Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10402
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Verdi_ skrev: 04 apr 2024 12:32
Återstår väl att se när kinabilarna börjar säljas i stor skala i Sverige. Verkar finnas ett kompakt motstånd.

Folk betalar trots allt lite extra allt som oftast för att bilen ska vara lite finare, lite bättre utrustad osv. Är ju inte så att Dacia Sandero sålde bäst bara för att den var billigast...

Sen är det väl inte direkt budgetmodellerna som tillverkarna tjänar pengar på heller.
Det intressanta med Kinabilarna är ju att de ofta erbjuder all tänkbar lyx och en extremt hög upplevd kvalitet (till skillnad från tex Sandero).

För mig bär det fortfarande emot att stöda kommunistdiktaturen mer än man redan gör, men när det gäller bilarna i sig så tycker jag de redan verkar bättre än allt annat. Min gissning är att det försprånget snarare kommer öka än minska.

Men att försäljningen går extremt trögt utanför Kina råder det definitivt inga tvivel om.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
backe
Inlägg: 1863
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

Legato skrev: 04 apr 2024 12:47
Verdi_ skrev: 04 apr 2024 12:32
Återstår väl att se när kinabilarna börjar säljas i stor skala i Sverige. Verkar finnas ett kompakt motstånd.

Folk betalar trots allt lite extra allt som oftast för att bilen ska vara lite finare, lite bättre utrustad osv. Är ju inte så att Dacia Sandero sålde bäst bara för att den var billigast...

Sen är det väl inte direkt budgetmodellerna som tillverkarna tjänar pengar på heller.
Det intressanta med Kinabilarna är ju att de ofta erbjuder all tänkbar lyx och en extremt hög upplevd kvalitet (till skillnad från tex Sandero).

För mig bär det fortfarande emot att stöda kommunistdiktaturen mer än man redan gör, men när det gäller bilarna i sig så tycker jag de redan verkar bättre än allt annat. Min gissning är att det försprånget snarare kommer öka än minska.

Men att försäljningen går extremt trögt utanför Kina råder det definitivt inga tvivel om.
Jag håller med på alla punkter med tillägget att jag ogärna stödjer Elon Musk dessutom, detta då jag anser att han gör kraftiga övertramp mest hela tiden och inte köper att allt(läs inget) han gör är av godhet mot mänskligheten.

Sen tror jag personligen att vi snart når tröskeln där många kinabilar kan bli mainstream, tänker att när nog många vänjer sig vid att se en Xpeng G6 och kan testa den på Bilia Borlänge av säljaren man köpte sin förra bil, och kanske dessutom får en "bättre" bil för mindre pengar än europeiska alternativ så svänger pendeln ganska fort. Det här motståndet har vi sett tidigare mot Japan och Korea men även Tesla.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1290
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi_ »

Legato skrev: 04 apr 2024 12:47
Verdi_ skrev: 04 apr 2024 12:32
Återstår väl att se när kinabilarna börjar säljas i stor skala i Sverige. Verkar finnas ett kompakt motstånd.

Folk betalar trots allt lite extra allt som oftast för att bilen ska vara lite finare, lite bättre utrustad osv. Är ju inte så att Dacia Sandero sålde bäst bara för att den var billigast...

Sen är det väl inte direkt budgetmodellerna som tillverkarna tjänar pengar på heller.
Det intressanta med Kinabilarna är ju att de ofta erbjuder all tänkbar lyx och en extremt hög upplevd kvalitet (till skillnad från tex Sandero).

För mig bär det fortfarande emot att stöda kommunistdiktaturen mer än man redan gör, men när det gäller bilarna i sig så tycker jag de redan verkar bättre än allt annat. Min gissning är att det försprånget snarare kommer öka än minska.

Men att försäljningen går extremt trögt utanför Kina råder det definitivt inga tvivel om.

Javisst, jag kan tänka mig en XPeng G6 men fick häromdagen höra lite skvaller om att de har stora problem med 12v-systemet och att de inte får fram reservdelar vilket gör att det, i Sverige, tydligen ska stå dussintals med obrukbara bilar.

Så fan vet. Är ändå mycket pengar.
OvePaHornet
Inlägg: 217
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Aktien TSLA

Inlägg av OvePaHornet »

Verdi_ skrev: 04 apr 2024 13:06
Legato skrev: 04 apr 2024 12:47
Verdi_ skrev: 04 apr 2024 12:32
Återstår väl att se när kinabilarna börjar säljas i stor skala i Sverige. Verkar finnas ett kompakt motstånd.

Folk betalar trots allt lite extra allt som oftast för att bilen ska vara lite finare, lite bättre utrustad osv. Är ju inte så att Dacia Sandero sålde bäst bara för att den var billigast...

Sen är det väl inte direkt budgetmodellerna som tillverkarna tjänar pengar på heller.
Det intressanta med Kinabilarna är ju att de ofta erbjuder all tänkbar lyx och en extremt hög upplevd kvalitet (till skillnad från tex Sandero).

För mig bär det fortfarande emot att stöda kommunistdiktaturen mer än man redan gör, men när det gäller bilarna i sig så tycker jag de redan verkar bättre än allt annat. Min gissning är att det försprånget snarare kommer öka än minska.

