Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 192
- Blev medlem: 12 dec 2023 06:00
Re: Aktien TSLA
Nu är det ju inte så himla mycket ny tech utan en..bil...med typ samma prylar i som deras andra bilar. Och minst lika hopplöst byggkvalitet (sämre i realiteten) vilket garanterat stoppar produktionen. Plus det faktum att man i princip måste handbygga bilarna.
Det är påtagligt många exempel på nätet nu över cybertruck med diverse problem.
Orimligt många med tanke på hur
Talar för att kvalitén är allt annat än bra, och hela bilen är ju egentligen fortfarande på experimentstadiet.
Basala funktioner finns inte ännu utan skall komma senare. Någon gång.
Det är påtagligt många exempel på nätet nu över cybertruck med diverse problem.
Orimligt många med tanke på hur
Talar för att kvalitén är allt annat än bra, och hela bilen är ju egentligen fortfarande på experimentstadiet.
Basala funktioner finns inte ännu utan skall komma senare. Någon gång.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7211
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Aktien TSLA
Det där stämmer ju inte öht, CT är ju en i grunden ny arkitektur och princip på många sätt, 48V-system, steer-by-wire, helt nytt ytskikt/exoskelett, etc. etc.Xanthopteryx skrev: ↑08 apr 2024 20:12Nu är det ju inte så himla mycket ny tech utan en..bil...med typ samma prylar i som deras andra bilar.
Jag tror listan på saker som är gemensam med andra Teslor är betydligt kortare än listan över vad som skiljer sig.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
-
- Inlägg: 192
- Blev medlem: 12 dec 2023 06:00
Re: Aktien TSLA
Det mesta är samma och det är definitivt inget "exoskelett". Det är en vanlig kaross men med rostfri plåt på utsidan.
Man använder dessutom DC-DC 48-12V då merparten av prylarna i bilen är gamla vanliga 12V-prylar.
Man använder dessutom DC-DC 48-12V då merparten av prylarna i bilen är gamla vanliga 12V-prylar.
Re: Aktien TSLA
Hoppas att du gjort dig av med resten... Räntor upp, aktier upp... Teslas business ned, Elon pumpar, aktien upp. Cirkus.
Re: Aktien TSLA
Haha, vi får se. Jag behåller ett tag till. 60% upp på första halvan som sagt, 15% upp just nu på andra halvan.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
Kanske inte ljusår men några år
Snart presenterar Tesla nästa överlägsna tillverkningsprocess som förmodligen också kommer att kopieras av andra.
Re: Aktien TSLA
Jag håller helt med, förutom att det inte är år utan månader på de flesta områden där inte kineserna redan är före (ex batterier). Det går inte att leda i många månader i tillverkning mot kineser, för dom har ingen "not invented here" mentalitet. Copy with pride och sätt ihop bilarna bättre än Tesla till lägre kostnad.
Jag har sagt i åratal att elbilar är tokenkla att bygga och att komponenterna kommer att bli commodity med experter på batterier, motorer, osv osv. ICE-moaten är död. Nu kan alla göra bilar.
BYD har lanserat åtta modeller på samma tid som Tesla har gjort en nischad produkt. Det finns 40+ nya modeller i Kina sedan Tesla började leverera MY. Det blir tufft.
Re: Aktien TSLA
Det är inte Tesla som utvecklat Giga Press utan italienska underleverantören Idra. 2018 presenterades den på marknaden och den började användas av Tesla 2020. Precis som med batterier är Teslas ”innovationskraft” beroende av externa parter.
Re: Aktien TSLA
Samma här, har blivit hånad åtskilliga gånger på detta forum senaste fyra åren och blivit mansplainad med trams som Teslas överlägsna batterier, motorer och FSD.
Elbilar är commodity och USP:erna idag är
- Varumärke/storytelling
- Design
- Digital UX
Laddhastighet, drivlina etc är tillräckligt bra i alla nya bilar.
