Sida 1 av 4
VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Postat: 25 maj 2023 16:37
av taliz
Ytterligare ett tydligt tecken på att efterfrågan försvunnit.
Volkswagen employees can now, finally, order electric cars as company cars again. The company has insisted employees wait two years before they can get electric vehicles from their own company as company cars.
Back in 2021, the group informed its approximately 18,000 executives that electric and hybrid models would “probably not be orderable” as company cars until the end of 2022 due to the electric boom and the chip shortage.
https://www.electrive.com/2023/05/25/a- ... employees/
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Postat: 25 maj 2023 16:55
av mati
De kanske borde börja med att sänka priserna.
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Postat: 25 maj 2023 17:50
av taliz
mati skrev: ↑25 maj 2023 16:55
De kanske borde börja med att sänka priserna.
Ja det är ju lite uppånervända världen nu när en tråkig och plastig ID4 med 200hk är dyrare än en Model Y med 3-400hk.
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Postat: 25 maj 2023 17:55
av R_Edvinsson
taliz skrev: ↑25 maj 2023 17:50
mati skrev: ↑25 maj 2023 16:55
De kanske borde börja med att sänka priserna.
Ja det är ju lite uppånervända världen nu när en tråkig och plastig ID4 med 200hk är dyrare än en Model Y med 3-400hk.
Allt i livet räknas inte i hästkrafter.
Och diskussioner om dessa två modeller har det funnits i spaltmeter och delar lägret i två delar.
Och båda bilarna har punkter där de är typ helt överlägsna den andra.
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Postat: 25 maj 2023 19:04
av Collin87
R_Edvinsson skrev: ↑25 maj 2023 17:55
taliz skrev: ↑25 maj 2023 17:50
mati skrev: ↑25 maj 2023 16:55
De kanske borde börja med att sänka priserna.
Ja det är ju lite uppånervända världen nu när en tråkig och plastig ID4 med 200hk är dyrare än en Model Y med 3-400hk.
Allt i livet räknas inte i hästkrafter.
Och diskussioner om dessa två modeller har det funnits i spaltmeter och delar lägret i två delar.
Och båda bilarna har punkter där de är typ helt överlägsna den andra.
Vad har ID.4 som är överlägset MY?
Kan komma på följande som skulle kunna klassas som bättre: USS, Radar, HUD och matrix ljus.
Har varken HUD eller Matrix på min men saknar inte radar eller uss heller när jag kör våran MY.
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Postat: 25 maj 2023 19:08
av mikebike
Collin87 skrev: ↑25 maj 2023 19:04
R_Edvinsson skrev: ↑25 maj 2023 17:55
taliz skrev: ↑25 maj 2023 17:50
mati skrev: ↑25 maj 2023 16:55
De kanske borde börja med att sänka priserna.
Ja det är ju lite uppånervända världen nu när en tråkig och plastig ID4 med 200hk är dyrare än en Model Y med 3-400hk.
Allt i livet räknas inte i hästkrafter.
Och diskussioner om dessa två modeller har det funnits i spaltmeter och delar lägret i två delar.
Och båda bilarna har punkter där de är typ helt överlägsna den andra.
Vad har ID.4 som är överlägset MY?
Kan komma på följande som skulle kunna klassas som bättre: USS, Radar, HUD och matrix ljus.
Har varken HUD eller Matrix på min men saknar inte radar eller uss heller när jag kör våran MY.
Torkarautomatik som fungerar och som inte är påtvingad vid användande av farthållare...
Just nu är min bil prickig av sav, inklusive vindrutan. Det gör att jag inte kan använda farthållaren. Teslaunikt!
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Postat: 25 maj 2023 19:12
av Collin87
mati skrev: ↑25 maj 2023 16:55
De kanske borde börja med att sänka priserna.
Håller marginalerna för en sänkning tro?