Men att försäljningen går extremt trögt utanför Kina råder det definitivt inga tvivel om.

Javisst, jag kan tänka mig en XPeng G6 men fick häromdagen höra lite skvaller om att de har stora problem med 12v-systemet och att de inte får fram reservdelar vilket gör att det, i Sverige, tydligen ska stå dussintals med obrukbara bilar.

Så fan vet. Är ändå mycket pengar.
Nu har jag ingen insyn i XPeng, men fenomenet med att flertalet bilar blir stående pga brist på reservdelar är absolut inget unikt för just Kina-bilar. Har erfarenhet av samma problem hos tyskarna och vet även att Renault haft ENORMA problem med plåtdetaljer där bilar stått i runt 12 månader+.

Kineserna är otroligt duktiga på att få fram bilar snabbt, ibland (jämt?) kanske lite väl snabbt. Tyvärr börjar resten av bilvärlden också gå åt det hållet :(
backe
Inlägg: 1863
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

Verdi_ skrev: 04 apr 2024 13:06
Legato skrev: 04 apr 2024 12:47
Verdi_ skrev: 04 apr 2024 12:32
Återstår väl att se när kinabilarna börjar säljas i stor skala i Sverige. Verkar finnas ett kompakt motstånd.

Folk betalar trots allt lite extra allt som oftast för att bilen ska vara lite finare, lite bättre utrustad osv. Är ju inte så att Dacia Sandero sålde bäst bara för att den var billigast...

Sen är det väl inte direkt budgetmodellerna som tillverkarna tjänar pengar på heller.
Det intressanta med Kinabilarna är ju att de ofta erbjuder all tänkbar lyx och en extremt hög upplevd kvalitet (till skillnad från tex Sandero).

För mig bär det fortfarande emot att stöda kommunistdiktaturen mer än man redan gör, men när det gäller bilarna i sig så tycker jag de redan verkar bättre än allt annat. Min gissning är att det försprånget snarare kommer öka än minska.

Men att försäljningen går extremt trögt utanför Kina råder det definitivt inga tvivel om.

Javisst, jag kan tänka mig en XPeng G6 men fick häromdagen höra lite skvaller om att de har stora problem med 12v-systemet och att de inte får fram reservdelar vilket gör att det, i Sverige, tydligen ska stå dussintals med obrukbara bilar.

Så fan vet. Är ändå mycket pengar.
Gissar att det är så gott som alla G6 dom har i Sverige isåfall som är obrukbara? Man har inte haft lansering ännu och kundleveranser börjar i höst så det bör rimligen inte krylla av bilar i Sverige?

Jag pratade med säljare igår och han hade personligen inte sett den ännu men skulle få den till sin anläggning ett par dagar i början på Maj för provkörning och visning.

Men har dom problem nu så hoppas man att dom reder ut det till kundleveranser påbörjas.

Men dom har väl sålt G6 sen i somras i Kina? Tycker problemet borde ha uppstått tidigare om det är plattformen som är problemet? Är för övrigt samma plattform som i G9 som jag förstått?

Sen är jag inte säker på att jag vill ha en G6 heller, men kollat på lite på Youtube om G9, bl.a. Autogefuhl och Tesla-björn, dom verkar snudd på lyriska förutom plingandet vilket verkar vara löst med senaste OTA. Även positivt att man verkar ha ett utvecklingscenter i Danmark där man jobbar hårt för att "Europisera" sina bilar.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1290
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi_ »

backe skrev: 04 apr 2024 13:30
Verdi_ skrev: 04 apr 2024 13:06
Legato skrev: 04 apr 2024 12:47
Verdi_ skrev: 04 apr 2024 12:32
Återstår väl att se när kinabilarna börjar säljas i stor skala i Sverige. Verkar finnas ett kompakt motstånd.

Folk betalar trots allt lite extra allt som oftast för att bilen ska vara lite finare, lite bättre utrustad osv. Är ju inte så att Dacia Sandero sålde bäst bara för att den var billigast...

Sen är det väl inte direkt budgetmodellerna som tillverkarna tjänar pengar på heller.
Det intressanta med Kinabilarna är ju att de ofta erbjuder all tänkbar lyx och en extremt hög upplevd kvalitet (till skillnad från tex Sandero).

För mig bär det fortfarande emot att stöda kommunistdiktaturen mer än man redan gör, men när det gäller bilarna i sig så tycker jag de redan verkar bättre än allt annat. Min gissning är att det försprånget snarare kommer öka än minska.

Men att försäljningen går extremt trögt utanför Kina råder det definitivt inga tvivel om.

Javisst, jag kan tänka mig en XPeng G6 men fick häromdagen höra lite skvaller om att de har stora problem med 12v-systemet och att de inte får fram reservdelar vilket gör att det, i Sverige, tydligen ska stå dussintals med obrukbara bilar.

Så fan vet. Är ändå mycket pengar.
Gissar att det är så gott som alla G6 dom har i Sverige isåfall som är obrukbara? Man har inte haft lansering ännu och kundleveranser börjar i höst så det bör rimligen inte krylla av bilar i Sverige?

Jag pratade med säljare igår och han hade personligen inte sett den ännu men skulle få den till sin anläggning ett par dagar i början på Maj för provkörning och visning.

Men har dom problem nu så hoppas man att dom reder ut det till kundleveranser påbörjas.

