Sida 517 av 525

Re: Aktien TSLA

Postat: 25 apr 2024 23:32
av spacecoin
Det här var både rätt och roligt.



Sjukt vilka konstraster det är med TSLA och andra megacaps när man lyssnar på earnings calls.

Re: Aktien TSLA

Postat: 26 apr 2024 16:44
av Bjelke
:D Den gillade jag.

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 apr 2024 09:11
av Sabbe

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 apr 2024 09:17
av spacecoin
Så mycket hopium. Har 0 med robotaxi att göra.

Beslutsfattare i UNECE och på andra ställen vill se säkerhetsrelaterade KPI:er, inte en demo.

Om nu Tesla får GRVA att besluta om systeminitierade filbyten under 2025 så kan vi få det utanför USA till 2026. L2 alltså.

Sedan 2021 finns R157 för autonom körning på motorväg, så det är bara för Tesla att certifiera sig… Varför dröjer det månne?

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 apr 2024 09:23
av backe
Sabbe skrev: 27 apr 2024 09:11
Man har väl haft det sen 2020? Om inte annat så uppstår en kraftig känsla av Deja Vu 5 år senare från 22/4 2019 till 24/4 2024.
At an investor event on April 22, Tesla CEO Elon Musk made a characteristically bold promise: By 2020, the company will have a fleet of 1 million fully autonomous cars as part of a “robotaxi” network.

“I feel very confident predicting that there will be autonomous robotaxis from Tesla next year — not in all jurisdictions because we won’t have regulatory approval everywhere,” Musk said. “From our standpoint, if you fast forward a year, maybe a year and three months, but next year for sure, we’ll have over a million robotaxis on the road.”

Tesla owners will be able to earn money by making their cars available on a ride-hailing app similar to Uber, Musk said. The company would take a cut of the revenue – maybe 25 or 30 percent – and would also provide cars itself in areas where not enough people own Teslas.

The timeline is ambitious and potentially unrealistic, considering none of Tesla’s cars are currently fully autonomous. Of course, much of the public thinks such fully self-driving are available right now. One reason? Tesla has long offered a “full self-driving capability” feature that’s not yet a full self-driving feature; it can perform minor driving tasks, like guiding the car to an on-ramp, on its own, but can’t yet provide Tesla owners a fully hands-off autonomous experience.
https://bigthink.com/the-present/musk-robotaxis/

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 apr 2024 09:41
av spacecoin
Om vi antar att jag har helt fel och Tesla får:
1) Ordning på tekniken så de kan köra helt autonomt
2) Får buy-in från federala och lokala lagstiftare i USA att deploya i några områden.

Förklara då för mig vad som gör att Tesla blir massivt lönsamma inom robotaxi?
De är en biltillverkare (en bransch med blodröd konkurens) och har en taxi-business (en annan bransch med blodröd konkurrens).

Vidare, för att lyckas i taxi så behöver man en massa andra aspekter av UX som är utöver "kan köra utan att döda".

Ex:
Komfort: Har Tesla en premiumbil? Det finns en anledning till att taxiförare gillar Mercedes.
Effektivitet: Kan de köra lika effektivt och snabbt som en mänsklig förare?
Service: Hjälp med väskor, att komma i/ur bilen osv.
Pris: Kommer de att vara markant billigare?
Konkurrens med andra bolag: I en stad där Waymo finns, varför ska man välja Tesla?

De prototyper jag sett är ergonomiskt anpassade för de under 40 år som gillar att ligga ned i en bil nära marken.

Hur ser affärsplanen ut? Fundera på det Sabbe!

Just nu ser siffrorna ut så här:
tesla.jpeg

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 apr 2024 09:56
av backe
spacecoin skrev: 27 apr 2024 09:41
Om vi antar att jag har helt fel och Tesla får:
1) Ordning på tekniken så de kan köra helt autonomt
2) Får buy-in från federala och lokala lagstiftare i USA att deploya i några områden.

Förklara då för mig vad som gör att Tesla blir massivt lönsamma inom robotaxi?
De är en biltillverkare (en bransch med blodröd konkurens) och har en taxi-business (en annan bransch med blodröd konkurrens).