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Postat: 25 maj 2023 19:15
av Collin87
mikebike skrev: ↑25 maj 2023 19:08
Collin87 skrev: ↑25 maj 2023 19:04
R_Edvinsson skrev: ↑25 maj 2023 17:55
taliz skrev: ↑25 maj 2023 17:50
mati skrev: ↑25 maj 2023 16:55
De kanske borde börja med att sänka priserna.
Ja det är ju lite uppånervända världen nu när en tråkig och plastig ID4 med 200hk är dyrare än en Model Y med 3-400hk.
Allt i livet räknas inte i hästkrafter.
Och diskussioner om dessa två modeller har det funnits i spaltmeter och delar lägret i två delar.
Och båda bilarna har punkter där de är typ helt överlägsna den andra.
Vad har ID.4 som är överlägset MY?
Kan komma på följande som skulle kunna klassas som bättre: USS, Radar, HUD och matrix ljus.
Har varken HUD eller Matrix på min men saknar inte radar eller uss heller när jag kör våran MY.
Torkarautomatik som fungerar och som inte är påtvingad vid användande av farthållare...
Just nu är min bil prickig av sav, inklusive vindrutan. Det gör att jag inte kan använda farthållaren. Teslaunikt!
Jag har hittills inte haft något bekymmer med detta, men kan hålla med om att det givetvis hade vart bättre med en riktig regnsensor.
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Postat: 25 maj 2023 19:45
av mikebike
Collin87 skrev: ↑25 maj 2023 19:15
mikebike skrev: ↑25 maj 2023 19:08
Collin87 skrev: ↑25 maj 2023 19:04
R_Edvinsson skrev: ↑25 maj 2023 17:55
taliz skrev: ↑25 maj 2023 17:50
Ja det är ju lite uppånervända världen nu när en tråkig och plastig ID4 med 200hk är dyrare än en Model Y med 3-400hk.
Allt i livet räknas inte i hästkrafter.
Och diskussioner om dessa två modeller har det funnits i spaltmeter och delar lägret i två delar.
Och båda bilarna har punkter där de är typ helt överlägsna den andra.
Vad har ID.4 som är överlägset MY?
Kan komma på följande som skulle kunna klassas som bättre: USS, Radar, HUD och matrix ljus.
Har varken HUD eller Matrix på min men saknar inte radar eller uss heller när jag kör våran MY.
Torkarautomatik som fungerar och som inte är påtvingad vid användande av farthållare...
Just nu är min bil prickig av sav, inklusive vindrutan. Det gör att jag inte kan använda farthållaren. Teslaunikt!
Jag har hittills inte haft något bekymmer med detta, men kan hålla med om att det givetvis hade vart bättre med en riktig regnsensor.
Regnsensor OCH radar.
Hos Tesla samverkar två dåliga system till en ännu sämre upplevelse. 1 + 1 = 4.
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Postat: 25 maj 2023 19:53
av Fredrik j
Ni diskuterar subjektiva värden. Bilar är så olika att det med all säkerhet rullar runt ID4 med ägare som inte vill ha en Tesla Model Y även om den är billigare.
Märklig utgångspunkt att alla egentligen vill ha en model Y.
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Postat: 25 maj 2023 20:07
av Collin87
Fredrik j skrev: ↑25 maj 2023 19:53
Ni diskuterar subjektiva värden. Bilar är så olika att det med all säkerhet rullar runt ID4 med ägare som inte vill ha en Tesla Model Y även om den är billigare.
Märklig utgångspunkt att alla egentligen vill ha en model Y.
Givetvis har alla olika smak och krav.
Och självklart vill inte alla ha Model Y.
Men finns många som behöver välja bil efter sin plånbok, då blir oavsett tycke å smak en Model Y mest prisvärd av dom 2 och dessutom jämfört med dom flesta övriga konkurrenter också för den delen.
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Postat: 25 maj 2023 20:10
av mati
Collin87 skrev: ↑25 maj 2023 19:04
Vad har ID.4 som är överlägset MY?
En fungerande och väletablerad serviceorganisation samt ett heltäckande verkstadsnät. Tillgång till reservdelar, osv.