Men dom har väl sålt G6 sen i somras i Kina? Tycker problemet borde ha uppstått tidigare om det är plattformen som är problemet? Är för övrigt samma plattform som i G9 som jag förstått?

Sen är jag inte säker på att jag vill ha en G6 heller, men kollat på lite på Youtube om G9, bl.a. Autogefuhl och Tesla-björn, dom verkar snudd på lyriska förutom plingandet vilket verkar vara löst med senaste OTA. Även positivt att man verkar ha ett utvecklingscenter i Danmark där man jobbar hårt för att "Europisera" sina bilar.
Xpeng har ju redan P7 och G9 på svenska marknaden så det behöver ju inte vara just G6.
Xanthopteryx
Inlägg: 192
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Xanthopteryx »

När det gäller ekonomin så missar också många att Tesla håvat in mycket medel på försäljning av utsläppsrätter.
Denna försäljning minskar. Utan dessa utsläppsrätter ter sig ekonomin extremt annorlunda.

https://carboncredits.com/tesla-hits-re ... -at-1-79b/

Ju fler som går in i batteribilspåret, desto lägre blir intäkterna för utsläppsrätter och den dag politikerna tycker att man skall upphöra med detta så är det verkligen nere på noll.
Kom även ihåg nu att övriga tillverkare inte säljer sina utan använder dessa in house för att täcka upp för bensin och diesel.
Beroende på hur det bokförs kan det då se ut som att man inte får någon vinst på batteribilarna, exempelvis.

Det är MYCKET trixande med ekonomin och Tesla är experter på detta.
Man hämtade ju hem skattefördelar förra året också vilket gjorde att det såg ut som att Tesla hade gjort ett rekordbra resultat.
Problemet är bara att det är gamla saker som legat och nu har man uttömt den pengapåpsen samtidigt som försäljning och verklighet kommer ikapp.
backe
Inlägg: 1863
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

Verdi_ skrev: 04 apr 2024 13:31
backe skrev: 04 apr 2024 13:30
Verdi_ skrev: 04 apr 2024 13:06
Legato skrev: 04 apr 2024 12:47
Verdi_ skrev: 04 apr 2024 12:32
Återstår väl att se när kinabilarna börjar säljas i stor skala i Sverige. Verkar finnas ett kompakt motstånd.

Folk betalar trots allt lite extra allt som oftast för att bilen ska vara lite finare, lite bättre utrustad osv. Är ju inte så att Dacia Sandero sålde bäst bara för att den var billigast...

Sen är det väl inte direkt budgetmodellerna som tillverkarna tjänar pengar på heller.
Det intressanta med Kinabilarna är ju att de ofta erbjuder all tänkbar lyx och en extremt hög upplevd kvalitet (till skillnad från tex Sandero).

För mig bär det fortfarande emot att stöda kommunistdiktaturen mer än man redan gör, men när det gäller bilarna i sig så tycker jag de redan verkar bättre än allt annat. Min gissning är att det försprånget snarare kommer öka än minska.

Men att försäljningen går extremt trögt utanför Kina råder det definitivt inga tvivel om.

Javisst, jag kan tänka mig en XPeng G6 men fick häromdagen höra lite skvaller om att de har stora problem med 12v-systemet och att de inte får fram reservdelar vilket gör att det, i Sverige, tydligen ska stå dussintals med obrukbara bilar.

Så fan vet. Är ändå mycket pengar.
Gissar att det är så gott som alla G6 dom har i Sverige isåfall som är obrukbara? Man har inte haft lansering ännu och kundleveranser börjar i höst så det bör rimligen inte krylla av bilar i Sverige?

Jag pratade med säljare igår och han hade personligen inte sett den ännu men skulle få den till sin anläggning ett par dagar i början på Maj för provkörning och visning.

Men har dom problem nu så hoppas man att dom reder ut det till kundleveranser påbörjas.

Men dom har väl sålt G6 sen i somras i Kina? Tycker problemet borde ha uppstått tidigare om det är plattformen som är problemet? Är för övrigt samma plattform som i G9 som jag förstått?

Sen är jag inte säker på att jag vill ha en G6 heller, men kollat på lite på Youtube om G9, bl.a. Autogefuhl och Tesla-björn, dom verkar snudd på lyriska förutom plingandet vilket verkar vara löst med senaste OTA. Även positivt att man verkar ha ett utvecklingscenter i Danmark där man jobbar hårt för att "Europisera" sina bilar.
Xpeng har ju redan P7 och G9 på svenska marknaden så det behöver ju inte vara just G6.
Ok, tolkade ditt inlägg fel :)
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Credde »

https://www.di.se/live/tesla-ska-export ... dien/tesla
Elbilstillverkaren Tesla har börjat producera högerstyrda bilar vid sin fabrik i Tyskland för export till Indien senare i år. Det uppger källor till Reuters.
https://www.reuters.com/business/autos- ... 024-04-04/
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
backe
Inlägg: 1863
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

