Sida 1 av 3

Fler ansluter till SuC-standarden (NACS) i USA

Postat: 09 jun 2023 19:28
av B99
Teslastandarden verkar ta över marknaden i USA med Ford och GM som anammar denna. Synd att det inte kommer att gå inom EU, den klumpiga CCS har vunnit för mycket andel så vi får leva med den.

Re: SuC i USA

Postat: 09 jun 2023 21:06
av jonasl
Vad finns det för fördelar i övrigt med deras standard menar du? Jag är inte särskilt insatt men tycker det verkar väldigt bra att det finns en enda tydlig standard här.

Re: SuC i USA

Postat: 10 jun 2023 12:05
av B99
jonasl skrev: 09 jun 2023 21:06
Vad finns det för fördelar i övrigt med deras standard menar du? Jag är inte särskilt insatt men tycker det verkar väldigt bra att det finns en enda tydlig standard här.
Fördelen är deras smidiga kontakt som tar både AC och DC.

Re: SuC i USA

Postat: 10 jun 2023 14:59
av Maw
B99 skrev: 10 jun 2023 12:05
jonasl skrev: 09 jun 2023 21:06
Vad finns det för fördelar i övrigt med deras standard menar du? Jag är inte särskilt insatt men tycker det verkar väldigt bra att det finns en enda tydlig standard här.
Fördelen är deras smidiga kontakt som tar både AC och DC.
NACS klarar bara en fas, vi använder 3-fas AC.
Type 2 som Tesla tidigate använde även för DC här i Europa klarar väl inte tillräckligt hög effekt?

Re: SuC i USA

Postat: 10 jun 2023 15:29
av chaffis75
Maw skrev: 10 jun 2023 14:59
B99 skrev: 10 jun 2023 12:05
jonasl skrev: 09 jun 2023 21:06
Vad finns det för fördelar i övrigt med deras standard menar du? Jag är inte särskilt insatt men tycker det verkar väldigt bra att det finns en enda tydlig standard här.
Fördelen är deras smidiga kontakt som tar både AC och DC.
NACS klarar bara en fas, vi använder 3-fas AC.
Type 2 som Tesla tidigate använde även för DC här i Europa klarar väl inte tillräckligt hög effekt?
Exakt, den amerikanska tesla kontakten funkar inte i Europa med tanke på hur vårt el system ser ut.. och som du säger, den gamla typ 2 kontakten hade kanske gått att skrämma upp lite till men inte till de effekter som ccs klarar .

Re: SuC i USA

Postat: 10 jun 2023 16:55
av B99
Aha, jag trodde att det var samma modifierade typ 2 som S/X har i europa.

Re: Fler ansluter till SuC-standarden i USA

Postat: 27 jun 2023 17:39
av B99
Nu även Volvocars. Den här standarden kommer att ta över.

Re: Fler ansluter till SuC-standarden i USA

Postat: 27 jun 2023 18:15
av taliz
Jag förstår inte riktigt hur Tesla lyckats med detta faktiskt.
Har övriga plötsligt blivit desperata? De känner nu att de måste sälja elbilar?
Tesla har väl inte lovat att alla får nyttja SUC gratis tex, och de har väl heller inte gett bort alla rättigheter för själva laddporten.
Dvs alla som går över till NACS blir tvungna att äta ur Elons hand.

Re: Fler ansluter till SuC-standarden i USA

Postat: 27 jun 2023 18:32
av Knix
Detta är gott om snabbladdare från andra fabrikat än Tesla på gång med NACS, så inte säkert att amerikanerna behöver äta ur Elons hand så länge. Även laddarsidan av NACS är släppt.

Re: Fler ansluter till SuC-standarden i USA

Postat: 27 jun 2023 22:43
av Bengt-re
taliz skrev: 27 jun 2023 18:15
Jag förstår inte riktigt hur Tesla lyckats med detta faktiskt.
Har övriga plötsligt blivit desperata? De känner nu att de måste sälja elbilar?
Tesla har väl inte lovat att alla får nyttja SUC gratis tex, och de har väl heller inte gett bort alla rättigheter för själva laddporten.
Dvs alla som går över till NACS blir tvungna att äta ur Elons hand.
Jo, de gjorde NACS till en öppen standard. Finns fler exempel i historien att en tillverkare tar och öppnar/släpper fri en från början propritär standard.

Re: Fler ansluter till SuC-standarden i USA

Postat: 28 jun 2023 09:39
av fth
taliz skrev: 27 jun 2023 18:15
Jag förstår inte riktigt hur Tesla lyckats med detta faktiskt.
Har övriga plötsligt blivit desperata? De känner nu att de måste sälja elbilar?
Tesla har väl inte lovat att alla får nyttja SUC gratis tex, och de har väl heller inte gett bort alla rättigheter för själva laddporten.
Dvs alla som går över till NACS blir tvungna att äta ur Elons hand.
En orsak bör väl helt enkelt vara att man vill få tillgång till Supercharger-nätverket, övriga laddoperatörer i USA verkar ju vara fullständigt bedrövliga, iaf av vad man kan se på nätet.