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Postat: 25 maj 2023 20:28
av Collin87
mati skrev: ↑25 maj 2023 20:10
Collin87 skrev: ↑25 maj 2023 19:04
Vad har ID.4 som är överlägset MY?
En fungerande och väletablerad serviceorganisation samt ett heltäckande verkstadsnät. Tillgång till reservdelar, osv.
Låter ju bra, om det ändå alltid var så väl.
Kan dra ett exempel som utspela sig nyligen.
VW skickar ut info om nu ska man kunna boka service för uppdatering till SW3.2 om man fortfarande har SW 2.4. Senare kan vi som har 3.0 göra detsamma.
Min chef har 2.4 fortfarande, han försökte få detta gjort när ändå bilen skulle in för bakbromsbyte. ( trumbromsarna nyper efter en stunds parkering)
Då fick han beskedet att dom inte kan göra det före hösten då deras enda ID certifierade anställda är sjukskriven. Dom har alltså på denna verkstad 1 endaste som kan utföra dessa jobb.
Till råga på det så ringer dom när bilen vart inne nästan hela dagen och säger att dom inte har delar till bromsarna (som dom från början plockade in bilen för)
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Postat: 25 maj 2023 20:29
av Fredrik j
Collin87 skrev: ↑25 maj 2023 20:07
Fredrik j skrev: ↑25 maj 2023 19:53
Ni diskuterar subjektiva värden. Bilar är så olika att det med all säkerhet rullar runt ID4 med ägare som inte vill ha en Tesla Model Y även om den är billigare.
Märklig utgångspunkt att alla egentligen vill ha en model Y.
Givetvis har alla olika smak och krav.
Och självklart vill inte alla ha Model Y.
Men finns många som behöver välja bil efter sin plånbok, då blir oavsett tycke å smak en Model Y mest prisvärd av dom 2 och dessutom jämfört med dom flesta övriga konkurrenter också för den delen.
Tror det är mycket få som kör tesla model y mot sin vilja bara för att den är lite billigare.
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Postat: 25 maj 2023 20:39
av toppo
Collin87 skrev: ↑25 maj 2023 20:07
Fredrik j skrev: ↑25 maj 2023 19:53
Ni diskuterar subjektiva värden. Bilar är så olika att det med all säkerhet rullar runt ID4 med ägare som inte vill ha en Tesla Model Y även om den är billigare.
Märklig utgångspunkt att alla egentligen vill ha en model Y.
Givetvis har alla olika smak och krav.
Och självklart vill inte alla ha Model Y.
Men finns många som behöver välja bil efter sin plånbok, då blir oavsett tycke å smak en Model Y mest prisvärd av dom 2 och dessutom jämfört med dom flesta övriga konkurrenter också för den delen.
Väldigt subjektivt vilken som är mest prisvärd. En MY RWD startar på 560 tkr idag, en ID4 Executive edition med metallic, dragkrok och assistans plus kostar 594 tkr. Extremt lika bilar och väldigt subjektivt vilken som är bäst, båda får nog anses vara lika prisvärda. Dessutom levereras båda ungefär lika snabbt.
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Postat: 25 maj 2023 20:59
av mikebike
mati skrev: ↑25 maj 2023 20:10
Collin87 skrev: ↑25 maj 2023 19:04
Vad har ID.4 som är överlägset MY?
En fungerande och väletablerad serviceorganisation samt ett heltäckande verkstadsnät. Tillgång till reservdelar, osv.
Det är nog en av orsakerna till att folk köper XC40 också...
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Postat: 26 maj 2023 01:26
av taliz
toppo skrev: ↑25 maj 2023 20:39
Collin87 skrev: ↑25 maj 2023 20:07
Fredrik j skrev: ↑25 maj 2023 19:53
Ni diskuterar subjektiva värden. Bilar är så olika att det med all säkerhet rullar runt ID4 med ägare som inte vill ha en Tesla Model Y även om den är billigare.
