Sida 1 av 2
Uteffekt Plaid olika körlägen
Postat: 07 jun 2023 10:55
av Tellus
Testade effekten i olika körlägen.
SOC 80% batteritemp 48 grader, scan my tesla
Chill 200kW, 268hk
Sport 522kW, 700hk
Plaid 835kW, 1120hk

Re: Uteffekt Plaid olika körlägen
Postat: 07 jun 2023 11:06
av AAKEE
Tellus skrev: ↑07 jun 2023 10:55
Testade effekten i olika körlägen.
SOC 80% batteritemp 48 grader, scan my tesla
Chill 200kW, 268hk
Sport 522kW, 700hk
Plaid 835kW, 1120hk
Lagom.
Faktorn kW till hk är 1.36, så 1135,6 hk ju.
Re: Uteffekt Plaid olika körlägen
Postat: 07 jun 2023 11:51
av Tellus
AAKEE skrev: ↑07 jun 2023 11:06
Tellus skrev: ↑07 jun 2023 10:55
Testade effekten i olika körlägen.
SOC 80% batteritemp 48 grader, scan my tesla
Chill 200kW, 268hk
Sport 522kW, 700hk
Plaid 835kW, 1120hk
Lagom.
Faktorn kW till hk är 1.36, så 1135,6 hk ju.
Det trodde jag också, tills jag hittade en converter och några sajter som påstod 1.341
Vet ej vilket som är rätt men ville ej överdriva
1.34 enligt dessa
https://www.vedantu.com/question-answer ... 0fcb94d256
https://convertlive.com/sv/u/konvertera ... rafter#835
https://www.vanarama.com/guides/cars/what-is-horsepower
Nu får du redan ut detta AAKEE

Re: Uteffekt Plaid olika körlägen
Postat: 07 jun 2023 11:52
av Tellus
Flera fel, ska vara 836kW

Re: Uteffekt Plaid olika körlägen
Postat: 07 jun 2023 11:53
av kenjon
1,355 var det när jag gick i skolan, vilket rundades uppåt till 1,36.
Re: Uteffekt Plaid olika körlägen
Postat: 07 jun 2023 12:00
av Niklas Z
Det finns lite olika hk-normer, så en hästkraft är inte alltid exakt lika stor som en annan hästkraft, även om skillnaderna oftast är så små att de har ringa betydelse.
Re: Uteffekt Plaid olika körlägen
Postat: 07 jun 2023 12:01
av spacecoin
Niklas Z skrev: ↑07 jun 2023 12:00
Det finns lite olika hk-normer, så en hästkraft är inte alltid exakt lika stor som en annan hästkraft, även om skillnaderna oftast är så små att de har ringa betydelse.
Beror det på vilka skor man satt på hästen?

Re: Uteffekt Plaid olika körlägen
Postat: 07 jun 2023 12:15
av AAKEE
Din konverter är nog till HP.
Det är skillnad på hästkrafter (HK) och horsepowers (HP)
En Hästkraft är att lyfta 75 kg rakt upp på en sekund.
Effekt i watt är Nm/s
En hk = 75 x 9.815 x 1 m / 1s = 736.125 Watt
1/0.736= 1.36 hästkrafter per kilowatt.
Det är sedan gammalt

Re: Uteffekt Plaid olika körlägen
Postat: 07 jun 2023 12:39
av Niklas Z
spacecoin skrev: ↑07 jun 2023 12:01
Niklas Z skrev: ↑07 jun 2023 12:00
Det finns lite olika hk-normer, så en hästkraft är inte alltid exakt lika stor som en annan hästkraft, även om skillnaderna oftast är så små att de har ringa betydelse.
Beror det på vilka skor man satt på hästen?
Det beror på hur slitna hästskorna är
Nej men det är skillnad på definitionerna, t ex i den anglosaxiska världen, jämfört med de som är mer knutna till SI-systemet. Det är ju det AAKEE är inne på ovan.
Re: Uteffekt Plaid olika körlägen
Postat: 07 jun 2023 12:49
av Arctic Drifter
AAKEE skrev: ↑07 jun 2023 12:15
Din konverter är nog till HP.
Det är skillnad på hästkrafter (HK) och horsepowers (HP)
En Hästkraft är att lyfta 75 kg rakt upp på en sekund.
Effekt i watt är Nm/s
En hk = 75 x 9.815 x 1 m / 1s = 736.125 Watt
1/0.736= 1.36 hästkrafter per kilowatt.
Det är sedan gammalt
Nu måste jag blanda mig i också, som paragraf
ryttare 
. 1/0.736 blir väl ändå 1.359

Re: Uteffekt Plaid olika körlägen
Postat: 07 jun 2023 12:58
av AAKEE
Arctic Drifter skrev: ↑07 jun 2023 12:49
AAKEE skrev: ↑07 jun 2023 12:15
Din konverter är nog till HP.
Det är skillnad på hästkrafter (HK) och horsepowers (HP)
En Hästkraft är att lyfta 75 kg rakt upp på en sekund.
Effekt i watt är Nm/s
En hk = 75 x 9.815 x 1 m / 1s = 736.125 Watt
1/0.736= 1.36 hästkrafter per kilowatt.
Det är sedan gammalt
Nu måste jag blanda mig i också, som paragraf
ryttare 
. 1/0.736 blir väl ändå 1.359
Ja, det var slarvigt av mig att avrunda till bara två decimaler