Så fort Ford och GM klev på NACS-tåget så blev väl i princip övriga tillverkare tvungna att göra detsamma för att inte stå utanför det (vad det verkar) enda fungerande laddnätverket i Nordamerika.

/fth

Re: Fler ansluter till SuC-standarden i USA

Postat: 07 jul 2023 16:48
av fth
Nu kliver även Mercedes på NACS-tåget:



/fth

Re: Fler ansluter till SuC-standarden i USA

Postat: 07 jul 2023 20:33
av spacecoin
Det blir trångt på SuC 2024.

Re: Fler ansluter till SuC-standarden i USA

Postat: 07 jul 2023 21:02
av fth
spacecoin skrev: 07 jul 2023 20:33
Det blir trångt på SuC 2024.
Kanske, men alla som klivit på tåget har väl iofs fortfarande sålt rätt få bilar jämfört med Tesla, och hastigheten i utbyggnaden kommer nog öka ännu mer nu.

/fth

Re: Fler ansluter till SuC-standarden i USA

Postat: 07 jul 2023 21:44
av taliz
fth skrev: 28 jun 2023 09:39
taliz skrev: 27 jun 2023 18:15
Jag förstår inte riktigt hur Tesla lyckats med detta faktiskt.
Har övriga plötsligt blivit desperata? De känner nu att de måste sälja elbilar?
Tesla har väl inte lovat att alla får nyttja SUC gratis tex, och de har väl heller inte gett bort alla rättigheter för själva laddporten.
Dvs alla som går över till NACS blir tvungna att äta ur Elons hand.
En orsak bör väl helt enkelt vara att man vill få tillgång till Supercharger-nätverket, övriga laddoperatörer i USA verkar ju vara fullständigt bedrövliga, iaf av vad man kan se på nätet.

Så fort Ford och GM klev på NACS-tåget så blev väl i princip övriga tillverkare tvungna att göra detsamma för att inte stå utanför det (vad det verkar) enda fungerande laddnätverket i Nordamerika.

/fth
Varför blev behovet plötsligt så akut?
De kunde ju tex investerat i electrify america, precis som de gjort med ionity här, istället.

Re: Fler ansluter till SuC-standarden i USA

Postat: 07 jul 2023 22:12
av fth
taliz skrev: 07 jul 2023 21:44
Varför blev behovet plötsligt så akut?
De kunde ju tex investerat i electrify america, precis som de gjort med ionity här, istället.
Problemen med övriga operatörer har ju varit känt länge, jag tror helt enkelt det var ett ”chicken race”, så fort Farley och Musk släppte nyheten så var alla andra tvungna att kliva på.

Electrify America ägs ju av VW (del av Dieselgate-uppgörelsen), att välja ett icke fungerande nätverk hos en annan konkurrent hade nog inte varit särskilt smart.

/fth

Re: Fler ansluter till SuC-standarden i USA

Postat: 07 jul 2023 23:49
av taliz
fth skrev: 07 jul 2023 22:12
taliz skrev: 07 jul 2023 21:44
Varför blev behovet plötsligt så akut?
De kunde ju tex investerat i electrify america, precis som de gjort med ionity här, istället.
Problemen med övriga operatörer har ju varit känt länge, jag tror helt enkelt det var ett ”chicken race”, så fort Farley och Musk släppte nyheten så var alla andra tvungna att kliva på.

Electrify America ägs ju av VW (del av Dieselgate-uppgörelsen), att välja ett icke fungerande nätverk hos en annan konkurrent hade nog inte varit särskilt smart.

/fth
Varför då? Vad har gjort att de plötsligt måste ha ett bra laddnätverk?
Deras elbilsvolymer är ju fortsatt pyttesmå och alla pengar tjänar de fortsatt på avgasbilar, primärt gigantiska pickuper. Så jag kan inte se vad de stressar över.

EA är väl byggt/initierat av VW, men de har ju samarbete med flera andra. Precis som ionity, det är ju ett samarbete.
Istället för att ge Tesla massa makt, positiv publicitet och på sätt och vis kapitulera för dem borde de kunnat lägga några miljarder på EA istället.
Som sagt, kan inte se varför de plötsligt fick så bråttom.