Märklig utgångspunkt att alla egentligen vill ha en model Y.
Givetvis har alla olika smak och krav.
Och självklart vill inte alla ha Model Y.
Men finns många som behöver välja bil efter sin plånbok, då blir oavsett tycke å smak en Model Y mest prisvärd av dom 2 och dessutom jämfört med dom flesta övriga konkurrenter också för den delen.
Väldigt subjektivt vilken som är mest prisvärd. En MY RWD startar på 560 tkr idag, en ID4 Executive edition med metallic, dragkrok och assistans plus kostar 594 tkr. Extremt lika bilar och väldigt subjektivt vilken som är bäst, båda får nog anses vara lika prisvärda. Dessutom levereras båda ungefär lika snabbt.
Lek med tanken att det var BMW som plötsligt var billigare än VW. Hur många skulle då välja VW? Inte många.
Så är det nu med Tesla. Enormt mkt mer premium interiör i Y än ID4(som jag ägt), och körglädje/prestanda hos Tesla(som jag också ägt) är likt BMW. VW är sjukt tråkiga i jämförelse.
Det är inte för inte som andrahandsvärdet för ID4 sjunkit som en sten(well, man kan också se det som att den sjunkit lika mkt som Plaid - vilket vissa hävdar är noll mtp inköpspris

)
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Postat: 26 maj 2023 03:30
av Kubi
Collin87 skrev: ↑25 maj 2023 20:07
Fredrik j skrev: ↑25 maj 2023 19:53
Ni diskuterar subjektiva värden. Bilar är så olika att det med all säkerhet rullar runt ID4 med ägare som inte vill ha en Tesla Model Y även om den är billigare.
Märklig utgångspunkt att alla egentligen vill ha en model Y.
Givetvis har alla olika smak och krav.
Och självklart vill inte alla ha Model Y.
Men finns många som behöver välja bil efter sin plånbok, då blir oavsett tycke å smak en Model Y mest prisvärd av dom 2 och dessutom jämfört med dom flesta övriga konkurrenter också för den delen.
Ja, precis. Plånbok.
När jag köpte min ID.4 så kostade den 57k€ och när Model Y gick att beställa gick den på 70k€ med en annan färg än vit.
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Postat: 26 maj 2023 04:59
av Dafro
taliz skrev: ↑26 maj 2023 01:26
toppo skrev: ↑25 maj 2023 20:39
Collin87 skrev: ↑25 maj 2023 20:07
Fredrik j skrev: ↑25 maj 2023 19:53
Ni diskuterar subjektiva värden. Bilar är så olika att det med all säkerhet rullar runt ID4 med ägare som inte vill ha en Tesla Model Y även om den är billigare.
Märklig utgångspunkt att alla egentligen vill ha en model Y.
Givetvis har alla olika smak och krav.
Och självklart vill inte alla ha Model Y.
Men finns många som behöver välja bil efter sin plånbok, då blir oavsett tycke å smak en Model Y mest prisvärd av dom 2 och dessutom jämfört med dom flesta övriga konkurrenter också för den delen.
Väldigt subjektivt vilken som är mest prisvärd. En MY RWD startar på 560 tkr idag, en ID4 Executive edition med metallic, dragkrok och assistans plus kostar 594 tkr. Extremt lika bilar och väldigt subjektivt vilken som är bäst, båda får nog anses vara lika prisvärda. Dessutom levereras båda ungefär lika snabbt.
Lek med tanken att det var BMW som plötsligt var billigare än VW. Hur många skulle då välja VW? Inte många.
Så är det nu med Tesla. Enormt mkt mer premium interiör i Y än ID4(som jag ägt), och körglädje/prestanda hos Tesla(som jag också ägt) är likt BMW. VW är sjukt tråkiga i jämförelse.