Re: Aktien TSLA
Jag skulle lägga till elmotorer (effektivitet 10-15%) och viss mjukvara, men listan blir kortare och kortare och på motorsidan tror jag det är helt borta i år eller nästa. Tyskarna är ikapp på motorer inte kineserna ännu. Jag ger det 6-12 månader.d3marcus skrev: ↑11 apr 2024 23:53Samma här, har blivit hånad åtskilliga gånger på detta forum senaste fyra åren och blivit mansplainad med trams som Teslas överlägsna batterier, motorer och FSD.
Elbilar är commodity och USP:erna idag är
- Varumärke/storytelling
- Design
- Digital UX
Laddhastighet, drivlina etc är tillräckligt bra i alla nya bilar.
Tesla är fast på 400V och de riskerar att vara "körda" med MY/M3 inom 2-3 år som jag ser det. MS/MX är döda nischbilar vid det här laget och CT kommer knappast att bli en tidlös räddare som F-150 var för Ford.
Jag tror CT säljer bra till techbros som vill ha en när den är "ny". Jag kan inte tänka mig att CT finns kvar om 8-10 år.
F-150 kom 1975.
Corolla > DeLorean helt enkelt.
Re: Aktien TSLA
Så du tror inte att CyberTruck kommer sälja bättre än F-150 Lightning och bli den bäst säljande pickupen i världen de kommande 10+ åren?spacecoin skrev: ↑11 apr 2024 23:55Jag skulle lägga till elmotorer (effektivitet 10-15%) och viss mjukvara, men listan blir kortare och kortare och på motorsidan tror jag det är helt borta i år eller nästa. Tyskarna är ikapp på motorer inte kineserna ännu. Jag ger det 6-12 månader.d3marcus skrev: ↑11 apr 2024 23:53Samma här, har blivit hånad åtskilliga gånger på detta forum senaste fyra åren och blivit mansplainad med trams som Teslas överlägsna batterier, motorer och FSD.
Elbilar är commodity och USP:erna idag är
- Varumärke/storytelling
- Design
- Digital UX
Laddhastighet, drivlina etc är tillräckligt bra i alla nya bilar.
Tesla är fast på 400V och de riskerar att vara "körda" med MY/M3 inom 2-3 år som jag ser det. MS/MX är döda nischbilar vid det här laget och CT kommer knappast att bli en tidlös räddare som F-150 var för Ford.
Jag tror CT säljer bra till techbros som vill ha en när den är "ny". Jag kan inte tänka mig att CT finns kvar om 8-10 år.
F-150 kom 1975.
Corolla > DeLorean helt enkelt.
Re: Aktien TSLA
Om CT ska lyckas med det tror jag att priset måste ner rejält och batteristorleken måste upp för att klara towing bättre. Det kan nog bli svårt att klara för Tesla eftersom CT verkar dyr och komplicerad att tillverka.Sabbe skrev: ↑12 apr 2024 01:25Så du tror inte att CyberTruck kommer sälja bättre än F-150 Lightning och bli den bäst säljande pickupen i världen de kommande 10+ åren?spacecoin skrev: ↑11 apr 2024 23:55Jag skulle lägga till elmotorer (effektivitet 10-15%) och viss mjukvara, men listan blir kortare och kortare och på motorsidan tror jag det är helt borta i år eller nästa. Tyskarna är ikapp på motorer inte kineserna ännu. Jag ger det 6-12 månader.d3marcus skrev: ↑11 apr 2024 23:53Samma här, har blivit hånad åtskilliga gånger på detta forum senaste fyra åren och blivit mansplainad med trams som Teslas överlägsna batterier, motorer och FSD.
Elbilar är commodity och USP:erna idag är
- Varumärke/storytelling
- Design
- Digital UX
Laddhastighet, drivlina etc är tillräckligt bra i alla nya bilar.
