Sida 1 av 1

Stellantis försöker igen..

Postat: 06 jul 2023 15:36
av BEV[e-Rage]
Några nyheter/uppdateringar från Stellantis:
- FIAT 600e (50.8kWh), ny modell.
- Opel Corsa Electric 51 kWh (48.1kWh), facelift med lite större kapacitet och ny motor.
- Citroen e-C4 X 54 kWh (50.8kWh), större kapacitet och ny motor. X=Sedan?
- Citroen e-C4 54 kWh (50.8kWh), större kapacitet och ny motor.
- Opel Astra Sports Tourer Electric (50.8kWh), ny modell.
- Opel Astra Electric (50.8kWh), ny modell.
- Peugeot e-308 SW (50.8kWh), ny modell.
- Peugeot e-308 (50.8kWh), ny modell.

Så, “Same Same, But Different” skulle man kunna summera listan med alternativ från Stellantis. ;) Men, det är ju klokt att dela plattform inom koncernen.

Re: Stellantis försöker igen..

Postat: 06 jul 2023 17:02
av Lerumsexpressen
BEV[e-Rage] skrev: 06 jul 2023 15:36
Några nyheter/uppdateringar från Stellantis:
- FIAT 600e (50.8kWh), ny modell.
- Opel Corsa Electric 51 kWh (48.1kWh), facelift med lite större kapacitet och ny motor.
- Citroen e-C4 X 54 kWh (50.8kWh), större kapacitet och ny motor. X=Sedan?
- Citroen e-C4 54 kWh (50.8kWh), större kapacitet och ny motor.
- Opel Astra Sports Tourer Electric (50.8kWh), ny modell.
- Opel Astra Electric (50.8kWh), ny modell.
- Peugeot e-308 SW (50.8kWh), ny modell.
- Peugeot e-308 (50.8kWh), ny modell.

Så, “Same Same, But Different” skulle man kunna summera listan med alternativ från Stellantis. ;) Men, det är ju klokt att dela plattform inom koncernen.
Stellantis bygger bilarna som folk säger dom vill ha men som få köper.
Skillnaden mellan pris och värde är väldigt tydligt med dessa bilar, ingen av dessa bilar tillför något mervärde för köparen förutom behovet ”transport”

Re: Stellantis försöker igen..

Postat: 06 jul 2023 17:12
av BTC
Lerumsexpressen skrev: 06 jul 2023 17:02
BEV[e-Rage] skrev: 06 jul 2023 15:36
Några nyheter/uppdateringar från Stellantis:
- FIAT 600e (50.8kWh), ny modell.
- Opel Corsa Electric 51 kWh (48.1kWh), facelift med lite större kapacitet och ny motor.
- Citroen e-C4 X 54 kWh (50.8kWh), större kapacitet och ny motor. X=Sedan?
- Citroen e-C4 54 kWh (50.8kWh), större kapacitet och ny motor.
- Opel Astra Sports Tourer Electric (50.8kWh), ny modell.
- Opel Astra Electric (50.8kWh), ny modell.
- Peugeot e-308 SW (50.8kWh), ny modell.
- Peugeot e-308 (50.8kWh), ny modell.

Så, “Same Same, But Different” skulle man kunna summera listan med alternativ från Stellantis. ;) Men, det är ju klokt att dela plattform inom koncernen.
Stellantis bygger bilarna som folk säger dom vill ha men som få köper.
Skillnaden mellan pris och värde är väldigt tydligt med dessa bilar, ingen av dessa bilar tillför något mervärde för köparen förutom behovet ”transport”
De duger säkert fint för de flestas behov, vilket är just transport till rimlig kostnad. Och det lär vara där det hela faller. Om Volvo säljer EX30 för cirka 430k i grundutförande och Tesla Model 3 för 500k behöver dessa bilar kosta 300-350k för att bli intressanta. Och det kommer inte hända.

Re: Stellantis försöker igen..

Postat: 06 jul 2023 17:59
av BEV[e-Rage]
BTC skrev: 06 jul 2023 17:12
Lerumsexpressen skrev: 06 jul 2023 17:02
BEV[e-Rage] skrev: 06 jul 2023 15:36
Några nyheter/uppdateringar från Stellantis:
- FIAT 600e (50.8kWh), ny modell.
- Opel Corsa Electric 51 kWh (48.1kWh), facelift med lite större kapacitet och ny motor.
- Citroen e-C4 X 54 kWh (50.8kWh), större kapacitet och ny motor. X=Sedan?
- Citroen e-C4 54 kWh (50.8kWh), större kapacitet och ny motor.
- Opel Astra Sports Tourer Electric (50.8kWh), ny modell.
- Opel Astra Electric (50.8kWh), ny modell.
- Peugeot e-308 SW (50.8kWh), ny modell.
- Peugeot e-308 (50.8kWh), ny modell.