Det är inte för inte som andrahandsvärdet för ID4 sjunkit som en sten(well, man kan också se det som att den sjunkit lika mkt som Plaid - vilket vissa hävdar är noll mtp inköpspris

)
Tänkte hugga på dig taliz att du förtalade BMW, men som tur var läste jag två gånger, håller med om att id4 har tråkig interiör och den jämförde du ju inte mellan BMW och Tesla och prestanda har dom absolut, körglädje beror väl på vad man väljer att lägga in i det hela och det kan jag inte uttala mig om då jag inte kört så mycke. kan även tänka mig att id4 inte är mycket tystare invändigt heller för det går ju inte sitta bak i den och vara med i en konversation med dom i framsätet.
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Postat: 26 maj 2023 06:20
av mati
Hade jag varit tvungen att välja mellan ID4 och Model Y hade jag valt ID4 alla dagar i veckan. Avsaknaden av radar och parkeringssensorer i Model Y gör den totalt ointressant. Jag hade faktiskt hellre tagit en laddhybrid, men att köpa en bil utan de mest basala säkerhets- och assistansfunktionerna (som fungerar) skulle inte falla mig in. För 10 år sedan var det okej, men inte idag. Jag betalar gärna lite extra för att få alla dessa saker. Att ID4 är slöare är däremot helt irrelevant för mig.
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Postat: 26 maj 2023 06:57
av Collin87
toppo skrev: ↑25 maj 2023 20:39
Collin87 skrev: ↑25 maj 2023 20:07
Fredrik j skrev: ↑25 maj 2023 19:53
Ni diskuterar subjektiva värden. Bilar är så olika att det med all säkerhet rullar runt ID4 med ägare som inte vill ha en Tesla Model Y även om den är billigare.
Märklig utgångspunkt att alla egentligen vill ha en model Y.
Givetvis har alla olika smak och krav.
Och självklart vill inte alla ha Model Y.
Men finns många som behöver välja bil efter sin plånbok, då blir oavsett tycke å smak en Model Y mest prisvärd av dom 2 och dessutom jämfört med dom flesta övriga konkurrenter också för den delen.
Väldigt subjektivt vilken som är mest prisvärd. En MY RWD startar på 560 tkr idag, en ID4 Executive edition med metallic, dragkrok och assistans plus kostar 594 tkr. Extremt lika bilar och väldigt subjektivt vilken som är bäst, båda får nog anses vara lika prisvärda. Dessutom levereras båda ungefär lika snabbt.
Jo visst, klart det är subjektivt.
Min ID.4 var prisvärd till 515k som den kostade då, samma utrustade bil går idag på 630k.
Därav är en executive edition inte prisvärd enligt mig, men det är vad jag tycker och skulle aldrig påstå att alla måste tycka så.
Men körglädjen i MY, den större ytan, 600kg mer i dragvikt, batterivärmning och en app som kan göra det man behöver och ett infotainment som reagerar direkt när man trycker är några saker som för mig tilltalar mer och skulle därav välja MY över ID.4 utan tvekan.
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Postat: 26 maj 2023 07:02
av Collin87
Dafro skrev: ↑26 maj 2023 04:59
taliz skrev: ↑26 maj 2023 01:26
toppo skrev: ↑25 maj 2023 20:39
Collin87 skrev: ↑25 maj 2023 20:07
Fredrik j skrev: ↑25 maj 2023 19:53
Ni diskuterar subjektiva värden. Bilar är så olika att det med all säkerhet rullar runt ID4 med ägare som inte vill ha en Tesla Model Y även om den är billigare.
Märklig utgångspunkt att alla egentligen vill ha en model Y.
Givetvis har alla olika smak och krav.
Och självklart vill inte alla ha Model Y.
Men finns många som behöver välja bil efter sin plånbok, då blir oavsett tycke å smak en Model Y mest prisvärd av dom 2 och dessutom jämfört med dom flesta övriga konkurrenter också för den delen.
Väldigt subjektivt vilken som är mest prisvärd. En MY RWD startar på 560 tkr idag, en ID4 Executive edition med metallic, dragkrok och assistans plus kostar 594 tkr. Extremt lika bilar och väldigt subjektivt vilken som är bäst, båda får nog anses vara lika prisvärda. Dessutom levereras båda ungefär lika snabbt.
