Jag körde idag från Uppsala till västkusten (den hämtades i Södertälje hamn i går) och ville att MY LR skulle följa hastighetsbegränsningarna, vilket den var helt värdelös på. Kommer bilen bli bättre eller är det vad man skall förvänta sig?
Jag körde idag från Uppsala till västkusten (den hämtades i Södertälje hamn i går) och ville att MY LR skulle följa hastighetsbegränsningarna, vilket den var helt värdelös på. Kommer bilen bli bättre eller är det vad man skall förvänta sig?
Tesla har precis börjar med skyltavläsning (sic!) för hastighetsanpassning så det kanske kan bli bättre, eller så är det "within spec". Det tog ju över tre år att få hyfsad torkarautomatik om man säger så...
Re: Hastighetsgräns följa med autopilot
Postat: 07 jun 2023 00:38
av spacecoin
Jag menar, hur svårt kan det vara?
Re: Hastighetsgräns följa med autopilot
Postat: 07 jun 2023 00:47
av AAKEE
Min Tesla, Model 3 facelift 2021 har läst
av skyltar sen den var ny. HW3 tror jag den har.
Bilen skiter i skyltarna på tex. motorväg och motortrafikled. Det är där min bil har problem med att den följer en databas istället som aldrig har varit så dålig som idag. Bilen tror ofta att det är en annan fart.
Kör man vägar där bilen läser av skylten, ser
man ju att skylten ritas upp på vänstra delen av skärmen och att den ”ser” rätt fart.
Vägarbeten på motorväg/ motortrafikled med
tillfälliga skyltar har fungerat ganska bra att följa. Ett problem vid ombyggnation av RV97 mellan Luleå och Boden var att bilen först läste en tillfällig skylt, där blev farten korrekt men när man sedan leddes av ordinarie väg och sedan på så återgick bilen till databasens ordinarie fart, tex 90km/h mitt i ett vägarbete med 50km/h
Re: Hastighetsgräns följa med autopilot
Postat: 07 jun 2023 05:27
av Dinsdale
Det du kan göra är att ställa in offset på farthållaren till +20 kmh eller vad som nu är max, samt att bocka i att bilen ska bibehålla nuvarande fart när du sätter igång farthållaren (stället för att öka till det den påstår är aktuell hastighet).
Offset +20 upplever iaf jag gör att bilen kan visa upp till 20kmh fel utan att ändra hastigheten. Det gör givetvis också att bilen inte bromsar ner från tex 70 till 50, så man får rulla på ratthjulet för att justera själv. Men det blir ju alltid rätt, till skillnad från databasen i bilen.
Däremot om man kör med autopilot (linjeföljaren) envisas bilen med att aldrig köra snabbare än det den tror är aktuell hastighet, vilket på vägar som skyltats om till högre hastighet är irriterande. Vanliga farthållaren som man styr själv bryr sig inte om aktuell hastighet.
Jag körde idag från Uppsala till västkusten (den hämtades i Södertälje hamn i går) och ville att MY LR skulle följa hastighetsbegränsningarna, vilket den var helt värdelös på. Kommer bilen bli bättre eller är det vad man skall förvänta sig?
Tesla har precis börjar med skyltavläsning (sic!) för hastighetsanpassning så det kanske kan bli bättre, eller så är det "within spec". Det tog ju över tre år att få hyfsad torkarautomatik om man säger så...
…ja, min ”torkarautomatik” är långt ifrån närheten till hyfsat. Jag skulle beskriva den som katastrofal. Har kört 3/Y sedan mars 2019 och inte upplevt någon förbättring öht.
Re: Hastighetsgräns följa med autopilot
Postat: 07 jun 2023 06:38
av agehall
Om TS körde motorväg är det förväntat beteende idag. Bilen läser skyltar och visar hastigheten på displayen men ändrar inte inställd hastighet åt dig. Om jag fattat det hela rätt har det med patent att göra och Tesla vill hitta ett sätt att komma runt det instället för att betala för rätten för att använda tekniken.
Kör man däremot utanför motorväg kan bilen justera inställd hastighet åt dig.
Jag körde idag från Uppsala till västkusten (den hämtades i Södertälje hamn i går) och ville att MY LR skulle följa hastighetsbegränsningarna, vilket den var helt värdelös på. Kommer bilen bli bättre eller är det vad man skall förvänta sig?
