Sida 1 av 1

Belasta dragkrok

Postat: 12 jun 2023 13:21
av LeffeP
Hej

Är det nån som använt sin M3 med dragkrok på mer än maxlast för den? Tänker på sjösättning båt osv som kanske väger bra mycket mer? Jag vet ju vad jag får dra och riskerna med att gå över maxlast, men frågan är hur stark infästningen och allt är. Bilen i sig är det ju inga problem med.

Re: Belasta dragkrok

Postat: 12 jun 2023 13:24
av jonasl
Med släp som går som efterfordon är det laglig att dra mer än vad bilens max släpvagnsvikt.

Kultrycket är (ska vara) samma oavsett hur tungt släpet är, och så länge du håller under 30 km/h så kommer inte kroken belastas mer än den gjort i hög fart med ett släp med lägre vikt, antagligen därför reglerna ser ut som de gör.

Jag har sjösatt 1300+ kg båt med Model 3 med släpvagnsvikt på 1000 kg, och även kört båten den dryga kilometern jag har till närmaste ramp. Inga problem whatsoever. Det är fantastiskt enkelt att sjösätta med elbil!

Re: Belasta dragkrok

Postat: 12 jun 2023 13:43
av LeffeP
Problemet jag har är att mitt ekipage väger ca 2500 kilo, så man skulle ju vilja veta att själva kroken och balken den sitter i inte ger sig :) Vi har ganska flack ramp här så det är ju inte nån jättevinkel den ska ner i, dock grus.

Re: Belasta dragkrok

Postat: 12 jun 2023 13:50
av tor-ake
Om du drar eller skjuter i dragets längdriktning så brukar det vara så att däcken släpper långt innan draget och dess infästning viker sig. Vertikal belastning och vridande moment brukar det vara värre med.

I USA ser man (youtube) tokar som drar jättetunga trailers med model 3 och Y utan problem. Nu är det inte exakt samma drag men infästningspunkterna är nog det.

Re: Belasta dragkrok

Postat: 12 jun 2023 18:13
av RK83
Ska dra min husvagn som väger 1700 tjänstevikt. Kommer bli intressant ;) dock med en Y (1600kg dragvikt)

Re: Belasta dragkrok

Postat: 12 jun 2023 19:32
av Bengt-re
Hoppas att man slipper möta darwin awards kanditater som tror att de vet bättre än myndigheter och tillverkare vad som är säkert att dra...

....och att ni inte säljer bilarna efteråt utan skrotar dem med tanke på vilka skador som missanvändningen kan ha orsakat så att ni inte lurar på oskyldiga farliga skadade bilar.

Re: Belasta dragkrok

Postat: 12 jun 2023 19:36
av LeffeP
Bengt-re skrev: 12 jun 2023 19:32
Hoppas att man slipper möta darwin awards kanditater som tror att de vet bättre än myndigheter och tillverkare vad som är säkert att dra...

....och att ni inte säljer bilarna efteråt utan skrotar dem med tanke på vilka skador som missanvändningen kan ha orsakat så att ni inte lurar på oskyldiga farliga skadade bilar.
Jadu, jag avser att dra båten 100 meter till vår sjösättningsplats. Ring mej när du är här så undviker jag att göra det då.

Re: Belasta dragkrok

Postat: 12 jun 2023 20:02
av Richardk
Bengt-re skrev: 12 jun 2023 19:32
Hoppas att man slipper möta darwin awards kanditater som tror att de vet bättre än myndigheter och tillverkare vad som är säkert att dra...

....och att ni inte säljer bilarna efteråt utan skrotar dem med tanke på vilka skador som missanvändningen kan ha orsakat så att ni inte lurar på oskyldiga farliga skadade bilar.
Lägg din energi på folk som kör drogpåverkade eller annat skadligt beteende. Att köra elbil med överlast är nog det minst samhällsfarliga man kan göra!

Re: Belasta dragkrok

Postat: 12 jun 2023 20:18
av RK83
Richardk skrev: 12 jun 2023 20:02
Bengt-re skrev: 12 jun 2023 19:32
Hoppas att man slipper möta darwin awards kanditater som tror att de vet bättre än myndigheter och tillverkare vad som är säkert att dra...