Re: Uteffekt Plaid olika körlägen
Postat: 07 jun 2023 13:05
av AAKEE
Niklas Z skrev: ↑07 jun 2023 12:39
Det beror på hur slitna hästskorna är
Nej men det är skillnad på definitionerna, t ex i den anglosaxiska världen, jämfört med de som är mer knutna till SI-systemet. Det är ju det AAKEE är inne på ovan.
Amerikanska ditot är 550 pounds 1 fot på 1s.
550x0.454x9.81x 0.3048 = 746.6W
746.6/736= 1.014
En Hp är 1.4% mer än en hk
Re: Uteffekt Plaid olika körlägen
Postat: 07 jun 2023 13:06
av Trevlig
Men värmer den batteriet i plaid? Tänkte om det går att ha det läget hela tiden?
Re: Uteffekt Plaid olika körlägen
Postat: 07 jun 2023 17:04
av Legato
Tellus skrev: ↑07 jun 2023 10:55
Testade effekten i olika körlägen.
SOC 80% batteritemp 48 grader, scan my tesla
Chill 200kW, 268hk
Sport 522kW, 700hk
Plaid 835kW, 1120hk
Funderade på detta för någon dag sedan, tack för att du delade med dig! För mig mest förvånande med bara 268 hk i chill

Re: Uteffekt Plaid olika körlägen
Postat: 07 jun 2023 18:55
av AAKEE
Legato skrev: ↑07 jun 2023 17:04
Tellus skrev: ↑07 jun 2023 10:55
Testade effekten i olika körlägen.
SOC 80% batteritemp 48 grader, scan my tesla
Chill 200kW, 268hk
Sport 522kW, 700hk
Plaid 835kW, 1120hk
Funderade på detta för någon dag sedan, tack för att du delade med dig! För mig mest förvånande med bara 268 hk i chill
Han har räknat fel, 200kW = 272hk, så du kan vara lugn

Re: Uteffekt Plaid olika körlägen
Postat: 01 jul 2023 22:20
av Tellus
Då är det alltså 1120+ som är rätt!
Re: Uteffekt Plaid olika körlägen
Postat: 01 jul 2023 22:28
av Tellus
Skylt
Re: Uteffekt Plaid olika körlägen
Postat: 01 jul 2023 23:01
av AAKEE
836 kW var det väl?

Re: Uteffekt Plaid olika körlägen
Postat: 05 jul 2023 14:43
av AAKEE
Legato skrev: ↑07 jun 2023 17:04
Tellus skrev: ↑07 jun 2023 10:55
Testade effekten i olika körlägen.
SOC 80% batteritemp 48 grader, scan my tesla
Chill 200kW, 268hk
Sport 522kW, 700hk
Plaid 835kW, 1120hk
Funderade på detta för någon dag sedan, tack för att du delade med dig! För mig mest förvånande med bara 268 hk i chill
Går det spärra med nån kod så man inte får Chill mode av misstag? Risk man slår pannan i vindrutan ju

Re: Uteffekt Plaid olika körlägen
Postat: 05 jul 2023 19:15
av Tellus
AAKEE skrev: ↑05 jul 2023 14:43
Legato skrev: ↑07 jun 2023 17:04
Tellus skrev: ↑07 jun 2023 10:55
Testade effekten i olika körlägen.
SOC 80% batteritemp 48 grader, scan my tesla
Chill 200kW, 268hk
Sport 522kW, 700hk
Plaid 835kW, 1120hk
Funderade på detta för någon dag sedan, tack för att du delade med dig! För mig mest förvånande med bara 268 hk i chill
Går det spärra med nån kod så man inte får Chill mode av misstag? Risk man slår pannan i vindrutan ju
Lika snabb i chill mode som min original 740 Turbo Intercooler
Re: Uteffekt Plaid olika körlägen
Postat: 06 jul 2023 05:47
av Pontus
Folk undrar ibland om det inte är livsfarligt att köra en bil med tusen hästkrafter.
Jag skulle vända på det hur ska man nu kunna köra en bilen med mindre än tusen hästar

Re: Uteffekt Plaid olika körlägen
Postat: 06 jul 2023 09:26
av Gustafsson
Skulle vilja veta motsvarande siffror för LR. Tycker *sport mode* känns lika eller lite mer än min 100D medans ”insane” verkligen kickar på betydligt mer.
Re: Uteffekt Plaid olika körlägen
Postat: 06 jul 2023 09:48
av AAKEE
Gustafsson skrev: ↑06 jul 2023 09:26
Skulle vilja veta motsvarande siffror för LR. Tycker *sport mode* känns lika eller lite mer än min 100D medans ”insane” verkligen kickar på betydligt mer.
Det går säkert lösa med någon som har Scan My Tesla och kablage för nya model S (Palladium).
Chill var väldigt lika på model 3 P och LR.
Sparade inga data men ur minnet gav de mer eller mindre samma effekt.
Antagligen samma här, chill är satt på skamgränsen och ungefär lika…
Re: Uteffekt Plaid olika körlägen
Postat: 29 jul 2023 16:59
av AAKEE
Vad har ni för effekt i regbeviset?
Råkade kika på en annan Plaid med 600-nånting kW.
Min:
Märkligt hur samma bil kan skilja så mycket i regbeviset. Ingen ordning riktigt.
Re: Uteffekt Plaid olika körlägen
Postat: 29 jul 2023 17:23
av taliz
AAKEE skrev: ↑29 jul 2023 16:59
Märkligt hur samma bil kan skilja så mycket i regbeviset. Ingen ordning riktigt.
Har kikat en del i fordonsregistret på sistone av olika anledningar och det är inte mkt ordning där.
Samma bilmodell kan ha helt olika benämningar och prestandasiffror.
Det gäller förövrigt alla märken, dvs det är inget Tesla-unikt.
Vore intressant att veta hur processen ser ut vid inregistrering av nya bilar. Känns som "någon" skickar in lite godtyckliga uppgifter och sen blir det registrerat som så, oavsett om det är stavfel eller helt annorlunda mot en annan tekniskt exakt likadan bil.