Re: Fler ansluter till SuC-standarden i USA

Postat: 07 jul 2023 23:54
av spacecoin
taliz skrev: 07 jul 2023 23:49
EA är väl byggt/initierat av VW, men de har ju samarbete med flera andra. Precis som ionity, det är ju ett samarbete.
Istället för att ge Tesla massa makt, positiv publicitet och på sätt och vis kapitulera för dem borde de kunnat lägga några miljarder på EA istället.
Som sagt, kan inte se varför de plötsligt fick så bråttom.
Jag kanske har missuppfattat något, men det är väl Tesla som vill ha stadsbidrag av Biden för sina SuC? Då måste Tesla öppna upp dem, pronto.

Det är väl heller ingen som sagt att dom bara ska använda Tesla SuC? NACS är en kontakt och lite signalering. Nu har den standardiserats och öppnats för alla.

Re: Fler ansluter till SuC-standarden i USA

Postat: 12 jul 2023 14:17
av andersd
spacecoin skrev: 07 jul 2023 23:54
Det är väl heller ingen som sagt att dom bara ska använda Tesla SuC? NACS är en kontakt och lite signalering. Nu har den standardiserats och öppnats för alla.
Nja, ska vi vara petiga (vilket alltid är bäst när det gäller standarder), så har inte NACS standardiserats. Tesla har släppt lite dokumentation/spec:ar, ja.
Dock har SAE gått ut med att de tänker ta upp NACS och ta fram en standard kring den, via sitt snabbspår.

Re: Fler ansluter till SuC-standarden i USA

Postat: 12 jul 2023 14:20
av taliz
spacecoin skrev: 07 jul 2023 23:54
taliz skrev: 07 jul 2023 23:49
EA är väl byggt/initierat av VW, men de har ju samarbete med flera andra. Precis som ionity, det är ju ett samarbete.
Istället för att ge Tesla massa makt, positiv publicitet och på sätt och vis kapitulera för dem borde de kunnat lägga några miljarder på EA istället.
Som sagt, kan inte se varför de plötsligt fick så bråttom.
Jag kanske har missuppfattat något, men det är väl Tesla som vill ha stadsbidrag av Biden för sina SuC? Då måste Tesla öppna upp dem, pronto.

Det är väl heller ingen som sagt att dom bara ska använda Tesla SuC? NACS är en kontakt och lite signalering. Nu har den standardiserats och öppnats för alla.
Då skulle ju Tesla istället kunnat installera CCS-kontakt på SUC, som de gjorde här i EU.

Re: Fler ansluter till SuC-standarden i USA

Postat: 12 jul 2023 14:28
av spacecoin
taliz skrev: 12 jul 2023 14:20
spacecoin skrev: 07 jul 2023 23:54
taliz skrev: 07 jul 2023 23:49
EA är väl byggt/initierat av VW, men de har ju samarbete med flera andra. Precis som ionity, det är ju ett samarbete.
Istället för att ge Tesla massa makt, positiv publicitet och på sätt och vis kapitulera för dem borde de kunnat lägga några miljarder på EA istället.
Som sagt, kan inte se varför de plötsligt fick så bråttom.
Jag kanske har missuppfattat något, men det är väl Tesla som vill ha stadsbidrag av Biden för sina SuC? Då måste Tesla öppna upp dem, pronto.

Det är väl heller ingen som sagt att dom bara ska använda Tesla SuC? NACS är en kontakt och lite signalering. Nu har den standardiserats och öppnats för alla.
Då skulle ju Tesla istället kunnat installera CCS-kontakt på SUC, som de gjorde här i EU.
Mitt inlägg var ett svar på påståendet "kan inte se varför de [andra] plötsligt fick så bråttom" och "akut" osv. Som jag ser det är det Tesla som behöver öppna upp SuC för att kunna söka bidragen i IRA. Annars är det väldigt lustig tajming. Varför just nu?

Dom höll ju på att trixade med sin "magic dock". Nu valde man denna lösning i stället på lång sikt.

Det är ju billigast och bäst för Tesla att andra använder deras kontakt. Det kostar dom ingenting, deras kunder blir oberörda (eller får en förbättring iom fler NCAS-ställen utanför SuC), och det blir en prestigevinst.

Re: Fler ansluter till SuC-standarden i USA

Postat: 12 jul 2023 14:37
av taliz
spacecoin skrev: 12 jul 2023 14:28
taliz skrev: 12 jul 2023 14:20
spacecoin skrev: 07 jul 2023 23:54
taliz skrev: 07 jul 2023 23:49
EA är väl byggt/initierat av VW, men de har ju samarbete med flera andra. Precis som ionity, det är ju ett samarbete.
Istället för att ge Tesla massa makt, positiv publicitet och på sätt och vis kapitulera för dem borde de kunnat lägga några miljarder på EA istället.
Som sagt, kan inte se varför de plötsligt fick så bråttom.
Jag kanske har missuppfattat något, men det är väl Tesla som vill ha stadsbidrag av Biden för sina SuC? Då måste Tesla öppna upp dem, pronto.