....och att ni inte säljer bilarna efteråt utan skrotar dem med tanke på vilka skador som missanvändningen kan ha orsakat så att ni inte lurar på oskyldiga farliga skadade bilar.
Lägg din energi på folk som kör drogpåverkade eller annat skadligt beteende. Att köra elbil med överlast är nog det minst samhällsfarliga man kan göra!
Varje dag sker tusentals resor i Sverige med förare som är påverkade av alkohol eller droger. Enligt Trafikverket handlar det om minst 15 000 körningar per dag och i var 500:e bil du möter på vägen sitter en onykter förare. – Att köra påverkad innebär att sätta sitt eget och sina medtrafikanters liv på spel!

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/202 ... %A5%20spel!

Re: Belasta dragkrok

Postat: 12 jun 2023 22:40
av jonasl
Bengt-re skrev: 12 jun 2023 19:32
Hoppas att man slipper möta darwin awards kanditater som tror att de vet bättre än myndigheter och tillverkare vad som är säkert att dra...

....och att ni inte säljer bilarna efteråt utan skrotar dem med tanke på vilka skador som missanvändningen kan ha orsakat så att ni inte lurar på oskyldiga farliga skadade bilar.
Det är helt lagligt att dra ett efterfordon som har högre vikt än vad fordonet är godkänt att dra. Så rikta din kritik till lagstiftarna. Du belastar inte kroken särskilt mycket i låg fart och med kulvikt som är samma som ett vanligt släp. Det får dock inte väga mer än dragfordonet om efterfordonet är obromsat.

"Bruttovikt
Om efterfordonet saknar bromsar, får bruttovikten inte överstiga dragfordonets bruttovikt. (Bruttovikt på ett efterfordon är vad fordonet väger inklusive last.)"

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... terfordon/

Men jag antar att du vet bättre. Jag har dock slarvat med LGF-skylten vid något tillfälle, det kan jag erkänna.

Går att läsa lite med mindre formellt språk här också t.ex. https://www.vibilagare.se/bilfragan/bil ... er-batslap

Kan tyckas vara konstiga regler men så är det.

Re: Belasta dragkrok

Postat: 12 jun 2023 23:20
av agehall
Tvivlar starkt på att det skulle vara något som helst problem att flytta en båt några 100 meter med en Model 3, oavsett vad båten väger. I värsta fall drar båten och släpet ner hela bilen i sjön när du åker ner för rampen, men att själva infästningen skulle gå sönder eller ta skada tvivlar jag starkt på.

Re: Belasta dragkrok

Postat: 12 jun 2023 23:21
av slugger75
Bengt-re skrev: 12 jun 2023 19:32
Hoppas att man slipper möta darwin awards kanditater som tror att de vet bättre än myndigheter och tillverkare vad som är säkert att dra...

....och att ni inte säljer bilarna efteråt utan skrotar dem med tanke på vilka skador som missanvändningen kan ha orsakat så att ni inte lurar på oskyldiga farliga skadade bilar.
Du får ju dra upp till bilens bruttovikt med efterfordon. Ca 2400 kg för Model Y.

Så jag antar att du menar att de som drar mer än så är Darwin awards kandidater?

Re: Belasta dragkrok

Postat: 13 jun 2023 03:00
av Airlift
I huvudsak kommer kultrycksbegränsningen utav att påskjutsbroms funkar dåligt med för mycket tryck på dragstången.

Därför ser man då ofta högre belastningar på drag i usa för de har inte påskjuts generellt.

Re: Belasta dragkrok

Postat: 13 jun 2023 06:28
av Fredrik j
slugger75 skrev: 12 jun 2023 23:21
Bengt-re skrev: 12 jun 2023 19:32
Hoppas att man slipper möta darwin awards kanditater som tror att de vet bättre än myndigheter och tillverkare vad som är säkert att dra...