Vidare, för att lyckas i taxi så behöver man en massa andra aspekter av UX som är utöver "kan köra utan att döda".

Ex:
Komfort: Har Tesla en premiumbil? Det finns en anledning till att taxiförare gillar Mercedes.
Effektivitet: Kan de köra lika effektivt och snabbt som en mänsklig förare?
Service: Hjälp med väskor, att komma i/ur bilen osv.
Pris: Kommer de att vara markant billigare?
Konkurrens med andra bolag: I en stad där Waymo finns, varför ska man välja Tesla?

De prototyper jag sett är ergonomiskt anpassade för de under 40 år som gillar att ligga ned i en bil nära marken.

Hur ser affärsplanen ut? Fundera på det Sabbe!

Just nu ser siffrorna ut så här:
tesla.jpeg
Intressanta frågeställningar, men tror syftet först och främst är att få kompensationspaketet återinsatt i juni och kanske även få igenom 25% av aktierna till Elon nu när man är ett AI-bolag. Man köper sig även tid tills nästa rökridå är redo att skjutas ut.

Blir dock kul att se om man presenterar en ny bil, är första isåfall sedan 2019(CT som precis gick i produktion).

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 apr 2024 10:20
av Verdi_
spacecoin skrev: 27 apr 2024 09:41

Ex:
Komfort: Har Tesla en premiumbil? Det finns en anledning till att taxiförare gillar Mercedes.
Effektivitet: Kan de köra lika effektivt och snabbt som en mänsklig förare?
Service: Hjälp med väskor, att komma i/ur bilen osv.
Pris: Kommer de att vara markant billigare?
Konkurrens med andra bolag: I en stad där Waymo finns, varför ska man välja Tesla?

De prototyper jag sett är ergonomiskt anpassade för de under 40 år som gillar att ligga ned i en bil nära marken.

Här måste jag faktiskt inflika ett "faktafel". Mercedes är inte populär som taxi för komfortens skull utan för att Mercedes erbjuder bra serviceavtal för taxibolag. Det är helt enkelt säkrare för åkaren att välja en Mercedes än t ex en Audi eller BMW.

Men i övrigt har jag funderat på lönsamheten också. Det ska vara jättebilligt att åka men även generera stora vinster. Hur? Det är ändå kostnader på en taxibil som inte är lön till föraren. Klart det blir billigare men det blir ändå mest ett alternativ till konventionell taxi och inte ett alternativ till kollektivtrafik, cykel eller elsparkcykel. Inte i Europa iaf. I USA ser ju städerna lite annorlunda ut och där är behovet av just bilar större. Där kan man inte ta en elsparkcykel eller en tunnelbana eftersom det inte finns eller inte är lämpligt.

Ja inte kommer de köra skolbarn eller färdtjänst iaf. Och hur ska fulla människor på helgerna hanteras? Som kräks i taxin eller har sönder något... Ja det finns kameror men ändå.

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 apr 2024 10:22
av Verdi_
backe skrev: 27 apr 2024 09:56
spacecoin skrev: 27 apr 2024 09:41
Om vi antar att jag har helt fel och Tesla får:
1) Ordning på tekniken så de kan köra helt autonomt
2) Får buy-in från federala och lokala lagstiftare i USA att deploya i några områden.

Förklara då för mig vad som gör att Tesla blir massivt lönsamma inom robotaxi?
De är en biltillverkare (en bransch med blodröd konkurens) och har en taxi-business (en annan bransch med blodröd konkurrens).

Vidare, för att lyckas i taxi så behöver man en massa andra aspekter av UX som är utöver "kan köra utan att döda".

Ex:
Komfort: Har Tesla en premiumbil? Det finns en anledning till att taxiförare gillar Mercedes.
Effektivitet: Kan de köra lika effektivt och snabbt som en mänsklig förare?
Service: Hjälp med väskor, att komma i/ur bilen osv.
Pris: Kommer de att vara markant billigare?
Konkurrens med andra bolag: I en stad där Waymo finns, varför ska man välja Tesla?

De prototyper jag sett är ergonomiskt anpassade för de under 40 år som gillar att ligga ned i en bil nära marken.