Credde skrev: 04 apr 2024 16:19
https://www.di.se/live/tesla-ska-export ... dien/tesla
Elbilstillverkaren Tesla har börjat producera högerstyrda bilar vid sin fabrik i Tyskland för export till Indien senare i år. Det uppger källor till Reuters.
https://www.reuters.com/business/autos- ... 024-04-04/
Blir en ständig jakt på BYD Fr.o.m. nu...
BYD, a Chinese EV manufacturer, aims to dominate 90% of India's EV market by year-end, focusing on the Rs 30 lakh-plus segment. They launched the SEAL sedan and are seeking ARAI homologation for their Atto 3 SUV to lift import restrictions. Despite a setback with plans for a manufacturing plant, BYD plans to comply with regulations and expand based on market demand.
https://m.economictimes.com/industry/re ... 237889.cms
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19598
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

Legato skrev: 04 apr 2024 11:48
backe skrev: 04 apr 2024 09:59
Legato skrev: 04 apr 2024 09:34
Tycker inte Tesla-aktien är köpvärd men diskussionen här just nu känns lite väl baissad :D

EVs är här för att stanna, det tror jag de flesta inser (åtminstone här). Tesla är bevisligen ett av mycket få bolag som lyckas massproducera riktigt billigt. Kineserna är nog de enda som på riktigt kan konkurrera här.

"Tyskarna" kan absolut fortsätta finansiera elbilar med fossilförsäljning temporärt men aktieägarna förväntar sig vinster. Att försöka fortsätta leva på ett snabbt krympande segment är ett säkert recept på misslyckande.

Personligen tror jag hela branschen blir en mardröm kommande år med pressade marginaler och många konkurser. Jag tror Teslaaktien kommer utvecklas dåligt, men relativt merparten av konkurrenterna tror jag ändå Teslas position är överlägsen.

"Det är väl just det som är problemet för Tesla, kineserna gör på många sätt bättre(material och byggkvalitet) och billigare bilar och..."
Det är ett problem för Tesla, men min poäng är att det är ett mycket, mycket större problem för hela den "övriga" etablerade bilbranschen som inte lyckas tjäna pengar på sina elbilar. Tesla är konkurrenskraftiga, övriga (med få undantag) är det uppenbarligen inte och det återstår att se om de någonsin blir.

Porsche och några ytterligare nischaktörer kommer säkert kunna klara sig, det finns kunder som är beredda att betala vad som helst för "premium", men hur tusan ska Toyota, VW, Stellantis mfl klara övergången?

Vem kommer vilja betala en massa extra pengar för att köra VW eller Opel istället för Tesla eller BYD?
Jag är iaf beredd att betala mer för att slippa Tesla och Kinesiska bilar, och jag är inte den enda iaf
efter vad jag hört med folk jag pratat med… men vilken Europé är jag osäker på…
Fast jag tillhör väl förvisso gruppen som tittar på Porsche/etron gt mfl i första hand (och inte Opel
tex förutom en trejebil kanske).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10402
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Bjelke skrev: 04 apr 2024 19:44
Legato skrev: 04 apr 2024 11:48
backe skrev: 04 apr 2024 09:59
Legato skrev: 04 apr 2024 09:34
Tycker inte Tesla-aktien är köpvärd men diskussionen här just nu känns lite väl baissad :D

EVs är här för att stanna, det tror jag de flesta inser (åtminstone här). Tesla är bevisligen ett av mycket få bolag som lyckas massproducera riktigt billigt. Kineserna är nog de enda som på riktigt kan konkurrera här.

"Tyskarna" kan absolut fortsätta finansiera elbilar med fossilförsäljning temporärt men aktieägarna förväntar sig vinster. Att försöka fortsätta leva på ett snabbt krympande segment är ett säkert recept på misslyckande.

Personligen tror jag hela branschen blir en mardröm kommande år med pressade marginaler och många konkurser. Jag tror Teslaaktien kommer utvecklas dåligt, men relativt merparten av konkurrenterna tror jag ändå Teslas position är överlägsen.

"Det är väl just det som är problemet för Tesla, kineserna gör på många sätt bättre(material och byggkvalitet) och billigare bilar och..."
Det är ett problem för Tesla, men min poäng är att det är ett mycket, mycket större problem för hela den "övriga" etablerade bilbranschen som inte lyckas tjäna pengar på sina elbilar. Tesla är konkurrenskraftiga, övriga (med få undantag) är det uppenbarligen inte och det återstår att se om de någonsin blir.

Porsche och några ytterligare nischaktörer kommer säkert kunna klara sig, det finns kunder som är beredda att betala vad som helst för "premium", men hur tusan ska Toyota, VW, Stellantis mfl klara övergången?

Vem kommer vilja betala en massa extra pengar för att köra VW eller Opel istället för Tesla eller BYD?
Jag är iaf beredd att betala mer för att slippa Tesla och Kinesiska bilar, och jag är inte den enda iaf
efter vad jag hört med folk jag pratat med… men vilken Europé är jag osäker på…
Fast jag tillhör väl förvisso gruppen som tittar på Porsche/etron gt mfl i första hand (och inte Opel
tex förutom en trejebil kanske).