....och att ni inte säljer bilarna efteråt utan skrotar dem med tanke på vilka skador som missanvändningen kan ha orsakat så att ni inte lurar på oskyldiga farliga skadade bilar.
Du får ju dra upp till bilens bruttovikt med efterfordon. Ca 2400 kg för Model Y.

Så jag antar att du menar att de som drar mer än så är Darwin awards kandidater?
Troligen menade han världsmästaren som skulle dra en husvagn med 1700 tjänstevikt bakom en model Y.
Efterfordon är ju en helt annan belastning och det är ju reglerna anpassade för.
Man ska tänka på att det är tesla som satt max släpvagnsvikt på bilarna. Ibland kan man ju tro att många tror att det är transportstyrelsen.

Re: Belasta dragkrok

Postat: 13 jun 2023 09:48
av Collin87
Fredrik j skrev: 13 jun 2023 06:28
slugger75 skrev: 12 jun 2023 23:21
Bengt-re skrev: 12 jun 2023 19:32
Hoppas att man slipper möta darwin awards kanditater som tror att de vet bättre än myndigheter och tillverkare vad som är säkert att dra...

....och att ni inte säljer bilarna efteråt utan skrotar dem med tanke på vilka skador som missanvändningen kan ha orsakat så att ni inte lurar på oskyldiga farliga skadade bilar.
Du får ju dra upp till bilens bruttovikt med efterfordon. Ca 2400 kg för Model Y.

Så jag antar att du menar att de som drar mer än så är Darwin awards kandidater?
Troligen menade han världsmästaren som skulle dra en husvagn med 1700 tjänstevikt bakom en model Y.
Efterfordon är ju en helt annan belastning och det är ju reglerna anpassade för.
Man ska tänka på att det är tesla som satt max släpvagnsvikt på bilarna. Ibland kan man ju tro att många tror att det är transportstyrelsen.
Skulle gissa på att det var syftandes till denne person också.

Givetvis har Tesla satt en lägre gräns än vad bilen (drivlina, chassi osv) klarar.
Men om det händer något så kan man garanterat glömma allt vad garantier osv heter.
Dessutom lär inte försäkringsbolaget stå för ett dyft heller.

Spelar ingen roll om hela körkortet är fyllt med behörigheter om redan tjänstevikten ligger över max satt gräns för bilen.

Re: Belasta dragkrok

Postat: 13 jun 2023 12:15
av Richardk
Collin87 skrev: 13 jun 2023 09:48
Fredrik j skrev: 13 jun 2023 06:28
slugger75 skrev: 12 jun 2023 23:21
Bengt-re skrev: 12 jun 2023 19:32
Hoppas att man slipper möta darwin awards kanditater som tror att de vet bättre än myndigheter och tillverkare vad som är säkert att dra...

....och att ni inte säljer bilarna efteråt utan skrotar dem med tanke på vilka skador som missanvändningen kan ha orsakat så att ni inte lurar på oskyldiga farliga skadade bilar.
Du får ju dra upp till bilens bruttovikt med efterfordon. Ca 2400 kg för Model Y.

Så jag antar att du menar att de som drar mer än så är Darwin awards kandidater?
Troligen menade han världsmästaren som skulle dra en husvagn med 1700 tjänstevikt bakom en model Y.
Efterfordon är ju en helt annan belastning och det är ju reglerna anpassade för.
Man ska tänka på att det är tesla som satt max släpvagnsvikt på bilarna. Ibland kan man ju tro att många tror att det är transportstyrelsen.
Skulle gissa på att det var syftandes till denne person också.

Givetvis har Tesla satt en lägre gräns än vad bilen (drivlina, chassi osv) klarar.
Men om det händer något så kan man garanterat glömma allt vad garantier osv heter.
Dessutom lär inte försäkringsbolaget stå för ett dyft heller.

Spelar ingen roll om hela körkortet är fyllt med behörigheter om redan tjänstevikten ligger över max satt gräns för bilen.
Men det är väl ganska lätt hänt att man glömmer säga att man dragit en husvagn med 1700kg efter en Model 3 om nu mot all förmodan något skulle gå sönder? Vilket det inte kommer göra!