Så, “Same Same, But Different” skulle man kunna summera listan med alternativ från Stellantis. ;) Men, det är ju klokt att dela plattform inom koncernen.
Stellantis bygger bilarna som folk säger dom vill ha men som få köper.
Skillnaden mellan pris och värde är väldigt tydligt med dessa bilar, ingen av dessa bilar tillför något mervärde för köparen förutom behovet ”transport”
De duger säkert fint för de flestas behov, vilket är just transport till rimlig kostnad. Och det lär vara där det hela faller. Om Volvo säljer EX30 för cirka 430k i grundutförande och Tesla Model 3 för 500k behöver dessa bilar kosta 300-350k för att bli intressanta. Och det kommer inte hända.
Har inte sett några svenska priser än för dessa men de lär väl knappast hamna under 400-tusen, snarare i nivå med EX30 för de enklaste versionerna. Förhoppningsvis har de iallafall mer plats i baksätet än EX30.
Däremot blir de säkert inte så lättsålda i konkurrens med MG4.
Hade de lyckats klämma in ytterligare 10kWh kanske de hade haft en chans iallafall.

Re: Stellantis försöker igen..

Postat: 07 jul 2023 08:39
av BTC
BEV[e-Rage] skrev: 06 jul 2023 17:59
BTC skrev: 06 jul 2023 17:12
Lerumsexpressen skrev: 06 jul 2023 17:02
BEV[e-Rage] skrev: 06 jul 2023 15:36
Några nyheter/uppdateringar från Stellantis:
- FIAT 600e (50.8kWh), ny modell.
- Opel Corsa Electric 51 kWh (48.1kWh), facelift med lite större kapacitet och ny motor.
- Citroen e-C4 X 54 kWh (50.8kWh), större kapacitet och ny motor. X=Sedan?
- Citroen e-C4 54 kWh (50.8kWh), större kapacitet och ny motor.
- Opel Astra Sports Tourer Electric (50.8kWh), ny modell.
- Opel Astra Electric (50.8kWh), ny modell.
- Peugeot e-308 SW (50.8kWh), ny modell.
- Peugeot e-308 (50.8kWh), ny modell.

Så, “Same Same, But Different” skulle man kunna summera listan med alternativ från Stellantis. ;) Men, det är ju klokt att dela plattform inom koncernen.
Stellantis bygger bilarna som folk säger dom vill ha men som få köper.
Skillnaden mellan pris och värde är väldigt tydligt med dessa bilar, ingen av dessa bilar tillför något mervärde för köparen förutom behovet ”transport”
De duger säkert fint för de flestas behov, vilket är just transport till rimlig kostnad. Och det lär vara där det hela faller. Om Volvo säljer EX30 för cirka 430k i grundutförande och Tesla Model 3 för 500k behöver dessa bilar kosta 300-350k för att bli intressanta. Och det kommer inte hända.
Har inte sett några svenska priser än för dessa men de lär väl knappast hamna under 400-tusen, snarare i nivå med EX30 för de enklaste versionerna. Förhoppningsvis har de iallafall mer plats i baksätet än EX30.
Däremot blir de säkert inte så lättsålda i konkurrens med MG4.
Hade de lyckats klämma in ytterligare 10kWh kanske de hade haft en chans iallafall.
Precis, det är det som verkar vara det eviga dilemmat för legacy-tillverkarna i stort. De känns mer eller mindre totalt förbisprungna. Vägrar inse vilka märken de konkurrerar med och tycks tro de ska sälja bilar i prisnivå med Tesla. Kan säkert fungera någorlunda för premiumsegmentet. Stellantis, japanerna, Renault m fl börjar däremot bli helt bortkollrade. Tyvärr verkar även de sydkoreanska märkena gå samma öde till mötes med sina extrema leveransproblem och hopplösa prissättning. Det går så oerhört fort nu. Marknaden vi hade för några år sedan lär inte återkomma.

Med detta sagt verkar visserligen Stellantis hålla tillbaka privatleasingpriserna ganska bra på åtminstone utgående modeller så hoppet kanske inte är helt ute.