Ok. Jag tror du tillhör en klar minoritet om du tex är beredd att betala mer för en ID3a än för en Model 3 eller en Nio ET5. Men time will tell.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6446
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Legato skrev: 04 apr 2024 20:14
Bjelke skrev: 04 apr 2024 19:44
Legato skrev: 04 apr 2024 11:48
backe skrev: 04 apr 2024 09:59
Legato skrev: 04 apr 2024 09:34
Tycker inte Tesla-aktien är köpvärd men diskussionen här just nu känns lite väl baissad :D

EVs är här för att stanna, det tror jag de flesta inser (åtminstone här). Tesla är bevisligen ett av mycket få bolag som lyckas massproducera riktigt billigt. Kineserna är nog de enda som på riktigt kan konkurrera här.

"Tyskarna" kan absolut fortsätta finansiera elbilar med fossilförsäljning temporärt men aktieägarna förväntar sig vinster. Att försöka fortsätta leva på ett snabbt krympande segment är ett säkert recept på misslyckande.

Personligen tror jag hela branschen blir en mardröm kommande år med pressade marginaler och många konkurser. Jag tror Teslaaktien kommer utvecklas dåligt, men relativt merparten av konkurrenterna tror jag ändå Teslas position är överlägsen.

"Det är väl just det som är problemet för Tesla, kineserna gör på många sätt bättre(material och byggkvalitet) och billigare bilar och..."
Det är ett problem för Tesla, men min poäng är att det är ett mycket, mycket större problem för hela den "övriga" etablerade bilbranschen som inte lyckas tjäna pengar på sina elbilar. Tesla är konkurrenskraftiga, övriga (med få undantag) är det uppenbarligen inte och det återstår att se om de någonsin blir.

Porsche och några ytterligare nischaktörer kommer säkert kunna klara sig, det finns kunder som är beredda att betala vad som helst för "premium", men hur tusan ska Toyota, VW, Stellantis mfl klara övergången?

Vem kommer vilja betala en massa extra pengar för att köra VW eller Opel istället för Tesla eller BYD?
Jag är iaf beredd att betala mer för att slippa Tesla och Kinesiska bilar, och jag är inte den enda iaf
efter vad jag hört med folk jag pratat med… men vilken Europé är jag osäker på…
Fast jag tillhör väl förvisso gruppen som tittar på Porsche/etron gt mfl i första hand (och inte Opel
tex förutom en trejebil kanske).

Ok. Jag tror du tillhör en klar minoritet om du tex är beredd att betala mer för en ID3a än för en Model 3 eller en Nio ET5. Men time will tell.
Jag skiter (nästan) i pengarna men vil ha top-notch-kvalitet och first-class service. Tesla var inte rätt för det.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19598
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

Legato skrev: 04 apr 2024 20:14
Bjelke skrev: 04 apr 2024 19:44
Legato skrev: 04 apr 2024 11:48
backe skrev: 04 apr 2024 09:59
Legato skrev: 04 apr 2024 09:34
Tycker inte Tesla-aktien är köpvärd men diskussionen här just nu känns lite väl baissad :D

EVs är här för att stanna, det tror jag de flesta inser (åtminstone här). Tesla är bevisligen ett av mycket få bolag som lyckas massproducera riktigt billigt. Kineserna är nog de enda som på riktigt kan konkurrera här.

"Tyskarna" kan absolut fortsätta finansiera elbilar med fossilförsäljning temporärt men aktieägarna förväntar sig vinster. Att försöka fortsätta leva på ett snabbt krympande segment är ett säkert recept på misslyckande.

Personligen tror jag hela branschen blir en mardröm kommande år med pressade marginaler och många konkurser. Jag tror Teslaaktien kommer utvecklas dåligt, men relativt merparten av konkurrenterna tror jag ändå Teslas position är överlägsen.

"Det är väl just det som är problemet för Tesla, kineserna gör på många sätt bättre(material och byggkvalitet) och billigare bilar och..."
Det är ett problem för Tesla, men min poäng är att det är ett mycket, mycket större problem för hela den "övriga" etablerade bilbranschen som inte lyckas tjäna pengar på sina elbilar. Tesla är konkurrenskraftiga, övriga (med få undantag) är det uppenbarligen inte och det återstår att se om de någonsin blir.

Porsche och några ytterligare nischaktörer kommer säkert kunna klara sig, det finns kunder som är beredda att betala vad som helst för "premium", men hur tusan ska Toyota, VW, Stellantis mfl klara övergången?

Vem kommer vilja betala en massa extra pengar för att köra VW eller Opel istället för Tesla eller BYD?
Jag är iaf beredd att betala mer för att slippa Tesla och Kinesiska bilar, och jag är inte den enda iaf
efter vad jag hört med folk jag pratat med… men vilken Europé är jag osäker på…
Fast jag tillhör väl förvisso gruppen som tittar på Porsche/etron gt mfl i första hand (och inte Opel
tex förutom en trejebil kanske).

Ok. Jag tror du tillhör en klar minoritet om du tex är beredd att betala mer för en ID3a än för en Model 3 eller en Nio ET5. Men time will tell.
Näe när jag funderade lite till på din formulering så blir det ju snarare att jag hellre
köper en Etron GT istället för en model S, och det var ju inte riktigt det du pratade om :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10402
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

spacecoin skrev: 04 apr 2024 20:17
Legato skrev: 04 apr 2024 20:14
Bjelke skrev: 04 apr 2024 19:44
Legato skrev: 04 apr 2024 11:48
backe skrev: 04 apr 2024 09:59



"Det är väl just det som är problemet för Tesla, kineserna gör på många sätt bättre(material och byggkvalitet) och billigare bilar och..."
Det är ett problem för Tesla, men min poäng är att det är ett mycket, mycket större problem för hela den "övriga" etablerade bilbranschen som inte lyckas tjäna pengar på sina elbilar. Tesla är konkurrenskraftiga, övriga (med få undantag) är det uppenbarligen inte och det återstår att se om de någonsin blir.

