bättre då att i min sits satsa på en bil som är cirka tre år gammal?
Synd att Y inte är så gammal.
Eller hitta en vettig privatleasing, men det verkar inte möjligt.
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Postat: 18 jul 2023 23:38
av jonasl
Privatleasing till bra pris är ofta ett sätt att sänka priset utan att ändra listpriserna.
Tesla sänker priserna istället.. men id4 verkar gå att leasa billigt just nu.
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Postat: 18 jul 2023 23:38
av SwedishAdvocate
Kenneth82 skrev: ↑18 jul 2023 20:08
...] Började med att provköra en Tesla model 3. Det var första gången jag satt min fot i en Tesla och HERREGUD vilken bil! Vilken upplevelse! Man kan lugnt säga att jag blev frälst direkt av Teslas design och tänk. Dock kändes M3 en aning liten. [...]
Började då att spana på en model Y. Har inte hunnit provköra än men det tekniska och bagageutrymmet lockar. [...
För säkerhets skull:
Såg du utrymmet under bagagerumsgolvet i Model 3? Där får man tydligen plats med en hel del om man packar i mjuka väskor... (finns väl i och för sig i Model Y med...)
Sen eftersom du kommer från en Passat... Tänk på att kolla på möjligheterna till lastförankring i MY ifall det är viktigt. I dagens MY ska det som jag förstått det finnas 4 lastförankringsöglor i bagageutrymmet, men (återigen) som jag förstått det, så fanns inte dessa på de första MY som kom till Sverige.
Även M3 går att få med drag. Men om du kikar på en beg. M3 så måste den tyvärr ha drag monterat från fabrik för att man ska kunna dra lagligt...
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Postat: 18 jul 2023 23:51
av Skyltspurtaren
Hur långt kör du per år? Lägg in minskad kostnad för bränsle och service i kalkylen. Totala kostnaden för Passaten kan visa sig att den är högre än vad man initialt tror. På en ny bil har du dessutom bara halvförsäkring. PS. Kolla lastutrymmet där fram med

Hälsningar
/Model 3-ägaren med tre barn
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Postat: 19 jul 2023 06:06
av Dafro
Nect skrev: ↑18 jul 2023 22:42
Dafro skrev: ↑18 jul 2023 20:36
Nej du missar inget. Det som ör bra med restvärde är att säljaren kan ge dig en vad det ser ut som lägre månadskostnad. Och ja du har inget värde kvar efter 3 år till en ny handpenning.
Hypotetiskt kan du faktiskt få pengar över efter 3 år om restvärdet är lägre än marknadsvärdet. Så allt hänger så klart på vilket restvärde man avbetalar mot och hur värdet på bilen har utvecklat sig under 3år.
Men spontant ska man inte räkna med det utan att restvärdet är lika med marknadsvärdet.
Sant, var kanske lite väl negativ, men det får man se som ev bonus.
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Postat: 19 jul 2023 06:13
av Dafro
Kenneth82 skrev: ↑18 jul 2023 22:13
Tack för era svar. Då får jag ta mig en riktig funderare på hur jag ska göra.
Är det störst värdeminskning dom tre första åren eller hur ser det ut?
Det första året är såklart ännu högre men räkan med 50% på 3 år och ytterligare halvering på 3 år till så 25% kvar efter 6 år så är du på den säkra sidan. Om jag vore du så skulle jag kolla på en laddhybrid om du kör mestadels hemma, blir garanterat billigare än de flesta elbilar, jag tycker att dom ör för dyra nu. Finns begagnade, tex en Kia Ceed kombi 1 är gammal för ca 300 kkr. Såg att du testat Kia och inte tyckte den var så trevlig men det ör bara ett förslag. Denna är lite mindre än passat men bagaget är större än man tror, och 7 års garanti är inte dumt. Räntan är rätt hög nu så då är det skönt att inte låna mer än nödvändigt. 8% är inte ovanligt på billån nu, ränta på 200 kkr ger 1300 per månad mot 3300 för 500 kkr. Värdeminskning 150 000 på 3 år ger 4166 per månad plus ränta 1300 och försäkring kostar 2000 per år plus service som jag inte har koll på men tror den landar på 3000. Detta ger en månadskostnad på knappt 5000 per månad, teslan kommer bli markant högre. Kolla även upp försäkringen på teslan, har sett exempel här som är rejält höga.
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Postat: 19 jul 2023 06:31
av Kenneth82
Dafro skrev: ↑19 jul 2023 06:13
Kenneth82 skrev: ↑18 jul 2023 22:13
Tack för era svar. Då får jag ta mig en riktig funderare på hur jag ska göra.