Tesla är fast på 400V och de riskerar att vara "körda" med MY/M3 inom 2-3 år som jag ser det. MS/MX är döda nischbilar vid det här laget och CT kommer knappast att bli en tidlös räddare som F-150 var för Ford.
Jag tror CT säljer bra till techbros som vill ha en när den är "ny". Jag kan inte tänka mig att CT finns kvar om 8-10 år.
F-150 kom 1975.
Corolla > DeLorean helt enkelt.
Men jag har gärna fel, vi får se hur det går
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- Xyborg
- Teslaägare
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
- Referralkod: ts.la/robin28307
Re: Aktien TSLA
Nej det tror jag verkligen inte. När jag har tittat på recensioner i forum där truck-people hänger verkar konsensus vara (bland de som gillar den) att det är en väldigt trevlig ”SUV med flak” snarare än en riktigt bra ”truck”. Den är för begränsad i räckvidd, som dragbil och för dyr för att vara en storsäljare bland trucks.Sabbe skrev: ↑12 apr 2024 01:25Så du tror inte att CyberTruck kommer sälja bättre än F-150 Lightning och bli den bäst säljande pickupen i världen de kommande 10+ åren?spacecoin skrev: ↑11 apr 2024 23:55Jag skulle lägga till elmotorer (effektivitet 10-15%) och viss mjukvara, men listan blir kortare och kortare och på motorsidan tror jag det är helt borta i år eller nästa. Tyskarna är ikapp på motorer inte kineserna ännu. Jag ger det 6-12 månader.d3marcus skrev: ↑11 apr 2024 23:53Samma här, har blivit hånad åtskilliga gånger på detta forum senaste fyra åren och blivit mansplainad med trams som Teslas överlägsna batterier, motorer och FSD.
Elbilar är commodity och USP:erna idag är
- Varumärke/storytelling
- Design
- Digital UX
Laddhastighet, drivlina etc är tillräckligt bra i alla nya bilar.
Tesla är fast på 400V och de riskerar att vara "körda" med MY/M3 inom 2-3 år som jag ser det. MS/MX är döda nischbilar vid det här laget och CT kommer knappast att bli en tidlös räddare som F-150 var för Ford.
Jag tror CT säljer bra till techbros som vill ha en när den är "ny". Jag kan inte tänka mig att CT finns kvar om 8-10 år.
F-150 kom 1975.
Corolla > DeLorean helt enkelt.
Den kanske blir bäst säljande elektriska pickupen. Men när man tittar på pickup marknaden i USA så utgörs volym-försäljningen av arbetsbilar till företag, enmansfirmor och mid-spec modeller till medelklassen.
Cybertruck just nu är prissat och har features endast för en mindre subkategori av köpare: höginkomsttagare som vill ha en ”lifestyle truck” för att det är coolt.
Re: Aktien TSLA
Jag tror den delen av amerikansk bilindustri som säljer många pickuper drog en lättnadens suck att teslas pickup inte såg ut så här och heller inte började levereras för flera år sedan:
Re: Aktien TSLA
Det är inte F150 Lightning du ska jämföra med. Det är alla F150. El-pickup-marknaden är för liten just nu.Sabbe skrev: ↑12 apr 2024 01:25Så du tror inte att CyberTruck kommer sälja bättre än F-150 Lightning och bli den bäst säljande pickupen i världen de kommande 10+ åren?spacecoin skrev: ↑11 apr 2024 23:55Jag skulle lägga till elmotorer (effektivitet 10-15%) och viss mjukvara, men listan blir kortare och kortare och på motorsidan tror jag det är helt borta i år eller nästa. Tyskarna är ikapp på motorer inte kineserna ännu. Jag ger det 6-12 månader.d3marcus skrev: ↑11 apr 2024 23:53Samma här, har blivit hånad åtskilliga gånger på detta forum senaste fyra åren och blivit mansplainad med trams som Teslas överlägsna batterier, motorer och FSD.