Porsche och några ytterligare nischaktörer kommer säkert kunna klara sig, det finns kunder som är beredda att betala vad som helst för "premium", men hur tusan ska Toyota, VW, Stellantis mfl klara övergången?

Vem kommer vilja betala en massa extra pengar för att köra VW eller Opel istället för Tesla eller BYD?
Jag är iaf beredd att betala mer för att slippa Tesla och Kinesiska bilar, och jag är inte den enda iaf
efter vad jag hört med folk jag pratat med… men vilken Europé är jag osäker på…
Fast jag tillhör väl förvisso gruppen som tittar på Porsche/etron gt mfl i första hand (och inte Opel
tex förutom en trejebil kanske).

Ok. Jag tror du tillhör en klar minoritet om du tex är beredd att betala mer för en ID3a än för en Model 3 eller en Nio ET5. Men time will tell.
Jag skiter (nästan) i pengarna men vil ha top-notch-kvalitet och first-class service. Tesla var inte rätt för det.
Kvalitet: Kvalitetskänsla så håller jag med. Tesla är långt efter där. Men hur grejerna faktiskt håller och driftsäkerhet så tror jag f-n Tesla ligger i topp gällande elbilar. Blir alldeles trött bara av att tänka på allt strul jag haft med övriga märken och hur otroligt stabila Teslorna varit i jämförelse.

Service: Min erfarenhet är att det inte finns någon "first class". Enda som kommit nära för mig var Lexus men de har istället inte en enda vettig bil. Tesla gör mycket dåligt med sin service men de har iaf Rangers som väger upp sjukt mycket samt, kanske ännu viktigare, humana priser.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10402
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Bjelke skrev: 04 apr 2024 20:19
Legato skrev: 04 apr 2024 20:14
Bjelke skrev: 04 apr 2024 19:44
Legato skrev: 04 apr 2024 11:48
backe skrev: 04 apr 2024 09:59



"Det är väl just det som är problemet för Tesla, kineserna gör på många sätt bättre(material och byggkvalitet) och billigare bilar och..."
Det är ett problem för Tesla, men min poäng är att det är ett mycket, mycket större problem för hela den "övriga" etablerade bilbranschen som inte lyckas tjäna pengar på sina elbilar. Tesla är konkurrenskraftiga, övriga (med få undantag) är det uppenbarligen inte och det återstår att se om de någonsin blir.

Porsche och några ytterligare nischaktörer kommer säkert kunna klara sig, det finns kunder som är beredda att betala vad som helst för "premium", men hur tusan ska Toyota, VW, Stellantis mfl klara övergången?

Vem kommer vilja betala en massa extra pengar för att köra VW eller Opel istället för Tesla eller BYD?
Jag är iaf beredd att betala mer för att slippa Tesla och Kinesiska bilar, och jag är inte den enda iaf
efter vad jag hört med folk jag pratat med… men vilken Europé är jag osäker på…
Fast jag tillhör väl förvisso gruppen som tittar på Porsche/etron gt mfl i första hand (och inte Opel
tex förutom en trejebil kanske).
SE
Ok. Jag tror du tillhör en klar minoritet om du tex är beredd att betala mer för en ID3a än för en Model 3 eller en Nio ET5. Men time will tell.
Näe när jag funderade lite till på din formulering så blir det ju snarare att jag hellre
köper en Etron GT istället för en model S, och det var ju inte riktigt det du pratade om :lol:
Hehe jo där har ju jag också hamnat...

Inom kort är våra "dailys" en EV9, en GT, en i-Pace och en e-Expert. Lustig känsla att inte köra nån Tesla längre...

Men EV9an är den enda jag tycker är ett vettigt nybils-köp. Övriga skulle vi aldrig haft om det inte var för de usla andrahandsvärdena som gjort dem köpvärda :lol:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6446
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Legato skrev: 04 apr 2024 20:34
Kvalitet: Kvalitetskänsla så håller jag med. Tesla är långt efter där. Men hur grejerna faktiskt håller och driftsäkerhet så tror jag f-n Tesla ligger i topp gällande elbilar. Blir alldeles trött bara av att tänka på allt strul jag haft med övriga märken och hur otroligt stabila Teslorna varit i jämförelse.

Service: Min erfarenhet är att det inte finns någon "first class". Enda som kommit nära för mig var Lexus men de har istället inte en enda vettig bil. Tesla gör mycket dåligt med sin service men de har iaf Rangers som väger upp sjukt mycket samt, kanske ännu viktigare, humana priser.
Hur är Audin och servicen? Kommer det en refresh? Skulle den haft drag hade jag köpt en (behöver kunna lägga i båten).
SwedishAdvocate
Inlägg: 5598
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SwedishAdvocate »

backe skrev: 04 apr 2024 13:01
Legato skrev: 04 apr 2024 12:47
Verdi_ skrev: 04 apr 2024 12:32
Återstår väl att se när kinabilarna börjar säljas i stor skala i Sverige. Verkar finnas ett kompakt motstånd.

