Sida 1 av 1

Undersökning om batterityp E3LD

Postat: 26 apr 2023 10:18
av AAKEE
Hej,

Det finns ett helt gäng 82.1 kWh-batterier byggda i Kina som degraderar fortare än normalt och till slut ger felkoder som renderar i utbyte av batteriet.

Det har satts ihop en undersökning (inte av Tesla utan av bilägare.

Har man en bil med detta batteri (E3LD) alternativt en Model 3 Performance facelift/årsmodel 2021 levererad Q4 2020 (samma batteri med de hade koden E3D under Q4 2020) kan man delta.

Risken för just dessa problem är M3P byggda i Kina sent 2021 till första kvartalet 2022 men det är bra om även bilar byggda i USA deltar, för att få statistik att jämföra med.

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... g/viewform

Tesla har inte vart helt schyssta i batteribytena. De har stoppat i i princip vilka batterier som helst, även sådana som bilen inte certifierats med eller som egentligen inte är kompatibla med Performance-kraven. Ganska många har alltså fått sin bil ”nedgraderad”.

Re: Undersökning om batterityp E3LD

Postat: 27 apr 2023 14:05
av Wyx
Mig veterligen har E3LD 82,1 kwh aldrig levererats på en bil från Kina, enkom från USA och bara under q1 och q2 2021. De första bilarna från Kina till Sverige kom i q3 2021 och hade LG batterier E5D (74,5 kWh) som senare blev dagens LG E5CD på 78,8 kWh.

Re: Undersökning om batterityp E3LD

Postat: 27 apr 2023 14:21
av AAKEE
Wyx skrev: 27 apr 2023 14:05
Mig veterligen har E3LD 82,1 kwh aldrig levererats på en bil från Kina, enkom från USA och bara under q1 och q2 2021. De första bilarna från Kina till Sverige kom i q3 2021 och hade LG batterier E5D (74,5 kWh) som senare blev dagens LG E5CD på 78,8 kWh.
Nej, det stämmer inte.

M3P hade Panasonic 82.1kWh /E3LD fram till för ungefär ett år sedan (Q1 2022), dvs hela tiden även när de kom från Kina.
De första med E5LD (LG M50 78.8kWh) kom ungefär Q2 2022.

E5D (sedemera omdöpt till E5CD) är inte godkänt att använda i M3P enligt Teslas egen spec för helbilsgodkännandet i EU.
Laddar långsammare och gillar sannolikt inte att leverera den ström som en Performance kräver om man anvönder effekten.

E3LD levererades redan Q4 2020 från den första M3P facelift som såldes. Från början hade man inte kommit på att döpa batteriet till L i E3LD så de har koden E3D men har ändå panasonic 2170L med 82.1 kWh Full Pack When New.
Min är en sån, levererad 30/12 3020.

Tesla var tvungen att skeppa 2170L (82.1kWh-batteriet) till Kina då det mindre LG på 74.5 kWh inte dög samtidigt som det inte fanns färdiga 78.8kWh/LG M50-packar.

Problemen med Panasonicförsedda bilar gäller de byggda i Kina (Chassienumret börjar på LRW). Tydligen skeppades cellerna lösa från USA och batteripackarna monterades ihop i Kina.
Det finns relativt många kända exempel där batteriet startat väldigt lågt och sedan tappat ganska fort. Jag har koll på tre exempel via bekanta och forum-bekanta.

Chassienummer med LRW samt variant E3LD i regbeviset är det som skapar risken. Nu är det ju garanti i åtta år, men jag skulle nog ibte köpa en, i värsta fall fallerar det inte med felkoder men degraderar kraftigt…

Re: Undersökning om batterityp E3LD

Postat: 27 apr 2023 19:36
av Gadiel
Wyx skrev: 27 apr 2023 14:05
Mig veterligen har E3LD 82,1 kwh aldrig levererats på en bil från Kina, enkom från USA och bara under q1 och q2 2021. De första bilarna från Kina till Sverige kom i q3 2021 och hade LG batterier E5D (74,5 kWh) som senare blev dagens LG E5CD på 78,8 kWh.
Jodå min förra P Q1 -22 hade det batteriet…

Re: Undersökning om batterityp E3LD

Postat: 27 apr 2023 20:39
av 100procent
Min 3P tillverkades i Kina och levererades Q4 2021 med E3LD. Genom scan my tesla hade jag mina aningar redan från att bilen var ny. Började på 79,6kWh i Nominal full pack för att efter 2300mil ramla ner till 71,5kWh. Det var en ordentlig dipp, och med rätt så konstant hastighet fram till 72,5kWh.