Är det störst värdeminskning dom tre första åren eller hur ser det ut?
Det första året är såklart ännu högre men räkan med 50% på 3 år och ytterligare halvering på 3 år till så 25% kvar efter 6 år så är du på den säkra sidan. Om jag vore du så skulle jag kolla på en laddhybrid om du kör mestadels hemma, blir garanterat billigare än de flesta elbilar, jag tycker att dom ör för dyra nu. Finns begagnade, tex en Kia Ceed kombi 1 är gammal för ca 300 kkr. Såg att du testat Kia och inte tyckte den var så trevlig men det ör bara ett förslag. Denna är lite mindre än passat men bagaget är större än man tror, och 7 års garanti är inte dumt. Räntan är rätt hög nu så då är det skönt att inte låna mer än nödvändigt. 8% är inte ovanligt på billån nu, ränta på 200 kkr ger 1300 per månad mot 3300 för 500 kkr. Värdeminskning 150 000 på 3 år ger 4166 per månad plus ränta 1300 och försäkring kostar 2000 per år plus service som jag inte har koll på men tror den landar på 3000. Detta ger en månadskostnad på knappt 5000 per månad, teslan kommer bli markant högre. Kolla även upp försäkringen på teslan, har sett exempel här som är rejält höga.
Tack för svaret! Vi ska inte köpa förens nästa år, då kanske priserna sjunkit lite?
Jag tycker en laddhybrid känns som ett lite halv B mellanting. Vi kör dock mestadels hemma men när vi åker hem till svärföräldrarna som bor ca 10 mil bort, utan möjlighet till laddning så är man körd om man vill köra billigt.
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Postat: 19 jul 2023 06:32
av Kenneth82
Skyltspurtaren skrev: ↑18 jul 2023 23:51
Hur långt kör du per år? Lägg in minskad kostnad för bränsle och service i kalkylen. Totala kostnaden för Passaten kan visa sig att den är högre än vad man initialt tror. På en ny bil har du dessutom bara halvförsäkring. PS. Kolla lastutrymmet där fram med

Hälsningar
/Model 3-ägaren med tre barn
Oj, tre barn alltså?
Får ni in tex en sulky därbak?
Vi kör väl kanske runt 1000mil. Har extremt svårt att uppskatta detta.
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Postat: 19 jul 2023 06:45
av Dafro
Kenneth82 skrev: ↑19 jul 2023 06:31
Dafro skrev: ↑19 jul 2023 06:13
Kenneth82 skrev: ↑18 jul 2023 22:13
Tack för era svar. Då får jag ta mig en riktig funderare på hur jag ska göra.
Är det störst värdeminskning dom tre första åren eller hur ser det ut?
Det första året är såklart ännu högre men räkan med 50% på 3 år och ytterligare halvering på 3 år till så 25% kvar efter 6 år så är du på den säkra sidan. Om jag vore du så skulle jag kolla på en laddhybrid om du kör mestadels hemma, blir garanterat billigare än de flesta elbilar, jag tycker att dom ör för dyra nu. Finns begagnade, tex en Kia Ceed kombi 1 är gammal för ca 300 kkr. Såg att du testat Kia och inte tyckte den var så trevlig men det ör bara ett förslag. Denna är lite mindre än passat men bagaget är större än man tror, och 7 års garanti är inte dumt. Räntan är rätt hög nu så då är det skönt att inte låna mer än nödvändigt. 8% är inte ovanligt på billån nu, ränta på 200 kkr ger 1300 per månad mot 3300 för 500 kkr. Värdeminskning 150 000 på 3 år ger 4166 per månad plus ränta 1300 och försäkring kostar 2000 per år plus service som jag inte har koll på men tror den landar på 3000. Detta ger en månadskostnad på knappt 5000 per månad, teslan kommer bli markant högre. Kolla även upp försäkringen på teslan, har sett exempel här som är rejält höga.
Tack för svaret! Vi ska inte köpa förens nästa år, då kanske priserna sjunkit lite?
Jag tycker en laddhybrid känns som ett lite halv B mellanting. Vi kör dock mestadels hemma men när vi åker hem till svärföräldrarna som bor ca 10 mil bort, utan möjlighet till laddning så är man körd om man vill köra billigt.