Folk betalar trots allt lite extra allt som oftast för att bilen ska vara lite finare, lite bättre utrustad osv. Är ju inte så att Dacia Sandero sålde bäst bara för att den var billigast...

Sen är det väl inte direkt budgetmodellerna som tillverkarna tjänar pengar på heller.
Det intressanta med Kinabilarna är ju att de ofta erbjuder all tänkbar lyx och en extremt hög upplevd kvalitet (till skillnad från tex Sandero).

För mig bär det fortfarande emot att stöda kommunistdiktaturen mer än man redan gör, men när det gäller bilarna i sig så tycker jag de redan verkar bättre än allt annat. Min gissning är att det försprånget snarare kommer öka än minska.

Men att försäljningen går extremt trögt utanför Kina råder det definitivt inga tvivel om.
Jag håller med på alla punkter med tillägget att jag ogärna stödjer Elon Musk dessutom, detta då jag anser att han gör kraftiga övertramp mest hela tiden och inte köper att allt(läs inget) han gör är av godhet mot mänskligheten.

Sen tror jag personligen att vi snart når tröskeln där många kinabilar kan bli mainstream, tänker att när nog många vänjer sig vid att se en Xpeng G6 och kan testa den på Bilia Borlänge av säljaren man köpte sin förra bil, och kanske dessutom får en "bättre" bil för mindre pengar än europeiska alternativ så svänger pendeln ganska fort. Det här motståndet har vi sett tidigare mot Japan och Korea men även Tesla.
Har vi?

Biltillverkare från Japan, Kina eller USA (Tesla), har på intet sätt varit lika insyltade i den Kinesiska Pseudo-Kommunistiska Militärdiktaturen som de här Kinesiska biltillverkarna. Vissa av dem är ju t.o.m. direktägda även på pappret av Militärdiktaturen (t.ex. MG och Maxus).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10402
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

spacecoin skrev: 04 apr 2024 20:38
Legato skrev: 04 apr 2024 20:34
Jag skiter (nästan) i pengarna men vil ha top-notch-kvalitet och first-class service. Tesla var inte rätt för det.
Kvalitet: Kvalitetskänsla så håller jag med. Tesla är långt efter där. Men hur grejerna faktiskt håller och driftsäkerhet så tror jag f-n Tesla ligger i topp gällande elbilar. Blir alldeles trött bara av att tänka på allt strul jag haft med övriga märken och hur otroligt stabila Teslorna varit i jämförelse.

Service: Min erfarenhet är att det inte finns någon "first class". Enda som kommit nära för mig var Lexus men de har istället inte en enda vettig bil. Tesla gör mycket dåligt med sin service men de har iaf Rangers som väger upp sjukt mycket samt, kanske ännu viktigare, humana priser.
Hur är Audin och servicen? Kommer det en refresh? Skulle den haft drag hade jag köpt en (behöver kunna lägga i båten).
[/quote]

Det har varit medelmåttigt hittills. Totalt inget jag väljer över Tesla, framförallt inte med hänsyn till pris. Har tidigare haft ännu sämre erfarenheter med både VW och Porsche.

Det kommer nog en Refresh, men skulle aldrig köpa varken den eller nya Taycan när begagnat är så extremt mycket billigare.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6446
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Legato skrev: 04 apr 2024 20:41
Det har varit medelmåttigt hittills. Totalt inget jag väljer över Tesla, framförallt inte med hänsyn till pris. Har tidigare haft ännu sämre erfarenheter med både VW och Porsche.

Det kommer nog en Refresh, men skulle aldrig köpa varken den eller nya Taycan när begagnat är så extremt mycket billigare.
Nej jag håller med. En 2-3 år gammal är ju perfekt. Men jag kämpar väl vidare i MX:en till dess att det kommer några som är riktigt bra för mig. Jag har den fortfarande på firman, funderar på att köpa loss den för att slippa förmånsbeskattningen, men försäkring och det löpande är inte gratis heller.

Kan man få loss en Raven 5-sits 5k mil för 400k med intyg tror du?
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 666
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Aktien TSLA

Inlägg av HerrNilsson »

Gali sammanfattar situationen bra tycker jag. Tar man ett steg tillbaka ser man vilka enorma framsteg Tesla gör.

Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6446
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

HerrNilsson skrev: 04 apr 2024 20:55
Gali sammanfattar situationen bra tycker jag. Tar man ett steg tillbaka ser man vilka enorma framsteg Tesla gör.
Ur ett investerarperspektiv är det irrelevant vilka "framsteg" Tesla gör om de inte kan växa in i sin värdering. Nu går det kortsiktigt åt fel håll och ingen har förklarat för mig hur Tesla är värt $170 som biltillverkare, ens om man säljer 10M bilar.

Då kommer vi tillbaka till "hopium" igen. FSD, robotar och förpacka om andras batterier för grid storage. Den senare är ingen högmarginalaffär på sikt (precis som bilarna), de första är science-fiction.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10402
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

spacecoin skrev: 04 apr 2024 20:49
Legato skrev: 04 apr 2024 20:41
Det har varit medelmåttigt hittills. Totalt inget jag väljer över Tesla, framförallt inte med hänsyn till pris. Har tidigare haft ännu sämre erfarenheter med både VW och Porsche.