Tesla har precis börjar med skyltavläsning (sic!) för hastighetsanpassning så det kanske kan bli bättre, eller så är det "within spec". Det tog ju över tre år att få hyfsad torkarautomatik om man säger så...
…ja, min ”torkarautomatik” är långt ifrån närheten till hyfsat. Jag skulle beskriva den som katastrofal. Har kört 3/Y sedan mars 2019 och inte upplevt någon förbättring öht.
Sorry tänkte på heljus-automatiken…. Torkarautomatiken är kass…
Det du kan göra är att ställa in offset på farthållaren till +20 kmh eller vad som nu är max,
För mig är 10% eller 10 km/h max offset uppåt.
Re: Hastighetsgräns följa med autopilot
Postat: 07 jun 2023 13:47
av Walker
När vi ändå är inne på ämnet så upplever jag ibland att bilen först gör som den ska (typ sänker från 90 till 70) för att sedan gasa på upp i tidigare hastighet fast den nya, lägre, fortfarande gäller. Har de då satt upp en kamera där så kan man få en dyr selfie.
När vi ändå är inne på ämnet så upplever jag ibland att bilen först gör som den ska (typ sänker från 90 till 70) för att sedan gasa på upp i tidigare hastighet fast den nya, lägre, fortfarande gäller. Har de då satt upp en kamera där så kan man få en dyr selfie.
Det beror på uppdelningen i vägtyper, "restricted" eller "unrestricted". Tesla har i Sverige mappat dessa mot vägnätets säkerhetsklassning i trafikverkets databas, men det blev inte så bra. Bästa och enklaste lösningen vore att Tesla började följa hastighetsgränserna på alla vägar..
När vi ändå är inne på ämnet så upplever jag ibland att bilen först gör som den ska (typ sänker från 90 till 70) för att sedan gasa på upp i tidigare hastighet fast den nya, lägre, fortfarande gäller. Har de då satt upp en kamera där så kan man få en dyr selfie.
Det verkar som om bilen "glömmer" avläst hastighet och övergår till (gammal) kartdata. Detta händer ibland på väg 41 mellan Borås och Varberg.
Re: Hastighetsgräns följa med autopilot
Postat: 07 jun 2023 16:12
av mikebike
Här gör farthållaren tre fel på raken:
I filmen kör jag med AP, men samma sak inträffade för en vecka sedan när jag bara körde med farthållare.
När vi ändå är inne på ämnet så upplever jag ibland att bilen först gör som den ska (typ sänker från 90 till 70) för att sedan gasa på upp i tidigare hastighet fast den nya, lägre, fortfarande gäller. Har de då satt upp en kamera där så kan man få en dyr selfie.
Det beror på uppdelningen i vägtyper, "restricted" eller "unrestricted". Tesla har i Sverige mappat dessa mot vägnätets säkerhetsklassning i trafikverkets databas, men det blev inte så bra. Bästa och enklaste lösningen vore att Tesla började följa hastighetsgränserna på alla vägar..
När vi ändå är inne på ämnet så upplever jag ibland att bilen först gör som den ska (typ sänker från 90 till 70) för att sedan gasa på upp i tidigare hastighet fast den nya, lägre, fortfarande gäller. Har de då satt upp en kamera där så kan man få en dyr selfie.
Det verkar som om bilen "glömmer" avläst hastighet och övergår till (gammal) kartdata. Detta händer ibland på väg 41 mellan Borås och Varberg.
Men även gammal kartdata säger på de ställena 90 - 70 - 90…
Re: Hastighetsgräns följa med autopilot
Postat: 07 jun 2023 22:14
av snoz
Fick körkortet indraget i två månader för några dagar sedan med autopiloten på dryga 100 km/h när jag missade en 70-skylt på E22 strax utanför Norrköping. Hade önskat att bilen sänkt hastigheten åt mig
Vissa 70-sträckor går ej överskrida offset hastigheten men tydligen inte denna.
När vi ändå är inne på ämnet så upplever jag ibland att bilen först gör som den ska (typ sänker från 90 till 70) för att sedan gasa på upp i tidigare hastighet fast den nya, lägre, fortfarande gäller. Har de då satt upp en kamera där så kan man få en dyr selfie.
Jag sänker alltid själv med scrollhjulet, jag upplever att bilen då bara accelererar upp till det som står som max på skärmen. Men fortfarande väldigt irriterande funktion. Funkade mkt bättre i Volvon där jag själv ställde in hastigheten, sen rörde inte bilen den förutom om den saktade in för framförvarande (adaptiv farthållare).