Elbilar är commodity och USP:erna idag är
- Varumärke/storytelling
- Design
- Digital UX
Laddhastighet, drivlina etc är tillräckligt bra i alla nya bilar.
Tesla är fast på 400V och de riskerar att vara "körda" med MY/M3 inom 2-3 år som jag ser det. MS/MX är döda nischbilar vid det här laget och CT kommer knappast att bli en tidlös räddare som F-150 var för Ford.
Jag tror CT säljer bra till techbros som vill ha en när den är "ny". Jag kan inte tänka mig att CT finns kvar om 8-10 år.
F-150 kom 1975.
Corolla > DeLorean helt enkelt.
Re: Aktien TSLA
Majoriteten av pickuper (nyförsäljning) kommer att vara El-pickuper om 5-10 år så visst borde man kunna jämföra med El-F150 redan nu och 10 år framåt?spacecoin skrev: ↑12 apr 2024 09:22Det är inte F150 Lightning du ska jämföra med. Det är alla F150. El-pickup-marknaden är för liten just nu.Sabbe skrev: ↑12 apr 2024 01:25Så du tror inte att CyberTruck kommer sälja bättre än F-150 Lightning och bli den bäst säljande pickupen i världen de kommande 10+ åren?spacecoin skrev: ↑11 apr 2024 23:55Jag skulle lägga till elmotorer (effektivitet 10-15%) och viss mjukvara, men listan blir kortare och kortare och på motorsidan tror jag det är helt borta i år eller nästa. Tyskarna är ikapp på motorer inte kineserna ännu. Jag ger det 6-12 månader.d3marcus skrev: ↑11 apr 2024 23:53Samma här, har blivit hånad åtskilliga gånger på detta forum senaste fyra åren och blivit mansplainad med trams som Teslas överlägsna batterier, motorer och FSD.
Elbilar är commodity och USP:erna idag är
- Varumärke/storytelling
- Design
- Digital UX
Laddhastighet, drivlina etc är tillräckligt bra i alla nya bilar.
Tesla är fast på 400V och de riskerar att vara "körda" med MY/M3 inom 2-3 år som jag ser det. MS/MX är döda nischbilar vid det här laget och CT kommer knappast att bli en tidlös räddare som F-150 var för Ford.
Jag tror CT säljer bra till techbros som vill ha en när den är "ny". Jag kan inte tänka mig att CT finns kvar om 8-10 år.
F-150 kom 1975.
Corolla > DeLorean helt enkelt.
Tror att CyberTruck går om även ICE F-150 innan 2030.
Re: Aktien TSLA
Vägen mot elektrifiering kommer vara ganska skumpig. Vinner Trump valet så blir det, i bästa fall, fyra förlorade år. I sämsta fall vrider han tillbaka klockan ännu mer.Sabbe skrev: ↑12 apr 2024 11:03Majoriteten av pickuper (nyförsäljning) kommer att vara El-pickuper om 5-10 år så visst borde man kunna jämföra med El-F150 redan nu och 10 år framåt?spacecoin skrev: ↑12 apr 2024 09:22Det är inte F150 Lightning du ska jämföra med. Det är alla F150. El-pickup-marknaden är för liten just nu.Sabbe skrev: ↑12 apr 2024 01:25Så du tror inte att CyberTruck kommer sälja bättre än F-150 Lightning och bli den bäst säljande pickupen i världen de kommande 10+ åren?spacecoin skrev: ↑11 apr 2024 23:55Jag skulle lägga till elmotorer (effektivitet 10-15%) och viss mjukvara, men listan blir kortare och kortare och på motorsidan tror jag det är helt borta i år eller nästa. Tyskarna är ikapp på motorer inte kineserna ännu. Jag ger det 6-12 månader.d3marcus skrev: ↑11 apr 2024 23:53
Samma här, har blivit hånad åtskilliga gånger på detta forum senaste fyra åren och blivit mansplainad med trams som Teslas överlägsna batterier, motorer och FSD.