Det kommer nog en Refresh, men skulle aldrig köpa varken den eller nya Taycan när begagnat är så extremt mycket billigare.
Nej jag håller med. En 2-3 år gammal är ju perfekt. Men jag kämpar väl vidare i MX:en till dess att det kommer några som är riktigt bra för mig. Jag har den fortfarande på firman, funderar på att köpa loss den för att slippa förmånsbeskattningen, men försäkring och det löpande är inte gratis heller.

Kan man få loss en Raven 5-sits 5k mil för 400k med intyg tror du?
Har för lite erfarenhet av värderarna för att svara på det, men är den i normalt skick så är det ju väldigt mycket under marknadsvärdet, så har svårt att tro det. Skulle tycka de stretchade ordentligt om du får köpa för 500k.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6446
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Legato skrev: 04 apr 2024 20:59
spacecoin skrev: 04 apr 2024 20:49
Legato skrev: 04 apr 2024 20:41
Det har varit medelmåttigt hittills. Totalt inget jag väljer över Tesla, framförallt inte med hänsyn till pris. Har tidigare haft ännu sämre erfarenheter med både VW och Porsche.

Det kommer nog en Refresh, men skulle aldrig köpa varken den eller nya Taycan när begagnat är så extremt mycket billigare.
Nej jag håller med. En 2-3 år gammal är ju perfekt. Men jag kämpar väl vidare i MX:en till dess att det kommer några som är riktigt bra för mig. Jag har den fortfarande på firman, funderar på att köpa loss den för att slippa förmånsbeskattningen, men försäkring och det löpande är inte gratis heller.

Kan man få loss en Raven 5-sits 5k mil för 400k med intyg tror du?
Har för lite erfarenhet av värderarna för att svara på det, men är den i normalt skick så är det ju väldigt mycket under marknadsvärdet, så har svårt att tro det. Skulle tycka de stretchade ordentligt om du får köpa för 500k.
Just nu är fronten silvertejpad och ena dimljuset intryckt, så kanske ska passa på att ta en värdering nu då :D
backe
Inlägg: 1863
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

SwedishAdvocate skrev: 04 apr 2024 20:40
backe skrev: 04 apr 2024 13:01
Legato skrev: 04 apr 2024 12:47
Verdi_ skrev: 04 apr 2024 12:32
Återstår väl att se när kinabilarna börjar säljas i stor skala i Sverige. Verkar finnas ett kompakt motstånd.

Folk betalar trots allt lite extra allt som oftast för att bilen ska vara lite finare, lite bättre utrustad osv. Är ju inte så att Dacia Sandero sålde bäst bara för att den var billigast...

Sen är det väl inte direkt budgetmodellerna som tillverkarna tjänar pengar på heller.
Det intressanta med Kinabilarna är ju att de ofta erbjuder all tänkbar lyx och en extremt hög upplevd kvalitet (till skillnad från tex Sandero).

För mig bär det fortfarande emot att stöda kommunistdiktaturen mer än man redan gör, men när det gäller bilarna i sig så tycker jag de redan verkar bättre än allt annat. Min gissning är att det försprånget snarare kommer öka än minska.

Men att försäljningen går extremt trögt utanför Kina råder det definitivt inga tvivel om.
Jag håller med på alla punkter med tillägget att jag ogärna stödjer Elon Musk dessutom, detta då jag anser att han gör kraftiga övertramp mest hela tiden och inte köper att allt(läs inget) han gör är av godhet mot mänskligheten.

Sen tror jag personligen att vi snart når tröskeln där många kinabilar kan bli mainstream, tänker att när nog många vänjer sig vid att se en Xpeng G6 och kan testa den på Bilia Borlänge av säljaren man köpte sin förra bil, och kanske dessutom får en "bättre" bil för mindre pengar än europeiska alternativ så svänger pendeln ganska fort. Det här motståndet har vi sett tidigare mot Japan och Korea men även Tesla.
Har vi?

Biltillverkare från Japan, Kina eller USA (Tesla), har på intet sätt varit lika insyltade i den Kinesiska Pseudo-Kommunistiska Militärdiktaturen som de här Kinesiska biltillverkarna. Vissa av dem är ju t.o.m. direktägda även på pappret av Militärdiktaturen (t.ex. MG och Maxus).
Långt svar på kort påstående :D

Personligen så tror jag majoriteten i slutändan tänker med plånboken inom vissa ramar på gott och ont, så även Tesla som bedriver sin tillverkning i Kina av ekonomiska skäl. Hur just Tesla som första och enda västerländska tillverkare får ha en egen fabrik och Elons sätt att hålla kinesiska regimen om ryggen känns lite märkligt.

Vill jag helst köpa en kinesisk bil? Absolut inte. Vill jag betala 20-40% mer för en motsvarande europeisk bil, nej även där. Men i slutändan så handlar det väl om TCO och den är lite svårare att beräkna på nya märken/modeller och kanske särskilt kinesiska nya märken.

Men just nu kör jag vidare med Teslan och får se var jag landar och vad som kommer ut på marknaden, men jag vet med säkerhet att jag inte kommer fatta beslut enbart på ideologiska grunder.
Skriv svar