Hur ser affärsplanen ut? Fundera på det Sabbe!

Just nu ser siffrorna ut så här:
tesla.jpeg
Intressanta frågeställningar, men tror syftet först och främst är att få kompensationspaketet återinsatt i juni och kanske även få igenom 25% av aktierna till Elon nu när man är ett AI-bolag. Man köper sig även tid tills nästa rökridå är redo att skjutas ut.

Blir dock kul att se om man presenterar en ny bil, är första isåfall sedan 2019(CT som precis gick i produktion).
Det här med att Tesla och elbilsbranchen fortfarande är beroende av subventioner stör mig. Det skulle ju bara smälla till och så skulle alla välja elbil ändå. Kan inte ens räkna alla grafer med "exponentiell tillväxt" som postats på det här forumet.

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 apr 2024 10:33
av Fredrik j
Verdi_ skrev: 27 apr 2024 10:20
spacecoin skrev: 27 apr 2024 09:41

Ex:
Komfort: Har Tesla en premiumbil? Det finns en anledning till att taxiförare gillar Mercedes.
Effektivitet: Kan de köra lika effektivt och snabbt som en mänsklig förare?
Service: Hjälp med väskor, att komma i/ur bilen osv.
Pris: Kommer de att vara markant billigare?
Konkurrens med andra bolag: I en stad där Waymo finns, varför ska man välja Tesla?

De prototyper jag sett är ergonomiskt anpassade för de under 40 år som gillar att ligga ned i en bil nära marken.

Här måste jag faktiskt inflika ett "faktafel". Mercedes är inte populär som taxi för komfortens skull utan för att Mercedes erbjuder bra serviceavtal för taxibolag. Det är helt enkelt säkrare för åkaren att välja en Mercedes än t ex en Audi eller BMW.

Men i övrigt har jag funderat på lönsamheten också. Det ska vara jättebilligt att åka men även generera stora vinster. Hur? Det är ändå kostnader på en taxibil som inte är lön till föraren. Klart det blir billigare men det blir ändå mest ett alternativ till konventionell taxi och inte ett alternativ till kollektivtrafik, cykel eller elsparkcykel. Inte i Europa iaf. I USA ser ju städerna lite annorlunda ut och där är behovet av just bilar större. Där kan man inte ta en elsparkcykel eller en tunnelbana eftersom det inte finns eller inte är lämpligt.

Ja inte kommer de köra skolbarn eller färdtjänst iaf. Och hur ska fulla människor på helgerna hanteras? Som kräks i taxin eller har sönder något... Ja det finns kameror men ändå.
Ja, taxibranschen kanske fungerar annorlunda i usa men i Sverige hamnar taxichaufför ganska långt upp (eller ner) på listan över låglöneyrken.
När jag var på Sahlgrenska senast och väntade i entrén slog det mig hur taxichaufförerna hjälpte äldre ända in på sjukhuset och fram till rätt hiss.
Lite värmande att se hur dom erbjöd armen, läste kallelser och informationstavlor för att få gubben/gumman i rätt hiss.
En underskattad yrkesgrupp.
Samma med skolskjutsen som på landsbygden ofta är en taxi. Ett stort ansvar, särskilt vid dåligt väder.
För många är taxi synonymt med skjuts hem från krogen.
Att vi strävar efter att automatisera just det här yrket är märkligt.
Och var finns dom stora pengarna när så stor del är allmänt upphandlade?

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 apr 2024 12:27
av spacecoin
Verdi_ skrev: 27 apr 2024 10:20
spacecoin skrev: 27 apr 2024 09:41

Ex:
Komfort: Har Tesla en premiumbil? Det finns en anledning till att taxiförare gillar Mercedes.
Effektivitet: Kan de köra lika effektivt och snabbt som en mänsklig förare?
Service: Hjälp med väskor, att komma i/ur bilen osv.
Pris: Kommer de att vara markant billigare?
Konkurrens med andra bolag: I en stad där Waymo finns, varför ska man välja Tesla?

