Installation av HEPA filter för kupén

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Fluff
Inlägg: 39
Blev medlem: 27 mar 2021 11:50

Installation av HEPA filter för kupén

Inlägg av Fluff »

Hej!

Det är dags för mig att byta kupéfilter för min model 3 inför en längre road trip. Denna gång köpte jag HEPA filter (https://teslify.se/products/interior/ku ... la-model-3).

Jag stötte dock på lite problem nu vid installationen. Det står på filtret i vilken riktning luftflödet ska gå. Men det är i praktiken omöjligt att installera den så det blir rätt om det lilla fliken som används för att dra ut filtret sen ska stå på rätt plats (alltså uppåt).

Visst går luften i riktningen mot baksidan bilen genom filtret?

Är det någon annan som har byt till den typen av filter som vet vad som är rätt?

Tack!
filter.jpg
defend
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 jul 2022 10:42

Re: Installation av HEPA filter för kupén

Inlägg av defend »

Länken till filtret du köpte har ju en film som visar hur det ska installeras
Fluff
Inlägg: 39
Blev medlem: 27 mar 2021 11:50

Re: Installation av HEPA filter för kupén

Inlägg av Fluff »

defend skrev: 27 apr 2023 21:36
Länken till filtret du köpte har ju en film som visar hur det ska installeras
Precis, jag tittade på den. Men på filtret jag köpte (som inte är exakt samma som i videon) står pilen för "airflow" åt fel håll. Om jag alltså har pilen som pekar bak i bilen så är kolfilterdelen mot framsidan. Därför blev jag förvirrad. Min gissning är att pilen står bara åt fel håll på filtret men jag tänkte bara dubbelkolla se om någon annan har varit med om samma sak.
defend
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 jul 2022 10:42

Re: Installation av HEPA filter för kupén

Inlägg av defend »

Är bägge filtren likadana med fliken på samma ställe tänkte att kanske det finns ett filter som ska sitta under det andra. Dom säger i filmen att det aktiva kol sidan ska vara vänd emot kupén baksidan av bilen. Är nog bäst att ringa firman du köpte det av för att vara helt säker
Fluff
Inlägg: 39
Blev medlem: 27 mar 2021 11:50

Re: Installation av HEPA filter för kupén

Inlägg av Fluff »

defend skrev: 27 apr 2023 22:05
Är bägge filtren likadana med fliken på samma ställe tänkte att kanske det finns ett filter som ska sitta under det andra. Dom säger i filmen att det aktiva kol sidan ska vara vänd emot kupén baksidan av bilen. Är nog bäst att ringa firman du köpte det av för att vara helt säker
Tack för svar. Ja, båda är likadana. Jag har kollat på ett antal andra video också och alla har kol sidan mot baksidan bilen. Det var skumt. Jag ska höra av mig till firman i morgon och se om de har koll.
defend
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 jul 2022 10:42

Re: Installation av HEPA filter för kupén

Inlägg av defend »

Jag missade detta som stod på sidan :)

OBS! Filterna ska sitta som på den medföljande instruktionen i paketet. Detta klipp ger dig en överblick hur du tar loss panelerna!
Fluff
Inlägg: 39
Blev medlem: 27 mar 2021 11:50

Re: Installation av HEPA filter för kupén

Inlägg av Fluff »

Jag hittade en sida med instruktion och video från filtrets tillverkare: https://help.abstractocean.com/en-US/ad ... &-y-104785

Där ser man att filtret ska användas med kolfiltret "först". Pilen mer "airflow" står därför åt rätt håll på mina filter. Däremot är fliken för att dra ut filtret på fel plats, vilket är lite dumt för att om man installerar filtret åt rätt håll så är den omöjlig (eller mycket svårare) att ta ut igen vid nästa byte.

Jag tror jag ska dra ut fliken och tejpa den igen på rätt plats.
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 594
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Installation av HEPA filter för kupén

Inlägg av macksie »

Aningen off-topic.

Är Tesla original inte HEPA?
https://shop.tesla.com/sv_se/product/lu ... -model-3_y

De skriver inte det nånstans, men speca'r att det "förhindrar pollen", vilket väl är en av huvud-ideerna med HEPA.
Kan det vara så Tesla's egna inte filtrerar riktigt lika fint och därmed inte kvalificerar för just HEPA definitionen

Abstract Ocean ser definitivt mer välbyggd ut och har aktivt kol också, så fattar varför man vill välja den. Tänkte att för pollen kanske det "duger" med Tesla original
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 173
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: Installation av HEPA filter för kupén

Inlägg av Olof Tenghoff »

S, X samt senare modeller av Y har HEPA original i tillägg till kupefiltren. Är ca 10—20 ggr ggr större eftersom det är finmaskigare behöver storleken för att få flöde.

Då undrar man får tillräckligt flöde med HEPA som kupefilter? Tänker att hade det varit så enkelt så skulle nog Tesla gjort det istället för de jätteanläggningen under huven.
Teslaägare sedan 2013
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Installation av HEPA filter för kupén

Inlägg av NiklasTesla »

macksie skrev: 28 apr 2023 13:58
Aningen off-topic.

Är Tesla original inte HEPA?
https://shop.tesla.com/sv_se/product/lu ... -model-3_y

De skriver inte det nånstans, men speca'r att det "förhindrar pollen", vilket väl är en av huvud-ideerna med HEPA.
Kan det vara så Tesla's egna inte filtrerar riktigt lika fint och därmed inte kvalificerar för just HEPA definitionen

Abstract Ocean ser definitivt mer välbyggd ut och har aktivt kol också, så fattar varför man vill välja den. Tänkte att för pollen kanske det "duger" med Tesla original
Själv alltid gått på Teslas orginalkupéfilter till vår Model 3 då dom är billiga (ca 400sek för 2st och håller ca 2år/7500mil) och enkla att själv byta.

MVH
Användarvisningsbild
Jedis
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 07 maj 2023 02:08

Re: Installation av HEPA filter för kupén

Inlägg av Jedis »

macksie skrev: 28 apr 2023 13:58
Aningen off-topic.

Är Tesla original inte HEPA?
https://shop.tesla.com/sv_se/product/lu ... -model-3_y

De skriver inte det nånstans, men speca'r att det "förhindrar pollen", vilket väl är en av huvud-ideerna med HEPA.
Kan det vara så Tesla's egna inte filtrerar riktigt lika fint och därmed inte kvalificerar för just HEPA definitionen

Abstract Ocean ser definitivt mer välbyggd ut och har aktivt kol också, så fattar varför man vill välja den. Tänkte att för pollen kanske det "duger" med Tesla original
Originalfiltret ser ut som ett rätt vanligt filter med aktivt kol. Kikar man på ex. Autodoc så hittar men en rad alternativ för ca. €12/st, och ex. Bosch specificerar reningsgraden på sitt filter som >98% för 2,5µm. Då pollen är i storleken 10-100µm så bör det räcka. Bosch uppger exakt samma specifikation för sina filter till Model S.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Installation av HEPA filter för kupén

Inlägg av Tellus »

Bytte för några år sedan till ett filter som skulle rena bra, blev precis tvärtom. Massa avgasluft kom in. Bytte tillbaka till Teslas original som var mycket bättre.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Skriv svar