Det är väl heller ingen som sagt att dom bara ska använda Tesla SuC? NACS är en kontakt och lite signalering. Nu har den standardiserats och öppnats för alla.
Då skulle ju Tesla istället kunnat installera CCS-kontakt på SUC, som de gjorde här i EU.
Mitt inlägg var ett svar på påståendet "kan inte se varför de [andra] plötsligt fick så bråttom" och "akut" osv. Som jag ser det är det Tesla som behöver öppna upp SuC för att kunna söka bidragen i IRA. Annars är det väldigt lustig tajming.

Dom höll ju på att trixade med sin "magic dock". Nu valde man denna lösning i stället på lång sikt.

Det är ju billigast och bäst för Tesla att andra använder deras kontakt. Det kostar dom ingenting, deras kunder blir oberörda (eller får en förbättring iom fler NCAS-ställen utanför SuC), och det blir en prestigevinst.
Om nu Tesla har bråttom att få bidrag, varför skulle övriga tillverkare vilja göra det lättare för Tesla? De borde väl vilja att Tesla INTE får några bidrag, eller åtminstone göra det dyrt och komplext för dem.
Min synvinkel/fråga är alltså på vilket sätt gynnar detta tex Ford, vad är deras incitament för att byta laddkontakt.

Re: Fler ansluter till SuC-standarden i USA

Postat: 12 jul 2023 14:39
av spacecoin
taliz skrev: 12 jul 2023 14:37
Om nu Tesla har bråttom att få bidrag, varför skulle övriga tillverkare vilja göra det lättare för Tesla? De borde väl vilja att Tesla INTE får några bidrag.
Jag tycker inte det finns någon målkonflikt. All vinner? Ingen kan ju hindra Tesla att öppna upp SuC. Det bestämmer Tesla själv när man gör oavsett adaptrar, sladdar och kontakter. Eftersom Tesla SuC är det största nätverket och NCAS-kontakten är bra är det väl en no-brainer att den standardiseras?

Jag pratar främst om tajmingen som sagt och försökte svara på den frågan.

Ford (och alla andras) kunder får en smidig kontakt och tillgång till en massa laddare som bara funkar utan adaptrar och strul? Tesla SuC verkar ju vara i en egen klass jfr EA.

Re: Fler ansluter till SuC-standarden i USA

Postat: 12 jul 2023 14:43
av taliz
spacecoin skrev: 12 jul 2023 14:39
taliz skrev: 12 jul 2023 14:37
Om nu Tesla har bråttom att få bidrag, varför skulle övriga tillverkare vilja göra det lättare för Tesla? De borde väl vilja att Tesla INTE får några bidrag.
Jag tycker inte det finns någon målkonflikt. All vinner? Ingen kan ju hindra Tesla att öppna upp SuC. Det bestämmer Tesla själv när man gör oavsett adaptrar, sladdar och kontakter. Eftersom Tesla SuC är det största nätverket och NCAS-kontakten är bra är det väl en no-brainer att den standardiseras?

Jag pratar främst om tajmingen som sagt och försökte svara på den frågan.
Övriga hade ju vunnit på att tvinga Tesla att installera CCS på sina stationer istället.
De hade sluppit ändra sin produktion och de hade sluppit image-förlusten att anamma Teslas laddport.
Tesla hade tvingats böja sig för den globala standarden CCS, istället för att övriga tillverkare böjer sig för märket Tesla.

Re: Fler ansluter till SuC-standarden i USA

Postat: 12 jul 2023 14:45
av spacecoin
taliz skrev: 12 jul 2023 14:43
spacecoin skrev: 12 jul 2023 14:39
taliz skrev: 12 jul 2023 14:37
Om nu Tesla har bråttom att få bidrag, varför skulle övriga tillverkare vilja göra det lättare för Tesla? De borde väl vilja att Tesla INTE får några bidrag.
Jag tycker inte det finns någon målkonflikt. All vinner? Ingen kan ju hindra Tesla att öppna upp SuC. Det bestämmer Tesla själv när man gör oavsett adaptrar, sladdar och kontakter. Eftersom Tesla SuC är det största nätverket och NCAS-kontakten är bra är det väl en no-brainer att den standardiseras?

Jag pratar främst om tajmingen som sagt och försökte svara på den frågan.
Övriga hade ju vunnit på att tvinga Tesla att installera CCS på sina stationer istället.
De hade sluppit ändra sin produktion och de hade sluppit image-förlusten att anamma Teslas laddport.
Om man skalar bort prestigen, så är det smidigare utan adaptrar, och NACS är en snygg lösning med flest laddare. Som sagt tycker jag det är en no-brainer. Varför skulle Ford säga nej menar du?

Det är ju en planerad ändring så det kostar inte Ford något, kanske till och med blir billigare.

Kabellängder och så blir ju samma problem som i EU gissar jag.