Så tänkte jag också och att promota fossilbil på ett elbilsforum är kanske fel men rent ekonomiskt om man väger in värdeminskning så blir bränsle ingen stor kostnad men räkna. Den drar ca 0,5-0,6 per mil och de första 5 milen blir på el så dit 2.5 l och 5 liter hem ger en kostnad på ca 140 kr plus 6 kWh el, ca 14 kr per mil. värdeminskning per mil blir ca 33 kr om du kör 1500 mil per år (150 000/4500) och 66 för en bil för en bil för 600 kkr så även om elen ör gratis så blir kostanden högre. Räntekostnaden utslage per mil blir 10 kr för ett lån på 200 kkr och 26 för ett lån på 500 kkr. Så 57 kr per mil för laddhybrid (14 + 33 + 10) mot 92 för elbil om vi antar att el ör gratis och då har jag inte räknat med service och försäkring. Nu vill jag inte vara negativ men värdeminskning och räntan är en mycket större del av kostanden än bränsle. Nu kommer det nog snart ett inlägg om att halvering på 3 år inte gäller på elbilar men tiden när man kunde gå plus på elbilar är över.
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Postat: 19 jul 2023 07:32
av Kenneth82
Dafro skrev: ↑19 jul 2023 06:45
Kenneth82 skrev: ↑19 jul 2023 06:31
Dafro skrev: ↑19 jul 2023 06:13
Kenneth82 skrev: ↑18 jul 2023 22:13
Tack för era svar. Då får jag ta mig en riktig funderare på hur jag ska göra.
Är det störst värdeminskning dom tre första åren eller hur ser det ut?
Det första året är såklart ännu högre men räkan med 50% på 3 år och ytterligare halvering på 3 år till så 25% kvar efter 6 år så är du på den säkra sidan. Om jag vore du så skulle jag kolla på en laddhybrid om du kör mestadels hemma, blir garanterat billigare än de flesta elbilar, jag tycker att dom ör för dyra nu. Finns begagnade, tex en Kia Ceed kombi 1 är gammal för ca 300 kkr. Såg att du testat Kia och inte tyckte den var så trevlig men det ör bara ett förslag. Denna är lite mindre än passat men bagaget är större än man tror, och 7 års garanti är inte dumt. Räntan är rätt hög nu så då är det skönt att inte låna mer än nödvändigt. 8% är inte ovanligt på billån nu, ränta på 200 kkr ger 1300 per månad mot 3300 för 500 kkr. Värdeminskning 150 000 på 3 år ger 4166 per månad plus ränta 1300 och försäkring kostar 2000 per år plus service som jag inte har koll på men tror den landar på 3000. Detta ger en månadskostnad på knappt 5000 per månad, teslan kommer bli markant högre. Kolla även upp försäkringen på teslan, har sett exempel här som är rejält höga.
Tack för svaret! Vi ska inte köpa förens nästa år, då kanske priserna sjunkit lite?
Jag tycker en laddhybrid känns som ett lite halv B mellanting. Vi kör dock mestadels hemma men när vi åker hem till svärföräldrarna som bor ca 10 mil bort, utan möjlighet till laddning så är man körd om man vill köra billigt.
Så tänkte jag också och att promota fossilbil på ett elbilsforum är kanske fel men rent ekonomiskt om man väger in värdeminskning så blir bränsle ingen stor kostnad men räkna. Den drar ca 0,5-0,6 per mil och de första 5 milen blir på el så dit 2.5 l och 5 liter hem ger en kostnad på ca 140 kr plus 6 kWh el, ca 14 kr per mil. värdeminskning per mil blir ca 33 kr om du kör 1500 mil per år (150 000/4500) och 66 för en bil för en bil för 600 kkr så även om elen ör gratis så blir kostanden högre. Räntekostnaden utslage per mil blir 10 kr för ett lån på 200 kkr och 26 för ett lån på 500 kkr. Så 57 kr per mil för laddhybrid (14 + 33 + 10) mot 92 för elbil om vi antar att el ör gratis och då har jag inte räknat med service och försäkring. Nu vill jag inte vara negativ men värdeminskning och räntan är en mycket större del av kostanden än bränsle. Nu kommer det nog snart ett inlägg om att halvering på 3 år inte gäller på elbilar men tiden när man kunde gå plus på elbilar är över.
Det är nog den bistra sanningen, just nu är det dyrt med all form av lån till en elbil. Dessutom går vårt bundna huslån ut i början av nästa år, idag har vi 1,8%, det lär bli högre då.
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Postat: 19 jul 2023 07:41
av enoch85
Kan meddela att jag fick plats med 11 st 40 liters säckar täckbark i Tesla M3 bagageutrymme I våras. Den sväljer en hel del.
Var även ute på roadtrip 3 veckor nyligen med fru och 1 barn, heller inga problem.