Elbilar är commodity och USP:erna idag är
- Varumärke/storytelling
- Design
- Digital UX
Laddhastighet, drivlina etc är tillräckligt bra i alla nya bilar.
Tesla är fast på 400V och de riskerar att vara "körda" med MY/M3 inom 2-3 år som jag ser det. MS/MX är döda nischbilar vid det här laget och CT kommer knappast att bli en tidlös räddare som F-150 var för Ford.
Jag tror CT säljer bra till techbros som vill ha en när den är "ny". Jag kan inte tänka mig att CT finns kvar om 8-10 år.
F-150 kom 1975.
Corolla > DeLorean helt enkelt.
Tror att CyberTruck går om även ICE F-150 innan 2030.
- Xyborg
- Teslaägare
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
- Referralkod: ts.la/robin28307
Re: Aktien TSLA
Ford sålde fler F-150 i USA förra året än vad Tesla sålde av alla sina modeller sammanlagt (i USA). Jag tvivlar ENORMT på att Tesla ska slå dem på 5 år.Sabbe skrev: ↑12 apr 2024 11:03Majoriteten av pickuper (nyförsäljning) kommer att vara El-pickuper om 5-10 år så visst borde man kunna jämföra med El-F150 redan nu och 10 år framåt?spacecoin skrev: ↑12 apr 2024 09:22Det är inte F150 Lightning du ska jämföra med. Det är alla F150. El-pickup-marknaden är för liten just nu.Sabbe skrev: ↑12 apr 2024 01:25Så du tror inte att CyberTruck kommer sälja bättre än F-150 Lightning och bli den bäst säljande pickupen i världen de kommande 10+ åren?spacecoin skrev: ↑11 apr 2024 23:55Jag skulle lägga till elmotorer (effektivitet 10-15%) och viss mjukvara, men listan blir kortare och kortare och på motorsidan tror jag det är helt borta i år eller nästa. Tyskarna är ikapp på motorer inte kineserna ännu. Jag ger det 6-12 månader.d3marcus skrev: ↑11 apr 2024 23:53
Samma här, har blivit hånad åtskilliga gånger på detta forum senaste fyra åren och blivit mansplainad med trams som Teslas överlägsna batterier, motorer och FSD.
Elbilar är commodity och USP:erna idag är
- Varumärke/storytelling
- Design
- Digital UX
Laddhastighet, drivlina etc är tillräckligt bra i alla nya bilar.
Tesla är fast på 400V och de riskerar att vara "körda" med MY/M3 inom 2-3 år som jag ser det. MS/MX är döda nischbilar vid det här laget och CT kommer knappast att bli en tidlös räddare som F-150 var för Ford.
Jag tror CT säljer bra till techbros som vill ha en när den är "ny". Jag kan inte tänka mig att CT finns kvar om 8-10 år.
F-150 kom 1975.
Corolla > DeLorean helt enkelt.
Tror att CyberTruck går om även ICE F-150 innan 2030.
Re: Aktien TSLA
Det ska bli intressant att se om wide-ODD L2 (övervakad FSD i stadskörning) kommer att vara en sak som massorna uppskattar eller om den kommer att gå som för 3D-TV, VR, drönare, 3D-printing etc.
Jag säger inte att det inte kommer att vara användbart för vissa, men jag ifrågasätter värdet så länge föraren fortfarande behöver titta på vägen hela tiden och vara beredd att hoppa in när som helst.
Jämfört med standard-AP eller vad andra leverantörer erbjuder är inte enormt, och jag tror som ni vet inte att Teslas nuvarande system kommer att bli autonomt.
Jag säger inte att det inte kommer att vara användbart för vissa, men jag ifrågasätter värdet så länge föraren fortfarande behöver titta på vägen hela tiden och vara beredd att hoppa in när som helst.
Jämfört med standard-AP eller vad andra leverantörer erbjuder är inte enormt, och jag tror som ni vet inte att Teslas nuvarande system kommer att bli autonomt.