Kompisen med E3LD från USA i sin 3LR hade efter 4500 mil gått ner till endast 77kWh i Nominal.

Efter 2300mil så fick jag BMS_a066. Tesla bytte då ut batteriet till ett nytt E3LD. Kunde se att den var helt ny då BMS data visade på att den inte laddat några cykler alls samt att garanti "fakturan" från Tesla på 0kr visade ett artikelnummer på ett helt nytt batteri och inte ett remanufactured. Kört nu 800 mil, varit uppe i 81,1kWh Nominal som max och nere i 80,5kWh just nu.

Väldigt stor skillnad jämfört med den förra, där jag efter 800mil hade tappat 3kWh eller något..

Re: Undersökning om batterityp E3LD

Postat: 27 apr 2023 20:47
av AAKEE
100procent skrev: 27 apr 2023 20:39
Min 3P tillverkades i Kina och levererades Q4 2021 med E3LD. Genom scan my tesla hade jag mina aningar redan från att bilen var ny. Började på 79,6kWh i Nominal full pack för att efter 2300mil ramla ner till 71,5kWh. Det var en ordentlig dipp, och med rätt så konstant hastighet fram till 72,5kWh.

Kompisen med E3LD från USA i sin 3LR hade efter 4500 mil gått ner till endast 77kWh i Nominal.

Efter 2300mil så fick jag BMS_a066. Tesla bytte då ut batteriet till ett nytt E3LD. Kunde se att den var helt ny då BMS data visade på att den inte laddat några cykler alls samt att garanti "fakturan" från Tesla på 0kr visade ett artikelnummer på ett helt nytt batteri och inte ett remanufactured. Kört nu 800 mil, varit uppe i 81,1kWh Nominal som max och nere i 80,5kWh just nu.

Väldigt stor skillnad jämfört med den förra, där jag efter 800mil hade tappat 3kWh eller något..
Precis, du har råkat ut för det. Har fu gjort serveyn i lpnken?

Man kan knappa in flera tillfällen så det kanske vore bra att du lägger in mil /räckvidd före bytet och minst ett efter bytet. Hjälper ju eivissa att göra en bra sammanställning.
Vi kommer troligen kunna förutspå vilka batterier som kommer falera.

Bra byte, du verkar ju ha fått ett korrekt E3LD Panna 2170L på 82.1 kWh.
(Egentligen är batteritypen bara 3L i koden E3LD).

Hur laddar du och hur mycket kör du per dag?

Jag har laddat lågt (55%) dagligen, och har NFP = 78.9 kWh efter 6100 mil och 2 år och fyra månader. Räckvidd vid full laddning 497 km.

Re: Undersökning om batterityp E3LD

Postat: 27 apr 2023 21:00
av 100procent
Yes, jag har fyllt i dokumentet.

Laddar exakt som jag laddade min 3LR från 2019 under dem 6500 milen jag ägde den.

80% till vardags och 90% när spotpriset är väldigt bra. 100% ca 1 gång per månad pga längre resor (låter den aldrig stå mer än 2h med 100%).

Kör 10-12 mil om dagen på vardagar. Laddar när jag nått 30-35%. Kopplar alltså inte in bilen varje dag, utan jag kör alltså ner bilen först till lägre nivåer.

Vid väldigt högt elpris är det 50% laddning som gäller, då klarar jag mig för nästkommande dag och hoppas på bättre spotpris inför nästa natt där jag behöver ladda osv.

Vad har du för artikelnummer på ditt batteri och när är bilen byggd enligt transportstyrelsen?

Re: Undersökning om batterityp E3LD

Postat: 27 apr 2023 22:03
av Airlift
Verkar vara en strid ström av BMS_a066, med allt från äldre till nyare, SR till P.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 877/page-3

Re: Undersökning om batterityp E3LD

Postat: 27 apr 2023 23:26
av AAKEE
100procent skrev: 27 apr 2023 21:00
Vad har du för artikelnummer på ditt batteri och när är bilen byggd enligt transportstyrelsen?
Art no: 1104423-0L-P
Tillverkad: 2020-11-17

Re: Undersökning om batterityp E3LD

Postat: 28 apr 2023 09:31
av Fluff
Jag har en 2021 model 3 med E3LD. Jag fyllde i enkäten nu. Lite läskigt att läsa om detta just dagen innan jag åker med familjen på en 6000km+ road trip :o