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Postat: 19 jul 2023 07:59
av Dinsdale
enoch85 skrev: ↑19 jul 2023 07:41
Kan meddela att jag fick plats med 11 st 40 liters säckar täckbark i Tesla M3 bagageutrymme I våras. Den sväljer en hel del.
Då måste du ha fällt baksätet?
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Postat: 19 jul 2023 08:02
av Dinsdale
Kenneth82 skrev: ↑18 jul 2023 22:13
Tack för era svar. Då får jag ta mig en riktig funderare på hur jag ska göra.
Är det störst värdeminskning dom tre första åren eller hur ser det ut?
Värdeminskningen brukar vara störst de första tre åren.
Om du lånar till bilen så gäller de förmånliga villkoren bara under lånets löptid. Väljer du tre år får du lägga om lånet till betydligt högre ränta på öppna marknaden år tre. Eller ta värdefallet och byta till en ny bil. Det kan därför vara vettigt att välja en betydligt längre lånetid. Säljer du bilen privat när du väl säljer den kan det eventuellt även vara en positiv faktor för nästa köpare om det finns ett billigt lån att överta.
Tänk även på att kolla upp försäkringskostnaden, helförsäkring från år tre kan kosta 1000 kr/mån för Tesla. (De första tre åren har du ju vagnskadegarantin så du behöver bara halvförsäkring.)
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Postat: 19 jul 2023 08:15
av Nect
Kenneth82 skrev: ↑18 jul 2023 23:04
Nect skrev: ↑18 jul 2023 22:42
Dafro skrev: ↑18 jul 2023 20:36
Nej du missar inget. Det som ör bra med restvärde är att säljaren kan ge dig en vad det ser ut som lägre månadskostnad. Och ja du har inget värde kvar efter 3 år till en ny handpenning.
Hypotetiskt kan du faktiskt få pengar över efter 3 år om restvärdet är lägre än marknadsvärdet. Så allt hänger så klart på vilket restvärde man avbetalar mot och hur värdet på bilen har utvecklat sig under 3år.
Men spontant ska man inte räkna med det utan att restvärdet är lika med marknadsvärdet.
Och då känns det inte så roligt. Handpenningen är borta.
Kanske bättre då att i min sits satsa på en bil som är cirka tre år gammal?
Synd att Y inte är så gammal.
Eller hitta en vettig privatleasing, men det verkar inte möjligt.
Handpenningen är egentligen en delavbetalning på bilen så inget man kan räkna med att få tillbaka på någon bil egentligen. Men räknar du med 50% restvärde efter tre år så ligger du nog på rätt sida om värdet.
Sen som tidigare påtalas så har Tesla en väldigt liten driftkostnad. Räkna med lånet på din Passat, skatt, försäkring, service och bränslet. Och samma på Teslan.
Min andra bil (diesel) kostar mig ca 1600kr/mån och då är den bilen utan lån och körs ca 600 mil om året.
Ps. Elbil är roligt så bara det är värt lite extra

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Postat: 19 jul 2023 08:34
av Honkan
Om ni kör typ 3000 mil så köp en Model Y rwd , är mycket mer praktiskt lastutrymme om man är barn familj! Men annars så vet jag inget om din ekonomi men hade nog haft kvar passaten i två år och sparat 5500:- i månaden istället till nästa bil då de kommer vara billigare och bättre…
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Postat: 19 jul 2023 09:44
av Fredrik j
När man erbjuds en bra ränterabatt är det ju givetvis smartast att ta lånet på så lång tid som möjligt. Man kan betala av snabbare om man vill.
”Restvärde” är ju bara ett sätt att se till att du inte betalar av för fort. Finansbolag vill ha ränta. Amorterar du sjunker räntebeloppet.
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Postat: 19 jul 2023 11:55
av mussla
Räknar ni med värdeminskning på tesla på 50% på tre år? När tror ni i så fall att man kommer kunna köpa en tre år gammal Tesla för 50% av nypriset?
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Postat: 19 jul 2023 12:14
av flipmac
Att äga en bil i bara tre år och byta ofta är det dyraste sättet att äga bil. Går ni dessutom från en Passat värd 125k gissar jag att ni haft den längre än 3 år? Alternativt inte köpt en ny bil. Jag räknar med att ha vår Model y (privatköpt med lån) länge. Alltså uppemot 10 år. Då är restvärdet mindre intressant och allt över 0 är en bonus. Å andra sidan kommer jag kunna räkna hem runt 300 000 kr i bränslebesparing i vårt fall.
Vi hade också möjligheten att gå in med en större kontantinsats och kommer att ha betalt av lånet på fem år. Det gör att vår avbetalning hela tiden ”ligger före” restvärdet om vi skulle vilja byta bil tidigare.