De prototyper jag sett är ergonomiskt anpassade för de under 40 år som gillar att ligga ned i en bil nära marken.
Här måste jag faktiskt inflika ett "faktafel". Mercedes är inte populär som taxi för komfortens skull utan för att Mercedes erbjuder bra serviceavtal för taxibolag. Det är helt enkelt säkrare för åkaren att välja en Mercedes än t ex en Audi eller BMW.

Men i övrigt har jag funderat på lönsamheten också. Det ska vara jättebilligt att åka men även generera stora vinster. Hur? Det är ändå kostnader på en taxibil som inte är lön till föraren. Klart det blir billigare men det blir ändå mest ett alternativ till konventionell taxi och inte ett alternativ till kollektivtrafik, cykel eller elsparkcykel. Inte i Europa iaf. I USA ser ju städerna lite annorlunda ut och där är behovet av just bilar större. Där kan man inte ta en elsparkcykel eller en tunnelbana eftersom det inte finns eller inte är lämpligt.

Ja inte kommer de köra skolbarn eller färdtjänst iaf. Och hur ska fulla människor på helgerna hanteras? Som kräks i taxin eller har sönder något... Ja det finns kameror men ändå.
Ja det finns andra anledningar till att åkarna väljer Merca. Det jag (på ett dåligt sätt) försökte säga är att det erbjuds olika storlek eller nivåer av komfort i olika bilar. En del vill åka mer lyxigt, behöver en bilbarnstol eller ta med en barnvagn, medan andra bara tittar på prislappen. Det räcker inte med en sorts bil för att täcka alla behov.

Oavsett om det är vandalisering, spyor i baksätet eller något annat trivialt som att bilen "hängt sig" mjukvarumässigt eller behöver service, fått punktering etc så behövs det en halv armé med folk som övervakar, sköter kundservice, tar hand om bilarna. Det är nya kategorier av jobb som tillkommer även om man tar bort föraren.

Förarlösa bilar får ju andra typer av problem på vissa ställen med. Man tappar tron på mänskligheten när man ser sånt här:




Re: Aktien TSLA

Postat: 27 apr 2024 12:35
av spacecoin
Fredrik j skrev: 27 apr 2024 10:33
Att vi strävar efter att automatisera just det här yrket är märkligt.
Ja, jag håller med. Det känns väldigt teknikdrivet på det hela.

Att automatisera bilpendling, i USA främst, kanske folk är beredda att betala en slant för i månaden om de kan ta ögonen av vägen. Men att Tesla går in i robotaxi känns som en ologisk aktiepumpning som jag har svårt att se poängen med.

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 apr 2024 12:59
av Sabbe




Re: Aktien TSLA

Postat: 27 apr 2024 13:02
av Sabbe
spacecoin skrev: 27 apr 2024 09:41
Om vi antar att jag har helt fel och Tesla får:
1) Ordning på tekniken så de kan köra helt autonomt
2) Får buy-in från federala och lokala lagstiftare i USA att deploya i några områden.

Förklara då för mig vad som gör att Tesla blir massivt lönsamma inom robotaxi?
De är en biltillverkare (en bransch med blodröd konkurens) och har en taxi-business (en annan bransch med blodröd konkurrens).

Vidare, för att lyckas i taxi så behöver man en massa andra aspekter av UX som är utöver "kan köra utan att döda".

Ex:
Komfort: Har Tesla en premiumbil? Det finns en anledning till att taxiförare gillar Mercedes.
Effektivitet: Kan de köra lika effektivt och snabbt som en mänsklig förare?
Service: Hjälp med väskor, att komma i/ur bilen osv.
Pris: Kommer de att vara markant billigare?
Konkurrens med andra bolag: I en stad där Waymo finns, varför ska man välja Tesla?

De prototyper jag sett är ergonomiskt anpassade för de under 40 år som gillar att ligga ned i en bil nära marken.

Hur ser affärsplanen ut? Fundera på det Sabbe!

Just nu ser siffrorna ut så här:
tesla.jpeg
Taxiförare väljer väldigt ofta Tesla. Tog ett foto idag på Arlanda. 8 av bilarna på bilden är Tesla bilar ;)


IMG_8104.jpeg

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 apr 2024 13:11
av backe
Sabbe skrev: 27 apr 2024 12:59



"Vår självkörande mjukvara är klar."
På vilket sätt är den självkörande om man måste övervaka den 100% av tiden?

