Sida 1 av 1
Ladda ny Model X/S
Postat: 30 maj 2023 11:42
av Skaman
Hur är det med hemmaladdning av ny (2023) Model X.
Vad mår batteriet bra av för vardagligt bruk?
Är det "ladda till 100%" eller "håll dig till 70-80%" som gäller?
Tack!
Re: Ladda ny Model X/S
Postat: 30 maj 2023 11:47
av Collin87
Skaman skrev: ↑30 maj 2023 11:42
Hur är det med hemmaladdning av ny (2023) Model X.
Vad mår batteriet bra av för vardagligt bruk?
Är det "ladda till 100%" eller "håll dig till 70-80%" som gäller?
Tack!
Ladda så lågt som möjligt gäller för alla bilar generellt, LFP bilarna är endast undantagna pga kalibrering av BMS samt att den klarar fler cykler generellt.
Ladda endast till 100% inför planerade långresor.
Håll dig gärna under 70%-80% om det fungerar för dig i vardagen.
I övrigt, ladda på å kör.
Re: Ladda ny Model X/S
Postat: 30 maj 2023 12:01
av spacecoin
Jag brukar ladda till 50-60% i vardagen, och jag laddar inte (pluggar inte in) förrän bilen är nere under 20% eller om jag vet att jag ska iväg på något längre.
Stäng av sentry mode hemma.
Re: Ladda ny Model X/S
Postat: 30 maj 2023 13:25
av AAKEE
Skaman skrev: ↑30 maj 2023 11:42
Hur är det med hemmaladdning av ny (2023) Model X.
Vad mår batteriet bra av för vardagligt bruk?
Är det "ladda till 100%" eller "håll dig till 70-80%" som gäller?
Tack!
Det är Panasonic 18650 med NCA-kemi i de bilarna. Man behöver inte fundera så mycket på degradering, batteriet kommer hålla ändå.
Ur model S manual för 2023:
(Edit: såg precis att du frågade om en X, men det är ingen skillnad. Kolla gärna manualen)
Hålla sig
under 90% för dagligt bruk och mer vid långresor.
Vill man trots det minimera degraderingen är det inte 80-90% som gäller:
-Ladda inte mer än du behöver.
-Ladda ofta (minskar behovet i punkten ovan)
-Ladda sent, dvs så laddningen är klar kort före avfärd.
Ju lägre laddningsnivå (SOC) desto mindre åldras batteriet av calendar aging.
När batteriet är på 55% eller lägre halveras degraderingen mot när man har högre SOC.
Kan man minimera eller ta bort tiden över 55% halverar man degraderingen.
Jag har i huvudsak kört enligt minimera-degraderingen och min 2.5 år gamla M3P med 6300 mil har ca 492-495km räckvidd kvar av 507km.
Genomsnittet för andra likadana är ca 462km.
De har alltså tappat 9% räckvidd medan min bil har tappat 3%.
Re: Ladda ny Model X/S
Postat: 30 maj 2023 19:53
av LarsaR
AAKEE skrev: ↑30 maj 2023 13:25
Skaman skrev: ↑30 maj 2023 11:42
Hur är det med hemmaladdning av ny (2023) Model X.
Vad mår batteriet bra av för vardagligt bruk?
Är det "ladda till 100%" eller "håll dig till 70-80%" som gäller?
Tack!
Det är Panasonic 18650 med NCA-kemi i de bilarna. Man behöver inte fundera så mycket på degradering, batteriet kommer hålla ändå.
Ur model S manual för 2023:
68FF401C-B7AE-458C-AFBE-7A06BC69DF4E.jpeg
(Edit: såg precis att du frågade om en X, men det är ingen skillnad. Kolla gärna manualen)
Hålla sig
under 90% för dagligt bruk och mer vid långresor.
Vill man trots det minimera degraderingen är det inte 80-90% som gäller:
-Ladda inte mer än du behöver.
-Ladda ofta (minskar behovet i punkten ovan)
-Ladda sent, dvs så laddningen är klar kort före avfärd.
Ju lägre laddningsnivå (SOC) desto mindre åldras batteriet av calendar aging.
När batteriet är på 55% eller lägre halveras degraderingen mot när man har högre SOC.
Kan man minimera eller ta bort tiden över 55% halverar man degraderingen.
4A873F69-72AD-4A53-A70D-056873A648BF.jpeg
Jag har i huvudsak kört enligt minimera-degraderingen och min 2.5 år gamla M3P med 6300 mil har ca 492-495km räckvidd kvar av 507km.
Genomsnittet för andra likadana är ca 462km.
De har alltså tappat 9% räckvidd medan min bil har tappat 3%.
Tack AAKEE, du är kung!
Kör S Plaid och följt dina råd. Lite orolig för en tripp till södra Italien om två veckor. Får väl tänka på att hålla nere stillastående SoC i värmen
PS Mina kusiner växte upp på Hökgatan 12.
Re: Ladda ny Model X/S
Postat: 30 maj 2023 20:23
av agehall
Vad du gör under en resa på en vecka (eller en månad) spelar ingen större roll - bättre att slippa oroa sig för att inte ha laddning än att oroa sig för att ha hög SoC under en kortare period. Det lilla extra det sliter på ditt batteri är inget mot vad det gör i form av påfrestning på ditt hjärta när du oroar dig…
Jag kör själv efter AKKEEs råd och håller min SoC till max 50% hemmavid. Ska jag iväg på långresa drar jag upp till lämplig nivå kvällen innan och kör utan att oroa mig.
Re: Ladda ny Model X/S
Postat: 30 maj 2023 22:41
av LarsaR
agehall skrev: ↑30 maj 2023 20:23
Vad du gör under en resa på en vecka (eller en månad) spelar ingen större roll - bättre att slippa oroa sig för att inte ha laddning än att oroa sig för att ha hög SoC under en kortare period. Det lilla extra det sliter på ditt batteri är inget mot vad det gör i form av påfrestning på ditt hjärta när du oroar dig…
Jag kör själv efter AKKEEs råd och håller min SoC till max 50% hemmavid. Ska jag iväg på långresa drar jag upp till lämplig nivå kvällen innan och kör utan att oroa mig.
Tänkte så

det är ju så han lärt oss!