Re: Belasta dragkrok

Postat: 13 jun 2023 12:56
av Collin87
Richardk skrev: 13 jun 2023 12:15
Collin87 skrev: 13 jun 2023 09:48
Fredrik j skrev: 13 jun 2023 06:28
slugger75 skrev: 12 jun 2023 23:21
Bengt-re skrev: 12 jun 2023 19:32
Hoppas att man slipper möta darwin awards kanditater som tror att de vet bättre än myndigheter och tillverkare vad som är säkert att dra...

....och att ni inte säljer bilarna efteråt utan skrotar dem med tanke på vilka skador som missanvändningen kan ha orsakat så att ni inte lurar på oskyldiga farliga skadade bilar.
Du får ju dra upp till bilens bruttovikt med efterfordon. Ca 2400 kg för Model Y.

Så jag antar att du menar att de som drar mer än så är Darwin awards kandidater?
Troligen menade han världsmästaren som skulle dra en husvagn med 1700 tjänstevikt bakom en model Y.
Efterfordon är ju en helt annan belastning och det är ju reglerna anpassade för.
Man ska tänka på att det är tesla som satt max släpvagnsvikt på bilarna. Ibland kan man ju tro att många tror att det är transportstyrelsen.
Skulle gissa på att det var syftandes till denne person också.

Givetvis har Tesla satt en lägre gräns än vad bilen (drivlina, chassi osv) klarar.
Men om det händer något så kan man garanterat glömma allt vad garantier osv heter.
Dessutom lär inte försäkringsbolaget stå för ett dyft heller.

Spelar ingen roll om hela körkortet är fyllt med behörigheter om redan tjänstevikten ligger över max satt gräns för bilen.
Men det är väl ganska lätt hänt att man glömmer säga att man dragit en husvagn med 1700kg efter en Model 3 om nu mot all förmodan något skulle gå sönder? Vilket det inte kommer göra!
Nu finns det ju andra incidenter som kan ske utöver att något bara går sönder?

Re: Belasta dragkrok

Postat: 13 jun 2023 12:58
av LeffeP
Klart det är skillnad på att dra långt på allmän väg gentemot mina 100 meter ner till sjön. Skulle ju inte dra min båt på 2.5 ton ut på motorväg med min M3.

Re: Belasta dragkrok

Postat: 13 jun 2023 18:34
av Fredrik j
Richardk skrev: 13 jun 2023 12:15
Men det är väl ganska lätt hänt att man glömmer säga att man dragit en husvagn med 1700kg efter en Model 3 om nu mot all förmodan något skulle gå sönder? Vilket det inte kommer göra!
Det var en tjänstevikt på 1700 i det exemplet. Lägg på minst 200kg för en realistisk bruttovikt. Då har du ju nästan dubblerat dragvikten på en model3.

Dessutom kan man ju räkna med att trafikpolisen i sin tur räknar ut hur det ligger till när man kommer susande. På en sån överlast får man körkortet indraget.
Plus att jag inte är lika säker på att bilen strukturellt håller för en fördubbling.

Nu var det ju en modelY han skulle dra med, inte en model3.

Re: Belasta dragkrok

Postat: 15 jun 2023 08:40
av LordRanta
Jag har dragit 1900kg ca 10mil. Ingen skillnad mot att dra 750kg. Förutom förbrukningen då 😂 🤷‍♂️

Re: Belasta dragkrok

Postat: 15 jun 2023 13:41
av Fredrik j
LordRanta skrev: 15 jun 2023 08:40
Jag har dragit 1900kg ca 10mil. Ingen skillnad mot att dra 750kg. Förutom förbrukningen då 😂 🤷‍♂️
Det du menar är att du från förarplatsen inte kunde uppleva någon skillnad.

Re: Belasta dragkrok

Postat: 15 jun 2023 13:43
av slugger75
LordRanta skrev: 15 jun 2023 08:40
Jag har dragit 1900kg ca 10mil. Ingen skillnad mot att dra 750kg. Förutom förbrukningen då 😂 🤷‍♂️
Helt lagligt!
(Förutsätter att det var ett efterfordon och att farten var max 30 km/h.)