Blir lite som att AI alltid ger rätt svar (om man går igenom alla svar och rättar ev. misstag). Det kanske blir nästa drag från Elon, X och grok? 100% correct Supervised AI.

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 apr 2024 13:49
av spacecoin
Sabbe skrev: 27 apr 2024 12:59
"Tesla has launched Enhanced Autopilot subscriptions in China"
$99 för EAP :D :D :D

I Kina är detta ett värdelöst och överprisat erbjudande då konkurrenterna ger bort sina system (de som funkar bättre än FSDS i Kina) och Teslas programvara i Kina är samma som vi har från 2019.

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 apr 2024 14:09
av spacecoin
Sabbe skrev: 27 apr 2024 14:00
Till en början tror jag Tesla kommer ha en förare som håller koll på allt, gäller befintliga bilar tills dess att FSD fungerar fullt ut. Föraren kommer då få större delen av intäkterna (större % än vad Uberförare får idag).

De specialbyggda Robotaxi som Tesla själva kommer att driva kommer alla intäkter gå direkt till Tesla. Kommer vara billigare än vad vanlig taxi kostar.
Om Tesla ska erbjuda en konkurrent till Uber och Lyft och ge föraren mer pengar så undrar jag:
1) Hur ska Tesla tjäna pengar på det, då Lyft aldrig gått plus ens.
2) Varför har Tesla inte gjort det för fem år sedan om det nu är en bra idé?

Uber kan du läsa om här (deliveries hjälper antagligen upp ride hailing), ändå tjänar de knappt pengar:
https://investor.uber.com/news-events/n ... fault.aspx

Första positiva resultatet var 2023. Då med 150M användare.


Ang robotaxi:
1) När händer en större deployment?
2) Hur många bilar i drift tror du man behöver för break even?
3) Hur är det bra business?

Re: Aktien TSLA

Postat: 28 apr 2024 16:03
av Sabbe

Re: Aktien

Postat: 28 apr 2024 16:15
av spacecoin
Sabbe skrev: 28 apr 2024 16:03
Baird uppskattar att Alphabet, Amazon, Meta och Microsoft tillsammans kommer att investera 188 miljarder dollar i capex under 2024. 40% mer än under 2023.

Tesla investerade 1 mijard under Q1 så det blir till att snabba på om de ska nå upp i 10 miljarder. Alphabet investerade runt 12 miljarder dollar under Q1. Microsoft 15 miljarder…


Ofantliga belopp.

Re: Aktien TSLA

Postat: 29 apr 2024 07:42
av Sabbe

Re: Aktien TSLA

Postat: 29 apr 2024 08:00
av Verdi_
Sabbe skrev: 29 apr 2024 07:42

Värdet för vem? Varför?

Re: Aktien TSLA

Postat: 29 apr 2024 10:02
av Sabbe
Marknaden gillar nyheten om FSD i Kina

IMG_8119.jpeg

Re: Aktien TSLA

Postat: 29 apr 2024 10:25
av spacecoin
Sabbe skrev: 29 apr 2024 10:02
Marknaden gillar nyheten om FSD i Kina
Snälla du, kan du sluta med meningslösa skärmbilder som är gigantiska? Det är spam på spam på spam.

"Tesla upp i förhandeln med 7.5% på FSD-kina-prospekt" hade räckt.

Re: Aktien TSLA

Postat: 29 apr 2024 10:29
av Sabbe
Sabbe skrev: 29 apr 2024 10:02
Marknaden gillar nyheten om FSD i Kina, aktien upp 9% i förhandeln.


Re: Aktien TSLA

Postat: 29 apr 2024 10:33
av spacecoin
Sabbe skrev: 29 apr 2024 10:29
Sabbe skrev: 29 apr 2024 10:02
Marknaden gillar nyheten om FSD i Kina, aktien upp 5% i förhandeln.
Tack! Titta, det funkade precis lika bra utan en skärmbild!