Lek med tanken att det var BMW som plötsligt var billigare än VW. Hur många skulle då välja VW? Inte många.
Så är det nu med Tesla. Enormt mkt mer premium interiör i Y än ID4(som jag ägt), och körglädje/prestanda hos Tesla(som jag också ägt) är likt BMW. VW är sjukt tråkiga i jämförelse.
Det är inte för inte som andrahandsvärdet för ID4 sjunkit som en sten(well, man kan också se det som att den sjunkit lika mkt som Plaid - vilket vissa hävdar är noll mtp inköpspris

)
Tänkte hugga på dig taliz att du förtalade BMW, men som tur var läste jag två gånger, håller med om att id4 har tråkig interiör och den jämförde du ju inte mellan BMW och Tesla och prestanda har dom absolut, körglädje beror väl på vad man väljer att lägga in i det hela och det kan jag inte uttala mig om då jag inte kört så mycke. kan även tänka mig att id4 inte är mycket tystare invändigt heller för det går ju inte sitta bak i den och vara med i en konversation med dom i framsätet.
Det stämmer, ID.4 är inte speciellt tyst. Framförallt inte bak.
Hjälper något om man har hatthyllan i.
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Postat: 26 maj 2023 08:50
av BigEasy
Jag personligen hade valt Model Y före ID.4 men för den stora massan har ord som "prestanda" och "körglädje" nästan negativa konnotationer. De läser "dålig komfort", "dyra däck", "hög försäkringkostnad" osv osv. De vill ha en mellanmjölksbil att ta sig från A till B på ett säkert och bekvämt sätt.
Det finns en anledning till att bilar som historiskt legat högt på bästsäljarlistan heter saker som VW Passat, VW Golf, Volvo V60 osv...
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Postat: 26 maj 2023 09:03
av Collin87
BigEasy skrev: ↑26 maj 2023 08:50
Jag personligen hade valt Model Y före ID.4 men för den stora massan har ord som "prestanda" och "körglädje" nästan negativa konnotationer. De läser "dålig komfort", "dyra däck", "hög försäkringkostnad" osv osv. De vill ha en mellanmjölksbil att ta sig från A till B på ett säkert och bekvämt sätt.
Det finns en anledning till att bilar som historiskt legat högt på bästsäljarlistan heter saker som VW Passat, VW Golf, Volvo V60 osv...
Jo så är det ju.
Men även detta med försäkring är ju väldigt individuellt verkar det som.
ID.4 kostar mer än MY för mig i försäkring.
Efter 3 år då jag behöver helförsäkring blir nog MY dyrare men då marginellt när jag kollar.
Däck är inte billigt till en ID.4 heller (staggered).
Många som fått byta efter en säsong, inklusive mig själv.
Och då skall tilläggas att jag 90 % av tiden kör farthållare på utsatt hastighetsgräns.
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Postat: 26 maj 2023 09:06
av mati
BigEasy skrev: ↑26 maj 2023 08:50
Jag personligen hade valt Model Y före ID.4 men för den stora massan har ord som "prestanda" och "körglädje" nästan negativa konnotationer. De läser "dålig komfort", "dyra däck", "hög försäkringkostnad" osv osv. De vill ha en mellanmjölksbil att ta sig från A till B på ett säkert och bekvämt sätt.
Nej, det har ingenting med kostnaden att göra. Det är helt enkelt inte viktigt med prestanda. Ingenting som är intressant eller som ger mig ett mervärde i en vardagsbil. Jag vet inte ens hur många hästkrafter min Ioniq 5 har, jag bryr mig inte. Den blir snabbare när jag trycker på gasen, det duger. Det är inte bankörning jag har skaffat den för.
Tycker man att körglädje är jätteviktigt ska man kanske skaffa en sportbil eller så istället, inte en fet el-SUV på 2,5 ton.